Életeket ment a rendőrök új csodafegyvere?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.08.16. 05.30

Borzasztóak az első félév balesetes statisztikái, de csak addig, ameddig be nem kapcsolták a szupertraffikat. Pedig a balesetek 70 százalékát nem is a gyorshajtás okozza.

Közzétette 2016 első féléves baleseti statisztikáit az ORFK. Mint minden ilyen számsort, ezt is többéves összehasonlításban érdemes nézni.

Az alábbi grafikon a közúti közlekedési balesetekben meghaltak és megsérültek együttes, első féléves számait mutatja 2012-től. Sajnos évről évre egyre rosszabb a helyzet.

halál+sérült

Forrás: ORFK

Árnyalja a sort, ha szétbontjuk az adatokat, és megnézzük, hogy miként alakult ebben az öt félévben a halottak és a sérültek száma külön-külön.

A balesetben meghaltakat mutató grafikon igazi hullámvasút, a most nézett időszakban tavaly voltak a legrosszabbak az adatok, ám 2016 első féléve szerencsére valamivel kevesebb tragédiát hozott.

halottak

Forrás: ORFK

Miközben a halottak száma csökkent idénre, a sérültek grafikonja egyre magasabbra kúszik, immár negyedik éve egyfolytában emelkedik.

sérültek

Forrás: ORFK

Kézenfekvő lenne azt mondani, egyre biztonságosabbak az új autók, ami baleset tíz éve halállal járt, az ma egy modern autóban utazva lehet, hogy sérüléssel megúszható, ám az itthon forgalomba állított autók zöme használt nyugati import. Új személyautóból az első hat hónapban 40 643-ra került N-es rendszám, míg használtból 69 990-re.

Érdekes megnézni a balesetek okairól készült rendőrségi ábrát, ami éppen az ORFK által mantraszerűen ismételgetett állítást árnyalja. Az egyenruhások vezetői ugyanis rendre a gyorshajtást, és szinte csak azt hozzák elő legyőzendő problémaként, holott éppen az ő számaik mutatják: habár ez a legfőbb ok, a közlekedési balesetek 70 százalékát más okozza.

baleseti-ok

Forrás: ORFK

Egészen markáns különbségeket látunk, ha megnézzük, hogy az ország mely területein növekszik, és hol csökken a balesetszám. Sajnos az emelkedésnél nagyobbakat látunk:
 -Zala megyében 36,4 százalékkal több sérüléses baleset volt 2016 első félévében, mint tavaly ugyanekkor
 -Heves megyében 25,1 százalékos emelkedés volt
 -Komárom megyében 25,0 százalékos
 -Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 24,6 százalékos
 -Vas megyében 23,6 százalékos

Érdemi csökkenés ezzel szemben csak három megyében volt idén:
-Békés  megyében 14,3 százalékkal történt kevesebb sérüléses baleset
-Jász-Nagykun-Szolnok megyében 12,3 százalékkal
-Somogy megyében 7,2 százalékkal

Egyik sorban sem szerepel Budapest, mivel itt van a legtöbb baleset minden évben, nézzük meg külön. A fővárosi sérüléses balesetek számai sajnos egyértelműen, lendületvesztés nélkül emelkednek évről évre.
-2012 első hat hónapjában 1484 volt
-2013 első hat hónapjában 1492
-2014 első hat hónapjában 1560
-2015 első hat hónapjában 1658
-2016 első hat hónapjában 1698

Milyen volt az évtized eleje, hová kellene eljutni?

Külső kényszer is hat a rendőrségre, az Európai Bizottság ún. Fehér Könyve előírja, hogy 2020-ra a felére kell csökkenteni a 2010-es halálozási adatokat. Ennek megfelelően minden évre megadtak egy „elvárt” számot (hasonlóan a többi uniós tagországhoz), ha ez teljesül évről évre, megvalósul 2020-ra a szimpatikus cél.

Eleinte egész jól alakultak a számok, éveken át egyre kevesebb és kevesebb balesethez kellett mentőt hívni, majd 3-4 évvel ezelőtt megfordult a tendencia, 2015 egésze pedig a korábbiaknál is kedvezőtlenebb adatokat hozott. Tavaly 583 halálos balesetben 644-en vesztették életüket az útjainkon, évek óta nem volt ilyen rossz a helyzet.

halbales 2005-2015

Forrás: ORFK

Látnak egy zöld és egy lila csíkot az ábrán, ezek a 2010-es és a 2015-ös “elvárt” adatokat jelzik.

halott 2005-2015

Forrás: ORFK

Ahhoz, hogy 2020-ban feleannyi ember haljon meg a hazai utakon, mint 2010-ben, a zöld és a lila csík időarányos adatait kell “teljesíteni” a magyar rendőrségnek. Egyértelmű, hogy csak részben rajtuk múlik a siker, ám a 2009 és 2012 közötti, akkor még kedvező balesetes számok ismertetésekor az ORFK is kiemelte: “Magyarország hatályos közlekedésbiztonsági programja a halálos áldozatok számának visszaszorítását tűzte ki fő céljaként.”

Ha a féléves számokat nézzük, nem alakulnak jól a dolgok, viszont egészen más a helyzet, ha kettébontjuk 2016 első hat hónapját. A második negyedév elején élesedtek ugyanis a féltucatnyi különféle szabálysértést rögzítő szupertraffik.

A rendőrségi keresztelőben VÉDA-nak elnevezett kamerahálózatot április 5-én állították munkába, onnantól július 1-ig 79 332 közigazgatási határozatot hozott a rendőrség a 365 darab fix és a 160 mobil készülék felvételei alapján.

Az ORFK statisztikái szerint meglepő mértékben javított a tengernyi bírság a közlekedésbiztonságon, amit a tavalyi és az idei második negyedéves adatok összevetése bizonyít.

2016. április 1. és június 30. között 111 balesetben 115-en vesztették életüket közlekedési balesetben, míg 1287-en sérültek meg súlyosan.

Ezzel szemben egy esztendővel korábban, 2015. április 1. és június 30. között 126 balesetben 144-en haltak meg, és 1423-an szenvedtek súlyos sérülést.

Örömteli fordulat alakul, de korai még messzemenő következtetéseket levonni.

Kommentek

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

F1: Kiderült, mit ronthatott el idén a Mercedes

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke elárulta, hogy az istállónak dolgoznia kell azon, hogy lefaragjon a W08-as súlyából.

Siess, csak májusig adnak ingyenpénzt villanyautóra

Május elsejéig lehet pályázni az elektromos autók beszerzésére, a pályázatra 2016-ban kétmilliárd forintot biztosítottak.

Most autót nyerhetsz, ha biztonságosan közlekedsz

Játékos kampány indult a fiatalok biztonságosabb közlekedéséért, a figyelemfelhívó országos vetélkedősorozat megrendezését a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezdeményezte.

F1: A híres motorguru is besegít a McLarennek

Mindent megtesz a McLaren annak érdekében, hogy úrrá legyen motorgondjain, beszervezett egy specialistát is.

Újabb rendőrök, akiket lehet utálni

Majd ha a Ferrari is elkezd autókat adományozni a carabinierinek, fáklyával vonulunk az olasz követség elé. Addig csak szúrósan nézünk és csúnya szavakat ismételgetünk magunkban.

Mit tud a Fiat nagy családi kombija?

Jó látni, hogy a szabadidő-autós divatőrület hullámának árjából azért kiemelkedik a józanság sziklájaként néhány olyan valóban praktikus, jó ár-érték arányú családi autó, mint például a Tipo kombi.

F1: Massa nem hiszi, hogy lelépne Alonso

Felipe Massa szerint igen valószínűtlen, hogy volt csapattársa annyira kiábránduljon, hogy a szezon közben elhagyja a McLaren-Hondát.

Áresés jön a hazai benzinkutakon

Jelentősen csökken az üzemanyagok ára szombaton a jövedéki adó változása miatt.

F1: Fél másodperc kéne a Red Bullnak

A Red Bull főnöke szerint nagyjából fél másodpercet kellene gyorsulniuk, hogy harcban lehessenek a Mercedesszel és a Ferrarival. A Renault Barcelonára, de főképp a Kanadai Nagydíjra készül fejlesztési lépcsővel.

Lehet, hogy eddig rosszul gyalogoltál

Simán lehet, hogy eddig rosszul használtad a zebrát.

F1: Minden expilóta paddockbelépőt kaphat

A Forma-1 új tulajdonosa minden korábbi F1-pilótát szívesen lát a paddockban, egyetlen feltétele lesz csak a belépő igénylésének.

Zöld energiára váltanak Európa több országában

A svéd Scania több európai országban teljesen megújuló energiára tér át a gyártás- és a szervizelés terén.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.