Ugratók a magyar utakon

Apa, menjünk vissza!

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.08.20. 06.00

Az egyik legjópofább élmény, amit autóban átélhetünk, az ugratón való átszáguldás, amikor egy pillanatra mintha repülnénk. Főleg a gyerekek imádják az ilyesmit – adunk néhány tippet, hogy hol lehet kipróbálni.

“Apa/anya, menjünk vissza!” – ki ne hallotta volna ezt, aki ült már gyerekekkel egy autóban, amikor kellően nagy tempóval sikerült átsuhanni egy jó geometriájú kis bukkanó felett. Ha megfelelő a sebesség és egy emelkedőt hirtelen váltásban követ egy meredekebb lejtő, a kocsiszekrény – és benne az utasok – egy pillanatra mintha lebegnének a út felett: az autóban ülők úgy érzik, mintha egy pillanatra repülnének, mintha az autó elszakadna az aszfalttól. És valamiért ez az embereknek, különösen a gyerekeknek, nagyon-nagyon tetszik.

Íme, a fenti állítás, emberkísérlettel igazolva:

Látszik, hogy akár egy vén pickuppal, már 80-nal is át lehet élni az élményt, de az MX-5 tesztautóval (a cikk is jön hamarosan) azért más jellegű egy ilyen mini-ugratás.

A súlytalanság öröme

Hogy miért jó érzés ez a pillanatnyi súlytalanság? A válasz rövid: csak. A gravitáció alóli felszabadulás, a zuhanás élménye ott van a hintázásban, a vízben lebegésben, az ejtőernyős ugrásban – és persze az autós ugratózásban is. Különösebb orvosi oka nincs ennek az euforikus hangulatnak, a magyarázat alighanem a kalandban, az érdekességben, a szokatlanban, a meglepetésszerűségben rejlik.

Épp ezért nem is mindenki szereti az ilyesmit. Bár még nem láttam gyereket, aki ne élvezte volna a bukkanót, a felnőttek között már akad – szinte kizárólag nők -, aki ilyenkor megijed, rémülten kap a kapaszkodó után, majd megrovóan közli, hogy ha még egyszer ilyet csinálsz, letépi a fejedet.

Nem kell sportkocsi ahhoz, hogy a gyerekek megkapják a boldogító kis mini-súlytalanságot

Nem kell sportkocsi ahhoz, hogy a gyerekek megkapják a boldogító kis mini-súlytalanságot

Zéró gravitációs kaland üzleti alapon

Aki viszont kedveli az élményt, befizethet sokkal hosszabb lebegésre is. Világszerte számos cég foglalkozik zéró gravitációs repülések szervezésével. Ilyenkor a speciálisan felkészített, kipárnázott belsejű repülővel elnyújtott, parabola-pályás zuhanással idézik elő a közel nulla gravitációt, egy menetben általában 25-35 másodpercig élvezhetik az űrhajósok életét a turisták. Közben pattoghatnak a gép falai között, pöröghetnek a levegőben, dobálhatják egymást. Íme, egy orosz cég videója a kalandról:

Hol vannak jó kis bukkanók?

A mi kedvenc családi bukkanónk, sőt, bukkanó-sorozatunk Újbarok határában található. Ha Szár felé hagyjuk el a falut, két nagy és egy kisebb ugrató örvendezteti meg itt a gyerekeket. Már a KRESZ szerint autózva, de a 100-at biztosan el nem érve is erős az élmény. Megfelelő kocsival még az első kerekek konkrét elemelkedése a talajtól is megtörténhet:

Az MX-5 elég kemény és könnyű kocsi ahhoz, hogy az első kerekek egy pillanatra elemelkedjenek még legális tempónál is a Szár és Újbarok közti huplin

Az MX-5 elég kemény és könnyű kocsi ahhoz, hogy az első kerekek egy pillanatra elemelkedjenek még legális tempónál is a Szár és Újbarok közti huplin

Szintén kedveljük a Lovasberénytől a Velencei tóhoz vezető utat, ahol Nadap előtt élvezhető két-három nagy hupli. Gyenge autóval Nadap irányába jobb a móka, mert erre lejt az út a bukkanóknál, de erősebb kocsival visszafelé is megélhető az élmény

Friss felfedezésünk, a GPS által kínált legrövidebb úton szerzett élményünk egy teljesen szándékolatlan hatalmas ugratási lehetőség Vas megye szélén, a Pannónia-ringtől Szombathely felé autózva, ahol egy vasúti átjáróban már alig 60-70-es tempóval szinte elrepül az autó. Ez a bucka annyira hatásosan dobja meg az autót, hogy már egy kicsit veszélyes is – érthetetlen, hogy miért nem jelzi előre semmilyen tábla (van ugyan mindkét oldalon 40-es limit még messze a púp előtt a Vasúti átjáró előjelzővel együtt, de ezt mindkét oldalról feloldja egy-egy kereszteződés még a sínpár, vagyis az ugrató előtt, innen pedig már közepesen erős autóval is durván fel lehet gyorsulni a bukkanóig).

Egy másik tippünk az Úny és Dág közötti út, Dág felé a sárisápi csatlakozás után. Kisautó-szakértőnk, Dani családja szokott itt “liftezni” az autóval, ahogy ők mondják, az élményt általában extrém sporttá fokozza, amikor a nagymamától gurulnak haza a jóltartás után, tele hassal:

Ugratók sora Úny és Dág között

Ugratók sora Úny és Dág között

Földes Attila kolléga két helyen szokta megörvendeztetni három gyerekét. Az egyik az ország nyugati csücskében a Fertőszentmiklós és Röjtökmuzsaj közti, a másik az ellenkező szegletben, az Aggtelek melletti Szin és Szinpetri közti út.

Nem veszélyes ez?

A közutakon megszokott tempóval nagy bajunk nemigen történhet ezeken a helyeken. Bár nem ritka, hogy a bukkanó mögött addig láthatatlan kanyar van, az ember, ha nem ismeri az utat, úgyis elveszi a gázt a púp előtt.

Azt viszont senkinek nem ajánlanám, hogy a raliversenyekről ismert ugratásig forszírozza a dolgot. Ha az autó teljesen elveszíti a kapcsolatát az úttal, valamennyit biztosan elfordul hossz- és keresztirányban, a földet éréskor újradefiniálódnak a dolgok, a kerekek immár nem teljesen az addigi menetiránynak megfelelően fognak állni. Ez pedig azzal járhat, hogy a gumi megcsúszik az aszfalton, és még ha össze is tudjuk szedni az autót gyors és helyes kormánymozdulatokkal, egy ilyen móka közúton, a forgalomban mindenképp felelőtlen veszélyeztetés. Hiszen még zárt pályán, versenyeken is elég rizikós dolog az ugratás:

Ráadásul az utcai autók nincsenek olyan mértékű túlterhelésre felkészítve, amit akár csak pár arasznyi magasságból a földre esés jelent. Még bohó ifjúkoromban például konkrétan kinyírtam öreg 123-as Mercim motorját, amikor egy zárt területen elkövetett ugratási kísérlet után a beült rugók és a szintén megfeszülő motortartók együttesen annyira leengedték a kocsi alját, hogy az olajteknő lecsattant az útra, és bár nem repedt meg, pont olyan szerencsétlenül horpadt be, hogy a deformált fémlemez dörzsölni kezdte a vezérműláncot, ami pár száz kilométer múlva szerencsésen el is szakadt.

Ez a motor-lekoccanás könnyen megeshet a nyomvályús magyar utakon egy erősebb földetérés után is, szóval a tényleges repülést semmiképp ne erőltessük közúton, utcai autóval. A másokat nem veszélyeztető, a KRESZ keretein lehetőleg belül maradó, finoman kivitelezett gyerekszórakoztatásnak viszont semmi akadálya – boldog mikro-ugratásokat mindenkinek!

Te is ismersz ugratós helyeket? Oszd meg velünk a kommentszekcióban!

Kommentek

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Eladhatatlan rémség a Bentley gúnyába csomagolt Mustang

Időnként megpróbálkoznak az átöltöztetett Ford Mustang eladásával, de évek óta senki nem vevő a replikára.

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

Jean Todt: Túl nagyok a különbségek

Az autók gyorsabbak, szebbek és nehezebben vezethetőek, de Todt szerint még mindig túl nagyok a különbségek a mezőnyben.

F1: Ezért kellett halasztani a melbourne-i rajtot

A Forma-1 állandó versenyigazgatója, Charlie Whiting elmagyarázta, miért nem engedték el a mezőnyt elsőre az Ausztrál Nagydíjon.

Marchionne már nem hisz a Fiatban

A Fiat erős és sikeres volt, ám most a jelenlegi erősségeinkre kell koncentrálnunk, ez pedig a Jeep – kommentálta az olasz anyamárka indiai piaci esélyeit a Fiat Chrysler elnöke.

F1: Így készült az Ausztrál Nagydíj graffitije

Time lapse videó mutatja meg, hogy hogyan készült az Ausztrál Nagydíj graffitije.

F1: Nyolcmillióra büntették a Williamst

A Lance Stroll autójában elvégzett váltócsere miatt az FIA megbüntette a Williamst, de az újonc pilóta összességében pozitívan látta első F1-es hétvégéjét.

Baleset miatt állítja le az önvezető autók tesztelését az Uber

Figyelmetlen sofőr borította fel az Uber önvezető autóját az Egyesült Államokban. A cég a nyomozásig leállítja a fejlesztést.

F1: “Húzok a f…ba!”

A Red Bull-os Daniel Ricciardo számára rosszabbul már nem is alakulhatott volna az Ausztrál Nagydíj, Melbourne-ben csak annak örült, hogy vége a hazai versenyének.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Ennél menőbb McLarent nem látsz ma!

Szegecselt sárvédő szélesítések, hatalmas hátsó szárny és szép felnik kerültek a sárga McLaren 650S alá a Liberty Walk műhelyében.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.