Kincsek a maléves időkből

Kincsek a maléves időkből

Ferihegyi autók: Lada, Wartburg

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.08.03. 07.00

A magyar légitársaságnak lassan már 5 éve búcsút mondtunk. Szerencsére nem minden tűnt el, amin Malév felirat látható.

Bár a Malév sajnos hosszú évek óta kiszenvedett, sőt, maga a Ferihegy név is eltűnt a süllyesztőben, azért rejt még érdekes dolgokat a reptér. A Liszt Ferenc repülőtér 2-es terminálja melletti Aeropark földhözragadtabb szekciójának pár darabját néztük meg egy kicsit közelebbről, stílszerűen a régi, az “igazi” Ferihegyi repülőtér betonján.

Egymás mellett a szovjet és a keletnémet járgány

Aki a reptérre megy, az óhatatlanul elautózik a régi repülőkből, kiszolgáló autókból, repüléshez kapcsolódó eszközökből álló szabadtéri kiállítás, az Aeropark mellett. A régi Malév-gépek – TU 134-es, TU 154-es, An 2-es, LI 2-es mellett helikopter, repülőgép-vontató és ezernyi más légi és földi járgány áll itt a fűben. De szerencsére nemcsak áll, hanem a lelkes csapatnak köszönhetően páran még mozgás közben is kipróbálhatók, például a rámpás Zsiguli, vagy a “Follow Me” táblás Wartburg, de akad néhány Ikarus busz is, sőt, az igazán mázlisták repülhetnek is oldtimerrel.

Alakul a csoportkép, de még nincs itt mindenki

Alakul a csoportkép, de még nincs itt mindenki

Mi a betonon dolgozó autók, illetve a Malév Air Tours színeiben virító Ikarus, és egy gyönyörű Setra fényképezésére érkeztünk a repülőtérre. (A buszokat egy későbbi anyagban mutatjuk be, illetve a régi és új tűzoltóautókról is tervezünk sokfényképes bemutatót.) Gyerekkoromban rengeteg időt töltöttem a repülőtéren, édesapám a Swissair színeiben dolgozott itt. Emlékeim szerint akkor ezerszer könnyebb volt kijutni a betonra, mint most a fotózáshoz. Igaz, akkor vidám szőke kisgyerekként biztos sokkal ártalmatlanabbnak tűntem, mint most kopaszon, mogorván.

1DM33950

Alig pár hónapos egyeztetés után – hol nálunk, hol vendéglátónknál telt be a naptár – végül csak összejött a dolog és a hajnal első fényeinél már rendezgettük a régi ferihegyi terminál előtt felsorakozott járműveket. A LI2-es aránylag fix pont volt, köré kellett elrendezni a Wartburgot, Zsigulit, a három Ikarust és a csodaszép kis Setrát. Aztán még az sem kizárt, hogy hamarosan a múzeum is ideköltözik a jelenleg tetszhalottnak tűnő Ferihegy 1-es terminálra, méltóbb helyre, mint ahol most üzemel. De nézzük, miket szedtek elő a garázs mélyéről kedvünkért.

Mi az az LKK?

A Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft (LKK) egy repülés és a kultúra területén magas pozícióban dolgozó magánszemélyek által alapított és működtetett szervezet, amely célul tűzte ki, hogy a magyar légiközlekedés-történeti hagyatékokat összehangolva és az iparági szereplőkkel szorosan együttműködve a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtéren a korábbi méltatlan állapotok helyett egy XXI. századi elvárásoknak megfelelő repülőmúzeumot és légiközlekedési látogatóközpontot hozzon létre. Az LKK 2013 februárjában szerződéses jogviszonyba került a Budapest Airport Zrt-vel (BUD) a fenti feladatok, valamint a repülőtér látogatócsoportok számára történő bemutatása céljából. A fejlesztő munka megkezdésére LKK 2014-ben a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól támogatást kapott, melynek köszönhetően ez évben a ferihegyi repülőmúzeum, új nevén az Aeropark már a jelenlegi helyén is megújult formában és tartalommal várja a látogatókat. Közép-hosszútávon a BUD és az LKK a repülőtéri múzeum jövőjét egy jelentős fejlesztés keretében, airside-kapcsolatot is kínáló környezetben képzeli el, melynek keretében világszinten is egyedülálló repülési élményközpont jöhet létre a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

Lada 2102, 1981

A látszat ellenére ez nem egy szépen felújított, eredetileg is Ferihegyen szolgáló járgány, hanem csak egy replika. Ennek ellenére gyönyörű lett, pedig nem volt könnyű dolog a felújításnál a korábban reptéren dolgozó Ladákhoz hasonlító autót összehozni. A korabeli képeken nem volt két egyforma mintázatú, színű rámpás Zsiguli, – főleg a forgalmi osztályon dolgozók használták ezeket a kocsikat, a terhelés- és súlypontszámító tisztek, akik a földi kiszolgálást kapó repülőgépek és a forgalmi iroda között autóztak vele -, így a dekoráció megtervezésénél kellett nagy levegőt venni és dönteni. Az elkészült autót nézve jó munkát végeztek, akik megtervezték a régi hangulatot hibátlanul felidéző dekorációt.

A régi képeket végignézve nem volt két egyforma fényezésű Zsiguli. Így kellett megtervezni az autót. Szép feladat.

A régi képeket végignézve nem volt két egyforma fényezésű Zsiguli. Így kellett megtervezni az autót. Szép feladat.

A kombi Zsiguli sajnos sosem szolgált a betonon, csak replika. De szép.

A kombi Zsiguli sajnos sosem szolgált a betonon, csak replika. De szép.

Lassan minden Maléves relikvia aranyat ér

Lassan minden Maléves relikvia aranyat ér

Igazán szép, korhű lett a dekoráció

Igazán szép, korhű lett a dekoráció

Wartburg 353W, 1981

A kiállítás egyik legnépszerűbb autója az előteres Wartburg 2014 őszén készült el, a nyolcvanas évek elejének LRI-s – Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság- színmintájának megfelelően. Sajnos ez az autó sem eredeti, egy jó alapot biztosító példány húzta magára a korabeli ruhát. A tetején lévő, régi Ikarus lámpaburákból épített fényhíd is működik és eredeti URH rádió is került bele. Persze anno nem volt rajta „igazi” rendszám, csak a repülőtér területén belül használt saját azonosító. Az alvázas, Wartburg 353W-t háromhengeres, vízhűtéses kétütemű motor hajtja, és a fokozatokat kormányváltóval lehet kapcsolni. Később készült belőle padlóváltós, illetve négyütemű változat is.

A remek donor miatt gyorsan végeztek a felújítással

A remek donor miatt gyorsan végeztek a felújítással

Száguld a 35 éves kétütemű, azóta már megszűnt ország kiváló terméke

Száguld a 35 éves kétütemű, azóta már megszűnt ország kiváló terméke

Follow Me felirat, Ikarus indexburákkal

Follow Me felirat, Ikarus indexburákkal

Gyors, kényelmes, kiváló

Gyors, kényelmes, kiváló

A narancssárga villogó igen csinos darab a Wartburg tetején

A narancssárga villogó igen csinos darab a Wartburg tetején

Végül pár régi kép a fortepan.hu oldalról:

Wartburg és Mohammad Reza Pahlavi iráni sah Boeing 707 típusú repülőgépe

Wartburg és Mohammad Reza Pahlavi iráni sah Boeing 707 típusú repülőgépe Ferihegyen

Egy csodálatos fél Zaporozsec Malév festésel

Egy csodálatos fél Zaporozsec Malév festéssel

Még mindig Wartburg, régi képen

Még mindig Wartburg, régi képen

 

Kommentek

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.