Szupersiker lett a szupertraffipax?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.07.25. 15.12

Számokkal alátámasztva állítják a rendőrök, hogy a magyar autósokat csak sebességméréssel lehet kordában tartani. Régen látott magasságban a bírságszám, de kevesebb a halálos és a súlyos sérüléses baleset.

Szupersiker lett a szupertraffipax?

2016-nak két nagy kérdése lesz az utakon, írtuk az év elején:
– vajon tovább növekszik a halálos és a súlyos sérüléssel járó balesetek száma?
– milyen hatásai lesznek a tavasszal élesített traffipaxhálózatnak a közlekedésre?

Szokásától eltérően a rendőrség olyan közleményt adott ki a második negyedéves adatokat elemezve, amely összekapcsolva e két témát ad választ a kérdésekre.

Mennyi büntetést szórtak szét a szupertraffik?

A rendőrségi keresztelőben VÉDA-nak elnevezett kamerahálózatot április 5-én élesítették, azóta 79 332 közigazgatási határozatot hozott a rendőrség a 365 darab fix és a 160 mobil készülék felvételei alapján.

Köztudott, hogy a szupertraffik fél tucatnál is több különféle szabálytalanságot képesek rögzíteni a vasúti átjáró piros jelzésén átszáguldástól a záróvonal-átlépésig, ám az ORFK most közzétett számai szerint szinte kizárólag csak gyorshajtókat gyűjt a rendszer.

A közel 80 ezer bírságból ugyanis mindössze 36 darab volt piroson áthajtás, 8 darab leállósáv jogtalan használata, míg – a rendőrség megfogalmazása szerint – a „meghatározó többsége” sebességtúllépés.

A gyorshajtással kapcsolatban külön hangsúlyozza az ORFK, hogy a kamionosok és az utánfutóval közlekedők a korábbiaknál nagyobb arányban szegik meg a sebességhatárokat.

15-3

Elvileg ennyi mindent képes figyelni a VÉDA

Milyen hatással volt a rengeteg bírság a közlekedésre?

A rendőrség statisztikái szerint kimondottan jót tett neki, ezt a tavalyi és az idei második negyedéves adatok összevetésével támasztják alá.

2016. április 1. és június 30. között 111 balesetben 115-en vesztették életüket közlekedési balesetben, míg 1287-en sérültek meg súlyosan.

Ezzel szemben egy esztendővel korábban, 2015. április 1. és június 30. között 126 balesetben 144-en haltak meg, és 1423-an szenvedtek súlyos sérülést.

Megfordult végre a trend?

Szomorú trendet fordított meg ez a negyedév, reméljük, végérvényesen. Amint az alábbi grafikonok mutatják, hosszú éveken át egyre kevesebb balesethez kellett mentőt hívni, majd 3-4 évvel ezelőtt megfordult a tendencia, és 2015 a korábbiaknál is kedvezőtlenebb adatokat hozott.

Tavaly 583 halálos balesetben 644-en vesztették életüket az útjainkon, évek óta nem volt ilyen rossz a helyzet.

1 1000x700

Látnak egy zöld és egy lila csíkot az ORFK ábráján, amelyek a 2010-es és a 2015-ös “elvárt” adatokat jelzik. Ennek magyarázata az Európai Bizottság ún. Fehér Könyve. A biztosság éppen a magyar elnökség idején, 2011. március 28-án tette közzé a 2020-ig meghatározott legfontosabb uniós közlekedéspolitikai feladatokat. A Fehér Könyvnek nevezett elvárásgyűjtemény a tagországokban használt járművek károsanyag-kibocsátásának mérséklését, vagy éppen a halálos balesetek számának csökkentését írja elő évről évre, és a 2020-as cél elérése érdekében időarányos számokat határoz meg minden esztendőre.

A halálos balesetekkel és az utakon meghaltak számával kapcsolatban szimpatikus, de rendkívül ambiciózus a cél: “A közúti baleseti halálozást 2050-re szinte nullára kell csökkenteni. E céllal összhangban az Európai Unió arra törekszik, hogy 2020-ra felére csökkenjen a közúti sérülések száma (2010-hez képest – L. Cs.). Gondoskodni kell arról, hogy az Európai Unió a közlekedésbiztonságban és -védelemben világelső legyen valamennyi közlekedési mód tekintetében.”

2 1000x700

Ahhoz, hogy 2020-ban feleannyi ember haljon meg a hazai utakon, mint 2010-ben, a zöld és a lila csík időarányos adatait kell “teljesíteni” a magyar rendőrségnek. Egyértelmű, hogy csak részben rajtuk múlik a siker, ám a 2009 és 2012 közötti, akkor még kedvező balesetes számok ismertetésekor az ORFK is kiemelte: “Magyarország hatályos közlekedésbiztonsági programja a halálos áldozatok számának visszaszorítását tűzte ki fő céljaként.”

2006 és 2012/13 között jól alakultak a számok, folyamatos volt a csökkenés, pár éve azonban kedvezőtlen fordulat állt be. Sajnos, azóta a súlyos és a könnyű sérüléses balesetek száma is emelkedik, pontosabban emelkedett eddig.

3 1000x700

Amint a fenti ábra mutatja, a három évvel ezelőttinél 1068-cal több olyan balesetet rögzített a rendőrség adatbázisa tavaly, amelyben valaki megsérült. A sérültek száma pedig 2012-től 2015-re 1025-tel emelkedett.

Ha az arányokat nézzük, különösen riasztó, hogy bő 10 százalékkal több a súlyos sérült, aminek nyilván több oka lehet.

Bírságtenger a kevesebb baleset ára?

A balesetes statisztikák romlása mellett évről évre drasztikusan csökkent idehaza a megbüntetett autósok száma, és ebből következően a befizetett összeg is:
-2010-ben 539 080 darab bírságot küldtek szét a rendőrök (18,8 milliárd forintnyi büntetés)
-2011-ben 507 366 bírság (17,4 milliárd forint)
-2012-ben 468 570 bírság (15,9 milliárd forint)
-2013-ban 277 270 bírság (9,4 milliárd forint)
-2014-ben 216 516 bírság (7,3 milliárd forint)

Tavaly év végén kérdeztük az okokról a rendőrséget, a folyamatos és egyenletes visszaesésnek szerintük pofonegyszerű a magyarázata.

“A rendőri ellenőrzések számának fokozatos csökkenése alapvetően arra vezethető vissza, hogy a közigazgatási eljárások zömét kitevő sebességtúllépések dokumentálásához szükséges sebességmérő eszközök száma 2014-re jelentősen lecsökkent, így az ellenőrzésre fordított órák száma is csökkent. Az előzőekből adódóan, mivel a felderített jogsértések száma csökkent, a kiszabott bírságok nagysága is jelentősen változott.”

113

Korábban azt nyilatkozták, bővíthetik a rendszert

Most itt is megfordult a trend. Ha beszorozzuk néggyel az áprilisi-májusi-júniusi 79 332 bírságot, azaz egész évre ezzel a negyedéves adattal kalkulálunk, azt látjuk, hogy 320 ezer körül lehet egy teljes olyan évben a bírságszám, amikor 12 hónapon át dolgozik a VÉDA (2016 még nem ilyen év lesz).

Tovább árnyalják ugyanakkor a bírságszám és a balesetszám összefüggéseit a 2010-es és a 2011-es adatok. Akkoriban ugyanis nemcsak bírságból volt sokkal több (539 ezer és 507 ezer – ahogy fent írtuk), hanem halálos balesetből is (740 és 638). Kíváncsian várjuk a következő hónapok adatait.

Kommentek

F1: Massa nem adja vissza az ajándékautót

Felipe Massa azt mondja, Forma-1-es visszatérése miatt nem fogja visszaadni a Williamsnek a visszavonulása alkalmából kapott Forma-1-es autót.

Vidéken is tiltják az autóhasználatot

A levegő minőségének romlása miatt hétfő reggel a városi szmogriadó-bizottság elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát Nyíregyházán.

F1: Évi 100 millió dollártól búcsúzhat a Ferrari

A Forma-1 új tulajdonosa eltörölné a Ferrarinak évről évre elképesztő összegeket hozó bónuszrendszert, a bevételek elosztásának egyenlősítését tervezik.

Ogier Forddal is rögtön nyert

Sébastien Ogier nyerte a rali-világbajnokság monte-carlói nyitóversenyét.

F1: Vettel egyedül leverte a világot – videó

A Race of Champions gálaversenyen Sebastian Vettel csapattárs nélkül küzdötte végig a nemzetek kupáját, amelyen hetedszerre is Németországot tette győztessé.

Limitált szériával nyit az Alfa Stelvio

280 lóerős, kétliteres turbómotorral, automata váltóval, összkerékhajtással kínálja a Stelvio első, megvásárolható szériáját az Alfa.

Meghosszabbították a szmogriadót Budapesten

A magas szállópor-koncentráció miatt hétfő reggel 6 órától Budapest közigazgatási területén tilos azzal a gépjárművel közlekedni, amelynek forgalmi engedélyében a környezetvédelmi osztályt jelölő kód 0; 1; 2; 3; 4, vagy amelyek forgalmi engedélye nem tartalmaz környezetvédelmi osztályt jelölő kódot.

Itt tudhatod meg, hogy kitiltották-e Budapestről az autódat

Ha csak valamilyen hirtelen szél el nem fújja a fővárosra ült szmogfelhőt, akkor holnap életbe lép a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten. Ez a legfontosabb amit tudni kell.

F1: Durva baleset a gálaversenyen – videó

Miamiban a hétvégén zajlik a Bajnokok tornája, a motorsport sztárjai szombaton a megküzdöttek a Bajnokok bajnoka címért. Meglepetésember nyert. Nagy balesetet is hozott a verseny.

Nem kap új elnöki limuzint Donald Trump

Úgy tervezték, hogy a friss fejlesztésű Cadillac a beiktatással egy időben debütál, de most mégis úgy tűnik várni kell pár hónapot az elnöki szörnyeteg érkezésére.

Tom Hanks különleges guruló ajándékot kapott

Tom Hanks budapesti tartózkodása alatt több Kispolskit és világhírűvé tett, előszeretettel fotózkodott a lengyel gyártású kisautóval. Ez a szokása most érdekes fordulathoz vezetett.

Levágom a kezed, ha még egyszer autóhoz nyúlsz

Prestige Intimidator – így nevezi a Jeep Wranglerhez készített optikai átépítő csomagját a Voltron Motors. Félelmetesnek tényleg félelmetes, de hol marad a presztízs? És a jó ízlés?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.