Szupersiker lett a szupertraffipax?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.07.25. 15.12

Számokkal alátámasztva állítják a rendőrök, hogy a magyar autósokat csak sebességméréssel lehet kordában tartani. Régen látott magasságban a bírságszám, de kevesebb a halálos és a súlyos sérüléses baleset.

Szupersiker lett a szupertraffipax?

2016-nak két nagy kérdése lesz az utakon, írtuk az év elején:
– vajon tovább növekszik a halálos és a súlyos sérüléssel járó balesetek száma?
– milyen hatásai lesznek a tavasszal élesített traffipaxhálózatnak a közlekedésre?

Szokásától eltérően a rendőrség olyan közleményt adott ki a második negyedéves adatokat elemezve, amely összekapcsolva e két témát ad választ a kérdésekre.

Mennyi büntetést szórtak szét a szupertraffik?

A rendőrségi keresztelőben VÉDA-nak elnevezett kamerahálózatot április 5-én élesítették, azóta 79 332 közigazgatási határozatot hozott a rendőrség a 365 darab fix és a 160 mobil készülék felvételei alapján.

Köztudott, hogy a szupertraffik fél tucatnál is több különféle szabálytalanságot képesek rögzíteni a vasúti átjáró piros jelzésén átszáguldástól a záróvonal-átlépésig, ám az ORFK most közzétett számai szerint szinte kizárólag csak gyorshajtókat gyűjt a rendszer.

A közel 80 ezer bírságból ugyanis mindössze 36 darab volt piroson áthajtás, 8 darab leállósáv jogtalan használata, míg – a rendőrség megfogalmazása szerint – a „meghatározó többsége” sebességtúllépés.

A gyorshajtással kapcsolatban külön hangsúlyozza az ORFK, hogy a kamionosok és az utánfutóval közlekedők a korábbiaknál nagyobb arányban szegik meg a sebességhatárokat.

15-3

Elvileg ennyi mindent képes figyelni a VÉDA

Milyen hatással volt a rengeteg bírság a közlekedésre?

A rendőrség statisztikái szerint kimondottan jót tett neki, ezt a tavalyi és az idei második negyedéves adatok összevetésével támasztják alá.

2016. április 1. és június 30. között 111 balesetben 115-en vesztették életüket közlekedési balesetben, míg 1287-en sérültek meg súlyosan.

Ezzel szemben egy esztendővel korábban, 2015. április 1. és június 30. között 126 balesetben 144-en haltak meg, és 1423-an szenvedtek súlyos sérülést.

Megfordult végre a trend?

Szomorú trendet fordított meg ez a negyedév, reméljük, végérvényesen. Amint az alábbi grafikonok mutatják, hosszú éveken át egyre kevesebb balesethez kellett mentőt hívni, majd 3-4 évvel ezelőtt megfordult a tendencia, és 2015 a korábbiaknál is kedvezőtlenebb adatokat hozott.

Tavaly 583 halálos balesetben 644-en vesztették életüket az útjainkon, évek óta nem volt ilyen rossz a helyzet.

1 1000x700

Látnak egy zöld és egy lila csíkot az ORFK ábráján, amelyek a 2010-es és a 2015-ös “elvárt” adatokat jelzik. Ennek magyarázata az Európai Bizottság ún. Fehér Könyve. A biztosság éppen a magyar elnökség idején, 2011. március 28-án tette közzé a 2020-ig meghatározott legfontosabb uniós közlekedéspolitikai feladatokat. A Fehér Könyvnek nevezett elvárásgyűjtemény a tagországokban használt járművek károsanyag-kibocsátásának mérséklését, vagy éppen a halálos balesetek számának csökkentését írja elő évről évre, és a 2020-as cél elérése érdekében időarányos számokat határoz meg minden esztendőre.

A halálos balesetekkel és az utakon meghaltak számával kapcsolatban szimpatikus, de rendkívül ambiciózus a cél: “A közúti baleseti halálozást 2050-re szinte nullára kell csökkenteni. E céllal összhangban az Európai Unió arra törekszik, hogy 2020-ra felére csökkenjen a közúti sérülések száma (2010-hez képest – L. Cs.). Gondoskodni kell arról, hogy az Európai Unió a közlekedésbiztonságban és -védelemben világelső legyen valamennyi közlekedési mód tekintetében.”

2 1000x700

Ahhoz, hogy 2020-ban feleannyi ember haljon meg a hazai utakon, mint 2010-ben, a zöld és a lila csík időarányos adatait kell “teljesíteni” a magyar rendőrségnek. Egyértelmű, hogy csak részben rajtuk múlik a siker, ám a 2009 és 2012 közötti, akkor még kedvező balesetes számok ismertetésekor az ORFK is kiemelte: “Magyarország hatályos közlekedésbiztonsági programja a halálos áldozatok számának visszaszorítását tűzte ki fő céljaként.”

2006 és 2012/13 között jól alakultak a számok, folyamatos volt a csökkenés, pár éve azonban kedvezőtlen fordulat állt be. Sajnos, azóta a súlyos és a könnyű sérüléses balesetek száma is emelkedik, pontosabban emelkedett eddig.

3 1000x700

Amint a fenti ábra mutatja, a három évvel ezelőttinél 1068-cal több olyan balesetet rögzített a rendőrség adatbázisa tavaly, amelyben valaki megsérült. A sérültek száma pedig 2012-től 2015-re 1025-tel emelkedett.

Ha az arányokat nézzük, különösen riasztó, hogy bő 10 százalékkal több a súlyos sérült, aminek nyilván több oka lehet.

Bírságtenger a kevesebb baleset ára?

A balesetes statisztikák romlása mellett évről évre drasztikusan csökkent idehaza a megbüntetett autósok száma, és ebből következően a befizetett összeg is:
-2010-ben 539 080 darab bírságot küldtek szét a rendőrök (18,8 milliárd forintnyi büntetés)
-2011-ben 507 366 bírság (17,4 milliárd forint)
-2012-ben 468 570 bírság (15,9 milliárd forint)
-2013-ban 277 270 bírság (9,4 milliárd forint)
-2014-ben 216 516 bírság (7,3 milliárd forint)

Tavaly év végén kérdeztük az okokról a rendőrséget, a folyamatos és egyenletes visszaesésnek szerintük pofonegyszerű a magyarázata.

“A rendőri ellenőrzések számának fokozatos csökkenése alapvetően arra vezethető vissza, hogy a közigazgatási eljárások zömét kitevő sebességtúllépések dokumentálásához szükséges sebességmérő eszközök száma 2014-re jelentősen lecsökkent, így az ellenőrzésre fordított órák száma is csökkent. Az előzőekből adódóan, mivel a felderített jogsértések száma csökkent, a kiszabott bírságok nagysága is jelentősen változott.”

113

Korábban azt nyilatkozták, bővíthetik a rendszert

Most itt is megfordult a trend. Ha beszorozzuk néggyel az áprilisi-májusi-júniusi 79 332 bírságot, azaz egész évre ezzel a negyedéves adattal kalkulálunk, azt látjuk, hogy 320 ezer körül lehet egy teljes olyan évben a bírságszám, amikor 12 hónapon át dolgozik a VÉDA (2016 még nem ilyen év lesz).

Tovább árnyalják ugyanakkor a bírságszám és a balesetszám összefüggéseit a 2010-es és a 2011-es adatok. Akkoriban ugyanis nemcsak bírságból volt sokkal több (539 ezer és 507 ezer – ahogy fent írtuk), hanem halálos balesetből is (740 és 638). Kíváncsian várjuk a következő hónapok adatait.

Kommentek

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

F1: “Húzok a f…ba!”

A Red Bull-os Daniel Ricciardo számára rosszabbul már nem is alakulhatott volna az Ausztrál Nagydíj, Melbourne-ben csak annak örült, hogy vége a hazai versenyének.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Ennél menőbb McLarent nem látsz ma!

Szegecselt sárvédő szélesítések, hatalmas hátsó szárny és szép felnik kerültek a sárga McLaren 650S alá a Liberty Walk műhelyében.

F1: Rosberg gratulált Vettelnek

A Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg vasárnap a családjával együtt nézte az Ausztrál Nagydíjat a tévén, a végén gratulált a győztesnek.

Alonso: A McLaren tökutolsó!

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj után Fernando Alonso lesújtó képet festett a McLaren-Honda versenyképességéről, gyakorlatilag sereghajtónak bélyegezte csapatát.

F1: Ez a Ferrari-győzelem mindenkié

Nem csoda, hogy a Ferrarinál mindenki örül a szezon első győzelmének, hiszen sokat kellett várni arra, hogy az olasz istálló újra a dobogó legfelső fokán végezzen.

Mercedes: Nincs karácsony!

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint nem a gumistratégián úszott el Lewis Hamilton győzelme, a Ferrari egyszerűen gyorsabb volt.

Kéne az első Ford Mustang?

Az első szériagyártású keménytetős Ford Mustang keresi új gazdáját, aki ezzel egy szelet autótörténelmet vásárol.

Vettel: Sikolt az autó, hogy keményebben nyomjad!

A 2017-es szezon első futamát, az Ausztrál Nagydíjat Sebastian Vettel nyerte. Pályafutásának 43. Forma-1-es győzelmét aratta. A dobogósok nyilatkozatai.

F1: Ferrari-győzelem a szezonnyitón

Sebastian Vettel nyerte a Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat, a Mercedes mellényúlt a gumistratégiával. Hamilton és Bottas a 2. és 3. az amúgy eseménytelen versenyen.

Méltatlan helyen csapták falnak ezt a Lamborghinit

Kínában igazán költséges összetörni egy Lamborghini Huracant, hiszen 4,3 millió jüant kell érte fizetni, ami az eredeti ár többszöröse.

Gokarttal autózott az éjszakában

Amikor azt gondolnánk, már nem érhet meglepetés, jön egy ilyen videó, mi pedig fejet hajtunk az emberi ostobaság előtt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.