Lehet epekedve várni, lehet borzongva félni tőle, de előbb-utóbb biztosan eljön az önvezető járművek kora. Azonban addig még van egy-két apróság, amit meg kell oldani. Például azt, hogy az autók tudjanak egymással beszélgetni.

Biztonságosabb és tisztább is lehet a közlekedés, ha az autók megtanulnak kommunikálni egymással és a környezetükkel

Az autók közti kommunikációról egyelőre nem sokat hallottunk, pedig a balesetek számának drasztikus csökkentéséhez nem elég még merevebb acélokat, több légzsákot és fejlettebb vezetőtámogató rendszereket fejleszteni. Ezek egy idő után elérik teljesítőképességük határait és más megoldások után kell nézni. Például a beláthatatlan kanyar után az úton vaksötétben álló műszaki hibás autóról addig semmi nem vesz tudomást, amíg meg nem látja. De mi lenne, ha már kilométerekkel korábban tudnánk a veszélyről? De hogyan?

Ezzel a dobozzal és egy antennával máris megtanítható az autónk beszélni

Ezzel a dobozzal és egy antennával máris megtanítható az autónk beszélni

Az autók közötti adatcsere az USA-ban 3 év múlva már kötelezően benne lesz az újonnan eladott járművekben, és ezt jó eséllyel fél-, egyéves lemaradással követi majd Európa is. A hátralévő időben sokan próbálnak valami olyasféle megbízható, szabványosítható rendszert kifejleszteni, amit aztán az autógyártók beépíthetnek saját járműveikbe. Jó hír, hogy van egy magyar cég is, ami ezzel foglalkozik. Persze nemcsak a garázsban forrasztgatnak, hanem ismert, nagy autómárkákkal, beszállítókkal együttműködve tesztelik, csiszolgatják saját, már ma is működő változatukat.

A Commsignia névre keresztelt céget ugyan csak 4 éve alapították, de az alapítók már 10 éve, még az egyetemen kezdtek el a témával foglalkozni. A folyamatosan növekvő cégnél az elmúlt pár évben pörgött fel a munka, párhuzamosan azzal, hogy előbb-utóbb belátható közelségbe kerül, hogy valóban kötelezően megjelenik az utakon az autók közti kommunikáció.

A hátsó a gyári antenna, az első a a kommunikációhoz és a GPS vételhez szükséges extra

A hátsó a gyári antenna, az első a a kommunikációhoz és a GPS vételhez szükséges extra

Megnéztük, mit tud a rendszer élőben, igaz, egyelőre csak két autóval és az alapfunkciókkal. A vészfékezésről, előzési szándékról, a holttérben ténfergő járműről vagy az úton veszteglő autóról remekül tájékoztat, de nyilván a szériaváltozat nem ilyen lesz. A legtöbb adat nem a vezetőt fogja terhelni, hanem az autó fedélzeti számítógépe dönti majd el, mit és milyen formában mutat majd meg a sofőrnek, hogy az megfelelően tudjon dönteni. Már amíg dönthet és nem intézi el helyette a jármű.

Mi a lényege?

Alapvetően autóból autóba sugárzott adatokkal működik a rendszer, amely a pozíció mellett a sebesség, mozgási irány és gyorsulási adatok megosztását teszi szükségessé, de emellett olyan információk is megoszthatók – és hasznosak –, hogy világítanak-e a fényszórói, jár-e a motor, ajtók nyitva vannak-e, merre áll a kormány, illetve hogy használ-e megkülönböztető jelzést a jármű. De ez még nem minden, az autó az ABS adatai alapján az útfelületről is küldhet információt a többi autónak, így egy veszélyes vízátfolyásról vagy lefagyott burkolatról is kaphatnak hírt a közelben járó autók. Vagy éppen arról, hogy túlméretes vagy veszélyes anyagot szállító jármű közeledik valamelyik irányból. A rendszerben rejlő lehetőségek végtelenek, a gyorsabban érkező nehezen észrevehető motoros is küldhet magáról jelet, ugyanúgy, mint a kamion holtterében megbújó kisautó.

Sokféle adatot oszthatnak meg egymással az autók. Sebességet, menetirányt, kormány szöget, bármit

Sokféle adatot oszthatnak meg egymással az autók. Sebességet, menetirányt, kormány szöget, bármit

Beszéljenek az utak is!

Az autók közötti információcsere mellett roppant fontos, hogy szükség esetén az infrastruktúra is képes legyen kommunikálni az autóval. Hogy miért jó, ha a város beszél az autóhoz? Például a pirosnál álló autós információt kaphat a lámpától, hogy mikor vált zöldre, ennek segítségével a fedélzeti számítógép eldöntheti, hogy leállítsa-e a motort, vagy arra a pár másodpercre már nem érné meg. De a lámpa sebességet is ajánlhat, amivel tutira, megállás nélkül elérhető a következő zöld jelzés. A megkülönböztető jelzést használó járművek zöldhullámot kérhetnének maguknak, így hamarabb juthatnak el céljukig.

A Volvo videója jól mutatja a rendszer néhány előnyét. De közel nem mindet:

Biztonságos?

Állítólag igen. Aki attól fél, hogy követik, tudnak majd minden mozdulatáról, annak talán megnyugtató hír, hogy az autó összes egyedi azonosítója ötpercenként megváltozik. Ez egyelőre feltörhetetlennek tűnik. Amúgy világméretű katasztrófát nem lehet okozni a rendszer feltörésével, hiszen az adatok nem futnak be egy nagy központi agyba, hanem minden autó csak a környezetével kommunikál, azokkal, akikkel így vagy úgy kapcsolatba kerül. Kérdés, hogy a vezetővel meddig marad kapcsolatban az autó.

 

És te? Várod már az önvezető autókat? Vagy az ördög vigye el őket, jó előre?

  • Igen, várom, sörrel a kézben kívánok ide-oda gépkocsizni a városban 63%
  • Isten ments'! Ördögi szerkezetek ezek mind, nekem még az automata váltó is fekete mágia, nemhogy ez 35%
  • Nem érdekel, nem járok autóval 3%

És te? Várod már az önvezető autókat? Vagy az ördög vigye el őket, jó előre?