A BMW megmutatta a jövőt. Nem volt benne nagy durranás

Finomítás, lassú villamosítás

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.08.11. 06.00

A BMW legfrissebb Innovációs Napja elég vérszegényre sikeredett, de ez nem a BMW hibája, hanem az automobilizmus egyre inkább kiszámítható és egyre kevésbé izgi átalakulásáé.

A BMW megmutatta a jövőt. Nem volt benne nagy durranás

A bajor márka minimum éves rendszerességgel tart valamilyen technikai jellegű fejtágítást az autós szakújságíróknak, a BMW és úgy általában az autóipar jövőjéről, a néhány éves távlatban utcára kerülő fejlesztésekről. Igazán nem az ő hibájuk, hogy ez az idei augusztusi innovációs nap közel nem sikerült olyan lenyűgözőre, mint néhány korábbi rendezvény. Hallottunk a végletekig tisztuló belső égésű motorokról, az egyre erőteljesebb elektrifikációról – de igazi áttörésről nem, csak folyamatos finomításról, csiszolásról, rég meglévő technológiák műszaki integrációjáról.

Vezettünk egy i3-ast, ami pont olyan, mint a 2013 óta az utakon guruló i3, csak nagyobb az akkuja. Vezettünk egy új 7-es BMW-t, ami pont olyan, mint a többi, csak konnektorról is tölthető hibrid hajtáslánca van – a kocsi már rég szerepel a hazai árlistán is, 29,5 millióért bárki viheti. És meghallgattunk néhány előadást arról, hogy lesznek még tisztábbak és kifinomultabbak, könnyebbek és takarékosabbak a dízel- és benzinmotorok, hogy lesz még sűrűbb az i3-as akkumulátora. Ez van, az elektromos és hibridforradalom után most igazi izgalom egy darabig nem lesz, csak apró finomítások, minden területen.

Másfélszeresére növelt kapacitású akkuval támad az i3 új változata, kétliteres benzinmotor és elektromos hajtás kombinációjával hasít a 7-es limuzin

A BMW szerint 2040 körül kerülnek túlsúlyba az elektromos autók, lassú, de folyamatos változásra készülhetünk

A BMW szerint 2040 körül kerülnek túlsúlyba az elektromos autók, lassú, de folyamatos változásra készülhetünk

i3, felpuffasztott akkuval

Az egyik programpont az i3-as modell 60 helyett 92 Ah-s új változatának kipróbálása volt. Az új akkuval papíron 300, a valóságban a klímát, fűtést használva is 200 km-es hatótávot tud a kocsi – annyit, amennyit a Nissan Leaf szintén nemrég upgrade-elt új változata. A korábban gyártott i3-asok esetében lehetőség van a régi akku nagyobbra cserélésére – az új akkumulátor nem nagyobb, csak sűrűbb. A cellák továbbra is a Samsungtól érkeznek a BMW-hez, de a konkrét telepek legyártása házon belül zajlik.

Az új akksis i3-mal a menetpróbán természetesen a világon semmi újat nem tapasztaltunk. Az 50 kilós tömegnövekedés érzékelhetetlen, csak azon tudtunk álmélkodni, hogy a 75 tempósan levezetett, sok élvezetes gyorsítással terhelt kilométer után még mindig 130 megtehető kilométert mutatott a fedélzeti számítógép.

Boldog német munkás sorolja a koreai cellákat a BMW-nél

Boldog német munkás sorolja a koreai cellákat a BMW-nél

Az új akku akkora, mint a régi, felárért ki is cserélhetik már meglévő autójukban a tulajok

Az új akku akkora, mint a régi, felárért ki is cserélhetik már meglévő autójukban a tulajok

7-es, hibridhajtással

A BMW úgy tervezi, hogy normál autóiból részint továbbra is az M-es csapat együttműködésével varázsol izgalmasabb kocsikat, ezek a finomabban tuningolt M-Performance vagy a kőkemény M-modellek. A másik oldalon viszont megjelennek az i almárka fejlesztéseinek eredményeivel készült új változatok, amelyeket fantáziadús módon i-Performance néven mutogatnak majd a vevőknek. Illetve semmi “majd”, hiszen ezek a kocsik már léteznek, megvásárolhatók.

A 7-es limuzin hosszított tengelytávú, 4×4-es modellje, a 740Le xDrive annál nagyobb meglepetést okozhatott volna, ha nem lett volna szerencsénk pár hónapja ehhez a szalonokban is hónapok óta elérhető technikához, egy magyar rendszámos, sőt, zöld magyar rendszámos X5-ös tesztautóban.

A 40e jelzés egy mindössze kétliteres, benzines turbómotor és a váltó után a hajtásláncba beépített villanymotor együttes jelenlétére utal. A rendszer 326 lóerős, vagyis teljesítménye megegyezik a 40i jelzésű hathengeres motoréval – csak persze jóval kedvezőbb fogyasztás mellett, a csomagtér alá épített, 9,2 kWh kapacitású akkumulátornak hála akár 30-40 km teljesen füst nélkül megtehető km-es elektromos hatótávval.

Cseppet sem csorbít a 7-es eleganciáján a kétliteres benzinmotorra épülő hibridrendszer

Cseppet sem csorbít a 7-es eleganciáján a kétliteres benzinmotorra épülő hibridrendszer

A 740e műszaki adatai

A 740e műszaki adatai

A 7-es BMW-k eleve irdatlan mennyiségű gombjai közé a 740e-ben egy üzemmódválasztó is  került. Ezzel három program között válogathatunk. A tisztán elektromos üzem (MAX E-DRIVE) az akku kimerüléséig választható, ilyenkor a sebességmérőről viccesen eltűnnek a 140 km/h feletti értékek – ennyi a végsebesség villannyal. A gázpedál padlóig nyomására persze ez a mérsékelt dinamikájú, kb. 95 kihasználható lóerőt engedélyező mód azonnal átvált az automatikus hibridüzemre (AUTO E-DRIVE), amikor a kocsi maga dönt arról, mikor hajt, mikor tölt a villanymotor – mint bármely hagyományos hibridautó esetében. A harmadik program az akku töltését teszi lehetővé (BATTERY CONTROL), ilyenkor alapvetően a benzinmotor működik, de a vezérlés igyekszik minél hamarabb visszatölteni az akkut a beállított szintre.

A tesztúton nagyjából 30 km-t sikerült megtennem villannyal, ekkor már csak 3 km maradt az akkuban. Ekkor átkapcsoltam visszatöltésre, és, miközben az átlagfogyasztás-mérő felballagott a 6,7 l/100 km-es értékre, mintegy további 30 km alatt ismét félig töltött állapotba került az akkumulátor. Visszakapcsolva hibridre a kb. 80 km-es tesztút végén megint üres akkuval, de a számítógép szerint egy ekkora és ilyen erős kocsitól elképesztő, 6,3 l/100 km-es átlaggal fejeztem be a túrát. Ez még gázolajból is hihetetlen volna egy öt méternél hosszabb, 4×4-es automata kocsiban!

Csak villannyal használva vicces módon eltűnik a sebességmérő skálájának jó része, ilyenkor 140 a vége az autónak és kb, 95 lóerővel gazdálkodhatunk. Padlógázra persze ilyenkor is feléled a benzinmotor

Csak villannyal használva vicces módon eltűnik a sebességmérő skálájának jó része, ilyenkor 140 a vége az autónak és kb, 95 lóerővel gazdálkodhatunk. Padlógázra persze ilyenkor is feléled a benzinmotor. A tesztút elején röhejes 2,3 l-es fogyasztást írt ki a számítógép – persze ebben nincs benne az elektromos áram “értéke”

Amikor a teljes tűzerőt is bevetni képest automata üzemmódban van, így néz ki a 740e műszeregysége

Amikor a teljes tűzerőt is bevetni képest automata üzemmódban van, így néz ki a 740e műszeregysége

A menetpróba során az is kiderült: nemhogy nem kellően elegáns, csendes és erős a röhejes, négyhengeres benzinmotorral szerelt hibrid-Hetes, hanem az elektromos üzem tökéletes csendje és a hibridrendszer semmilyen kompromisszumot nem igénylő, 500 Nm-es össznyomatéka mindenképpen a dízelmotoros változat elé helyezi komfortban a 740e modellt.

A 740e itthon 25,5 millió forintos listaártól kapható.

Reszelgetések a belső égésű motorokon

A program végén a dízelmotorok, a benzinmotorok, majd az akkumulátorok fejlesztéséről hallottunk egy-egy előadást. Világrengető újításra nem számíthatunk, de arra felkészülhetünk, hogy egyre több lesz a három- és négyhengeres BMW. Az üzemanyagrendszer nyomása emelkedik a benzines (350 bar) és a dízel (2500-2700 bar) motoroknál egyaránt.

Jön az elektronikus vezérlésű olajszivattyú (a 750d-ben már most is ilyen dolgozik), a hengerfejjel egybeépített leömlő a benzineseknél, a négylépcsősre finomított feltöltés, a motor hőmérsékletét a stop-start üzem és az egyre hatékonyabb, veszteségmentesebb üzem mellett is stabilabban tartó hűtőrendszer, a dízeleknél a kettős kipufogógáz-visszavezetés, ami az SCR-katalizátor kisebb terhelését, kevesebb AdBlue-adalék felhasználását teszi lehetővé.

A dízelmotorok fejlesztései a BMW-nél

A dízelmotorok fejlesztései a BMW-nél

Sok apróság, amelyek egy része a már kész csúcsmotorokból szivárog le a kisebb gépekbe, egy része teljesen új ötlet, de pár éven belül minden új BMW-ben ezek segítenek majd a belső égésű motor túlélésében az egyre szigorúbb szabályozás mellett is.

Ezzel a BMW meg is válaszolta a dízelbotrányok után felmerült kérdést: van-e még jövője a belső égésű motoroknak, különösen a dízeleknek. Szerintük van.

Kommentek

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Eladhatatlan rémség a Bentley gúnyába csomagolt Mustang

Időnként megpróbálkoznak az átöltöztetett Ford Mustang eladásával, de évek óta senki nem vevő a replikára.

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

Jean Todt: Túl nagyok a különbségek

Az autók gyorsabbak, szebbek és nehezebben vezethetőek, de Todt szerint még mindig túl nagyok a különbségek a mezőnyben.

F1: Ezért kellett halasztani a melbourne-i rajtot

A Forma-1 állandó versenyigazgatója, Charlie Whiting elmagyarázta, miért nem engedték el a mezőnyt elsőre az Ausztrál Nagydíjon.

Marchionne már nem hisz a Fiatban

A Fiat erős és sikeres volt, ám most a jelenlegi erősségeinkre kell koncentrálnunk, ez pedig a Jeep – kommentálta az olasz anyamárka indiai piaci esélyeit a Fiat Chrysler elnöke.

F1: Így készült az Ausztrál Nagydíj graffitije

Time lapse videó mutatja meg, hogy hogyan készült az Ausztrál Nagydíj graffitije.

F1: Nyolcmillióra büntették a Williamst

A Lance Stroll autójában elvégzett váltócsere miatt az FIA megbüntette a Williamst, de az újonc pilóta összességében pozitívan látta első F1-es hétvégéjét.

Baleset miatt állítja le az önvezető autók tesztelését az Uber

Figyelmetlen sofőr borította fel az Uber önvezető autóját az Egyesült Államokban. A cég a nyomozásig leállítja a fejlesztést.

F1: “Húzok a f…ba!”

A Red Bull-os Daniel Ricciardo számára rosszabbul már nem is alakulhatott volna az Ausztrál Nagydíj, Melbourne-ben csak annak örült, hogy vége a hazai versenyének.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Ennél menőbb McLarent nem látsz ma!

Szegecselt sárvédő szélesítések, hatalmas hátsó szárny és szép felnik kerültek a sárga McLaren 650S alá a Liberty Walk műhelyében.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.