A különc japánok kedvenc automatája

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2016.07.05. 16.00

A japánok nem csak kultúrájukat, szokásaikat tekintve kedvelik az átlagostól eltérő megoldásokat. Igaz ez autóiparukra is, ahol még mindig él a boxermotor, sokáig húzta a Wankel, és felettébb népszerű a CVT váltó.

A különc japánok kedvenc automatája

CVT? Szerencsére nem egy egzotikus vírust fed a rövidítés, hanem egy olyan automata váltót, ami újra és újra felbukkan sorozatgyártású autókban, és a japánoknak, többek között a Nissannak köszönhetően népszerűbb, mint valaha.

A fokozatmentes sebességváltót ugyan az ötvenes években találták fel (DAF Variomatic), de fél évszázadra teljesen eltűnt az autógyártásból, kerti traktorokon, motoros szánokon, motorkerékpárokon alkalmazták egészen a nyolcvanas évek végéig.

1987-ben a Subaru és a holland Van Doorne’s Transmissie porolta le, és fejlesztette tovább a többre hivatott alkatrészt, az eredmény a Justy 4WD ECVT, valamint több fokozatmentes váltóval szerelt, japán piacra szánt kei car volt. Európai autókban is ekkor jelent meg a megoldás, a Ford Fiesta, és a Fiat Uno volt a két első, nagy példányszámban gyártott, fémszíjas CVT váltóval ellátott típus.

cvt-SubaruJusty

Subaru Justy, az egyik első tömeggyártásba került típus CVT váltóval

Ha gyorsan meg akarjuk ismertetni valakivel a CVT, vagyis a fokozatmentes automata váltók legfontosabb jellemvonását, az első kérdés mindig a robogókra vonatkozik. Mert aki ült már modern kismotoron, az el tudja képzelni a pofonegyszerű egység viselkedését.

Csak nyomni kell a gázt, a gyorsulás pedig szinte töretlen, a gép úgy suhan, ahogy a motor maximális teljesítményéből telik. A rendszer lelke két változtatható átmérőjű kúptárcsapárban és a közöttük feszülő szíjban rejlik.

Ezek a tárcsapárok képesek egymástól való távolságukat, ezáltal azt a sugarat változtatni, amire a szíj felfekszik, ezzel változtatva az áttételt. A kúpfelületek állítása hidraulikusan történik különböző vezérlő paraméterek alapján. mivel a tárcsák távolsága bármekkora lehet, így a létrehozható fokozatok száma is végtelen a két meghatározott végpont között.

A vezérlés a fennálló viszonyoknak megfelelően a lehető legoptimálisabb állásban működteti a váltót, így kapcsolásoktól, akadásoktól mentes a haladás, egyenletes a gyorsulás, és egyenletes a motorfékes lassulás is.

A JATCO, a világ legnagyobb CVT-előállító cége az egyetlen olyan gyártó, amely teljes CVT-típussort kínál, a mini autóktól egészen a 3,5 l-es V6-os motorral hajtott nagy személyautók hajtására alkalmas méretben. Itt készül a világon gyártott összes CVT-váltó 43 százaléka.

Sok gyártó belekóstolt már a CVT váltók gyártásába, de főleg a japánok jeleskednek ezen a téren. A Subaru mellett a Nissan számít a fokozatmentes váltók nagy rajongójának, saját változatot fejlesztettek, és rengeteg modellhez elérhető az általuk kínált XTronic CVT technológia.

d-step-shift-logic-to-make-nissan-cvt-shift-like-an-automatic-transmission-83967_1

Ma már nem csak a forma, a működés is nagyon hasonlít a hagyományos automatákhoz

A Nissan rendszere kiemelkedő, 7,3:1 áttételi viszonyszámot valósít meg, belső súrlódása pedig igen alacsony, köszönhetően a folyamatosan fejlesztett konstrukciónak. Ezt az olajveszteség, valamint a tárcsák és a szíj érintkezési felületének módosításával érték el, így csökkent a szükséges olajnyomás, kisebb méretű olajszivattyút tudtak alkalmazni. Ez, valamint a speciális összetételű, alacsony viszkozitású olaj használata vezetett a belső súrlódás csökkenéséhez.

Az “Adaptív Fokozatváltás Vezérléssel” (amely a fokozatváltási jellemzőket az egyes vezetők és útvonalak adottságaihoz igazítja) az XTRONIC CVT váltó érzékeny gázpedál-reakcióval és vehemens gyorsítással könnyíti meg a vezetést.

Nissan-XTRONIC-CVT-close-up

A Nissan Xtronic felboncolva

Ami még ennél is fontosabb, nagy sebességen megakadályozza, hogy a motor túl nagy fordulatszámon pörögjön, ezáltal csökken a zajszint, nő a menetkomfort és az utasokat elöntő boldogság. A legkomolyabb kritika a fokozatmentes váltókkal szemben mindig a lélektelen, furcsa gyorsítás érzete. Sebességi fokozatok nélkül a bennünk rögzült, újra és újra átélt lendületvétel, hanghatás élménye elmarad. A motor a legoptimálisabb fokozatban bőg, a sebességmutató pedig egyenletes tempóval kúszik fel.

Ezen a helyzeten javít az adaptív fokozatváltás-vezérlés, ami tulajdonképpen egy fokozatszimulátor. Az ASC azon keresztül érzékeli az egyes vezetők szándékait, hogy miként gyorsítanak, és milyen preferenciáik vannak a vezetéssel és a sebességgel kapcsolatban. Az ASC lineáris fokozatváltás-vezérlő funkciója gyorsítás közben a motorfordulatszám és a járműsebesség közötti összhang megteremtésével emlékeztet arra a megszokott élményre, amit a fokozattal rendelkező váltók adnak.

A Subaru saját fejlesztését a Lineatronic név azonosítja, ami az állandó szimmetrikus összkerékhajtáshoz csatlakozva szíj helyett lánccal működik. A Subaru fejlesztői szerint ezzel nagyobb nyomatékot képesek átvinni és a hatásfoka is nagyobb. Ez a rendszer már a kormány mögé szerelt váltófülekkel jelzi, hogy fejlett kamufokozatokkal szimulálja a hagyományos automata váltókat, a kapcsolás természetesen villámgyors, hisz nincs szükség fogaskerekek mozgatására.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

Így gyorsul 350-re a Bugatti Chiron

Nem sokan vezethették a Bugatti Chiront, de Jeremy Clarkson köztük volt. Az autós újságírás fekete báránya ízelítőnek az autó gyorsulási képességeit demonstrálta.

F1: A Ferrarinak hálás Grosjean

Romain Grosjean csupán két másodperccel maradt le az első helyet megszerző Hamiltontól, így igazán lelkesen vág neki az Ausztrál Nagydíjnak.

Alonso: A McLaren nem jó a pontszerzésre, szomorú a helyzet

Fernando Alonso ugyan problémamentes időmérő végén a vártnál talán jobb 13. helyet szerezte meg Melbourne-ben, de egyáltalán nem elégedett.

F1: Perezt beidézték a versenybírók

A Force Indiá-s Sergio Perezt az Ausztrál Nagydíj kvalifikációja után vizsgálat alá vonták, büntetés miatt elúszhat a 11. rajthely.

Hihetetlen módon úszta meg a balesetet ez a motoros

Lendületből ült fel az autó tetejére a motoros, amin valószínűleg ő is meglepődött az ütközés után.

Világrekordra készül a Jaguar

Idén 25 éves a Jaguar XJ220, és ebből az alkalomból monstre felvonulást terveznek, méghozzá Guinness-esélyes részvétellel.

Hamilton: Bottas nagyon jól teljesített

Lewis Hamilton indul az élről Melbourne-ben, Sebastian Vettel a második, Valtteri Bottas a harmadik rajthelyet fogta meg az időmérőn. Az első három nyilatkozatai.

Videó: Így vágta falnak a Red Bullt a helyi hős

A Red Bull-os Daniel Ricciardo nem lehet elégedett, hiszen hazai közönsége előtt szúrta el az időmérőt, a Q3-ban a falban végezte.

F1: Hamiltoné az év első pole-ja

A szezonnyitó Forma-1-es Ausztrál Nagydíj időmérőjén a mercedeses Lewis Hamilton magabiztos pole-t hozott, mögötte a ferraris Sebastian Vettel, Valtteri Bottas csak a 3. A hazai sztár a falban végezte.

Selejtes luxusautók okoznak főfájást

Ezen a héten prémium autógyártók termékeit ítélték emberi felhasználásra alkalmatlannak az európai hatóságok. Visszahívások Auditól Range Roverig.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.