Bogároldás olcsón, hatékonyan

Nyári szélvédőmosó gyorsteszt

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.07.12. 15.18

Ha soha többé nem akarsz pénzt adni drága, gyári ablakmosóért, akkor ez neked szól.

Dübörög a nyár, mindenki szabadságon, és aki teheti, nem a városban próbálja magát ropogósra sütni, hanem elautózik kellemesebb vidékekre. Autópályán, gyorsan. Közben meg jönnek a bogarak, lepkék, és más kis izék, hogy 130-nál kamikazeként ronda folttá csattanva végezzék életüket a szélvédőn. De mivel lehet őket könnyen, gyorsan leszedni? Megéri a drágább, jó nevű ablakmosó a pluszpénzt, vagy pontosan ugyanazt csinálja a filléres, noname folyadék is töredékáron? Vagy van más megoldás is?

Közepes, olcsó, drága és filléres ablakmosók a sorban

A gumiabroncsokhoz, gázolajhoz hasonlóan ablakmosóból is van téli, illetve nyári igényekhez igazított összetételű. Míg télen, szörnyű hidegben az egyik legfontosabb tulajdonság a fagyállóság és jégoldó képesség, addig nyáron a szélvédőre aszalódott zsíros rovartetemekkel kell megküzdenie a folyadéknak. Kipróbáltuk, hogy működnek.

A gyorsteszten nem végeztünk mélyreható összahasonlításokat, illat- és színtesztet – fura, de a folyadék színének is van jelentősége. Igaz, nem a zsír- vagy fehérjeoldásban, hanem abban, hogy a motortérbe kukkantva könnyebb legyen ellenőrizni az aktuális ablakmosószintet – mindössze arra voltunk kíváncsiak, hogy van-e érzékelhető különbség a legolcsóbb, a középkategóriás és a drága ablakmosó között, illetve hogy a házilag pancsolt ablakmosó felveszi-e a versenyt a laborban kikísérletezettel.

Bloá...

Bloá…

Bogarazzuk össze

A szélvédő-bogarazás nem könnyű feladat, hosszas autópályás száguldást igényel egy rendesen összekoszolt szélvédő összehozása. Nappal darazsakat, szúnyogokat, legyeket, szerencsésebb találatnál cserebogarakat lehet elkenni az ablakon, naplemente után pedig az éjjel aktív rovarok jönnek a fényszóró fényére. De a koszos szélvédő megóvása is szép feladat, benzinkúton szinte biztos, hogy neki akarnak esni és tisztára takarítani az autót. Ilyenkor hosszú órák munkája megy füstbe pillanatok alatt.

Egy különösen szép darab

Egy különösen szép darab

A tesztfelületet a tartósteszten nálunk lévő Nissan Qashqai szélvédője adta, nagyjából egy hét szorgalmas bogarazás után – közben volt egy hard reset is a szlovén benzinkút túlbuzgó alkalmazottjának hála, aki egy pillanat alatt lemosta az addig összeszedett koszt – már egész ocsmányul festett. Színes, néhol ízeltlábakat, odaszáradt belső szerveket is tartalmazó makacs szennyeződésnek számító foltok borították az autó ablakát. Ennek estünk neki négyféle folyadékkal. (Az eddig megjelent Nissan Qashqai-anyagok itt és itt olvashatók.)

A Qashqai szélvédőjének – szemből – bal oldalát az OMV-kúton kapható 4-500 forint/literes árkategóriába tartozó folyadékkal spricceltük be. A következő sávra a 100 forint/literes tescós rózsaszínű lé került, majd a sorozat legdrágább, bő 600 forint/literes Shell Easy Clean nyári szélvédőmosója következett, a sort pedig a fellelhető egyik legolcsóbb mosogatószerből kevert saját gyártású lötty zárta.

A Nssan emblémában lakó kamera is kapott

A Nissan emblémában lakó kamera is kapott

Otthon is lehet?

A szélvédőmosó-keveréshez nem kell atomtudósnak lenni, bárki keverhet magának otthon. A mi tuti tippünk sajnos nem saját ötlet, olyan embertől szereztük meg a receptet, aki sokféle szert kipróbált már kamionozással töltött sofőrévei során. Persze a márkás, drága ablakmosók mögötti tudást nem biztos, hogy maradéktalanul hozza a háztáji szélvédőmosó, de ár-érték arányban biztosan verhetetlen. Például a Sonax vagy más prémiumkategóriás márka termékeit bátran használhatja az, akinek nem számítanak a költségek, de például egy kamion több négyzetméter felületű szélvédőjét nem feltétlenül kifizetődő ilyen drága szerekkel locsolni, hanem érdemes egy kicsit barkácsolni.

Folyadékok munka közben

Folyadékok munka közben

De jöjjön inkább a tuti recept, a mezei, olcsó mosogatószer és desztillált víz nagyjából 1:500 1:50 arányú keveréke. (5 l vízhez, 1 dl mosogatószer) Aki a desztillált vizet drágának találja, csapvízből is keverheti, de akkor nem garantált a cseppmentes száradás. Extrém skótok esővizet is gyűjthetnek, de az otthoni légkondicionálók kondenzvizét is felfoghatja, aki ingyen desztillált vízre vágyik.

Nézzük az eredményeket: A szélvédőre spriccelt folyadékokat 6-8 másodperc után – ennyire saccoltunk egy átlagos idejű szélvédőmosást – kézzel, szilikonlappal töröltük le, hogy ne befolyásolja az eredményt az ablaktörlők állapota, illetve hogy a gumiélek nem mindenhol azonos erővel nyomódnak az üvegfelületnek. A közepes árkategóriájú mosó nagyjából közepes eredményt ért el. Tisztességes munka, de apróbb foltok maradtak a szélvédőn. Megfelelt a várakozásnak a legolcsóbb szer is, ez hagyta maga után a legtöbb rovarmaradékot, míg a Shell terméke holtversenyben végzett a filléres sufnikeverékkel, a mosogatószerrel. A kisebb-nagyobb bogarak szinte mind lejöttek, zavaró maradékok nélkül.

A megtisztult szélvédő

A megtisztult szélvédő

Magyarul, akinek számít az ár, az nyugodtan keverjen magának egy kis hazait a kocsiba, az is közel hozza azt a minőséget, mint amit egy jobb, drágább szer tud. A mosogatószer jól habzik, nem károsítja az ablakmosó rendszert is, és ha nem ragaszkodunk a desztillált vizes keverékhez, akkor elég egy kiürült félliteres flakont megtölteni mosogatószerrel, és szinte egész nyárra megoldottuk az ablakmosó-problémát, hiszen csapvizet szinte bárhol szerezhetünk a keverékünkhöz.

Akinek nem annyira fontos a kellemes illat, annak a szalmiákszesz és víz 1:3, 1:4 arányú keveréke is beválhat nyári ablakmosóként. A főként zsírt és fehérjéket tartalmazó rovardarabokat ez is prímán letakarítja.

De ha van saját, bevált, tuti tipped, oszd meg velünk itt a cikk alatt!

Kommentek

70 millióért a tiéd lehet Magnum Ferrarija

A Bonhams holnap elárverezi azt a Ferrari 308 GTS-t, amellyel Tom Selleck csapatott Hawaii szigetén, mint Magnum magánnyomozó.

Ilyen motorok lesznek a Kia csúcsszedánjában

Véglegesítette a Stinger kupélimuzin motorpalettáját a Kia. Hibrid nem lesz egyelőre.

F1: Ilyen lehet a narancsszínű McLaren

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy Ron Dennis eltávolítása után a McLaren régi-új színt ad az autójának, visszatér a narancs. Egy grafikus már meg is álmodta, milyen lehet Alonso új autója.

Új alvázas Suzuki jön!

A Suzuki illetékesei megerősítették, hogy a Jimny utódja is létravázra épül majd. Egyéb konkrétum nincs.

Minden, amit az új Toyota Yarisról tudni lehet

Márciusban frissítőkúrát vesz a Yaris. Kistestvérének megjelenését ölti majd magára.

F1: Helyet találtak a Red Bull-ifjoncnak

Bár Forma-1-es lehetőséget nem kapott a Red Bulltól, versenyülést azért szeretek a GP2 tavalyi bajnokának, Pierre Gaslynak 2017-re. Japánban folytatja.

Őrületes középmotoros Golf eladó, amcsi V6-ossal

Ha éppen van felesleges 1,7 milliód valami őrültségre, akkor ne keress tovább, megtaláltad. Persze a szállítás nem lesz egyszerű, és az NKH-nak is lesz egy-két szava hozzád.

Mazda MX-5 azoknak, akik nem szeretik az MX-5-öt

Biztonságérzetet adó fix C-oszloppal, a bezártság érzetét adó kemény targatetővel, komfortot adó automata váltóval is vehetnek mostantól kis Mazda roadstert azok, akik alapvetően nem is szeretik a roadstereket.

F1: Hondára vált a Sauber?

Német sajtóértesülés szerint a Sauber-csapat 2018-ra a Honda erőforrásaira válthat.

Mobillal szoktatnak le a vezetés közbeni mobilozásról

A kezdő vezetők virtuális szemüveg segítségével tanulhatják meg, hogyan reagáljanak a balesetveszélyre, és egyúttal megtapasztalhatják a helytelen viselkedés drasztikus következményeit.

Csökkent a győri Audi teljesítménye

Csökkent az Audi Hungaria Motor Kft. teljesítménye 2016-ban, 2015-höz képest 95 882 motorral és 37 231 járművel kevesebbet gyártott a cég.

F1: Alonso nem fél a szuperújonctól

A McLarennél idén bemutatkozik a GP2-t 2015-ben sosem látott fölénnyel megnyerő Stoffel Vandoorne. Fernando Alonso elismeri a képességeit, de nem tart az ifjonctól.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.