Goodwood: Angol bolondok gyülekezete

Goodwood, Festival of Speed, 2016

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.07.02. 07.00

Nyaranta van egy fesztivál a szigeten, ahol sokan vannak, zajos is és esetenként bokáig érő sárban kell topogni. Úgy hívják, Goodwood, Festival of Speed

Hogy az angolok hülyék, azt a Monty Python és a Brexit óta mindannyian tudjuk. De a hülyék között vannak szerethető bolondok is, akik a mesés pázsitú végtelen birtokukra emberhordákat csődítenek, hogy a plebs-szel együtt mártózzanak meg az üvöltő motorok hangjának, szagának és látványának mámorító keverékében. És persze olyan más kedves őrültek is, akik 80-100 éves autókkal – amiket máshol múzeumban, üvegbura alatt tartanak – autóversenyeznek. Lord Charles Gordon-Maddox, March és Kinrara earlje 1993-ban rendezte meg először birtokán a Festival of Speedet, ami talán a legérdekesebb, legjobb hangulatú autós banzáj az egész Univerzumban.

Finger food, hehe. Furák ezek az angolok...

A bejutás időigényes, a megyényi birtok körül parkolók, kapuk tucatjai között kellett megtalálni a sajátunkat. De mivel a helyszínre vezető utak áteresztőképessége véges, a dugó borítékolható volt. A hangulat mégsem feszült, előbb utóbb mindenki bejut. Az okosabbak már napok óta a környéken kempingeznek. Bejutás után előételnek a Cartier Style et Luxe kiállítását toltuk le. Ez hasonlít a legjobban egy megszokott autó kiállításra, azzal a különbséggel, hogy itt nagyon közelről lehet nyálat csorgatni egy halom legendás autóra. Lamborghinitől a Vauxhall modelljein át a Rolls Royce-ig minden van itt.

Lamborghini Miura 1971-ből

Lamborghini Miura 1971-ből

Diablo, nem messze a Murától

Diablo, nem messze a Miurától

És akkor elgyen már egy Countach is

És akkor elgyen már egy Countach is

És akkor most jöjjön egy gyors coming out. Sosem gondoltam, hogy a száz éves, szivarformájú vackokra bármikor csodálattal fogok nézni. Aztán úgy emlékszem a McLaren standja után belecsöppentünk az egész goodwoodi cirkusz legmélyebb, legőrültebb bugyrába. A Clash of the Titans – Titánok harca – sátorsorához pont akkor érkeztünk, amikor a pályán épp végeztek ezek a 100 év körüli elmebeteg külsejű és műszaki tartalmú járgányok és álltak be a helyükre.

Elegánsan is lehet a fűben fetrengeni

Elegánsan is lehet a fűben fetrengeni

Volt, aki délcegen, mások felforrt hűtővízzel, miközben füstöt, gőzt és meghatározhatatlan eredetű égett szagot izzadtak magukból. Alig tudunk elugrani a prüszkölve, üvöltve befutó 1920-as Avions Voisin C1 elől, máris az LSR-ből dőlő forró víztől retteghettünk. Sajnos az üvöltő motorokat, a gatyánkat perzselő lángoszlopokat, vagy az olaj-, kuplungszagot nem lehet leírni.

Igen, ez működik. Sőt, versenyeznek vele. Ő amúgy egy Avions Voisin C1 Laboratoire

Igen, ez működik. Sőt, versenyeznek vele. Ő amúgy egy Avions Voisin C1 Laboratoire

Felforrt hűtővízzel fut be a következő nyugdíjas

Felforrt hűtővízzel fut be a következő nyugdíjas

Virslikerekeken, esőben. Normális?

Virslikerekeken, vizes pályán. Normális?

Ezek az emberek olyan autókkal versenyeznek, amiket máshol a múzeumok félhomályában legfeljebb kitömve láttam eddig. Felbakolva, kiherélve, leeresztett kerékkel, láthatóan mozgásképtelenül, aminek ha csak a közelébe megyünk, a teremőr néni már 100 méterről ránk rikácsol. Itt meg használják őket. Rendeltetésszerűen, versenyzésre. Egymás mellett a puccosra suvickolt, a korabeli csúcstechnikát képviselő Bentley és a horpadt, kopott fényezésű patkányautó. Amiből dőlnek a testnedvek, olajos mindene, de megy.

Elképesztő vasdarabok

Elképesztő vasdarabok

Felfoghatatlan. Órákat bolyongunk köztük, szörnyedünk a fék nélküli első futóműveken, vagy a bovdenes kormányon, főtengelynyi szelepemelőkön. A maga nemében zseniális mindegyik. És működnek. Közben van, amelyiken gyújtáskábelt cserélnek, másikon gyertyát, állítgatnak a felfoghatatlan funkciójú karokon, közben félrebiccentett fejjel hallgatják a motortérből jövő eszelős zajban elvesző lényeget. Csodálatos emberek, csodálatos hobbival. Szóval igen, tényleg mocsok jók ezek az öreg járgányok.

Ez sem egy zöldséges Mercedes

Ez sem egy zöldséges Mercedes

1938-ban 372-vel mentek ezzel a szörnyeteggel

1938-ban 372-vel mentek ezzel a szörnyeteggel

Tovább megyünk. Jönnek a modernebb, háború előtti szörnyek. Mint például a 616 lóerős Mercedes W25, amellyel a Frankfurt és Darmstadt közötti autópálya-szakaszon 1936 őszén átlépték a 372 km/órás sebességet. Következő sátor, újabb kor. Háború utáni Grand Prix-k autói, aztán a 70-es, 80-as évek turbós időszakának Renault és más versenyautói és még ezernyi látnivaló. Versenymotorok, rallye-autók, illetve bármi, amibe benzint kell önteni és lehet vele keréken versenyezni.

Ez azért nyugtalanító látvány

Ez azért nyugtalanító látvány

Kezdünk telítődni, így visszaballagunk a pálya mellé. Jókor érkezünk, a kanyarból keresztbe úszva jön ki egy Kamaz. Aztán majdnem mindenki, mindegy mi van a fenekük alatt. Újabb kör, újabb kategória. Ennek a Fordnak nem jött össze a dolog, de csak a szép, zöld gyep járt rosszul. Meg a háttérben lévő Ford hirdetés kapott egy vödörnyi sarat. Pont egy Fordtól:

Bóklászunk még egy sort, bárhová megyünk, mindenhol van látnivaló, tervet nem is kovácsolunk, hanem ahol felüvölt valami izgalmas hangú motor, akkor a tömeggel együtt arra sodródunk. Közben hol esik az eső, hol süt a nap, emberek gumicsizmában és cifra gúnyában. Szenzációs.

Goodwoodban a Bugatti Chiron is ott volt, íme, így fest a Genfben márciusban bemutatott szupersportkocsi:

De itt van Jean Ragnotti Renault 5 Turbo Maxija is, aminek egy videó erejéig az elejére is kiülhetünk. Tessék kattintani, elindítani a videót és az egérrel irányítva szétnézni száguldás közben.

Goodwoodba minden valamirevaló autóbuzinak legalább egyszer el kellene zarándokolnia. Jöjjön az utolsó videó, ami nem most, Goodwoodban készült, de ezen talán átjön, milyen figurák, milyen jószágokkal csattognak a pályán.

Kommentek

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Ha nincs meg a sofőr, nincs büntetés – Nyilatkozott a rendőrség

Az ORFK közlése szerint a közterület-felügyelet kameráival nem lehet az objektív felelősség alapján bírságolni.

Targoncás oktatófilm, csak erős idegzetűeknek

Nagyon kel vigyázni, nehogy egy lehulló tapétavágó beleálljon a fejedbe, mikor épp leveszed a kobakot.

F1: Rajzfilm készült Vettel futamgyőzelméről

Elindult az új szezon, megérkezett a MiniDrivers első rajzfilmes összefoglalója is.

Különös autót fotóztak a Ferihegyi reptérnél

Olvasók küldte a fotókat, ilyet nem látni túl sűrűn itthon. Persze előfordul.

Nézd meg, hogy kell helyesen használni a körforgalmat

Remek kis animáció demonstrálja, hogyan is kell használni a többsávos körforgalmat.

F1: Dokumentumfilm-sorozatban égeti magát a McLaren

Rosszabbkor nem is készülhetne film a csapat és a versenyzők színfalak mögötti munkájáról, de a McLaren és az Amazon idén mégis erre készül.

F1: Wehrlein dicséretet, és nem kritikát érdemel

A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn keményen kritizálta azokat, akik kritikát fogalmaztak meg az Ausztrál Nagydíjtól visszalépett Pascal Wehrleinnal szemben.

A főnök még több Verstappent akar az F1-be

A Forma-1 motorsportért felelős igazgatója, Ross Brawn arról álmodik, hogy a közeljövőben még több Max Verstappen versenyez majd a sorozatban.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

F1: Ha gyors a Ferrari, Vettel marad

A Ferrarinak akkor van a legnagyobb esélye a Sebastian Vettellel való szerződéshosszabbításra, ha gyors autót adnak alá. De mi lesz Räikkönennel a felpörgött Vettel mellett?

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.