Drágulnak az autók a Brexit miatt?

A Brexit és a hazai autóipar

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.06.25. 10.00

Fontos modellek érkeznek az Egyesül Királyságból, amelynek autóiparát hátrányosan érintheti az EU-népszavazás eredménye. Talán Győr, Esztergom és Kecskemét profitálhat a döntésből?

A június 23-ai népszavazáson a voksolók többsége támogatta Nagy Britannia kilépését az Európai Unióból. A Brexit sokakat váratlanul ért és az autóipart különösen hátrányosan érintheti a döntés. Egyelőre a kilépés menetrendje és velejárói is bizonytalanok, nem ismerjük, milyen kereskedelmi megállapodásokat köt az EU és az Egyesült Királyság. A tényleges következményeket évek múlva láthatjuk csak.

Számunkra a fő kérdés, hogy a nagy britanniai autóipar esetleges visszaszorulásából profitálhatnak-e hazai autógyártók, Esztergomban, Győrött, Kecskeméten és megdrágulhatnak-e a szigetországból érkező modellek, köztük olyan népszerű autók, mint az új Astra, az Auris, a Civic, nem is beszélve a Qashqairól?

Az újkori brit autóipar

Egykor dicső volt az angol autóipar, majd a volumenmárkák zöme sokfelvonásos végvonaglást követően kimúlt. Ám az akkori behozatali vámok miatt több japán cég kinézte a szigetországot európai gyártóbázisként Margaret Thatcher miniszterelnöksége idején.

Oxfordot kinőtte a MINI, de ez a fő gyártóbázis, a holland NedCar csak besegít

A Nissan leányvállalata volt az első, amely alternatívát nyújtott Anglia észak-keleti részén a leépülő hajógyártásból és szénbányászatból kirúgott munkásoknak. A Honda gyártóbázisa 1985-ben alapíttatott, míg a Carina E gyártása 1992-ben kezdődött. Burnaston időközben négymillió legyártott Toyotánál tart, míg a Nissan üzeme 8,5 millió autón van túl.

A magyar piacra Nagy Britanniából érkező volumenmodellek

General Motors (Opel, Vauxhall) – Ellesmere Port (Astra Sports Tourer), Luton (Vivaro)

Honda – Swindon (Civic ötajtós, kombi és Type R, CR-V)

Jaguar – Castle Bromwich (XF)

Jaguar Land Rover – Solihull (Jaguar XE és F-Pace, Range Rover Sport, LR Discovery), Halewood (Evoque, LR Discovery Sport)

MINI – Oxford

Nissan – Sunderland (Juke, LEAF, Qashqai, Infiniti Q30 és QX30)

Toyota – Burnaston (Auris, Auris Hybrid, Avensis)

+a főegységek: Ford – Dagenham (dízelmotorok), Bridgend (benzinmotorok), Halewood (sebességváltók)

A kereslet és a modellciklus függvényében a gyártási számok évről évre változnak, de a nagyságrendet illetően nem tévedünk, ha a brit autógyártást 1,5 millió darabra taksáljuk évente. Utóbbi érték nagyjából kétszerese a hazai három autógyár kapacitásának. Nagy-Britanniában – a helyi márkák csődje után – mai formájában valódi sikertörténetté vált az autógyártás, tömegfoglalkoztatóként az iparág nagyon fontos a mindenkori kormánynak.

Autógyártók: nem a kilépésre

Nemcsak komplett autók gyártásáról van szó. Például a Toyotának Észak-Walesben (Deeside) működik motorgyártó üzeme, a Ford Dagenhamban, London keleti részén ont évi 800 000-1 000 000 db dízelmotort. Az ország teljes motorgyártása évente 2,5 millió db. Összehasonlításképp a győri Audi Motor Hungaria, a világ legnagyobb motorgyártója, évente kétmillió motort állít elő.

Nagyon nagy siker a Qashqai, 2,5 millió készült belőle 10 év alatt az angol üzemben

Nagyon nagy siker a Qashqai, 2,5 millió készült belőle 10 év alatt az angol üzemben

Az autógyártók globális multik, többségük nyíltan ki is fejezte a bennmaradás melletti sikertelen kampányban, hogy az ország a maradással járna jobban, magyarul nekik és alkalmazottaiknak ez az érdekük. A Nissan és a Toyota is tiltakoztak, amikor a szakítás melletti Vote leave kampányban megjelent logójuk.

Mi lesz rövid távon?

A szavazásra jogosult britek több mint 70 százaléka vett részt a voksoláson és 51,9 százalékuk úgy döntött, hogy kezdődjék el a kiválási folyamat. A tekintélyes német hetilap, a Der Spiegel online kiadása földrengésnek nevezi a történteket, amire a bankrészvények és az autógyártók értékpapírjai zuhanással reagáltak pénteken.

1985-ben alakult a Honda gyéra Swindonban. A Civic mellett az európai CR-V-k készülnek itt

1985-ben alakult a Honda gyéra Swindonban. A Civic mellett az európai CR-V-k készülnek itt

A döntés rövid távon várhatóan nem nagyon érinti a gyárak működését. A Honda például a népszavazás árnyékában jelentette be, hogy a tizedik generációs Civic globális gyártóbázisa Anglia lesz. Ezek a gyárak részben 30 évnél is régebb óta működnek és azért vannak üzemben, mert az adott márkának megéri működtetni őket. Helyesebben megéri a mostani kondíciókkal.

Drágulnak a brit gyártású autók?

Nem tudjuk, mi lesz, de tartja magát a feltételezés, hogy a kiválás után 10 százalékos vám terhelheti a Nagy-Britanniából érkező termékeket. Ha ezek „csak” motorok, már  ezen főegységek megdrágulása is rontja az érintett márkák helyzetét. Ebben az iparágban minden forintnak megvan a helye, a Fordnál a három helyett négy színt használó műszerfal is megbukott a minimális többletköltség miatt.

Sokat ártana az Angliából importált K Astra árának a 10 százalékos EU-védővám

Sokat ártana az Angliából importált K Astra kombi árának a 10 százalékos EU-védővám

10 százalékos vámmal nagyban romlana a termékek árpozíciója, mert a vevők nemigen fogadnak el áremelést. Van elég autógyár és modell, amelyet importvám nélkül megvehetnek. A jövőbeli modellek gyártási jogáért folyó versenytárgyalásokon sokat romolhat a szigetországi üzemek esélye, ahonnan a szállítás eleve macerásabb.

Hosszabb távon a döntés mindenképp árthat a helyi autós szektornak. Márcsak azért is, mert nem csupán mosogatni lesz nehezebb a londoni diaszpórában élő magyaroknak és lengyeleknek, hanem az autóiparban dolgozókat is nehézkesebb lehet átirányítani egyik telephelyről a másikra, mint az unión belül volt. Például a briteknek tartózkodási engedélyre lehet szükségük, mint az Unióban az algériai vagy orosz embereknek és viszont.

Ha bejön a 10 százalékos vám a brit termékekre, sok autóipari dolgozó veszítheti el állását

Ha bejön a 10 százalékos vám a brit termékekre, sok autóipari dolgozó veszítheti el állását

Az európai gyökerű autógyártóknak és a kontinentális Európa kormányainak ez jó lehetőség megszorongatni a nem európai konkurenciát. Hiszen a szigetországban többségében japán márkáknak és amerikai leányvállalatoknak (Ford és Opel/Vauxhall) vannak erős pozíciói. Az autóipari lobbi erős Brüsszelben,  és ha megvalósul a 10 százalékos vám, akkor európai exportra szinte versenyképtelenek lesznek az angol üzemek.

Nekünk jó lesz?

Bolond lenne nem kihasználni ezt az esélyt a kontinentális autóipar, ha már a brit szavazók megtették ezt a szívességet. A közös padlólemezre és modulokra épülő autók egyre rugalmasabban gyárthatók, egy gyártósoron több típus is készülhet párhuzamosan és könnyebb a gyárak között újraosztani a portfoliót. Ha nem éri meg Angliában termelni, a Toyota franciaországi és török gyárába viheti át a gyártást a régión belül, a Nissan pedig a Renault fölös európai kapacitását használhatja.

A kis brit prémiummárkák nehezebben váltanak gyártási helyszínt, mint a globális autógyártó multik

A kis brit prémiummárkák nehezebben váltanak gyártási helyszínt, mint a globális autógyártó multik

Várhatóan a magyarországi autógyártók az esetleges gyártás-áthelyezésekből nem fognak közvetlenül profitálni, mert az Audinak és anyavállalatának sincs ott tömegmodelles gyártóhelyszíne, ahonnan átvehető a termelés Győrbe, a Suzuki és a Mercedes-Benz nincs jelen személyautógyárral Nagy Britanniában.

Ha a magyar közvetlenül nem is, a kontinens autóipara profitálhat a bit kilépésből, amely összességében rettenetes gazdasági károkat okozhat, főleg a kilépés mellett döntő briteknek. Mintha az érintett választók nem észlelnék, hogy egy 63 milliós országnak nagyobb esély volt a 450 milliós piac, mint a 450 milliósnak a 63 milliós.

BrexitVauxregi

Több mint 50 éve gyárt autókat Ellesmere Portban a General Motors, a Vauxhall az Opel helyi megfelelője, a márkát még az 1920-as években nyelte le a GM

Kommentek

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

Hemzsegnek az 50 ezres kanyarok Budapesten

Mutatjuk, hol kaphatsz súlyos büntetést Budapesten, ha egy kicsit nem figyelsz, vagy nem követed a szabályokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.