Végre megszólalt az autótolvajok likvidálója

Interjú Némedi Gábor ezredessel

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.08.05. 05.40

A szervizek és az autógyárak alkalmazottainak bűnözőkig nyúló kapcsolatairól is beszél a főrendőr.

Régóta kértük a rendőrséget, hogy interjút készíthessünk a 2014 tavaszán felállított speciális egység vezetőjével, amely látványos sikereket ér el az autótolvajok ellen. Némedi Gábor ezredes csapatának hivatalos neve: Készenléti Rendőrség Kiemelt Ügyeket Felderítő Főosztály Vagyonvédelmi Osztály. Az ezredesről kérésére nem készült fotó.

Éppen kihallgatásra megy innen. Nyilván mindenkinek filmes képek ugranak be kőkemény zsarukról, és idővel megtört, mindent bevalló gazfickókról. Milyen a valóságban egy lekapcsolt autótolvaj kihallgatása ma, Magyarországon?

Nem olyan, mint a filmekben. Nem szorít senki sötét szobában földön fekvő ember nyakára széket, hogy megtörje, ilyen esetben a kollégáim elveszítenék az állásukat. A valóságban a gyanúsított mellett ott ül az ügyvédje, és ha előbbi meg sem szólal, ahhoz is joga van. A valódi életben nehezebb a bűnösséget minden kétséget kizáróan bizonyítani annál, mint ahogyan azt egy 50 perces krimi alapján gondolnák.

Egy általam eddig nem ismert rendőrségi objektumban ülünk, kint az utcán jönnek-mennek az autók. Tegyük fel, a kollégái megállítanak a ház előtt egy lopott autót, kiszállítják a vezetőjét. Mennyi időre hozhatják be, és ebből mennyit tölthetnek a kihallgatásával?

Amennyiben valóban fenn áll a bűncselekmény gyanúja, előállítjuk. A törvényi feltételek fennállása esetén 72 órára őrizetbe vehetjük, de ebben benne van a szállítása máshová, a rabosítása, joga van pihenéshez, felkészülhet a kihallgatásra, beszélhet az ügyvédjével.  A kihallgatását is ez idő alatt kell kiviteleznünk.

Ha egyáltalán behozhatják. Arról a joghézagról mit gondol, hogy simán mondhatja a kocsit vezető, én nem loptam el, csak a boltba indultam vele, aztán visszavittem volna. Ezt hívják ugye jármű önkényes elvételének, ami egészen más, mint a lopás.

A tolvajok tetten érése a gépjárműlopás vagy jármű önkényes elvétele bűncselekményi kategóriák elhatárolása miatt aggályos módszer. Ha az elkövető kinyitja a járművet és ekkor fogjuk meg, az gépjárműfeltörés; ha elindul vele, akkor jármű önkényes elvétele, és a nyomozóknak kell bizonyítania a lopási szándékot, amely a szervezettség miatt nem mindig bizonyítható. Ráadásul egy autótolvaj üldözése aránytalan kockázattal jár, mind a vétlen állampolgárok, mind a közlekedés többi résztvevője számára. Továbbá a jármű típusa is befolyásolhatja a végkimenetelt. Ha a feltételezett elkövető olyan kocsit vezet, aminek a kinyitásához, és az elindításához speciális eszközökre van szükség, könnyebb a dolgunk. Akkor nehezebben áll meg a boltba indulós sztorija.

Mennyire jellemző, hogy ha érzik a bajt kihallgatás közben, feldobják a többieket?

Nem jellemző. Amit rájuk tudunk bizonyítani, azt elfogadják, és alku nélkül vállalják, mert szabadságvesztés esetén a szabadulást követően is megmaradnak a kapcsolataik, és tudják folytatni a korábbi életmódjukat.

vácJÓ2

Felszámolt banda zsákmánya Vácon

Milyen gyakran kap büntetlenséget, vagy enyhébb büntetést, aki mégis énekel?

Ebben a kérdésben nem vagyok illetékes nyilatkozni.

Pedig van tapasztalata. Mióta foglalkozik járműlopásos ügyekkel?

Egy külső határral rendelkező megyében kezdtem a ’90-es években.

Azért kérdezem, mert kíváncsi vagyok miben, és mennyit fejlődtek a tolvajok módszerei az elmúlt két évtizedben?

Ahogyan a járműipar változott, és fejlődött, úgy sokat változott és fejlődött a tolvajok technikája, tudása, valamint az autólopáshoz szükséges információk és eszközök beszerezhetősége is sokkal könnyebbé vált. Rengeteg számítógép került be az autókba, ezek egy része a tulajdonos kényelmét szolgálja, hogy mást ne mondjak, a kulcsként funkcionáló kártya elővétele, és gyújtáskapcsolóba helyezése nélkül be lehet ülni, és el lehet indulni számos autóval. Márpedig, ha a tolvajnak is van ehhez szükséges elektronikája, nem kell a zárszerkezettel foglalkoznia. Ő is beül, és elmegy a kocsival. Újdonság a 10 évvel ezelőttiekhez képest, hogy az internetről bárki rendelhet ilyen elektronikát, majd a Youtube-on megnézheti, hogy miként tud vele kocsit lopni. Bárki rendelhet, és bárki birtokolhat ilyen eszközöket, a jogszabályok nem tiltják.

Mit tiltanak?

A használatot. Csakhogy GPS-blokkolót, meg mondjuk zárblokkolót azért vesz valaki, hogy GPS-t blokkoljon, meg garázsajtót nyisson ki.

Lobbiztak törvénymódosításért?

Nyomon követjük a jogszabályváltozásokat, és lehetőségünkhöz mérten tájékoztatjuk a joghézagokról az illetékeseket.

Ma hogyan oszlik meg az arány: mennyi autót lopnak alkatrésznek és mennyit értékesítenek egészben?

Értékfüggő. Suzuki Swiftet, de még egy Ford Focust vagy Opel Astrát sem érdemes legalizáltatni, költeni rá, ezeket szétszedik alkatrésznek. Éjjel ellopják, majd három óra alatt darabjaira szedik. Mire reggel bejelenti a tulajdonosa az eltűnését, már nem létezik az autó. Az értékes elemeit eladják, a többi megy a színesfém-felvásárlóhoz. Az X5-ös BMW kategóriájában már megéri egyben értékesíteni, azon több a haszon.

lopott 784x523 police.hu

Ebből így húznak hasznot

A bandatagok közül kinek mekkora haszna van egy-egy ellopott autón?

Nem feltétlenül egységes tolvaj-bandákat kell elképzelni, inkább úgy működik a rendszer, hogy vannak tolvajok, akiknek tudják a számát az orgazdák. Utóbbiaknak van kapcsolatuk az úgynevezett „harkályhoz”, az iratok hamisítóihoz, és az autóbontókhoz.

A harkály a szlengben az alvázszám átütője?

Igen.

Szóval, kinek mekkora a haszna? Mondjon legyen szíves konkrét számokat.

A tolvaj kapja a legkevesebbet, mondjuk egy 3 millió forint piaci értékű autóért 250-300 ezer forintot. Ennél jóval többet ki tud hozni belőle az autóbontó, de a legtöbbet az orgazda keresi.

És az okmányok intézője? Hamisítót említett az előbb, de amikor a pálhalmai börtönben interjút készítettem egy 7 évre leültetett orgazdával, ő azt mondta, neki okmányirodai dolgozó hordta ki a legális jogosítványokat. Ezt névvel, arccal vállalta.

Ennek nincs valóságalapja. Tudomásunk szerint olyan eset még nem fordult elő, hogy sorszámozott forgalmi engedélyeket vigyen ki az okmányirodából egy ügyintéző.

És az is mese, hogy márkaszervizekbe is bekerülhetnek lopott alkatrészek?

Az nem működőképes, hogy egy lopott, azaz használt alkatrészt szerel be az autóba valaki a márkaszervizben, majd azért a pénztárnál egy vadonatúj alkatrész árát kiszámlázzák neki. Ha van számla az értékesítésről, meg kell jelenjen a hiány a raktárkészletben, ott márpedig gyári alkatrészeket rögzítenek. Ez csak akkor működhet, ha tegyük fel ugyanaz a beszerző és a beszerelő.

Ennél vadabb dolgokat is hallottam szavahihető emberektől. Például, hogy egyesek a lopást segítik márkaszervizből információkkal, hiszen tudják a tulajdonos címét, megszerezhetik a javításra leadott autó ajtónyitó és indító kódjait stb. Csak egy telefon kell a megfelelő helyre, könnyű pénzkereset.

Ez a humán része a történetnek, nem csak szervizekben, de akár autógyárakban is dolgozhatnak olyanok, akik információkkal segítik a tolvajokat.

Így verheti át a tolvajokat

Ha van autója, a cikk elolvasása után kattintson át ide, megmutatjuk a lopott járművek legfrissebb, minden korábbinál teljesebb listáját – megnézheti, mennyire van veszélyben a saját autója.

Itt pedig a legjobb trükkökkel ismerkedhet meg a bűnözők kijátszására, autója védelmére.

Kezd egyre szomorúbbá válni a beszélgetésünk, miközben olyan kedvezőek az országos járműlopási statisztikák, amilyeneket 20 éve nem láttunk. 2016 első hat hónapjában 835 személyautó körözését rendelték el, ez nagyjából a kétharmada a tavalyinak, fele a két évvel ezelőttinek. Mitől a látványos javulás?

Az eljárások párhuzamosságának kiküszöbölésére, és az eredményesebb felderítés érdekében 2014 áprilisában az ORFK vezetése intézkedéssorozatot indított el. A koordinációs tevékenységen túl egy nyomozócsoport állt fel a Pest Megyei Rendőr-főkapitányságon. Az ügyek elemzését, értékelését követően az új koncepció szerint a rendőrség az egymás tevékenységéről tudó gépjárműbűnöző-csoportok közös hátterét számolja fel. Több illegális nyomdát, alvázszám-átütőt és okmányhamisítót vontunk már eljárás alá, a hozzájuk kapcsolódó orgazdákkal együtt. Ennek eredményeképpen több tolvajt is sikerült kézre kerítenünk.

Az egyre kevesebb járműlopással párhuzamosan egyre több elvitt autót talál meg a rendőrség. Itt nem annyira feltűnő a javulás, de eredményesebb ezen a téren is a rendőrség. Mi az oka ennek?

Az elmúlt két évben több nagy fogásunk volt, ezek némelyike egyenként száznál is több lopott autó megtalálását jelentette. A csoportok felszámolásából következik, hogy kevesebb a tolvaj. Persze az autólopást szinte lehetetlen teljesen felszámolni, de a rendőrség azon dolgozik, hogy egyre jobban csökkentse a számát.

1000x700p

Szállítás előtt érkeztek a rendőrök

Volt valamikor egy Gepárd nevű, egykor sikeres járműlopás-ellenes csoportja a rendőrségnek, ami az eredményei ellenére megszűnt. Ráadásul csúnya pletykák keringenek az okáról. Azért hozom elő, mert azt látom, két éve ismét felállt egy kimondottan ezzel foglalkozó csoport, és ismét vannak eredmények, csak a kettő között elloptak vagy 100 ezer autót a bűnözők. Ön az egység vezetője. Mit csinálnak pontosan?

Mi nem vagyunk a jogutódja az említett csoportnak. Bő három éve az ORFK alárendeltségében ketten végeztük ezt a munkát. Ma már többen vagyunk, és a Készenléti Rendőrség szervezetében, külön osztályként működünk. Anélkül, hogy konkrétan beszélnék a munkánk részleteiről, elmondhatom, hogy rálátunk a különféle kapitányságok nyomozásaira, kevesebb a párhuzamosság, hozzánk futnak be a szálak, és vannak segítőink is.

Nézze el nekem az ismételt, egyszer már lecsapott filmes klisét, de most többeknek a spiclik ugranak be, mint rendőrségi segítők.

Igen, a filmekben fizetett rendőrségi „spiclik” szórják az információkat, de a valóságban mások is segítenek. Egyszerű dolgokra gondoljunk, például egy hétköznapi állampolgár jelzi, hogy 2-3 naponként, 2-3 napig ugyanolyan típusú autó áll nagyjából ugyanott. Ilyenkor felmerülhet a gyanú, hogy pihentetik azt, és nekünk ennyi információ elég.

Más hatóságoknak is vannak lehetőségeik lopott autók kiszűrésére. Ők mennyire segítik az önök munkáját?

Országos akciók keretében együttműködünk az NKH és a NAV munkatársaival. Emellett elmondható, hogy a gépjárművekkel kapcsolatos bűncselekmények sokszor átívelnek a határokon, ezért a hazai összefogáson túl elengedhetetlen a nemzetközi együttműködés, a koordinált felderítő tevékenység. Ennek tükrében a rendőrség rendszeresen részt vesz nemzetközi akciókban, amelyek az elmúlt időszakban is eredményesen zárultak.

Mennyi gyanús autót szűrnek ki mások?

Hamis papírokkal kitömve, gyakran külföldről behozott autónak mondva állíttatják forgalomba a tolvajok az idehaza – vagy éppen kint – ellopott autók egy részét. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) az első hazai forgalomba helyezés előtt „a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990 (IV.12.) KöHÉM rendelet technológiai előírásai szerint” vizsgálja a járműveket. A Vezess kikérte, hogy ezeken a vizsgálatokon mennyi lopott autó akadt fent az elmúlt három évben.

Válaszában az NKH közölte: „megjegyzendő, hogy alvázszám vizsgálat tekintetében, az előírt technológia nem olyan mélységű, mint az előzetes eredetiségvizsgálat esetében”, valamint hogy a lopást bíróság hivatott jogerősen megállapítani, „így a fennakadt lopott járművek számáról nem rendelkezünk információval.”

Azt is megkérdeztük, hogy sima műszaki vizsgán mennyien akadnak fent. Nem sokan. „2013-ban 52, 2014-ben 64, 2015-ben 77 esetben fordult elő, hogy a közlekedési hatóság megállapította az alvázszám nem eredeti, illetve hamis voltát.”

Nagyon fontos, ezért természetesen kíváncsiak voltunk az NKH által is említett eredetiségvizsga erejére.  Ennek kimondottan célja a járművek egyedi azonosítóinak és a járműokmányok valódiságának megállapítása. Szépen mutatják a szürkeimport felpörgését a számok: 2013-ban 387 ezer vizsgálatot végeztek az állomások, 2014-ben 423 ezret, míg 2015-ben már 460 ezret.

A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala szerint ebből évente átlagosan 2000 alkalommal állapították meg, hogy „a járművek egyedi azonosítóiban feltehetően jogellenes beavatkozás történt vagy történhetett.” Az alvázszám, a motorszám, vagy a rendszám volt problémás ezekben az esetekben, de ez nem jelenti mindig azt, hogy a jármű lopott lett volna. A gyanút feljelentés követi, átkerül az ügy a rendőrséghez, majd ha bebizonyosodik a lopás, ez is javítja az ORFK statisztikáját.

Kattints és nézd meg különleges összeállításunkat a Volvo XC90-ről!

Volvo XC90

Kommentek

Hivatalos, Massa visszatér a Forma-1-be

Dőlnek a dominók: mostantól egyértelmű, hogy Valtteri Bottas a Mercedesnél folytatja, ugyanis a Williams-csapat hivatalosan is bejelentette, hogy szerződést kötöttek Felipe Massával 2017-re.

F1: Hivatalosan is megvan Rosberg utódja

A Williams hétfőn hivatalosan is bejelentette Felipe Massa visszatérését, ezzel az is végérvényesen eldőlt, hogy Valtteri Bottas lesz Lewis Hamilton új csapattársa.

Ime az új Citroën C3, ami nem csak feltűnő

Az utóbbi években nem volt ennél fontosabb típus a francia márkánál, az egyedi stílussal hódító C3-nak a városi kisautók népes mezőnyében kell helyt állnia.

F1: Megmenekülhet a sereghajtó?

Pár napja maradt a csődbe jutott Manor-csapatnak a túlélésre, de úgy tudni, van már érdeklődő, megmenekülhet az alakulat.

Jön az elektromos Master

Nem lesz átlagon felüli a hatótávja, de azért megpróbálkozik vele a Renault az európai piacon.

Házon belül kap konkurenst a Kia Soul

Városicrossover-tanulmányt készít elő a Kia. A Provo koncepcióautó szellemi utódja ősszel léphet színre.

F1: Rénszarvas húzta a világbajnokot

A kétszeres F1-világbajnok Mika Häkkinen a hétvégén megházasodott, a szertartás végén igen rendhagyó, de nagyon stílusos módon távozott a pár.

F1: A Ferrarival együtt jön az új McLaren

A McLaren-Honda is bejelentette 2017-es modelljének leleplezési időpontját, a Ferrarival egy napon mutatják majd be új autójukat. Régi-új szín kerülhet a járgányra?

F1: Hivatalos, hogy Wehrlein a Saubernél folytatja

A Sauber hivatalosan is bejelentette 2017-es felállását. Ahogyan arra hetek óta számítani lehetett, Pascal Wehrlein lesz Marcus Ericsson csapattársa.

F1: A szezon közepétől nyerhet a Red Bull

A Red Bull tulajdonosa, Dietrich Mateschitz csak a 2017-es idény közepétől vár futamgyőzelmeket csapatától. A Renault-n múlik, mennyire lesz sikeres az alakulat.

Ismét csökken az üzemanyagár

A Mol szerdán is csökkenti az üzemanyag árát.

Versenyműszerfal a Fordtól

Minimalista, motorsport ihletésű műszeregység tájékoztatja a Ford GT szerencsés tulajdonosait a pillanatnyi állapotokról.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.