A zöld rendszámmal sem vagy törvényen kívüli: ha szabálytalanul parkolsz, megbüntetnek!

10000 forintos lecke elektromos autózásból

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.08.06. 06.00

Meglehetősen büszke vagyok magamra, amiért akkora lúzer vagyok, hogy még egy zöld rendszámos elektromos autóval is sikerült beszednem egy tízezres bírságot, szabálytalan parkolásért az elektromos autóknak fenntartott várakozóhelyen.

A zöld rendszámmal sem vagy törvényen kívüli: ha szabálytalanul parkolsz, megbüntetnek!

Alighanem én vagyok az első autós Magyarországon, akit megbüntettek, amiért egy elektromos autóval álltam ugyan be egy töltőoszlophoz a parkolóba, de nem töltöttem a kocsit, csak parkoltam. Elmondom, hogy esett, és hogy miként lehet egy villanyautóval töltés nélkül is akár hetekig parkolni ezeken a helyeken – a villanyautókra vonatkozó parkolási szabályozás fejletlensége miatt.

A budapesti városligeti tóhoz hirdetett meg a Peugeot pár hete egy sajtórendezvényt (a faceliftes Peugeot 2008 bemutatóját), erre érkeztem én az immár 30kWh kapacitásúra hizlalt Nissan Leaf tesztautóval. Villanyautó, vagyis nem különösebben izgattam magam a parkolás miatt. Hiszen a Budapesten immár több tucatnyi helyen, így az 56-osok terén üzemelő töltőhöz is be lehet állni vele tölteni, de ha fizetős helyen kell megállnom, az se gond, hiszen – egyelőre – a zöld rendszámos kocsiknak ingyenes a várakozás egész Budapesten.

Aztán mégis kezdett egyre feszesebb lenni a helyzet, amikor kiderült, hogy az egész 56-osok tere tele van. Hiszen ez talán Budapest egyetlen komolyan vehető nagy, ingyenes P+R parkolója, hétköznap délelőttönként nincs is itt szabad hely, erre gondolhattam volna. No de sebaj, ott a villanyautó-töltős hely, az ELMŰ-oszlop mellett, majd oda beállok. Itt két elektromos autót is lehet tölteni, az egyik hely szabad is volt.

Használtam már én ilyen oszlopot nem egyszer, 2012ben egyszer még vasaltam is ilyen töltőoszlopnál:


2012-es elektromos autós videónk; 3:00-tól jön az izgalmas rész

Gondoltam, hamar elintézem a töltést most is. De kiderült, hogy ez mégsem ilyen egyszerű. Az oszlopon ma, 2016-ban telefonszámot már nem találtam, csak egy üzenetet: töltsem le a mobilappot, és majd arról indíthatom a töltést, vagyis oldhatom fel a töltőoszlop konnektorának reteszelését.

Hát én nem töltöttem, pedig akartam - meg is fizettem a felkészületlenségem árát

Hát én nem töltöttem, pedig akartam – meg is fizettem a felkészületlenségem árát

Ezzel csak egy volt a bökkenő: nem találtam meg a szoftvert az androidos appmarketben. Kerestem “elektromos autó töltés”, “ELMŰ app”, “Budapest electric car charging” és mindenféle más logikus kulcskifejezésekkel, de semmi. Később aztán egy tanult kollégámtól megtudtam, hogy az RWE, vagyis az ELMŰ német anyavállalatának e-kWh nevű applikációját kellett volna keresnem – hát ez akkor és ott nekem nem jött össze. Az idő szorított, átállni nem tudtam hova, mert az 56-osok tere teljesen tele volt kocsikkal; becsülettel mentem egy kört a szorosan parkoló autók között, de sehol nem volt egy rés. Végül visszaálltam a töltőhöz, azzal, hogy csak nem büntet meg senki egy villanyautót az elektromos autó-töltőnél ma Budapesten. És hát két töltőből csak az egyiket foglalom el, azt is maximum egy órára, csak nem szivatok meg senkit ezzel.

Hát, mint kiderült, de: magamat. Alig egy óra múlva, amikor a sajtótájékoztatónak vége lett, a menetpróba itinerjétől azonnal eltérve visszamentem a Leafhez, hogy elálljak vele (a mobilappot továbbra sem sikerült megtalálnom). És már így találtam a parkolóban a kocsit:

Ott a bírságcetli az ablaktörlő alatt. 60 perc se kellett hozzá és rátette a szemfüles közteres a kocsira

Ott a bírságcetli az ablaktörlő alatt. 60 perc se kellett hozzá és rátette a szemfüles közteres a kocsira

A cetlit a FÖRI, a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság nevű hivatal nevében tette rá valaki a kocsira, és nem is kellett pár napnál többet várnom, hogy a Nissantól jelezzék: megkapták a csekket is:

10000, ennyibe kerül a szabott áras szabálysértési listán a tilosban várakozás

10000, ennyibe kerül a szabott áras szabálysértési listán a tilosban várakozás

Alapvetően harcos típus vagyok, ha bírságról van szó, de itt és most az első pillanattól tudtam, hogy ezt most ki fogom fizetni. Hiszen sajnos teljesen jogos a büntetés, a Várakozni tilos tábla alatti kiegészítő táblán magyarul, érthetően ki volt írva: KIVÉVE ELEKTROMOS AUTÓ TÖLTÉSE.

Azért egyvalamit mégiscsak meg kellett tennem: írtam egy levelet a FÖRI-nek. Ebben egyrészt leírtam, hogy mi történt: akartam én tölteni, csak nem ment – és kértem, hogy méltányosságból engedjék el a bírságot. Másrészt újságírói minőségemben megkérdeztem: honnan tudja, illetve vizsgálja-e egyáltalán a közterület-felügyelő vagy a parkolóőr, hogy tölt-e valóban az elektromos autó, vagy csak be van dugva a konnektorba. Hiszen a képen is látható plug-in Prius kis akkuja legfeljebb 3-4 óra alatt teljesen feltöltődik; mi van akkor, ha a sofőr ilyenkor nem viszi el az autóját, hanem bedugva hagyja mondjuk két hétig?

Íme, a válasz – nem mondhatnám, hogy meglepődtem rajta. Méltányosság nincs (nem is lehet a szabálysértési törvény 2012-es változása óta), kiskapu viszont annak, aki tényleg sunyulni akar, van:

Bár elvileg csak a töltés idejére szabadna itt megállni parkolni, a hatóság nem ellenőrzi, hogy valóban töltődik-e a kocsi, vagy csak be van dugva a konnektorba és mondjuk teljesen feltöltve áll hetek óta

Bár elvileg csak a töltés idejére szabadna itt megállni parkolni, a hatóság nem ellenőrzi, hogy valóban töltődik-e a kocsi, vagy csak be van dugva a konnektorba és mondjuk teljesen feltöltve áll hetek óta

“Amíg a gépjármű a töltőállomásra csatlakozik, a várakozás szabályos.” Tízezer forintomba került ugyan, de legalább feltártam egy kijavítandó hibát az elektromos mobilitás szabályozási rendszerében. Ez is valami.

De mi is az a zöld rendszám?

A zöld rendszámtáblát 2015. szeptember végétől lehet igényelni. Az erre vonatkozó rendelet szerint a tisztán elektromos autók, a legalább 50 km-es elektromos üzemre képes növelt hatótávolságú autók és a konnektorról is tölthető, legalább 25 kilométeres elektromos hatótávú hibridek és más, nálunk egyelőre nemigen létező nulla emissziós gépkocsik (hidrogénautók, sűrített levegős autók) kaphatnak. A zöld rendszám számos előnnyel jár: így például bizonyos helyeken ingyen lehet feltölteni a járműveket, egyes városokban – köztük a főváros összes kerületében, Debrecenben, Pécsen, Kaposváron, Szolnokon és Székesfehérváron – ingyen parkolhatnak, továbbá a gépjárműadó megfizetése alól is mentesülnek. A rendszámtáblát bármelyik kormányablakban vagy okmányirodában lehet igényelni, az ügyintézési idő nagyjából tizenöt perc, a rendszám költsége 8500+6000 forint (új plakettek, új forgalmi).

 

 

Kommentek

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

F1: Ecclestone-t meghívták a Bahreini Nagydíjra

Az F1 januárban letett urát, Bernie Ecclestone-t az arab királyság koronahercege hívta meg a két hét múlva következő futamra.

A Wankel motorral röfögő Ladáknál nincs érdekesebb orosz vas

Különc gépek életben tartói, áldás rátok. Nélkületek, elkötelezett őrültek nélkül, mi sem csodálhatnánk ezeket a gazdasági zsákutcának bizonyuló, korántsem hibátlan, de annál különlegesebb szerkezeteket.

F1: Nem tudni, mikor lesz versenyképes Honda-motor

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj megerősítette a téli tesztek tapasztalatait, miszerint továbbra is a Hondái a legrosszabb F1-es motor, de egyelőre nem tudni, mikor kaphat jobban a McLaren a japánoktól.

Több millió veszélyes autót hív vissza a Toyota

Közel hárommillió autót hív vissza a Toyota a Takata légzsákok meghibásodásának kockázata miatt.

Szomorú látvány: itt tárolja a VW a dízelbotrány miatt visszavett autókat

A 2015-ben kirobbant VW-dízelbotrány szinte az egész világot érintette, a német gyártó pedig kénytelen volt néhány helyen visszavásárolni a “csaló” autókat.

Tarlós tovább üti a köztereseket, újabb fejlemény

Tarlós István szerint az autósok bírságolását érintően nem működhetnek úgy a kerületi közterület-felügyelők, mint “a legrosszabb időkre emlékeztető önkéntes rendőrök”.

Félelmetes hajsza az autópályán

Ez a videó olyan, mintha a Need for Speedet néznénk, abban vannak hasonló csapatos száguldások.

Jól rejti árát az óriás-Toyota

Rangrejtve járni nincs jobb egy valójában sokba kerülő, de árát ügyesen palástoló kisbusznál. A Toyota Proace az igényes Verso-kivitelben járt nálunk, tesztünkön hibái is kiderültek.

A legkomolyabb játék, amit idén látsz

A Toyota Hilux tavaly történelmi eredményt ért el: Ausztrália legnagyobb számban eladott gépkocsijaként zárta az évet.  Ennek örömére készült el az életnagyságú gyerekjáték.

Ha nincs meg a sofőr, nincs büntetés – Nyilatkozott a rendőrség

Az ORFK közlése szerint a közterület-felügyelet kameráival nem lehet az objektív felelősség alapján bírságolni.

Targoncás oktatófilm, csak erős idegzetűeknek

Nagyon kel vigyázni, nehogy egy lehulló tapétavágó beleálljon a fejedbe, mikor épp leveszed a kobakot.

F1: Rajzfilm készült Vettel futamgyőzelméről

Elindult az új szezon, megérkezett a MiniDrivers első rajzfilmes összefoglalója is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.