Hogyan spóroljunk százezret külföldön?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.07.15. 05.00

Érdemes észnél lenni hosszabb külföldi nyaralás előtt, így sok pénz megtakarítható, ha lerobban vagy összetörik a jármű. Különösen az idős autót használók nézzenek körül.

Százezrek indulnak autóval külföldre nyaralni, a legtöbben Horvátországba, sokan még délebbre, Görögországba. Csak a példa kedvéért hozzuk fel ezt a két országot, hogy érzékeltessük, könnyen 200-300 ezer forintba is kerülhet komolyabb műszaki hiba vagy baleset után hazahozatni az autót. Rossz esetben még többe.

Pár telefonhívás és némi guglizás után kiderül ugyanis, hogy általában 100-200 forintos kilométerdíjjal, plusz némi egyéb költséggel (autópályadíjak, hétvégi felár) kell számolni a bajba jutott autósnak, ha a helyszínen nem, vagy csak drágán orvosolható a baj, és hazahozatná az autóját.

Maradva a fenti országoknál, ha valakinek a Budapesttől 500 kilométerre lévő Rijeka mellől kell trélereztetni a kocsiját a fővárosba, akkor 1000 kilométerrel, és mondjuk 150 forintos kilométerdíjjal, valamint az egyebekkel számolva közel 200 ezerbe kerülhet a hazaszállítás. A magyarok egyik görög kedvence, Korfu már 1300 kilométerre fekszik Budapesttől – ezt inkább ne is számoljuk ki, mert megijednénk a félmillió körüli számlától.

Létezik azonban pár egyszerű, a legkevésbé sem titkos tanács, amelyekkel sokat spórolhat, aki utazás előtt észnél van, és nem sajnálja a biztonságra azt a pár ezer forintot.

Cascósok extra biztosításai

Az alap cascók általában nem tartalmazzák az érdemi külföldi segítségnyújtást, azonban a legtöbb biztosítónál pár ezer forintért köthető kiegészítő asszisztencia szolgáltatás.

A Groupamánál ez a magyar nyelvű telefonos tanácsadáson felül helyszíni javítást vagy szervizbe szállítást, tárolást, szállodába vagy hazautaztatást, a megjavított kocsihoz szállítást, bérautót, vagy akár éjszakai elszállásolást jelent – de csak 85 ezer forintig. Mindez a Prémium Cascóval rendelkezőknek benne van a biztosításban, a többieknek némi pluszpénzért választható.

Ha balesetben lesz mozgásképtelen a jármű, a Genertel sima cascós ügyfeleinek a mentés, tárolás, szervizbe, vagy éppen hazaszállítás (ami a lakhely szerinti legközelebbi szakszervizt jelenti) költségét 100 ezer forintig téríti a biztosító Európában.

baleset HORVO slobodnadalmacija.hr

Magyar autó tragikus balesete Horvátországban (forrás: slobodnadalmacija.hr)

Sima kgfb-s autósok biztosítós lehetőségei

A hazai autók többségén semmilyen casco nincs, és a biztosítók egy részénél a kgfb mellé nem is lehet vásárolni országhatáron túlnyúló asszisztenciát.

Van azonban olyan biztosító, ahol például a kgfb 2-ik évétől ingyenesen jár egyfajta korlátozott segítségnyújtás, amely leginkább szervező szolgáltatás. Magyarul segítenek szerelőt vagy autómentőt küldeni, átmeneti szállást keresnek, de ezek költségét az ügyfélnek kell állni.

Több cégnél azonban a prémium cascóval egyenértékű kiegészítő biztosítás köthető a nyaralás idejére. Ez a már említett Gorupamánál Kárexpressz néven fut, és 85 ezer forintig kiegyenlíti a javítás, szállítás, utazás stb. extra költségeit.

 Öreg autóm van, szóba állnak egyáltalán velem a biztosítók?

Általában a járművek 15 éves koráig hajlandók cascót kötni a biztosítók, de a Kárexpressznél például egyáltalán nincs a jármű korára korlátozás, bármilyen öreg autóra megköthető a sima kgfb mellé. Annyi trükk azonban van a történetben, hogy ezt csak a kötelező biztosítással egy időben lehet megkötni.

Autós biztosítás nélküli utasbiztosítások

Érdekes, de léteznek olyan lehetőségek is, hogy kgfb nélküli autósok köthetnek utasbiztosítást, aminek a keretén belül lehet a járműre asszisztencia biztosítást kérni.

Jellemzően napidíjasak, találtunk olyat köztük, amelyben napi 490 forintért egészen komoly összegeket fizetnek kár esetén:
– megtérítik a helyszíni javítás és a szervizbe szállítás „tényleges költségét”
– a jármű tárolásának „tényleges költségét” az első munkanapig
– az autómentős hazaszállítás költségét 300 ezer forintig
– telefon-, taxiköltséget 50 euróig esetenként
– a gumiszervizt 70 euróig esetenként
– B kategóriás csereautó árát 3 napig
– a mozgásképtelenné vált jármű utasainak tovább-/visszautazását 500 euróig
– szállást 60 euróig/fő, ezt maximum 2 éjszakára

Miért “irreális dolog” megkérdezni a trélerest, hogy mennyiért szállítana haza egy lerobbant kocsit?

Felhívtam egy autómentős céget, bemutatkoztam, és természetesen elmondtam, hogy cikkhez gyűjtök információt, ezért tennék fel pár kérdést. A viszont bemutatkozást mellőző férfi a vonal végén elárulta ugyan, hogy 200 forintos kilométerdíjért hoznának haza az általam említett Rijeka mellől egy képzeletbeli Opel Astrát, ami oda-vissza 2-szer 500 kilométerrel számolva 200 ezer forint, majd hirtelen átment gyanakodóba. „Irreális dolgokat kérdez.” „ Mit akar ebből kihozni?” „Nem válaszolok.” – hasonlókat mondott.

Elbúcsúztam, néztem a neten egy másik számot, itt már azzal fogadott a kollégája, hogy „tudja, a szakmában gyorsan terjed a híre, hogy maga kérdezősködik”. Ő már szállítási árat sem volt hajlandó mondani, mert az „üzleti titok”. Szerinte is „irreális dolog” ilyet kérdezni.

Az ártitkoló furcsa beszélgetést hallgató kollégáim egyből megemlítették a szerkesztőségben közös ismerősünk esetét, akinek Szolnok után robbant le az autója. Szegény egy darabig örült, hogy kiszolgáltatott helyzetében szombaton tudott trélerest szerezni, nem is egyeztetett árat vele, majd a végén ledöbbent, hogy a 120 kilométeres autószállításért az út végén 100 ezer forintot kért a tréleres.

Tanácsunk: autómentős cég emberével egyezkedés után rögzítse mindenki írásban (egy sms is sokat érhet), hogy honnan hová, milyen teljes árért szállítja haza a kocsit a tréleres, és hogy ebben az árban minden benne van a matricáktól az esetleges hétvégi felárig. 

műszaki-hiba1500-MTI

Általában olcsóbb megjavíttatni külföldön, mint 600-800 kilométerről hazahozatni, majd itthon szervizbe vinni

Autóklubos segítség

Hogy mennyi tagja van a Magyar Autóklubnak, nem tudjuk, de ők a 12 600 forintos éves tagsági díjon felül 3490 forintért 10 napra szóló kiegészítő biztosítást köthetnek. Ezt nem neveznénk igazán exkluzív ajánlatnak, hiszen 4990 forintért bárki megveheti ugyanezt tagság nélkül is.

Az autó 15 éves koráig köthető szolgáltatás keretében – amennyiben 5 napon belül nem javítható az autó – 150 ezer forintig állja az autóklub a hazaszállítás költségét, amiből 25 ezer forint az önrész – így a hivatalos megfogalmazás.

Kérdésünkre, hogy ki dönti el az 5 napot, azt mondták a klubnál, hogy a bajba került autósnak fel kell hívni egy budapesti számot (nem az ismert 188-at), ahonnan értesítik az adott ország társklubját. Ez kiküld egy szerelőt, ha ő nem tudja gyorsan megjavítani, elviteti egy trélerrel szerelőhöz, és ha ő ott azt mondja, hogy 5 napon belül nem javítható, akkor lehet trélerest keresni.

Ez amúgy nem gyakori a Magyar Autóklub szerint, szerintük 5 napon belül jellemzően a járművek többsége megjavítható.

Inkább a helyben javítást erőltetik, egyértelmű, hogy miért

Minden bajba került járműnél, legyen az műszaki hiba vagy baleset, a biztosítók/autóklubok elsődleges célja az autó menetképes állapotba hozatala a nyaralás helyén. A tapasztalatok szerint még a nyugat-európai szervizes óradíjak és alkatrészárak mellett is többször ez a gazdaságosabb, mint hazahozatni trélerrel a kocsit, majd itthon megjavíttatni. A vakációzónak is ez az érdeke, hiszen folytathatja tovább a nyaralását, immár a saját autójával.

Ha odafelé történik a baj, megtérítik a lefoglalt szálloda díját?

Sajnos nem. Ha nem tud eljutni az úti céljához járműve mozgásképtelensége miatt a nyaraló, akkor bukja az előre kifizetett összegeket, ezekre nem terjednek ki az autós asszisztencia szolgáltatások, csak a járművel kapcsolatos problémákat tartalmazzák. Abban az esetben, ha vétlen félként elszenvedett balesetből fakadóan hiúsul meg a nyaralás, akkor az okozó fél kgfb-jének terhére élhet kárigénnyel a pórul járt autós. Éppen ezért megfontolandó lehet külön útlemondás-biztosítást kötni, amely a nyaralás meghiúsulásakor fizet. Ha már az üdülés ugrik, legalább az adódó költségek egy részét kapjuk vissza.

Mit tegyünk, ha külföldivel ütközünk? – tanácsaink.

Teendők a külföldi út előtt – cikkünket itt olvashatja.

Kommentek

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

A főnök még több Verstappent akar az F1-be

A Forma-1 motorsportért felelős igazgatója, Ross Brawn arról álmodik, hogy a közeljövőben még több Max Verstappen versenyez majd a sorozatban.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

F1: Ha gyors a Ferrari, Vettel marad

A Ferrarinak akkor van a legnagyobb esélye a Sebastian Vettellel való szerződéshosszabbításra, ha gyors autót adnak alá. De mi lesz Räikkönennel a felpörgött Vettel mellett?

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

F1: A kis Schumacher is világbajnok lenne

Michael Schumacher fia, Mick édesapját tekinti a bálványának, így ő is szertne a Forma-1-es világbajnoki címig jutni.

BMW M8: új legenda születik

Az 5-ös és 7-es szériákkal közös padlólemezre épül a leendő BMW 8-as szuperkupé. Már az M-verzióját tesztelik.

F1-es motorértekezletre megy az Audi

Német sajtóértesülés szerint a jelenlegi motorgyártók mellett a Volkswagen-csoport egyik képviselője is ott lesz a Forma-1-es erőforrások jövőjét illető pénteki megbeszélésen.

Egykori KGB-s autót 4,5 millióért? Valaki?

A V8-as Tatra egy KGB-s változata került fel nemrég az eBay-re, amire most bárki licitálhat.

Elektromos terepkupét fejleszt a Škoda

305 lóerős, összkerékhajtású hajtáslánc, 500 kilométeres hatótávolság: a Škoda Vision E magas szinten indítja a cég elektromos offenzíváját.

Nagyon jó hír jött az uniós közlekedési balesetekről

Kétéves stagnálás után tavaly ismét csökkent a halálos közúti balesetek száma az Európai Unióban.

Alonso: Nincs több kávészünet!

Fernando Alonso szerint belülről egészen nagy a különbség a korábbi és a 2017-esautók között, a kanyarsebesség elképesztő. Még a McLarenben is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.