Úgy döntöttem, lecserélem a tíz éve vásárolt LG CD-s autórádiómat. Az annak idején vagy húszezerért vett rádiónak a fantasztikusan kézreálló gumírozott hangerő-gombja és szép piros fénye mellett rém korlátozott volt a rádió-vételi képessége. Bolgár úr a Klubrádión már Budaörsnél átment zúgásba, de az általam preferált országos rádiók is berecsegtek minden bukkanónál. És mivel manapság már nincs általam preferált országos rádió egyáltalán, az utóbbi időben különösen zavarni kezdett, hogy 50 kilométerre a fővárostól szinte hasznavehetetlen a rádió a kocsiban.

Persze a telefonról eddig is tudtam zenét, sőt: netrádiós streamet hallgatni, de csak a 3,5 mm-es jack-aljzat segítségével. Nem mondom, hogy nagy macera összedugni a kábellel a telefont mindig, ha beülök a kocsiba, de azért a Bluetooth csak kényelmesebb. Arról nem is szólva, hogy egy USB-töltési lehetőség se lenne rossz, amióta én is olyan szép, nagy képernyős, nagyon okos telefonnal mászkálok, amin ugyan kiválóan lehet e-maileket olvasni, viszont a nap végére, vagyis pont, mikor megyek haza a kocsival és hallgatnék valamit, szinte mindig lemerül.

Képen nem is rossz. A valóságban persze kőkemény plasztik az egész, a programgombok hátul összeérnek, a hangerő-szabályzó nem gumírozott, a kijelzőn megjelenő adatmennyiség komikusan csekély

És még egy dolog: igen, bevallom férfiasan, a saját kocsimban bizony rendszeresen szabálytalanul, kézben tartott mobillal szoktam telefonálni. De a sok csilivili tesztautó remek Bluetooth-rendszere után egyre jobban zavart ez az értelmetlen szabályszegés. Miért kísértem a sorsom ilyen hülyeséggel, amikor már pár ezer forintért, gyakorlatilag egy büntetésnél kevesebb pénzért lehet BT-s kihangosítós autórádiót venni?

Mert bizony lehet. A talán legnépszerűbb magyar árösszehasonlító site-on pillanatnyilag 12999 forint az az autórádió, ami képes rádiófrekvenciás adatforgalmazásra a mobiltelefonnal és kihangosítóként is működni a kocsiban. Természetesen a hangminőséggel és egyéb minőséggel kapcsolatban felesleges túlzott illúziókat táplálni a legolcsóbb alternatívával kapcsolatban – épp ezért kezdtem el keresni valami még olcsóbb megoldást. És találtam is. Az E-bayen.

Amire figyelni kell: hány a mennyi, ingyenes-e a szállítás, megbízható-e a szállító, urambocsá' van-e garancia

Amire figyelni kell: hány a mennyi, ingyenes-e a szállítás, megbízható-e a szállító, urambocsá’ van-e garancia. Én free shipping-gel vettem, ezért került kicsit többe, 5200 forint körül kellett utalni érte

Ebbe a zörgő-csörgő vén kocsiba felesleges drágább fejegységet venni

Ebbe a zörgő-csörgő vén kocsiba felesleges drágább fejegységet venni

 

Azért nem vagyok teljesen botfülű, csak a Mazdába vétek lenne Bang & Olufsent venni

Szó se róla, mindig lenyűgöz a Mercedes tesztautók Burmester hifije vagy a BMW-k csodás Haman-Kardonja, nem beszélve a Rolls-Royce-ok elképzelhetetlen tisztaságú Bespoke csodájáról. De az én Mazda teherautóba, ebbe a zörgő-csörgő, négy darab bazári egypálcás hangszóróval felszerelt pléhbe teljesen indokolatlan bármit beépíteni, ami sokkal többet tud a néhai laposelemes Szokolnál. Szóval nem vagyok én annyira igénytelen, csak hát van az a kocsi, amibe egyszerűen nincs értelme minőségben gondolkodni, ha rádiózni vagy kihangosítón telefonálni akar az ember. Az ilyen autók tulajdonosainak szól ez a cikk.

A telefonom pont egy pillanat alatt ismerte fel és rakta el a csilivili tesztautók hipermodern hifirendszerei közé az 5200 forintos CAR BT_t

A telefonom pont egy pillanat alatt ismerte fel és rakta el a modern tesztautók méregdrága hifirendszerei közé az 5200 forintos CAR BT_t

E cikk írásának pillanatában a legolcsóbb egy DIN-es (egy átlagos európai piacos autó szabványos rádióbeépítési rése, 7×2 coll) BT-rádió az E-bayen 4202 forintot (pontosabban 15,29 dollárt) kér az eladó. Ez azonban nem úgynevezett “free shipping”-es, ingyenes szállításos ár. Ha a szállításért nem akarunk külön fizetni, most 5262 forintért találunk rádiót.

Távirányítóval. SD-kártyaolvasóval.

A leírás szerint egy ilyen vacak mindent tud, amit egy autórádiótól el lehet várni. Jön belőle hang, lejátssza az MP3-at kártyáról vagy pen-driveról, működik Bluetooth-kihangosítóként (beépített mikrofonnal, természetesen) és zenét is lehet rá streamelni BT-on. Mi kellhet még?

Nem lóg ki a huszonéves környezetből a vadiúj elektronika

Nem lóg ki a huszonéves környezetből a vadiúj elektronika

Többé-kevésbé jogkövető polgárként annak is utánanéztem, hogy követek-e el adócsalást vagy valami ilyesmit egy ilyen rendeléssel: nem. Ugyanis 22 eurós vagy hatezer forintos értékhatárig az import-vicikvacakok után nem kell sarcot fizetni. Na jó, nem mintha nem tudná ezt a sok kínai cég is, és nem küldenének sokkal-sokkal drágább cuccokat is 5 eurós értékmegjelöléssel a csomagoláson, de akkor is: jó érzés, hogy még csak csalnom sem kellett a megrendeléssel.

Kerestem egy szimpatikus kinézetű rádiót, megrendeltem, kifizettem, vártam. 3-4 hét után megérkezett a csomag. Kibontottam, és nem csalódtam egyáltalán. Hiszen ötezerért mit is várhattam volna! Egy darab nejlonzacskóban jött a teljesen nóném, papírvékony horganyzott házba szerelt, kőkemény műanyag, fröccsöntési nyomokkal tarkított előlapos készülék és a csatlakozója a kábelekkel. Elképesztően hitvány az egész, amikor megfogja az ember, szinte hanyattesik, annyira nem számít rá, hogy egy autórádió ilyen könnyű lehet:

Mintha papírból lenne hajtogatva a mai kínai sokattudó rádió

Mintha papírból lenne hajtogatva a mai kínai sokattudó rádió

Elképesztő, mennyivel több anyag van a CD-mechanikás öreg gépben

Elképesztő, mennyivel több anyag van a CD-mechanikás öreg gépben

Viszont az már óriási meglepetés volt, hogy a masina működik! A beszerelés semmi gondot nem jelentett, a kábelek színkódolása megegyezett az előző rádiómmal, csak át kellett csavarozni a sorkapcsot és már be is kapcsolhattam. A nevetségesen gagyi távirányító gombjainak jó része csupán illusztráció, de a ki-be kapcsolás, hangosítás-halkítás, léptetés működik. Ugyan a rádió alapzajos, a vételi képessége ennek is elhanyagolható, de a BT-kapcsolat a telefonnal azonnal létrejön, amikor bekapcsolom, és a streamelés, sőt, a kihangosítós beszélgetés is kifogástalanul működik.Mutatom videón:

A kísérlet kifejezetten sikeresnek bizonyult. Igenis lehetséges igénytelen felhasználó igénytelen autójába új, igénytelen, de használható autórádiót vásárolni mindössze ötezer-párszáz forintért. Úgy egy hónapja használom, még szét se rázódott, le se égett, sőt, az autót elpusztító elektromos tüzet sem okozott. Éljen a kínai ipar!

Nem csak én álltam át CD-ről BT-ra

Az elmúlt években az autóiparban is lezajlott egy kisebb forradalom. A mágnesszalagos kazetta végképp nyugalomba vonult (pedig nem is olyan régen még a Lexusnál láttunk CC-s fejegységet), és egyre több gyártó nyugdíjazza a mechanikus, tehát drága és nehéz CD-s egységeket is. Manapság már nem lepődünk meg, ha nincs a műszerfalon lemezadagoló nyílás – minek is, amikor gyakorlatilag mindenki netről vagy USB-ről vagy a telefonjáról hallgatja, amit hallgatni akar. A pörgő-forgó, drága, bonyolult analóg vagy pionír digitális technika kiveszőben van, a jövő kétségtelenül a digitális, akár felhőből érkező audiojeleké.

A 2010-es Lexus GS-ben még volt kazettás etetőnyílás is

A 2010-es Lexus GS-ben még volt kazettás etetőnyílás is

Nagyjából a 2010-es Lexus GS volt az utolsó autó, ami még kompakt kazettás audiorendszert kínál, de nincs messze a nap, amikor a CD is végleg nyugalomba vonul. Manapság nem is a legdrágább, hanem pont a legolcsóbb autók mellőzik látványosan a CD-etetőnyílást. Hiszen minek a mechanika, ha az elektronika is megteszi?