Szélvédőjavítás olcsón, gyorsan

Javíttassunk álnok kőfelverődést!

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.08.09. 06.00

A kavicsfelverődés olcsón, gyorsan javítható. Megmutatjuk, mire kell mégis figyelni.

Ki ne anyázott volna, amikor autóúton, autópályán haladva egyszer csak nagyot csattanva kitörik egy apró darab a szélvédőből? Vagy egy elöl haladó teherautóról pottyan le egy extrabazinális üledékes kőzetdarab, vagy az egyre gyorsabban forgó kerékből röppen ki, hogy a szélvédőn koppanva, rosszabb esetben nyomot is hagyva álljon meg valahol az út szélén.

A nagyobb bevásárlóközpontok parkolójában tuti van szélvédőjavító is

Miért baj a kőfelverődés?

Az apró folytonossági hiány a szélvédőn nemcsak esztétikailag kifogásolható, hanem nagyon zavaró is. De nem ez a legnagyobb baj vele. Meg lehet szokni, mint egy letörölhetetlen, zsíros bogarat, amit minden megállásnál elfelejt az ember levakarni, de menet közben mindig idegesítően szem előtt van. Sokkal kellemetlenebb, hogy a sérült üveg állapota könnyen tovább romolhat, a repedések sunyin tovább kúszhatnak, hogy később sokkal nagyobb és költségesebb kárt okozzanak.

Egész közelről így fest egy kavicsfelverődés

Egész közelről így fest egy kavicsfelverődés

Lehet sérülés a szélvédőn?

A legkínosabb mellékhatás viszont az, hogy műszaki vizsgán simán megbuktathatják vele az autót. A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet, a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről, azon belül az üvegekre vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek a következők:

84. § (1) A járműveken nem szabad használni olyan egyrétegű biztonsági üveget, amelyen sérülés van, továbbá olyan többrétegű biztonsági üveget, amelyen minden rétegre kiterjedő repedés vagy a vezető kilátását zavaró sérülés van.

Bejáratott, megbízható vállalkozás, közel a szerkesztőséghez

Bejáratott, megbízható vállalkozás, közel a szerkesztőséghez

A minden rétegre kiterjedő repedés egyértelmű, nincs szükség magyarázatra. A vezető kilátását zavaró sérülés már lehetőséget ad különféle értelmezésre. A neten ezernyi válasz kering, ha beírjuk ezt a kérdést, a sehol sem lehet javítás, repedéstől a bárhol lehet szakszerű javításig minden variáció előfordul. Az idők során sokat változott a hatóságok hozzáállása, jelenleg éppen úgy szól a szabályozás, hogy a látófelületen – értsd, ahol az ablaktörlőlapátok törölnek – nem lehet semmiféle javítás, sérülés, repedés, azon kívül viszont lehet. Javítás és repedés (!) is.

Ennek ellenére repedt szélvédővel nagy lutri vizsgára menni, mert ha bal lábbal kelt a vizsgabiztos, akkor simán megvágja az autót, bárhol is található a hiba, ha meg jobb napja van, akkor valószínűleg azt sem veszi észre, ha golyó ütötte lyukak tátonganak az üvegen.

A tükör segít a precíz munkavégzésben

A tükör segít a precíz munkavégzésben

Mit lehet javítani?

A kőfelverődés kagylós és pókhálós repedéssel felextrázott törést is okozhat, szerencsére ezeket egész jó eredménnyel lehet javítani. Régebben a csináld magad mozgalom jegyében autósboltokban is lehetett otthoni javító szettet vásárolni, de ennek csak a szélvédősök örültek, amikor a sok elbaltázott üveggel végül mégiscsak hozzájuk gurult be a kuncsaft. Csak egy kicsivel lett drágább így a végeredmény.

Ennyi cucc kell csak hozzá

Ennyi cucc kell csak hozzá

A hosszanti repedés javítását azonban már nem nagyon ajánlják. Ugyan a repedést meg lehet állítani, de ha az üvegben valamiért feszültség keletkezik – kátyúba hajtunk, vagy járdára áll fel az autóval a sofőr –, akkor egy csapásra végigrepedhet a szakszerűen javított üveg is.

A javítás a sérülésben lévő szilánkos részek eltávolításával kezdődik, aztán takarítással folytatódik, végül egy spéci szerszám segítségével az üveg fénytörésével megegyező tulajdonságú műgyantát fecskendeznek a repedésbe. Az anyag UV hatására megköt, a külső felület még kap egy fóliát, aztán már csak a polírozás van hátra, és szerencsésebb esetben már nem is látszik a hiba.

Tapadókorongos izé, amelyből a műgyanta a lyukba csordogál

Tapadókorongos izé, amelyből a műgyanta a lyukba csordogál

Alább egy nem túl pörgős kisfilmen is megtekinthető a művelet, a végén az évszaknak nem éppen megfelelő ruházatban a frissen meggyógyult szélvédőjű autó tulajdonosa is feltűnik:

Mennyibe kerül?

Egy szakszerű szélvédőjavítás 4-12 000 forint körüli összegbe kerül, helytől függően. A bevásárlóközpontok parkolóiban találhatunk a legegyszerűbben szélvédőjavítót – aki mellesleg a matt, agyonkopott fényszóróbúrát is újjá tudja varázsolni –, de ha kell, némi pluszpénzért házhoz is jöhet a szakember. Szerencsére nincs nagy eszköz- és anyagigénye, egy közepes kofferbe belefér minden. A télen, nyáron egyaránt végezhető javítás általában nem tart tovább 15-20 percnél. Egy új szélvédő ára nagyjából 17-35 ezer forinttól kezdődik a beszerelés díjával együtt, így ha csak egy lyukat kaptunk, érdemes inkább a javításon gondolkodni. Még a negyedik alkalommal is.

Egy kis polírozás és mindjárt kész a mű

Egy kis polírozás és mindjárt kész a mű

Mit csináljunk, ha kavicsot kaptunk?

A későbbi javítás eredményét nagyban befolyásolja, hogy mennyire tiszta a sérülés, így ha koppan a kavics, akkor bölcs dolog félreállni és valamivel leragasztani a lyukat. A belekerülő víz főleg a két réteg közé felhordott különleges rétegekben tesz nagy kárt – leginkább a fémgőzölt üvegek lehetnek nagyon csúnyák még a profi javítás után is. Ezekben a víz, szennyezőanyagok azonnal megtámadják a rétegek közötti anyagot, éktelen ronda foltot hagyva maguk után. Szóval egy falatnyi cellux sokat segíthet a későbbi szép eredmény elérésében.

Kommentek

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Eladhatatlan rémség a Bentley gúnyába csomagolt Mustang

Időnként megpróbálkoznak az átöltöztetett Ford Mustang eladásával, de évek óta senki nem vevő a replikára.

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

Jean Todt: Túl nagyok a különbségek

Az autók gyorsabbak, szebbek és nehezebben vezethetőek, de Todt szerint még mindig túl nagyok a különbségek a mezőnyben.

F1: Ezért kellett halasztani a melbourne-i rajtot

A Forma-1 állandó versenyigazgatója, Charlie Whiting elmagyarázta, miért nem engedték el a mezőnyt elsőre az Ausztrál Nagydíjon.

Marchionne már nem hisz a Fiatban

A Fiat erős és sikeres volt, ám most a jelenlegi erősségeinkre kell koncentrálnunk, ez pedig a Jeep – kommentálta az olasz anyamárka indiai piaci esélyeit a Fiat Chrysler elnöke.

F1: Így készült az Ausztrál Nagydíj graffitije

Time lapse videó mutatja meg, hogy hogyan készült az Ausztrál Nagydíj graffitije.

F1: Nyolcmillióra büntették a Williamst

A Lance Stroll autójában elvégzett váltócsere miatt az FIA megbüntette a Williamst, de az újonc pilóta összességében pozitívan látta első F1-es hétvégéjét.

Baleset miatt állítja le az önvezető autók tesztelését az Uber

Figyelmetlen sofőr borította fel az Uber önvezető autóját az Egyesült Államokban. A cég a nyomozásig leállítja a fejlesztést.

F1: “Húzok a f…ba!”

A Red Bull-os Daniel Ricciardo számára rosszabbul már nem is alakulhatott volna az Ausztrál Nagydíj, Melbourne-ben csak annak örült, hogy vége a hazai versenyének.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Ennél menőbb McLarent nem látsz ma!

Szegecselt sárvédő szélesítések, hatalmas hátsó szárny és szép felnik kerültek a sárga McLaren 650S alá a Liberty Walk műhelyében.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.