Megtalál, bárhova is bújsz

Toyota Land Cruiser HZJ 78 - PPE MGS3 Scout

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.06.27. 07.00

Határ – és területvédelemre alkalmas, olcsó, hatékony autót épített két hazai cég. Itthon mégsem ilyenek tartják szemmel a határt.

Röviden – Toyota Land Cruiser / PPE MGS3 SCOUT
Mi ez? Toyota Land Cruiser alapokra épített, könnyű építésű határ-, területfelügyeleti egység
Mit tud? Nagy kiterjedésű területeken történő hosszú távú őrjáratokra tervezték
Mibe kerül? Ára nagyban függ az opciós listáról összeválogatott felszereléstől, de mint minden katonai célú, csúcstechnikás eszköz, ez is súlyos pénzekbe kerül
Kinek jó? Bárkinek, akinek nagy területet kell szemmel tartania, és esetenként barátságtalan látogatóktól kell tartania

Két hazai cég összehozta azt a járművet, amelyből fix telepítésű kiegészítőkkel megtámogatva néhány darab szemmel tarthatná az egész déli határszakaszt. De az illegális határátlépőknek ettől az autótól egyelőre nem kell félniük. Legalábbis Magyarországon nem.

Időtálló forma

Az alap

A felderítő jármű alapját a Toyota Land Cruiser ősrégi modellje adja, amelyet 1984 óta gyártanak, kisebb-nagyobb változtatásokkal. Nagyon átgondolt, végtelenül egyszerű, nagyon túlméretezett. A HZJ 78-as ránézésre és technikailag is évtizedekkel ezelőtti dizájnja ne tévesszen meg senkit, ennél az autónál manapság nem nagyon találni megbízhatóbbat ilyesfajta felhasználásra, az egymillió kilométeres futásteljesítmény itt nem számít extrémnek.

Kintről semmi gyanús nem látszik az autón, úgy fest, akár egy expedíciós autó

Jellegzetes forma, az ENSZ-től a Vöröskeresztig mindenki ezt használja a világ problémásabb felén

A Toyota a Land Cruiser J7-es modelljét Európában nem forgalmazza, de a világ kevésbé urbanizált területein mind a mai napig ez az autó a nagybetűs terepjáró. Ahol megbízható, már bizonyított alapra van szükség, általában ott is erre építkeznek, világjáró expedíciós autók és különleges katonai modellek is épülnek erre a modellre. A gyárból háromféle kivitelben rendelhető, készül belőle mezei, polgári kivitel, erősített alvázú katonai, és nagyobb teherbírású alvázzal, futóművel felszerelt páncélozásra előkészített, 5,4 tonnáig terhelhető szintén katonai változat is. Ennek óriási előnye, hogy könnyű vele dolgozni, a későbbi páncélpanelek rögzítési helyei már elő vannak készítve az alapon.

Gyári animáción így néz ki a jószág:

Az európai tisztaságmániás világban patás ördögnek számít az autó 4,2 literes, hathengeres, 129 lóerős, Euro 0-s kategóriába sorolt károsanyag-kibocsátású, kamrás szívódízel motorja. Mivel a harctéren a legkisebb gond is nagyobb a részecskeszűrőnél, katalizátornál, a tipikus vevőkör könnyen átsiklik ezen a hiányosságon, de aki polgári használatra, csak területfigyelésre használná közúton, annak sem kell lemondani az autóról. Kisebb motorteljesítmény és nagyobb fogyasztás mellett különböző kiegészítők beszerelésével akár Euro 6-os normának megfelelő autót is kaphat a pénzéért katalizátorral, adBlue tartállyal, miazmással.

Mit tud?

A járgányt alapvetően terepi körülmények közötti határ- vagy területvédelemre tervezték. Radarjával az egyszerű gyalogost 8, a fegyveres katonát 10, az autót 15, a teherautót 24 kilométerről biztonsággal kiszúrja. A radarok mellett nappali, éjszakai és hőkamera is megtalálható rajta, a látott adatokat képes folyamatosan rögzíteni, vagy igény szerint a központba is továbbíthatja. A magyar fejlesztésű egység egyik legnagyobb előnye a méret, ezt a tudást ennyire kis helyre összpontosítva nem nagyon kínálja senki a piacon. Mások ugyanezt jellemzően a 7,5 tonna feletti méretkategóriában árulják, értelemszerűen drágábban.

5 méter magasra tolja fel a kamerákat, radart. 8 kilométerről kiszúrja a gyalogost és azt is megmondja, van-e nála fegyver

5 méter magasra tolja fel a kamerákat, radart. 8 kilométerről kiszúrja a gyalogost és azt is megmondja, van-e nála fegyver

Az MGS3 Scout a benne felhalmozott temérdek akkumulátornak köszönhetően több mint 40 órát képes néma csendben működni. Közben fűt, hűt, és mielőtt a telepek lemerülnének, az autó motorja automatikusan elindul. Emellett található benne egy aggregátor is, de ha még ez sem lenne elég, akkor akár hálózatról is üzemeltethető. Belseje a végletekig átgondolt részletekkel van tele, -50 és +60 fok között bármilyen időjárás mellett üzemeltethető, teljesen elsötétíthető, ajtónyitásra lekapcsolja a belső fényeket. A kamerát, radart 5 méter magasra emeli meg, miközben az autó hidraulikus kitámasztással minden terepen és erős szélben – egészen 80 km/h-ig – biztonságosan használható. Legtöbb rendszerét úgy találták ki, hogy ha valami elromlik, akkor még legalább kétféle módon át lehessen hidalni a problémát. A hidraulikus, pneumatikus dolgok pedig szükség esetén kézzel is működtethetőek.

Fűthető, hűthető kabinban dolgozhat a személyzet, akár napokig is

Fűthető, hűthető kabinban dolgozhat a személyzet, akár napokig is

Miért fehér?

Katonai célú járgányoktól megszokhattuk, hogy általában sötétzöldek, vagy legalábbis foltosak, terepszínűek, elmosott kontúrokkal. Legalábbis itt Európában. Afrikában persze homokszínűek, messze északon pedig hófehér a rejtőszín. Tehát ez az autó is terepszínű, csak nem nálunk, hanem ott, ahol majd használni is fogják.

A fegyveres őr helyzete nem igazán irigylésre méltó

A fegyveres őr helyzete nem igazán irigylésre méltó

Milyen vezetni?

Mivel az autónak már van gazdája, csak a fotózás miatt autóztunk át vele a szomszéd rétre, így komoly menettapasztalatokat nem gyűjtöttünk vele. De az feltűnt, hogy a modern turbódízelek korában mennyire természetesnek tűnik a régimódi dízel stílusa, amely még hírből sem ismeri a turbólyukat. Nyilván nem is ugrik meg soha, mint amit fenéken rúgtak, és pörgetni sem kell, szabad, de valahol imponáló a kiszámíthatósága. Mondjuk pszichésen is biztos sokat hozzátesz a tudathoz, hogy ez soha, de soha nem fog elromlani. Rücskös, BF Goodrich terepgumijaival, spéci laprugóival és spártai belsejével egyszerűen lehetetlen nem beleszeretni. Még az izgalmas, de költséges katonai extra felszerelés nélkül is.

Szavazás

Kéne? Nem kéne? Pontozz!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírsággkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

Itt zárják le Budapestet a hosszú hétvégén

Április 30-án és május 1-jén rendezik Budapesten a Nagy Futam versenyautós bemutatót több fővárosi fő közlekedési útvonal forgalmának korlátozásával.

F1: Hamiltonék nem kérnek a csapatutasításokból

A Mercedes versenyzői azt mondják, nem s szeretnének a csapatutasításokról és a pilótasorrendről beszélni, persze ha úgy alakul, engedelmeskedni kell.

Százéves plug-in hibriddel ünnepel a Mitsubishi

Legelső autójának modern újraértelmezésével köszönti magát az idén száz esztendős Mitsubishi.

Jeepre hajaz a Hyundai városi SUV-ja

Sejtelmes részletfotóval előlegezte meg a nyáron érkező Kona városi crossovert a Hyundai.

Filmbe illő balesetet videózott egy kamionos

Halálos iramban-i magaslatokat verdes az alábbi baleset, csak az a kár, hogy ez nem egy filmben történt.

A GM legjobb vicce: kabrió kisteher Corvette-motorral

A Totálisan Értelmetlen Autó, 300-as végsebességgel, platóval és nyitható keménytetővel. Nem tudom, mire, de nagyon jó!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.