Érdekes Toyotát láttunk, C-HR a neve

Körbetapogattuk, beleültünk, megszagoltuk

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.06.28. 15.00

Nincs gyűlölségesebb dolog az autós újságírásban, mint az úgynevezett statikus bemutató. Igazán érdekes autónak kell lennie annak, amiért megéri elrepülni a világ egy másik szegletébe, majd egy-két órányi ajtócsapkodás után menetpróba nélkül hazajönni.

Érdekes Toyotát láttunk, C-HR a neve

A Toyota fura skizofréniában szenved az utóbbi években. A világ legnagyobb autógyártójaként egyrészt iszonyú erős tehetetlen lendület sodorja a hagyományos kategóriákban a márkát: egy új generációs Corolla (Auris), Avensis, Yaris, RAV-4, HiLux megalkotásánál nem lehet hibázni, nem szabad túl nagy kockázatot vállalni, egyszerűen túl nagy a tét. Ha viszont belefér, ha nem jelent nagy kockázatot egy-egy megcélzott icipici piaci rés, időnként meglódul a cég fantáziája (és a dizájnerek keze). Ilyenkor születnek olyasmik, mint a hidrogénes Mirai, a Prius negyedik generációja, vagy a GT-86. Néha (gyakran) meghökkentő, néha csak simán szép dolgok, amik nem olyanok, mint a többi, hétköznapi Toyota.

Ilyen alkalmi villanás a C-HR is, az új kompakt crossover, ez a SUV-ba oltott kupé, ami első blikkre a Juke, Captur vagy a névben is meglepően (túlságosan is) hasonló Honda HR-V ligájába tartozik, valójában nagyobb. C-crossover a besorolása, vagyis igazából a RAV-4 vagy a Renault Kadjar kategóriatársa, csak a kupés far miatt csomagtérben nem igazán családias. Egy hasonló méretű modell jut eszembe: a Nissan Qashqai lóg úgy a levegőben a Juke és az X-Trail között, ahogy a C-HR a RAV-4 alatt.

A Peugeot 2008, Renault Captur, Opel Mokka, Nissan Juke kategóriatársának tűnik, valójában egy fél számmal nagyobb

A Toyota egyébként korábban már próbált szerencsét kis divat-SUV-val, de a lényegesen kisebb Urban Cruiser magas ára és semmilyen megjelenése miatt nem tudott sikeres lenni. A C-HR sokkal látványosabb, valamelyest tágasabb is, európai gyártása révén az ára se lesz túlságosan magas mifelénk. No, hát a Genfi Szalonon kiállított sötét ablakos félkész modell után most már a sorozatgyártásra kész kocsit járhattuk körül, ebbe ülhettünk be és erről hallhattunk egy kimerítő gyári prezentációt Milánóban.

Ja, a kocsi neve a Coupé HighRide (magyarra talán Nyesettfarú MagasBakúként fordítható :-) kifejezés rövidítése. Megkérdeztem a gyári reprezentánsokat, nem lett volna-e szerencsésebb valami kevésbé hondás, viszont megjegyezhetőbb név a kocsihoz. RAV-3 vagy RAV-Coupé, például. Azt mondták, nem. Hát, ők tudják.

Külső

Nincs olyan része az új Toyotának, amin ne lehetne elcsámcsogni, akár csak úgy Réz Andrásként, esztéta módra, akár autóbuziként, más kocsikkal példálózva. Az orron ott a Keen Look, a keskeny új pofa, amit elsőként a Mirai-n, majd a faceliftek után az Avensisen, az Aurison láthattunk. Különösen szépek a LED-es lámpák, de az alapkivitelű xenon se rossz. Profilból a rejtett hátsó kilincs tűnik fel leginkább; ez a trükk még ma is izgalmas, pedig a poént már nagyon sok gyártó nagyon sokféle kocsinál ellőtte (Nissan Terranótól Seat Leonig, Alfa 156-tól a Honda HR-V-ig).

A hátsó lámpatestek hátulról modernek és szépek, lendületes fénycsíkjaikkal, de ha egy bizonyos szögből (félelölről) pillantjuk meg őket, rájövünk, hogy van bennük egy olyan hátborzongató, hólyagosan puffadt kinövésszerűség, mint a mostani Honda Civic hátsó pilácsain.

Egy milánói dizájnstúdióban állították ki a kocsikat a statikus bemutatóhoz

Egy milánói dizájnstúdióban állították ki a kocsikat a statikus bemutatóhoz

Jópofa, de nem praktikus a kilincsek elhelyezése

Jópofa, de nem praktikus a kilincsek elhelyezése

A hátsó lámpa bizonyos szögből éppen olyan kínosan hat, mint a Honda Civic hólyaglámpája. Ez valami titkos japán jelbeszéd része lehet

A hátsó lámpa bizonyos szögből éppen olyan kínosan hat, mint a Honda Civic hólyaglámpája. Ez valami titkos japán jelbeszéd része lehet

De még lehet örülni olyan érdekességeknek is, mint a légies hátsó szárny, a visszapillantó előtti szélzajcsökkentő dudorka, a mai Lexusokra enyhén emlékeztető markáns sárvédő-domborítás hátul, vagy a terepjárós, körbefutó fekete szegély a kocsi alján.

A Toyota C-HR méretei (zárójelben az ötajtós Auris azonos adatai)
Hossz 4360 mm (4330 mm)
Szélesség 1795 mm (1760 mm)
Magasság 1555 mm (1480 mm)
Tengelytáv 2640 mm (2600 mm)
Csomagtér 360 l (360 l)

Belső

Az utastérben a gyémántmotívumé a főszerep. Ajtóbelső, belső világítás lámpatestje, üléshuzat, tetőkárpit: mindenhonnan éles-hegyes drágakövek merednek ránk. Ehhez jön egy erőteljes, a műszerfalon és az ajtókon körbefutó hideg kék fénycsík – az összhatás mégsem rideg. Inkább izgalmasan borzongató, technósan sci-fis, egy kis Alien-féle felderítőautó, egy kis Batmobile, egy kis Halo 4-féle Warthog, összegyúrva.

Persze ha kettőt pislogunk, eltűnik a sci-fi és marad egy Toyota. Hiszen a C-HR a TNGA-platformra épül, a Toyota legókészletéből állították össze, tanulmányautós megjelenése dacára műszakilag cseppet sem különleges. A műszeregység, a kormánygombok, a bajuszkapcsolók mind funkciójukban, mind kialakításukban olyanok, mint bármelyik modern Toyotában. A nyolc hüvelyk átmérőjű érintőképernyő a legújabb Avensisből, Priusból már ismerős lehet – akinek viszont 1-2 évesnél régebbi Toyotája van, meglepődne, mennyivel kellemesebb, átláthatóbb, jobban kezelhető ez a HMI-rendszer. A legdrágább változatokban szépen szóló JBL hifivel egészül ki az elektronika.

Elöl a térkínálat kiváló, a szűk váltókonzol mellett jól elférnek a lábak, a fejtér sem szűk, a magasra húzott műszerfal nem tornyosul úgy a vezető fölé, mint a fotók alapján sejthetnénk. Más a helyzet hátul.

Gyémántmotívum az üléskárpitban is

Gyémántmotívum az üléskárpitban is

Gyémántmotívum az ajtóbelsőn

Gyémántmotívum az ajtóbelsőn

A C-HR fő célcsoportja a különleges formát értékelő, családbarát belsőt (még) nem igénylő nyugati, városi fiatalok köre. Aki családi autót akar, vegyen RAV-4-et, gondolta hát a Toyota, és a menő formák oltárán simán beáldozták a hátsó oldalablakok felületének jó részét. Ezért aztán hiába fér el a fej és a láb egész jól itt is, hiába kényelmes az ülés, a bunkerfíling miatt nem kellemes a hátsó traktusban kucorogni.

A csomagtartó pont akkora, mint az ötajtós Aurisé: 360 literes. Az üléstámlák ledöntve a padlóval síkba kerülnek, hosszú csomagokat jól be lehet pakolni. Hűtőszállításra viszont nem az igazi a C-HR, a kupés kialakítás miatt alacsonyan húzódik a hátsó szélvédő.

A C-HR-t belül körbetapogatva a minőségérzet is teljesen rendben volt. Tömörségben, anyagválasztásban egyre több tömeggyártó célozza meg manapság a prémiummárkák színvonalát, és ahogy a mai Fordokban, drágább VW-csoportos modellekben, ebben a Toyotában is érződött a törekvés arra, hogy ne legyen miért átülni egy hasonló méretű BMW-be, Audiba. Vagy Lexusba, persze.

Ez a kilátás oldalra a hátsó ülésről. Eléggé nyomasztó

Ez a kilátás oldalra a hátsó ülésről. Eléggé nyomasztó

360 literes a raktér

360 literes a raktér, síkba fekszenek a támlák. Motoros csomagtérnyitás nincs

Motorok

Dízel nincs – puff, az európai vevők harmada-fele már fordul is ki a szalonból. A Toyota-értékesítők dolga lesz ilyenkor utánuk szaladni, és meggyőzni őket, hogy van viszont hibrid, méghozzá a legújabb rendszer, a Priusból már ismert, 122 lóerős cucc. Ott csendesnek, nagyon takarékosnak és meglepően erősnek bizonyult a benzines-elektromos kombó, ami kifejezetten dinamikusan bánt el a Prius másfél tonnájával. Papíron 3,7 liter százon a hibrid C-HR fogyasztása, ami nyilván egy vicc, de ha öt liter alatt el lehet járni vele (ami priusos tapasztalataink szerint cseppet sem kizárt), tényleg nem fog hiányozni a dízelmotor.

És van még az 1,2 literes turbómotor, 116 lóerővel, hatfokozatú kézi váltóval vagy fokozatmentes váltóval társítva. Hogy a magas kasztnival, nagy kerekekkel autópályán mire lesz elég az ereje és mennyire száll el a fogyasztás a katalógusban említett 5,7 literhez képest – hát, nem tudjuk, pláne, ha a fokozatmentes váltó mellé rendelhető összkerékhajtás is terheli majd a picike turbómotort. Az ukrán és a Kaukázuson túli piacok kapnak majd 150 lóerős, kétliteres motorral, CVT-váltóval szerelt benzines C-HR-eket is.

Ennyi. Se dízel, se igazán erős motor. De állítólag már most is jó vezetni a könnyű, mozgékony kocsit

Ennyi. Se dízel, se igazán erős motor. De állítólag már most is jó vezetni a könnyű, mozgékony kocsit

Apró malőr: a motortér-takarófedél még nem készült el

Apró malőr: a motortér-takarófedél még nem készült el

Lesz egy fapados, egy közepes és két magas felszereltségi szint - a kivitelek neve még nem dőlt el

Lesz egy fapados, egy közepes és két magas felszereltségi szint – a kivitelek neve még nem dőlt el

A Toyota szeptember elsejétől vesz fel előrendeléseket a C-HR-re, az első kocsik az év végén érkeznek majd a szalonokba. A kocsi három felszereltségi szinten rendelhető meg, ami igazából négy: az alapkivitel után egy egész gazdagon extrázott, korszerű biztonsági elektronikával is gazdagon kitömött közepes szint felett kétféle stílus közül lehet majd választani, lesz egy komfortosabb és egy sportosabb verzió. Ezeknek neve még nincs, de a Toyota valószínűleg szakít a klasszikus Terra-Luna-Sol vonallal, és valami divatosabb nevezéktant ötlenek ki az új modellhez.

Bár, ha a névből indulunk ki, lehet, hogy A, B, C1 és C2 lesz majd a felszereltségi szintek neve. C-HR – még mindig nem értem, miért nem kapott valami stílusosabb nevet ez a nagyon is stílusos új Toyota.

Szavazás

Tetszik a Honda CH-R? Hány pontot adsz neki?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Nem sikerült mentőt hívni a Szentendrei úti tragédiához

Szombat éjjel közvetlenül a szentendrei úti tragédia bekövetkezte után jártam a baleset helyszínén. Nem sikerült segítséget hívnom, másnak szerencsére igen.

Tudod, hogyan kell helyesen parkolni? Lehet, hogy nem

Mi a különbség a parkolási pótdíj és a helyszíni bírság között? Most néhány kérdésre választ adunk.

F1: Hülkenberg végre sisakot választott

Zöld vagy piros? Ma megkaptuk a választ. A Force India versenyzői is újítottak, de nincs benne sok köszönet.

F1: Hamilton thai boksszal készült a szezonra

A Mercedes-pilóta brutális kockahasat villantott a szezonnyitó előtt.

Rózsaszín taxikkal védik a nőket

A nők biztonságos közlekedését szolgáló új taxiszolgáltatást indítanak csütörtökön Pakisztánban: a nők vezette rózsaszín taxikat telefonon vagy mobilalkalmazáson keresztül lehet megrendelni, de akár le is lehet inteni az utcán.

Van okostelefonod? Akkor ezt most imádni fogod!

Persze csak akkor, ha Te is azok közé tartozol, akik sokszor elfelejtik, pontosan hová is parkoltak. Nagyvárosban azért ez előfordul, pláne ha nincs helyismereted.

McLaren: A Honda felejtse el a céges kultúrát!

A McLaren versenyfőnöke szerint a motorgyártó Hondának el kellene fogadnia, hogy a Forma-1 más világ, mint az autógyártás, itt mindennél fontosabb a gyorsaság és a hatékonyság.

Minden autó megbukott a spanyol emissziós vizsgálaton

Spanyolországban minden vizsgált, dízelmotoros autómodell a megengedettnél több káros anyagot bocsát ki közúton.

Milliós bírságok az osztrák utakon

Vége a türelmi időszaknak, milliós bírságokat kaphatnak az osztrák utakon közlekedők, ha nem tartják be a szabályokat.

Nem erőlteti tovább a kisautókat a BMW

Nem tervezi újabb modell fejlesztését a Mini fronthajtásos platformjára a BMW. Inkább nagyobb autóiból szeretne többet eladni.

Akár Budapesten is feltűnhet az új magyar busz

Úgy tűnik, a hazai elővárosi és távolsági szegmensben a magyar Credo veszi át az Ikarus korábbi vezető szerepét. A cégnél azért Budapestről sem tettek le teljesen.

F1: Ricciardo kisiklatná a Verstappen-expresszt

Daniel Ricciardo hangsúlyozza, hogy egyelőre jó a viszonya Max Verstappennel, de az motiválja, hogy megverje a széles körben hájpolt holland tinit.

Vadállat hibridet fejleszt a McLaren

2019-ben érkezik minden idők legáramvonalasabb McLarenje. A BP23 kódjelű jármű frappáns trükkel tiszteleg az egykori F1 előtt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.