Jönnek az egymással beszélő autók

Arról is tud majd az autód, amit te még nem is látsz

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.08.15. 07.00

Hazai utakon próbáltuk, milyen az, amikor az autók beszélgetnek menet közben. Szép új jövőt láttunk, biztonságosabb utakkal, kevesebb balesettel.

Lehet epekedve várni, lehet borzongva félni tőle, de előbb-utóbb biztosan eljön az önvezető járművek kora. Azonban addig még van egy-két apróság, amit meg kell oldani. Például azt, hogy az autók tudjanak egymással beszélgetni.

Biztonságosabb és tisztább is lehet a közlekedés, ha az autók megtanulnak kommunikálni egymással és a környezetükkel

Az autók közti kommunikációról egyelőre nem sokat hallottunk, pedig a balesetek számának drasztikus csökkentéséhez nem elég még merevebb acélokat, több légzsákot és fejlettebb vezetőtámogató rendszereket fejleszteni. Ezek egy idő után elérik teljesítőképességük határait és más megoldások után kell nézni. Például a beláthatatlan kanyar után az úton vaksötétben álló műszaki hibás autóról addig semmi nem vesz tudomást, amíg meg nem látja. De mi lenne, ha már kilométerekkel korábban tudnánk a veszélyről? De hogyan?

Ezzel a dobozzal és egy antennával máris megtanítható az autónk beszélni

Ezzel a dobozzal és egy antennával máris megtanítható az autónk beszélni

Az autók közötti adatcsere az USA-ban 3 év múlva már kötelezően benne lesz az újonnan eladott járművekben, és ezt jó eséllyel fél-, egyéves lemaradással követi majd Európa is. A hátralévő időben sokan próbálnak valami olyasféle megbízható, szabványosítható rendszert kifejleszteni, amit aztán az autógyártók beépíthetnek saját járműveikbe. Jó hír, hogy van egy magyar cég is, ami ezzel foglalkozik. Persze nemcsak a garázsban forrasztgatnak, hanem ismert, nagy autómárkákkal, beszállítókkal együttműködve tesztelik, csiszolgatják saját, már ma is működő változatukat.

A Commsignia névre keresztelt céget ugyan csak 4 éve alapították, de az alapítók már 10 éve, még az egyetemen kezdtek el a témával foglalkozni. A folyamatosan növekvő cégnél az elmúlt pár évben pörgött fel a munka, párhuzamosan azzal, hogy előbb-utóbb belátható közelségbe kerül, hogy valóban kötelezően megjelenik az utakon az autók közti kommunikáció.

A hátsó a gyári antenna, az első a a kommunikációhoz és a GPS vételhez szükséges extra

A hátsó a gyári antenna, az első a a kommunikációhoz és a GPS vételhez szükséges extra

Megnéztük, mit tud a rendszer élőben, igaz, egyelőre csak két autóval és az alapfunkciókkal. A vészfékezésről, előzési szándékról, a holttérben ténfergő járműről vagy az úton veszteglő autóról remekül tájékoztat, de nyilván a szériaváltozat nem ilyen lesz. A legtöbb adat nem a vezetőt fogja terhelni, hanem az autó fedélzeti számítógépe dönti majd el, mit és milyen formában mutat majd meg a sofőrnek, hogy az megfelelően tudjon dönteni. Már amíg dönthet és nem intézi el helyette a jármű.

Mi a lényege?

Alapvetően autóból autóba sugárzott adatokkal működik a rendszer, amely a pozíció mellett a sebesség, mozgási irány és gyorsulási adatok megosztását teszi szükségessé, de emellett olyan információk is megoszthatók – és hasznosak –, hogy világítanak-e a fényszórói, jár-e a motor, ajtók nyitva vannak-e, merre áll a kormány, illetve hogy használ-e megkülönböztető jelzést a jármű. De ez még nem minden, az autó az ABS adatai alapján az útfelületről is küldhet információt a többi autónak, így egy veszélyes vízátfolyásról vagy lefagyott burkolatról is kaphatnak hírt a közelben járó autók. Vagy éppen arról, hogy túlméretes vagy veszélyes anyagot szállító jármű közeledik valamelyik irányból. A rendszerben rejlő lehetőségek végtelenek, a gyorsabban érkező nehezen észrevehető motoros is küldhet magáról jelet, ugyanúgy, mint a kamion holtterében megbújó kisautó.

Sokféle adatot oszthatnak meg egymással az autók. Sebességet, menetirányt, kormány szöget, bármit

Sokféle adatot oszthatnak meg egymással az autók. Sebességet, menetirányt, kormány szöget, bármit

Beszéljenek az utak is!

Az autók közötti információcsere mellett roppant fontos, hogy szükség esetén az infrastruktúra is képes legyen kommunikálni az autóval. Hogy miért jó, ha a város beszél az autóhoz? Például a pirosnál álló autós információt kaphat a lámpától, hogy mikor vált zöldre, ennek segítségével a fedélzeti számítógép eldöntheti, hogy leállítsa-e a motort, vagy arra a pár másodpercre már nem érné meg. De a lámpa sebességet is ajánlhat, amivel tutira, megállás nélkül elérhető a következő zöld jelzés. A megkülönböztető jelzést használó járművek zöldhullámot kérhetnének maguknak, így hamarabb juthatnak el céljukig.

A Volvo videója jól mutatja a rendszer néhány előnyét. De közel nem mindet:

Biztonságos?

Állítólag igen. Aki attól fél, hogy követik, tudnak majd minden mozdulatáról, annak talán megnyugtató hír, hogy az autó összes egyedi azonosítója ötpercenként megváltozik. Ez egyelőre feltörhetetlennek tűnik. Amúgy világméretű katasztrófát nem lehet okozni a rendszer feltörésével, hiszen az adatok nem futnak be egy nagy központi agyba, hanem minden autó csak a környezetével kommunikál, azokkal, akikkel így vagy úgy kapcsolatba kerül. Kérdés, hogy a vezetővel meddig marad kapcsolatban az autó.

 

Szavazás

És te? Várod már az önvezető autókat? Vagy az ördög vigye el őket, jó előre?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Felrobbanhat idén a magyar használtautó-piac

A használt autók éve lesz az idei: míg 2016-ban a magyarok 8 százaléka vásárolt autót, addig idén a lakosság 14 százaléka tervezi ezt.

Tavaly megállt a Forma-1 hanyatlása

2016-ban hétéves trend szakadt meg, a Forma-1 televíziós nézettsége a tavalyi évben nem csökkent tovább.

Új motort kap a Toyota kisautója

A jelenlegi 1,3 literes benzinmotort új fejlesztésű másfél literes váltja a következő generációs Toyota Yaris orrában. Számottevően takarékosabbnak ígérik.

Crossoverként tér vissza a Mitsubishi sportkupéja

Állítólag Mitsubishi Eclipse néven kerül piacra a japán márka új városi crossovere. Merész lesz, és talán hibrid is.

Forma-1-es fejes lett Ross Brawn

A Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media Ross Brawnt tette meg az F1 sportért felelős ügyvezető igazgatójának.

Félretájékoztatták az autósokat, nincs 150 ezres bírság

Hétfő reggel óta él Budapesten a szmogriadó riasztási fokozata, ami rengeteg autóst érint. A hivatalos híradásokban megjelent 150 000 forintos maximális bírság elrettentő, ezért utánajártunk a büntetési tételeknek.

Sztrájkbizottság alakult a győri Audinál

Sztrájkbizottságot alakított az Audi Hungaria Független Szakszervezet (AHFSZ), miután bizalmi értekezletén elutasította az Audi Hungaria Zrt. új ajánlatát.

Olasz buszbaleset: eddig nem találtak műszaki hibát

Az olasz rendőrség eddig semmilyen tárgyi bizonyítékot nem talált arra, hogy meghibásodott volna a Veronánál múlt héten súlyos balesetet szenvedett magyar autóbusz – közölte Girolamo Lacquaniti, a veronai közúti rendőrség parancsnoka.

Csökkent a forgalom, de alig javult a levegőminőség

Jelentősen csökkent az autóforgalom, de csak kis mértékben javult hétfőn a levegő minősége a fővárosban, a riasztási fokozat fenntartása ezért továbbra is indokolt.

Használt autó: gyógyítás 6000 forintból

Összesen 6000 forintba került, hogy használt autónk tisztesen működő motorja hirtelen megtáltosodjon. A megoldást sokan ismerhetik, a többiek fontolják meg a mi esetünket.

Bravúrosan tért vissza a Toyota a WRC-be

Másfél évtized kihagyás után őrjítő eredménnyel tért vissza a Toyota a rali-világbajnokságba. Majd később elválik, a mázli vagy a felkészültség dominált.

Megbuktatták a Forma-1 urát, távozik Bernie Ecclestone

A Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media elmozdította pozíciójából az F1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t, ezt maga az angol üzletember jelentette be hétfő este.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.