Lassan épülnek a leggyorsabb magyar utak

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.07.20. 05.00

Autópályának a kormány sem nevezi új, olcsónak ígért találmányát. Megmutatjuk, hol épülnek, és hol tartanak a fapados sztrádák.

Lassan épülnek a leggyorsabb magyar utak

Nem mondhatni, hogy autópályás tempóban haladnak a sztrádák alatti leggyorsabb utak előkészületei. Ősszel a kormány egy új gyorsforgalmi út kategória bevezetését jelentette be, amelyet valahová az autópályák alá, de adottságai, és a majd rajta engedett maximális sebesség miatt a jelenlegi főutak fölé pozicionált.

Sok ígéret elhangzott akkor, megnéztük, hol tartanak a megvalósításban.

Hol húzódnak majd, és hogy állnak most az előkészületek?

A hatályos jogszabályok szerint itt lesznek a kormányzati keresztelőben „M gyorsút”-nak nevezett fapados sztrádák, amelyeket R-betűvel jelölnek:
– az R11-es Esztergomnál lesz
– az R21-es a Hatvan – Salgótarján – Somoskőújfalu vonalon,
– az R23-as a Bátonyterenye – Fedémes – Ózd vonalon,
– az R49-es az M3-ast köti össze az országhatárral,
– az R67-es az M7- Balatonlelle – Kaposvár vonalon,
– az R76-os az M7 – Balatonszentgyörgy – Keszthely – Zalaegerszeg vonalon,
– az R83-as pedig az M1 – Pápa vonalon lesz,

de a kormány újabb ígéretei szerint „az új útkategóriának megfelelő műszaki tartalommal kiépítendő összeköttetések köre folyamatos felülvizsgálat alatt áll”. Azaz újabb szakaszokat is kijelölhetnek, habár október óta a fentieknél sem sikerült még látványos eredményeket elérni.

Jelenleg egyedül Salgótarjánnál folynak a 21-es út szakaszain érdemi építési munkálatok, ezen felül most zajlik a közbeszerzés a kaposvári beruházással kapcsolatban – mindössze ennyi konkrétumról számolt be a Vezess kérdésére a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). Annyit tettek hozzá, hogy „a beruházások jellemzően előkészítési fázisban tartanak”, amelyek közül az R76-os „kivitelezési kiírása a tervek szerint 2016 végéig megjelenhet”.

útépítés-M4-szolnok-MTIJÓ

5 év alatt 515 kilométer gyorsforgalmi utat terveznek megépíteni. Az új gyorsút szerényebb lesz ennél (fotó: MTI)

Mi ez az új útfajta, és mi szükség rá?

A ránézésre autópályaszerű gyorsutak 3 alapvető dologban térnek majd el a sztrádáktól. 2×2 sávosak lesznek fizikai elválasztással, de – és itt jönnek a különbségek – keskenyebbek lesznek azoknál, ráadásul leállósávok nélkül, és 110 km/óra lesz majd a maximálisan engedett sebesség.

Újdonság, hogy építhetnek rájuk szintbeni kereszteződéseket, akár lámpás csomópontként, akár körforgalomként. Előírás ugyanakkor, hogy a különféle kereszteződések között legalább 15 kilométeres távolságot kell hagyni.

Első ránézésre nem találni előnyöket a már ismert, az összes útfajta közül a legkedvezőbb baleseti statisztikákkal rendelkező autópályákhoz képest, adódik a kérdés, akkor meg mi szükség ezekre? A választ egy percig sem titkolta a kormány: a keskenyebb aszfaltcsík, ráadásul felüljárók nélkül olcsóbb a sztrádánál.

A hivatalos megfogalmazást idézve: „a hazai és európai uniós források hatékony és ésszerű felhasználása érdekében” kezdeményezte a fejlesztési minisztérium az új útkategória bevezetését.

útépítés 8-as MTI2

A 8-as úthoz hasonlóak lesznek. A jelenlegi információk szerint a 2020-ig tartó uniós támogatási időszakban 465 milliárd forintot kap az ország útfejlesztésre, amihez több száz milliárdnyi hazai forrást akarnak hozzárakni (fotó: MTI)

Valóban olcsóbbak lesznek? Mennyivel?

Kormányzati ciklusoktól függetlenül a rendszerváltás óta visszatérő kritika, hogy a hazai autópályák sík terepen is drágábbak, mint a szomszédos országok sztrádái, amelyek Szlovákiától Horvátországig magasabb hegyek között (vagy éppen azokba fúrva) épültek kevesebb pénzből, több munkával.

Úgy tűnik, most ahelyett, hogy a magyar autópályák kilométerköltsége a térségben általános szintre csökkenne, gyengébb minőségű utat kapunk.

Konkrét számokkal alátámasztott példákat kértünk az NFM-től: vessék össze az új utak kilométerköltségét már megépült hazai autópálya-szakaszok árával. „Az autópályák költségeihez képest az egyszerűsített műszaki tartalommal arányosan mintegy 20-30 százalékkal olcsóbban építhetők meg ezek, a pontos érték azonban szakaszonként más befolyásoló tényezők (pl. domborzati viszonyok) miatt változhat” – válaszolta a minisztérium.

Mivel nem csak olcsóbbnak, de gyorsabban kivitelezhetőnek is mondják az M gyorsutakat, az elkészülési időre is kértünk konkrét időtartamokat, összevetve a már működő sztrádák építési idejével. Erre egyáltalán nem kaptunk választ.

Biztonságos?

Nem sokkal a kormány tervének bejelentése után Kenderesy János, a Magyar Autóklub alelnöke kritikát fogalmazott meg az elképzelésekkel szemben. Egyértelműen szükségesnek nevezte az úthálózat fejlesztését, de szerinte veszélyes, ha ezeket gyorsforgalmi útként jelölik, mert így téves információt kapnak az autósok. Azt hiszik, hogy úgy közlekedhetnek, mintha autópályán mennének, miközben nem várt csomópontok jöhetnek. Kenderesy a keskenyebb burkolatot és a leállósávok hiányát is veszélyesnek nevezte, ezek balesetveszélyes helyzeteket okozhatnak. Lehet ilyen utakat építeni, mondta, de nem szabad ezeket gyorsútként megkülönböztetni a főutaktól.

 

Kommentek

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Nem sikerült mentőt hívni a Szentendrei úti tragédiához

Szombat éjjel közvetlenül a szentendrei úti tragédia bekövetkezte után jártam a baleset helyszínén. Nem sikerült segítséget hívnom, másnak szerencsére igen.

Első vezetés – Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Megtalálod a Bentley-t ezen a 60 ezer megapixeles fotón?

A világ egyik legnagyobb fényképét készíttette el a Bentley. A technológia a NASA-tól származik, a téma pedig a világ egyik legdrágább felnőtt játszótere: Dubaj.

Paddockforradalom a Forma-1-ben

Folytatódik a Forma-1 megújítása, az új tulajdonos, a Liberty Media döntése alapján az idei évtől korlátozott számban a paddockba szóló belépőket is piacra dobnak.

Váratlan magyar konkurenst kapott a McDonalds

Különleges töltőállomást mutatott be a MOL, Kelet-Közép-Európában elsőként a drive through szolgáltatást vezetnek be rajta.

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panaszt tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

F1: Csak a fejeket figyeljük!

Holnap az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel megkezdődik a 2017-es Forma-1-es szezon. Mutatjuk a versenyzők idei sisakjait, hogy tudjuk, mikor kit látunk a pályán.

Csalással vádolják a Fordot

Elégedetlen ügyfelek csoportos pert indítottak a Ford ellen, mert legizmosabb autójuk pont arra nem alkalmas, amire hirdették.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

Forma-1-es kvíz profiknak és tanulékony kezdőknek

Kened-vágod az F1-es pilóták fontos és érdekes statisztikáit? Ha igen, ha nem, itt egy kérdezz-felelek, amiből a lexikon-agyú rajongók is tanulhatnak. Tedd próbára magad!

F1: A Mercit “biztosan érdekli” Vettel

A Red Bull-fejes Helmut Marko kezdi a kavarást, azt mondja, a Mercedest egyértelműen érdekli a ferraris Sebastian Vettel 2018-as szerződtetése.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.