Bejutottunk az állam titkos autótelepére

Mennyit adna egy penészes miniszteri autóért?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.06.17. 05.00

Szép példányokat is találni az eladó állami autók rejtekhelyén, de ne nyúljon a bukszájáért, csak egy előre kiválasztott kör tagjai vásárolhatnak közülük. Előtte meglestük a miniszterek levetett flottáját.

Papp Laci sorozhatta a homokzsáknak beállított edzőpartnereit így az ’50-es években. A Vasas egykori legendás bokszközpontjától nem messze Budapest egyik legrosszabb főútjának kátyúi ütik és verik szét alattam az autóm felnijeit, ahogy a célomhoz közeledem. A gyalázatos utat leszámítva a Vágány a főváros talán legunalmasabb utcája lenne, de a zöld álcahálóval fedett egyik drótkerítés mögött Magyarország minisztereinek, államtitkárainak és az ilyen-olyan osztályvezetőknek a levetett autói szomorkodnak.

Hamarosan eladják az itt várakozó 29 állami járművet, amelyeket egyedül a Vezess olvasói nézhetnek meg testközelből. Cifra egy bagázs, annyi szent.

Milyen autók ezek, milyen állapotban?

A belpolitikát szedőkanállal fogyasztók emlékezhetnek még arra a környezetvédelmi államtitkárra (a monogrammját elárulom: O.L.), aki zöldtudatossága bizonyítására Lexus hibrideket vásároltatott magának és államtitkárainak a mi pénzünkből. Ebből a háromból az egyik fekete, krómfelnis GS fogad a Központi Ellátási Főigazgatóság (KEF) kavicsos telephelyén. Ez a szervezet gondoskodik a minisztériumok „tárgyi eszközökkel történő ellátásáról”, a kocsikat is ők tolják a főnökök feneke alá. Veszik az újakat, szervizelik, majd évekkel később értékesítik őket.

2

A Lexus hibridje tartósan a megbízhatósági listák élén áll. Ez elromlott

Motorhibás, nem megy egy métert sem, mondja az általában kivételesen megbízható japán limuzinra Kóta Kálmán gépjármű-ellátási és üzemeltetési főosztályvezető. Furcsállom, rákérdezek még egyszer. A hibrid hajtáslánc miatt valószínűleg milliós javítási költséget igénylő hibát leszámítva jól néz ki, ami közel sem mondható el az olykor szó szerint viharvert társairól. Az egyik Passatra fa dőlt, a másiknak a futóművét szakította ki nyilván egy alosztályvezető-helyettes helyettese, arrébb egy Saab 9-3-as a bal első kereke is csálén áll, tőle jobbra szinte felismerhetetlenre tört orrát lógatja egy sokadik VW.

Hogy konkrétan ki zúzta szét a közvagyont, jogos kérdés, de választ nem kaptunk rá. Őrzik a titkot, melyik politikus milyen autót tört össze.

3

Baleszerencse

4

Ez valószínűleg nem az volt. Keveset futott a Saab, a belseje makulátlan

Az egyik oldalon Ford Mondeók sorakoznak a 2000-es évek közepéről, velük szemben Passatok és pár Octavia, meg egy-két Astra, és néhány Saab. Utóbbiakat a járműparkját nézve különcködő Külügyminisztérium vezetői használták, az egy szem bordó Opel Frontera hajtója titokban marad. A KEF-től korábban kapott információk szerint 62 és 515 ezer kilométer között futottak a most értékesítésre jelölt autók.

8

Ha jók, ha rosszak, ragaszkodnak a VW-konszern márkáihoz

Kinyittatok két Passatot. Az egyik roskadozik az extráktól, automata, már-már kopásmentes benne a szürke bőrbelső, könnyen megszerethető jelenlegi állapotában ez az autó, ám a másik olyan, amilyet még sosem láttam. Penészes a kormánykereke. Nem kicsit, nagyon. Penészes a könyöklő és az ülések szövete, szerintem alatta a szivacs utolsó rostja is az. Kérdőn nézek Kóta úrra, tanakodunk, mi történhetett. Az a benyomásom, hogy ez a szerencsétlen jószág nem itt állva kapta a gyilkos nedvességet.

6

Látott már ilyet?

7

Igen, szaga is volt

Miért adják el őket?

A nyakig penészes vagy totálkáros autók esetén nyilvánvaló a válasz, de ahogy mondják, a Lexushoz hasonlóan az itt sorjázó négykerekűek többségének van valami, kívülről nem feltétlenül látható nyűgje. Vagy szimplán nem éri meg használni őket.

„Folyamatosan üzemeltet a KEF több száz járművet, amelyek közül a magas korú, nagy futásteljesítményű, és emiatt több esetben nagyjavítások előtt álló, vagy sorozatos meghibásodást mutató járművek kikerülnek a flottából. A flotta egyre több járműve nem üzemeltethető gazdaságosan” – magyarázza Kóta Kálmán.

Amikor az elmúlt években megírtuk, hogy új autókat vásárol magának az állami vezetés, és a korábbiakat lecserélik, mindig ugyanezzel a hivatalos magyarázattal találkoztam. Különösen a „sorozatos meghibásodások” kifejezést használják gyakran, amivel kapcsolatban muszáj feltenni két kérdést.

Márkaszervizben folyamatosan karban tartott, elvileg a legjobb minőségű alkatrészekkel ellátott járművek ezek. Hogyan lehetséges az állandó meghibásodás?

„Ezek az autók az életkorukhoz képest többet vannak használatban, mint a hasonló korúak. Van itt 400 ezret futott Passat is. Sajnos még a gondos karbantartással sem biztosítható a járművek minden határon túli üzembiztonsága, nem beszélve arról, hogy a javításokra fordított összegek nem jelennek meg a használt gépjárművek forgalmi értékében.”

9

Egyiket sem veheti meg

Eleinte Audikat, és rengeteg Volkswagent vásárolt a KEF, újabban a VW-k mellé egyre több Škoda jön be. Ezek azonos konszern, nagyrészt  azonos alkatrészeiből álló autók. Mi az oka, hogy a járművek rendszeres és komoly meghibásodásai ellenére mindig ugyanennek, és ugyanennek a cégnek a termékeit vásárolják?

„Nem látok összefüggést a több százezer kilométert futott magas korú gépjárművek fenntartási költségei és a közbeszerzési eljárás útján, jelenleg beszerzésre kerülő gépjárművek típusa között. Közbeszerzés tárgyú kérdések megválaszolásában nem vagyok illetékes” – így Kóta úr második válasza.

10

Hát ez a maszek alufelni meg hogy került az állami autóra? Passz, talán, amikor behozták ide a kocsit, akkor került rá – így a válasz

Mennyiért adják a kocsikat?

A 29 darab autó minimum ára egyben bruttó 6 832 080 forint. Mielőtt a megnyitná gépén a számológépet, mi is elosztottuk 29-cel: egy autóra 235 588 forint jön ki. Kettőszázharmincötezer. A KEF hangsúlyozza, hogy igazságügyi műszaki szakértő értékelte ennyire a csomagot.

Most gyorsan visszanézi a képeket, számolgat. A Lexus önmagában ér motorhibásan is vagy kétmilliót, jár az agya, nehogy már ne jöjjön össze öt misinél több a maradék 28 autóból. Mennyibe kerülnek a 12 éves Mondeók? 500-600 ezer körül per darab? És a Passatok? Talán még a duplája is kijönne belőle, gondolhatja, de ne agyaljon tovább.

A NAV által lefoglalt autókkal ellentétben ezeket, ön, kedves olvasónk nem veheti meg.

Már előre kiválasztott a KEF hét céget, ők versenyezhetnek a 29 kocsiból álló pakkért. „A vevőjelöltek nem ismerik egymást. Ők a KEF-fel jelenleg vagy korábban együttműködő biztosító társaságok ajánlása alapján, illetve korábbi partnereink közül kerültek kiválasztásra, szakmai felkészültségük figyelembevételével” – válaszolja kérdésemre immár Keszthelyi Zita, a KEF titkárságvezetője.

1

Ezeknek mennyi lehet darabja a piacon?

Június 24-ig kell beérkezni a pályázatoknak, de információink szerint öldöklő verseny nem várható, legalábbis a hét cégből eddig csak négy nézte végig a portékát. Az aznapi pályázatbontástól 15 nap áll a KEF rendelkezésére, hogy elfogadja-e a legvastagabb ajánlatot, avagy új kört rendel el.

Nem vittünk magunkkal Eurotax-kommandót, így nem tudjuk megítélni pontosan ennek a 29 autónak az együttes piaci árát, ha van olyan egyáltalán ekkora csomagnál.

Amit viszont biztosan állítunk: korábbi cikkünkben részletesen, járművekre lebontott Eurotax-árakkal alátámasztva állítottuk, hogy a KEF igen kedvező áron adott el korábban autókat. Azoknak darabára volt – itt megnézheti, hogy autónként mennyiért vették meg a szerencsések. Talál köztük valódi luxusautókat is.

Kommentek

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

Magyar rekord a BMW-nél

Soha annyi új BMW nem kelt el Magyarországon, mint 2016-ban. A siker nem csak a hagyományos modelleké, Közép-Európában i-modellekből is nálunk fogy a legtöbb.

Súlyos kockázat a járműjavításhoz használt illegális eszköz

Súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb műszaki elemek működését ellenőrző nem jogtiszta, vagy nem megfelelően frissített diagnosztikai eszközök – hívta fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

F1: Jövőre Vettel, Alonso is mehet a Mercedeshez

A Mercedes csapatfőnöke nem titkolja, hogy az idén nagyon figyelik majd a pilótapiacot, lecsaphatnak valamelyik nagyágyúra is, ha Valtteri Bottas nem hozza Nico Rosberg szintjét.

Top 10: a magyarok kedvenc használt autói

Úgy fest, hogy a közlekedési alapszükségletek kielégítésére szolgáló modellek mellett sok honfitársunk álmait valósítja meg használtautó-behozatallal. Közöljük a tíz legnagyobb darabszámban behozott használt autót.

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

Megvan az év első, szájtátós kamiontuningja!

Egy magyar csapat úgy alakította át egy Scania utasterét, hogy arra talán még külföldön is csorgatni fogják a nyálukat a kamionsofőrök.

F1: Nem mondják el az igazat Schumacherről?

A hétszeres világbajnok Forma-1-es legenda volt menedzsere szerint a család tartozna azzal a szurkolóknak, hogy elárulják, milyen állapotban is van Michael Schumacher.

Betegségnevű elektromos szupersportkocsi, de honnan?!

A Dendrobium nem valami alattomos gombás fertőzés, hanem egy futurisztikus külsejű sportkocsi, amely egyrészt elektromos, másrészt hamarosan gyártani fogják, harmadrész szingapúri.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.