Ne csak a csigának legyen jó!

Nyaralás olcsón? Sátrat a kocsi tetejére!

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.07.18. 17.00

Sátrazni sokfelé lehet, de az autó tetejére felhúzott wigwam a legmenőbb dolog

Ha már úgyis autóval megy valaki nyaralni, miért ne vinné magával a szállást is? Mondjuk a kocsi tetején. Az autó tetején sátrazásnak rengeteg előnye van, alulról nem ázik be, nem zavaró az egyenetlen, sziklás terep, illetve a földön szaladgáló rovarok sem szállják meg a sátorbelsőt. Mutatunk pár darabot, amiken érdemes elgondolkodni.

Elbírja?

Ha bármelyik modern autó kezelési könyvében megnézzük a tető megengedett legnagyobb terhelhetőségét, nagyjából 50-80 kilogrammot ír a kódex. (A Golfé például 75 kg.) Akkor hogy bír el mégis sátrat, nem ritkán két személlyel? Nem szakad le? Hát nagyon nem.

A kezelési könyvben azért adnak meg jóval kisebb tetőterhelést, mert feltételezik, hogy ezzel a terheléssel haladnánk is. Mondjuk autópályán, vagy éppen kanyargós hegyi úton. Ahol a tetőn lévő komolyabb tömeg már veszélyeztetné az autó stabilitását. Álló helyzetben ez nem okozhat gondot, és gondoljunk csak a töréstesztekre, a tetőre rakott autó a saját tömegét is kacagva elbírja. Hogy a Trabant is elbírná-e a saját súlyát a tetején, arra nem vennék mérget, de egy sátrat tutira elbírt, még az is. Íme a bizonyíték:

trabi

Mókás, magas és keskeny sátor Trabant-tetőre. Oldalszélben garantált a tengeribetegség.

Itt egy videó arról, milyen viccesen lehet bábozni a Trabant tetejére installált sátor felállítása közben:

A tetősátrak talán legkényelmesebb, legprofibb változata a Maggiolina kurblis cucca. Alaphelyzetben egy lapos, de széles tetőboxnak látszik az egész szerkezet, felnyitása egyszerű, a pár – lakattal is zárható – csat nyitása után egy kurblival egy percen belül felállítható a kétszemélyes, stabil alvóhely. Nagy előnye, hogy összecsukott állapotban alig látszik rajta, hogy micsoda, így olyan helyre is bemerészkedhet vele az ember, ahol amúgy nem nézik jó szemmel a kempingezőket.

Csöves megoldás: verjünk fel igazi sátrat a hatalmas tetőcsomagtartón

Csöves megoldás: verjünk fel igazi sátrat a hatalmas tetőcsomagtartón

Pillanatok alatt felállítható, összecsukható, nincsenek az autó oldalán túlnyúló részei, és elképesztően szélbiztos. Cserébe esőben zajos a műanyag tető, az alapterülete amellett, hogy sok helyet elfoglal a csomagtartón, még nem is nem túl nagy, de igaz, aludni tökéletes. Ja, és jó drága is, használtan is nehéz 300 ezer forint alatt hozzájutni. Újonnan pedig a milliós árba is könnyű beleszaladni.

Alapállásban sima tetőboxnak tűnik a kétszemélyes sátor

Alapállásban sima tetőboxnak tűnik a kétszemélyes sátor

50 fordulat a zsebkurblival és áll a sátor

50 fordulat a zsebkurblival és áll a sátor

Lehet beköltözni. Az ágynemű, hálózsák simán belefér a csukott sátorba is, felállítás után nem kell berendezni a szállást

Lehet beköltözni. Az ágynemű, hálózsák simán belefér a csukott sátorba is, felállítás után nem kell berendezni a szállást

Nem ravatal, az ember jól érzi magát a képen, csak elbánt vele a széles látószögű objektív

Nem ravatal, az ember jól érzi magát a képen, csak elbánt vele a széles látószögű objektív

A Maggiolina sorozatból kapható olyan is, amelynek csak az egyik fele nyílik, és ezt is elegánsan gázteleszkóp nyomja a magasba. Ízlés kérdése, van, akinek ez tetszik jobban. Talán a kisebb légtér télen könnyebben befűthető, de más előnye nem nagyon lehet.

Itt a videó a Maggiolina sátráról. A csaj nem jár hozzá.

A másik variáció a hagyományos sátrakhoz közelebb álló megjelenésű, ilyen például az ausztrál Gordigear. Amiben talán gyengébb a fenti változatnál, hogy lassabb és macerásabb a felállítása, lebontása és a szelet, esőt sem bírja olyan jól. Zárt állapotban is kevésbé védett. Cserébe a helykihasználása sokkal jobb, és csukott állapotban senki nem mondja meg róla, hogy mire való. Ja és a belépőmodell ára alig fele a legolcsóbb Maggiolináénál, kb. 1000 eurótól indul az árlista.


Felállítása, elpakolása még ennek is sokkal rövidebb időt vesz igénybe, mint egy valamirevaló hagyományos sátor leverése, összeszerelése.

Semmitmondó csomag az autó hátulján

Semmitmondó csomag az autó hátulján

Hátrafelé terjeszkedik a sátor

Hátrafelé terjeszkedik a sátor

Teljes pompájában így fest az ausztrál tetősátor

Teljes pompájában így fest az ausztrál tetősátor

A Maggiolina-nal jóval nagyobb beltér várja a tetőn alvókat, cserébe nem annyira szélálló az építmény

A Maggiolina-nal jóval nagyobb beltér várja a tetőn alvókat, cserébe nem annyira szélálló az építmény

A tetősátrak alatt lévő autókról többet is megtudhat, a Maggiolina zöld hordozójáról itt, a fekete Land Roverről itt olvashatnak még.

Ráadásként egy ma már kihalófélben lévő megoldást is mutatunk, a sátras utánfutót. Pedig egész racionális dolog az teljes kempingcuccot egy kisméretű utánfutóba gyömöszölni és a kocsi után kötni. Mondjuk szépnek nem nevezhető, de legalább nagy.

jofogas

70-200 ezer forintért még ma is kapható sátras utánfutó. kép:jofogas.hu

Kommentek

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

Lauda: Bottas máris bizonyított

A Mercedes-csapat elnöke az Ausztrál Nagydíj után úgy látja, hogy jól választottak Valtteri Bottasszal, a finn elődje, Nico Rosberg szintjén van.

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

Életveszélyes előzés után bosszúálló üldözés Békésben

Többször írtunk már a defenzív vezetési stílus életmentő hatásáról. Mert rengeteg idióta van az utakon, és ha lesüllyedünk a szintjükre, és belemegyünk egy adok-kapok szituációba, akkor azzal csak magunkat, és utasainkat veszélyeztetjük.

Harmadik üléssort kap a Honda CR-V

Az új generációs Honda CR-V fedélzetén mostantól akár heten is utazhatnak. Egyetlen bökkenő van csupán: a sokszemélyes verziót csupán egy piacon forgalmazzák.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.