Itt a kánikula. Így éld túl!

A nyári autózás sötét oldala

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.06.20. 17.00

Itt a nyár, jönnek a 30 fokok, olvad az aszfalt, csepeg a zsír. Csak bírjuk ki valahogy! De hogy?

A nyár a szabadság és a nyaralás, a hosszú, élvezetes autós utak mellett pár kevésbé szórakoztató húzással is készül, nehogy túl jól érezzük magunkat a légkondicionált irodából kiszabadulva. A pusztító hőség az autónak és a benne ülőknek sem tesz jót. Még szerencse, hogy az eszközhasználó ember már nincs kiszolgáltatva az időjárásnak. Legalábbis teljesen.

Ne hagyj benne semmit!

Azt nyilván minden épeszű felnőtt tudja, hogy sem állatot, sem gyereket nem hagyunk a napon álló kocsiban, még egyetlen percre sem. Egyetlenre sem! Nincs olyan, hogy csak beugrom ide egy pillanatra, meg úgyis mindjárt visszajövök. Mert bármi közbejöhet. A gyerekek hőháztartása még fejletlen, így nem tudnak mit kezdeni a pusztító hőséggel.

Hőguta

A hőguta, más néven hipertermia olyan esetekben fordul elő, amikor az ember testőmérséklete meghaladja a 40 fokot, és hőmérsékletszabályozó rendszere felmondja a szolgálatot. Ha a testhőmérséklet eléri a 42 fokot, az általában már halálos. A kicsik hőháztartása kevésbé teherbíró, és kisebb hőtehetetlenségük miatt hamarabb fel is melegszenek, mint a felnőttek.

Az alábbi rajz, amelyet az Egyesült Arab Emírségekben adtak ki, jól szemlélteti, mennyi idő alatt és hogyan forrósodik fel egy autó utastere:

forro

De mi is kipróbáltuk, mennyire melegszik fel a napra kitett autó. Eléggé. Alább a mozgóképes bizonyíték:

De mást se nagyon hagyjunk a kocsiban, az elektronikus eszközök sem bírják jól a meleget, az akksik és a kijelzők is megsínylik a hőséget. A meleg autóban hagyott telefon, tablet forrón be sem indul, de szerencsés esetben normális hőmérsékletre hűlve idővel újraélednek és a folyadékkristályos kijelzők is visszanyerik eredeti kinézetüket. Ha addig nem veri be valaki az üveget, hogy új, szeretőbb gazdája legyen a drága cuccnak.

Újszülöttnek minden vicc új

Aki korábban is tudott róla, az most sütkérezzen nyugodtan a jólértesültség simogató fényében, de nekem újdonság volt, hogy a modernebb autók távirányítós kulcsának van olyan funkciója is, hogy az összes – értelemszerűen elektromos – ablakot leengedi, hogy ha a nyitó gombot hosszan, kb. 3 másodpercig nyomva tartjuk. Így a napon pokolivá hevült autóba nem kell beleülni, hogy egy alapos szellőztetést csapjon az ember. Jó tudni, hogy visszafelé is működik – végig nyomni kell a gombot, így ha valakinek beszorul valamije, az a mi sarunk – én a VW Touranon próbáltam legutóbb. Működik.

Mit tehetünk ellene?

Azt nem írom le, hogy ha nem szeretnénk pokoli hőséget a kocsiba, akkor parkoljunk árnyékba, mert ezt a hülye is tudja. Talán még azt is, hogy ne vegyen fekete autót, bármennyire is elegáns. Tűző napon sokkal gyorsabban felmelegszik és a belső hőmérséklet is mérhetően nagyobb benne, mint egy fehér, vagy ezüst színű autóban.

feketefeherszurke

Másként melegszik a fekete, az ezüst és a szürke autó

Azt, hogy mennyire melegszik fel az autó, a fényezésen kívül más is befolyásolja. Például az üvegfelületek mérete és a nappal bezárt szöge is. Minél laposabb szögben áll és nagyobb egy autó üvegfelülete, annál jobban átmelegszik az utastere.

Magától értetődő megoldás az ablakok árnyékolása. Nem éppen esztétikus megoldás, de hatékony. Már a szélvédőre terített kartonpapír, vagy lepedő is elég jól véd a túlmelegedéstől, de az ezüstszínű hővisszaverő fólia mégiscsak professzionálisabb látványt nyújt. Az autó oldalsó ablakaira tapasztható – belülről – sötét, vagy pónis, királynős árnyékoló is hatékony.

1DM32451

A legegyszerűbb árnyékoló is lehet hasznos holmi

Pláne hosszabb úton hasznos dolog a hővédő ablakfólia is, amely nem engedi be a felmelegedésért felelős sugarakat. Rossz hír, hogy az autó összes ablakát nem húzathatjuk be koromfekete, vagy tükrös fóliával. Az első szélvédőre, illetve a két első oldalsó ablakra tilos sötétített fóliát ragasztani. A 6/1990. (IV. 12.) KÖHÉM rendelet 97. §-a szerint ez a kötelező:

“…(5)196 A gépjármű, a mezőgazdasági vontató, továbbá a lassú jármű szélvédőjén és ablakain – kivéve a lakófelépítmény ablakait – menet közben nem szabad függönyt, vagy olyan más megoldást (fólia, üvegre felhordott fényelnyelő vagy fényvisszaverő réteg stb.) alkalmazni, amely a szélvédőn, illetőleg a jármű ablakain a kilátást, illetőleg az átlátást megakadályozza.
(6)197 Az (5) bekezdésben meghatározott követelmény nem vonatkozik a jármű szélvédőjének és ablakainak fényáteresztő képességét csökkentő olyan eszközökre, amelyek alkalmazására a közlekedési hatóság az ER. 2. § (3) bekezdés h) pontja alapján, az ENSZ-EGB 43. számú előírás 21. számú mellékletében meghatározott, a biztonsági üvegezés járműbe szerelésére vonatkozó műszaki követelmények figyelembevételével engedélyt adott.
(7)198 A fényáteresztő-képesség mértéke megfelelő:
a) ha a szélvédő (kivéve a lehajtott napellenzők által takart üvegfelület), valamint a vezetőtéri oldalablakok üvegei esetében (amelyeken keresztül a jármű vezetője részére az oldalra való kilátás, valamint a visszapillantó tükrökkel a jármű mellett lévő mindkét forgalmi sávra történő hátralátás biztosítva van) a mérték legalább 70%;
b) egyéb ablakok (utastéri, raktéri oldal és hátsó ablakok) üvegei esetében 70% alatti mérték is megengedhető, ha a járművet két külső tükörrel szerelték fel…”

Az viszont jó hír, hogy vannak olyan hő- és UV-sugárzás ellen védő fóliák is, amelyek teljesen átlátszóak.

Védekezhetünk a meleg ellen légkondival is. Ennek feltétele, hogy üzemképes legyen a szerkezet. Ha nincs benne megfelelő mennyiségű hűtőközeg – gáz -, akkor marad a hőség. Szezon előtt érdemes ellenőriztetni, hogy ne a kánikulában döbbenjen rá az ember, hogy lőttek a hűvös, kellemes autóbelsőnek. Egy töltés a hiányzó gázmennyiség és a rendszer méretétől függően 8-15 ezer forint között mozog.

Otthon, pár ezresből magunk is bűzteleníthetünk. Pár hónapig ez is kitart.

Otthon, pár ezresből magunk is bűzteleníthetünk. Pár hónapig ez is kitart.

Ha rendesen működik is a klíma, akkor is lehet még probléma, hogy fertelmes bűz jön a szellőzőnyílásokból. Akkor jöhet a klímatakarítás, a feladat alapossága szerint 4-12 ezer forintos árak között. Megéri a pucolás, hiszen amellett, hogy kellemetlen szagú, még egészségre ártalmas dolgok is lakhatnak a klíma szellőzőcsöveiben.

Aki teheti, mielőtt leállítja az autót, kapcsolja ki a klímát és szellőztesse át a rendszert, így nem marad benne pangó kondenzvíz, amiben megtelepedhetnének a bűzt okozó mikroorganizmusok. Mondjuk 2016-ban ezt az autó már magától is megcsinálhatná, mondjuk motorleállítás után.

Rémes dolgok lakhatnak a klímacsövekben

Rémes dolgok lakhatnak a klímacsövekben

A nyár túléléséhez tartozik a jégesők megúszása is. Ha az időjárás-jelentés hasonlóval rémisztget, bölcs dolog fedett helyet keresni a kocsinak. Mélygarázs, bevásárlóközpont parkolója, bármi jó lehet, de egy híd alatt is ki lehet bekkelni a legdurvább jégesőt. Érdemes rászánni az időt, energiát, mert sokba kerülhet a horpadtra vert kasztni javítása.

Kommentek

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Nem sikerült mentőt hívni a Szentendrei úti tragédiához

Szombat éjjel közvetlenül a szentendrei úti tragédia bekövetkezte után jártam a baleset helyszínén. Nem sikerült segítséget hívnom, másnak szerencsére igen.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Megtalálod a Bentley-t ezen a 60 ezer megapixeles fotón?

A világ egyik legnagyobb fényképét készíttette el a Bentley. A technológia a NASA-tól származik, a téma pedig a világ egyik legdrágább felnőtt játszótere: Dubaj.

Paddockforradalom a Forma-1-ben

Folytatódik a Forma-1 megújítása, az új tulajdonos, a Liberty Media döntése alapján az idei évtől korlátozott számban a paddockba szóló belépőket is piacra dobnak.

Váratlan magyar konkurenst kapott a McDonalds

Különleges töltőállomást mutatott be a MOL, Kelet-Közép-Európában elsőként a drive through szolgáltatást vezetnek be rajta.

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panaszt tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

F1: Csak a fejeket figyeljük!

Holnap az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel megkezdődik a 2017-es Forma-1-es szezon. Mutatjuk a versenyzők idei sisakjait, hogy tudjuk, mikor kit látunk a pályán.

Csalással vádolják a Fordot

Elégedetlen ügyfelek csoportos pert indítottak a Ford ellen, mert legizmosabb autójuk pont arra nem alkalmas, amire hirdették.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

Forma-1-es kvíz profiknak és tanulékony kezdőknek

Kened-vágod az F1-es pilóták fontos és érdekes statisztikáit? Ha igen, ha nem, itt egy kérdezz-felelek, amiből a lexikon-agyú rajongók is tanulhatnak. Tedd próbára magad!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.