Nem kéne eltörölni Magyarországon a fizető parkolást?

Egyenlőtlenség, átláthatatlanság, funkciótlanság

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.07.26. 06.00

Mi is a fizető parkolás elsődleges célja? A forgalomszabályozás. Meg lehetne ezt oldani fizetés helyett más módszerekkel? Hát persze!

Nem kéne eltörölni Magyarországon a fizető parkolást?

Emberek, vegyük már észre, hogy invázió áldozatai vagyunk! A hazai köztereken, forgalmas utcákon sorra jelennek meg ezek a teremtmények, kéregetnek, elveszik az összes aprónkat – ha pedig nem adunk nekik eleget a saját pénzünkből, már hatósági támogatással követelik a jussukat.

Természetesen a parkolóautomatákról beszélek.

Mi is a fizető parkolás célja? Elsődlegesen az, hogy a zsúfolt városi területeken korlátozza a járműforgalmat, valamint az autóval itt eltölthető időt. A lényeg, hogy ne tárolják itt a kocsit az autósok, hanem pörögjön a forgalom, hogy más is meg tudjon állni kocsival, akinek itt van dolga. A parkolási díj, amit a parkoló kocsik sofőrjeitől elkérnek, csupán járulékos elem a történetben. Lehet belőle például fedezni a rendszer fenntartását, az automaták, az informatikai rendszer működtetését, az ellenőrök bérét. Szolgáltatás – nálunk – nem jár a díjért, a kocsit nem őrzik, a parkolóhelyeket a parkolási cégek, önkormányzatok nem tartják inkább rendben, mint a nem fizetős részeken.

Az Óbudai Parkolási Kft. önkormányzati tulajdonú cég, 35,5 milliós jegyzett tőkével tavaly 292 millió forintos árbevételt produkált. Ebből 165 millió forint vásárolt szolgáltatások címén kikerült a cégből, így az önkormányzat mínusz hatmillió forint eredményt könyvelhetett el (adatok: 2015-ös éves beszámoló)

És vajon mennyibe kerül fenntartani egy parkolási rendszert? Természetesen fogalmunk sincs. Adhatna némi iránymutatást a díjak mértéke, de ez Magyarországon teljesen kaotikus. A budapesti belvárosi zónákban 440 forint az óradíj, a legolcsóbb külső zónában 175. Debrecenben a kiemelt zónákban szintén 440 forint az óradíj, kijjebb 180. Győrben 400, 200 vagy 100 forint a díj, Pécsett 300, 160 vagy 100.

Azért egy liter benzin ára nem szór ennyire országosan, pedig amiért fizetünk, itt is ugyanaz a dolog, mindenhol. 2×5 méter aszfalt, amit kibérelhetünk néhány órára. Illetve… mennyi időre is?

Én még emlékszem, amikor Budapesten szigorúan két óra volt a fizető parkolás felső határa. Persze oda lehetett járkálni kétóránként, és újra bedobni a pénzt, de legalább elvi alapokon megvolt a fizető parkolás elsődleges célja is a rendszerben: hogy mozgásban maradjanak az autók, ne blokkolják a helyeket az egész napra leparkolt kocsik. Mára ennek az alapvető célnak már a nyoma sincs meg a rendszerben. Pénzzel fizetve is 3 órára nőtt az elméleti limit, de az SMS-ben indított parkolással gyakorlatilag örökre ott maradhat a kocsi a fizetős helyen. Egy a lényeg: csengjen a zseton.

Pont egy olyan kis óra kéne a kocsikba, a sofőr beállítja az érkezési időt és nem blokkolja pénzért egész nap a helyet

Pont egy olyan kis óra kéne a kocsikba, a sofőr beállítja az érkezési időt és nem blokkolja pénzért egész nap a helyet

És vajon mi lesz a pénzzel, amit befizetünk? P+R parkolók épülnek belőle? Részecskeszűrőt vesznek a kormoló buszokra az önkormányzatok? Szépen felfestik a parkolóhelyekre a szükséges jelzéseket, hogy egyértelműen lássák az autósok, hogyan szabályos megállni?

Nos, a magyar parkolási rend mélypontja az volt, amikor az egyik budapesti parkolócég ügyvezetője Rolls-Royce-ot vásárolt a sok összegyűjtött apróból. És vajon ma hogy mennek a dolgok? Mi se tudjuk – ki is kértük a budapesti önkormányzattól a parkolási díjjal kapcsolatos adatokat; mire mennyit költenek a bevételből. Idézem a válasz idevágó részét: “Az üzemeltetés során felmerülő költségek, mint anyagköltségek (nyomtatványok, üzemanyagköltség, irodaszerek, csekkek díja, tisztítószerek, munkaruha, akkumulátor), bér és járulék költségek, egyéb szolgáltatások költségei (pl. áramdíj, víz-csatornadíj, telefon, internet, takarítás, karbantartás, posta, ügyvédi költségek, végrehajtási költségek, biztosítási díjak, igazgatási szolgáltatási díjak, földhivatali bejegyzési díjak, nyilvántartási,- számítástechnikai rendszer díjak, mobilparkolási jutalék stb.) valamint a közvetett költségek fedezetéül a beszedett bevételek szolgálnak. A fennmaradó bevételek beutalásra kerülnek a Fővárosi Önkormányzat bankszámlájára, mely bevétel a Fővárosi Önkormányzat költségvetésének bevételét képezi. Többek között ezek a bevételek is forrását képezik a P+R rendszerű parkolók kivitelezésének vagy egyéb közlekedési célú fejlesztéseknek.

Tavaly Budapesten 1,2 milliárd forint parkolási bevétele volt a fővárosnak. Ebből mintegy a fele, 557 millió forint volt üzemeltetési költség, ez elment különböző üzemeltető cégeknek. A másik fele a kerületeknél maradt. Vagyis: a beszedett parkolási díj fele tulajdonképpen adó, a másik fele pedig vagy önkormányzati, vagy privát cégeknél tűnik el. Az Óbudai Parkolási Kft. cégadatai szerint az önkormányzati tulajdonú Kft. tavalyi mérleg szerinti eredménye mínusz hatmillió forint volt.

Budapesten támad a Gámán Kft.

Pécs városában politikai üggyé nőtte ki magát a helyi parkolási magáncég, a Gámán Kft. egykori ténykedése (2003-2013). Mi pedig itt a budapesti szerkesztőségben nemrég nagy örömmel fogadtuk egy barátunk levelét: egy nemrég fizetőssé nyilvánított parkolóhelyen kapott egy csekket a Gámán Kft.-től: Budapesten is szolgáltatnak végre! Az értesítőn és a csekken a rendszámot egyébként elírták, most gondolkodik azon, hogy fizessen-e vagy kezdjen neki kekeckedni a céggel.

A Gámán Kft. Budapesten az Alíz utcában lévő “magánparkolót” üzemelteti 2013 óta. Bár ez első pillantásra egy normális fővárosi utca, valahogy mégsem vonatkoznak rá az általános budapesti pótdíjazási szabályok. Ilyen fecniken üzenget a cég az autósoknak:

Egy érdekes büntetés: a Pécsett hírhedetté vált Gámán Kft. a budapesti Alíz utcában (XIII) magánparkolót üzemeltet

Egy érdekes büntetés: a Pécsett hírhedetté vált Gámán Kft. a budapesti Alíz utcában (XIII) magánparkolót üzemeltet

És van-e megoldás, vagy csak pampogok itt értelmetlenül?

Természetesen van. Nem is kell messzire menni, hogy működni lássuk a fizető parkolás sokkal szimpatikusabb alternatíváját, az időkorlátos parkolást. Budaörsön, Budakeszin például ilyen működik. Az autós beállítja egy kis tárcsán, hogy mikor érkezett a parkolóhelyre, kiteszi a tárcsát az ablakba, és senki nem bántja a kocsiját, amíg le nem telik az időkorlát (Budaörsön 2 óra). Ha letelt, és nem állt arrébb az autós, vagy legalább nem vette a fáradságot a tárcsa továbbtekerésére, jöhet a büntetés.

Tavaly májustól Budaörsön "korlátozott idejű várakozás" van a belvárosban

Tavaly májustól Budaörsön “korlátozott idejű várakozás” van a belvárosban

Pénz nincs a rendszerben, a korrupció lehetősége kizárt. Az üzemeltetési költség minimális (nincs automata, nincs mobilfizetési rendszer), az ellenőrzést pedig akár közmunka-rendszerben is lehet végezni. Budapest előre tervezett éves költségvetése 324 milliárd forint volt tavaly. Ha jövőre tényleg jön a dugódíj, már meg is lehet a fedezete ennek a kiesett félmilliárdnak.

Persze azoknak, akik már beálltak arra a rendszerre, hogy kocsival járnak dolgozni és SMS-ben csengetik a parkolási díjat folyamatosan, kényelmetlenebb lenne ez a megoldás. De hogy társadalmilag igazságosabb és a parkolási korlátozások eredeti célját illetően hatékonyabb, az elég valószínű.

Hülyeség? Vagy jó ötlet? Mondd meg te!

Szavazás

Jó ötlet lenne-e időkorlátos, de ingyenes rendszerrel leváltani a fizető parkolási rendszereket Magyarországon?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

Életveszélyes előzés után bosszúálló üldözés békésben

Többször írtunk már a defenzív vezetési stílus életmentő hatásáról. Mert rengeteg idióta van az utakon, és ha lesüllyedünk a szintjükre, és belemegyünk egy adok-kapok szituációba, akkor azzal csak magunkat, és utasainkat veszélyeztetjük.

Harmadik üléssort kap a Honda CR-V

Az új generációs Honda CR-V fedélzetén mostantól akár heten is utazhatnak. Egyetlen bökkenő van csupán: a sokszemélyes verziót csupán egy piacon forgalmazzák.

Marad Rexton a SsangYong csúcsmodellje

Nem várta meg a világpremiert a SsangYong, idő előtt bemutatott két képet a múlt héten beharangozott nagy szabadidő-modelljéről.

Jöhet a rendszeres magyar KRESZ-vizsga

Egy hazai kutatás szerint az autósok 40 százaléka úgy látja, hogy a sofőröknek javára válna, ha időközönként újra kellene vizsgázniuk KRESZ-ből.

Ennyire olcsón még senki nem jutott hozzá Lamborghinihez, pláne nem ilyenhez

Mondjuk 5 dollárt pont megér ez a szénné égett Lamborghini Huracan. Egy fillérrel sem többet.

F1: Hamilton dobta az edzőjét

Lewis Hamilton a 2017-es idényre megvált trénerétől, mostantól a saját elképzelései szerint edz, de motiváltabb, mint bármikor.

Fontos változás jön a rendszámoknál

Áprilistól nyílik lehetőség a közúti forgalomban a szürke rendszám­tábla kitételére azokra a gépjárművekre, amelyekre biciklitartó van felszerelve.

Brutális C-kupéval erősít a Mercedes

Az AMG C63 R egy közútra száműzött pályaversenyautó lesz, ami már úgy is hátborzongató, hogy semmit nem tudunk róla.

Figyelj, ezzel a civil autóval vadásznak a rendőrök

Már Keszthelyen és Nagykanizsán is segíti a rendőrség munkáját a két fedélzeti kamerája miatt speciális feladatokra is alkalmas felderítőautó.

Tényleg ördögtől való ez a BMW M3?

A hirdető azt mondja, igazi kuriózum, de vajon nem a márka meggyalázása, ha dízelmotort raknak a BMW M3-ba?

Így vezet villanyautót egy ralilegenda

Rauno Aaltonen a ballábfék pápája, aki még most, 79 évesen is tudja, mitől döglik a légy. A legendás MINI-s pilótát felkérte a BMW, ugyan fusson már egy kört az i3-mal, és ő megtette.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.