Amikor elfordítjuk a slusszkulcsot és “ráadjuk a gyújtást” a motorra (azért az idézőjel, mert a dízeleken ugye semmiféle gyújtás nincs, az elektromos autókról nem is beszélve, de mit tegyünk, ez a kifejezés terjedt el), még az egyszerű, öreg autók műszerfalán is látványos díszkivilágítás gyullad ki. Így jelzik a kontroll-lámpák, hogy működnek és jeleznek majd, ha baj lesz. No de tudjuk-e, mi is a baj, ha élesben jelez valamelyik kis világító izé?

A legfontosabb lámpák, például a pirosan világító olajoskanna jelentését elvileg minden autós ismeri. Illetve… vajon hány vezess-olvasó válaszol helyesen erre a mini-szavazásra?

sz

Mit jelent, ha menet közben világítani kezd a kis piros olajoskanna?

  • Alacsony az olajnyomás, azonnal meg kell állni 72%
  • Kevés az olaj, mielőbb utána kell tölteni 25%
  • Itt az olajcsere ideje, mielőbb szervizbe kell menni 3%

Mit jelent, ha menet közben világítani kezd a kis piros olajoskanna?


A helyes megfejtés: ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, ne találgassunk! Ha kigyullad egy kontroll-lámpa, amit nem ismerünk, célszerű megállni az első biztonságos helyen és felütni a kezelési leírást vagy megnézni a neten a mobilon, mit is jelent a kis fény az orrunk előtt.

A világító olajoskanna például elég logikusan jelenthetné azt, hogy kevés az olaj, töltsünk vagy töltessünk utána. A lecsökkent olajszintet azokon a kocsikon, amelyeknél egyáltalán van szenzor a méréshez, nem menet közben szokta kijelezni az elektronika a műszerfalon, hanem elinduláskor. A piros kanna azt jelenti, hogy az olajnyomás elégtelen, vagyis a motor kenése nem megfelelő. Márpedig ha nem jut olaj a motor különböző forgó-súrlódó alkatrészeihez, pillanatok alatt bemaródhat, megéghet, besülhet bármi, amit úgy terveztek, hogy kenéssel működjenek. Ez a kontroll-lámpa talán az összes közül az, amit leginkább komolyan kell venni: ha kigyullad, minél előbb (azonnal) le kell állítani a motort, és megnézni vagy megnézetni, mi a baj.

(Leggyakrabban egyébként tényleg akkor szokott kigyulladni ez a fény, ha a gondatlan gazda miatt szép lassan elfogy az olaj és kanyarban félrelöttyenve nem jut elég az olajszivattyúhoz, hogy felépítse a nyomást. De ez sem törvényszerű, ha például egy turbós kocsinál lelazul egy olajcső-bilincs, a motor képes saját maga is pillanatok alatt kinyomni a kenőanyagot a rendszerből, és ha ilyenkor nem állítjuk le, menthetetlenül tönkremegy minden odabent.)

Lancia Lybra évezredünk elejéről. Olasz autónál nem ritka, hogy egész csomó világít menet közben is, de azért érdemes rájuk odafigyelni

Lancia Lybra évezredünk elejéről. Olasz autónál nem ritka, hogy egész csomó világít menet közben is, de azért érdemes rájuk odafigyelni – pláne a pirosakra

A piros hőmérős ikont valószínűleg minden autós helyesen értelmezi: túlmelegedett a motor (pontosabban a hűtőfolyadék). Ez is azonnali megállást igényel; akármi akadályozza a megfelelő hűtést, a következmények igen súlyosak lehetnek. Az akkumulátor ikon jelentése is világos: nincs töltés, előbb-utóbb leállnak az elektromos rendszerek – de nem csak a rádió meg a világítás, hanem mondjuk az elektromos kormányszervó is a modern kocsikon, ami elég veszélyes jelenség. Meg kell állni, amint lehet.

De nem csak ez a három lámpa világíthat a kormány mögött. Teljes spektrumában nem is tudjuk feldolgozni a témát, annyiféle kis pilács létezik, de lefotóztunk néhány műszeregységet, csak hogy rávilágítsunk, mennyire fogalmunk sincs arról, mi mindent jelezhetnek ezek a kis lámpák. A fő tanulság: mindig legyen ott a kesztyűtartóban a kézikönyv! De ha nincs, a cikk végén adunk pár tippet, hogy hol lehet online utánanézni, melyik lámpa micsoda.

A vörös fékhiba-lámpa jelezheti a betét kopottságát de az alacsony fékfolyadék-szintet is. Régi autóknál ugyanz szolgált a kézifék behúzottságának jelzésére is, és álló helyzetben a motortérben a fékolajtartály fedelének gombját lenyomva ez a lámpa világít, ha kevés a fékfolyadék

A vörös felkiáltójeles fékhiba-lámpa (BRAKE-felirattal vagy anélkül) a behúzott kéziféket jelzi. De ha a kézifék ki van engedve, és mégis világít, a fékrendszer alacsony nyomását jelzi (például kevés fékfolyadék miatt). Sok kocsiban fékfolyadék-ellenőrzésre is szolgál: a motortérben a fékolajtartály fedelének gombját lenyomva tesztlámpaként ugyanez a lámpa világít, ha kevés a fékfolyadék

 

Három fékállapot-jelzés egymás mellett: alacsony fékfolyadék-szint, ABS-hiba, kopott fékbetét (BMW E46)

Három fékállapot-jelzés egymás mellett: kézifék behúzva/alacsony féknyomás, ABS-hiba, kopott fékbetét (BMW E46)

 

E46-os 316-os BMW: az EML jelzés az Engine Management Light, MotorVezérlő Fény rövidítése, általános hibajelzés

E46-os 316-os BMW: az EML jelzés az Engine Management Light, MotorVezérlő Fény rövidítése, általános hibajelzés

A légzsákos lámpa ezen a Civicen több mindent jelezhet. Alapértelmezésben általában azt, hogy az utasoldali légzsák ki van kapcsolva - de utalhat a légzsák-elektronika hibájára is

A légzsákos lámpa ezen a Civicen (is) több mindent jelezhet. Alapértelmezésben általában azt, hogy az utasoldali légzsák ki van kapcsolva – de utalhat a légzsák-elektronika hibájára is

A zöld P-betű a megállásoknál automatikusan befeszülő, elgurulás-gátló fékezés aktív állapotát mutatja. A kis narancssárga út azt jelzi, hogy a sávelhagyás-gátló aktív, de a rendszer épp nem látja a sáv széleit. Ha látja, a jelzés zöldre vált

A zöld P-betű a megállásoknál automatikusan befeszülő, elgurulás-gátló fékezés aktív állapotát mutatja. A kis narancssárga út azt jelzi, hogy a sávelhagyás-gátló aktív, de a rendszer épp nem látja a sáv széleit. Ha látja, a jelzés zöldre vált

A zöld lámpa nem oszt, nem szoroz: azt jelzi, hogy a fékre lépve lehet majd D-be húzni a Golf automata váltójának karját

A zöld lámpa nem oszt, nem szoroz: azt jelzi, hogy a fékre lépve lehet majd D-be húzni a Golf automata váltójának karját

A felső zöld lámpa a kocsihoz kapcsolt utánfutó indexének visszajelzője. Ha nem lóg utánfutó a kocsin, az indexelés kezdetén egy nagyon rövidet villanhat, ne rémüljünk meg

A felső zöld lámpa a kocsihoz kapcsolt utánfutó indexének visszajelzője. Ha nem lóg utánfutó a kocsin, az indexelés kezdetén egy nagyon rövidet villanhat, ne rémüljünk meg. Viszont ha van utánfutó a kocsin és nem villog a lámpa indexelésnél, az baj: alighanem kontaktos az elektromos csatlakozó Ilyenkor a mögöttünk jövő nem tudja, merre fogunk kanyarodni!

A CHECK lámpa a Lanciánál (és sok kortárs olasznál) nem motorhibát jelez, hanem valami általános odafigyelni valót. Alatta a kikapcsolt utaslégzsák egy alternatív piktogramja

A CHECK lámpa a Lanciánál (és sok kortárs olasznál) nem motorhibát jelez, hanem valami általános odafigyelni valót. Alatta a kikapcsolt utaslégzsák egy alternatív piktogramja látható

Vén Mazda teherautóm műszeregysége. Ugye, milyen egyszerű? De hajoljunk csak közelebb!

Vén Mazda teherautóm műszeregysége. Ugye, milyen egyszerű? De hajoljunk csak közelebb!

A vízcsap és mellette a lehetetlen lámpa a tankban lévő vízre illetve az üzemanyagszűrőben lévő vízre utal

A vízcsap és mellette a lehetetlen lámpa a tankban lévő vízre illetve az üzemanyagszűrőben lévő vízre utal

Sok modern autó már szöveges üzenetben is jelzi a hibákat, különösen szimpatikus a Volvók SMS-hez hasonló üzenőszolgálata. Ezzel együtt a kontroll-lámpák alighanem még sokáig nem mennek ki a divatból. Teljes gyűjtemény még az interneten sem létezik, de például ezen a linken vagy ezen kaphatunk segítséget (angolul), ha valami ismeretlen fény gyúl ki a műszerfalon. És végül íme, egy gyűjtemény egy képben, ami hasznos lehet, ha ég valami, amit nem tudunk, mi:

Egy korántsem teljes, de gazdag lista a hibajelzőkről

Egy korántsem teljes, de gazdag lista a hibajelzőkről