Polírozás: amivel árthatsz és használhatsz is az autónak

Autószépítés házilag és profira bízva

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.06.11. 07.00

Szakértő polírozással nagyon feldobható egy autó, a kóklerek pusztítását viszont megégett lakk jelzi. Mire ügyeljünk az autó megszépítésénél?

Kevés dologgal dobható fel annyira az autónk, mint a fényezés megszépítésével. A polírozás homogénebbé teszi az autó fényezését, amibe a kisebb húzások, a festékrétegig le nem érő horzsolások és karcok eltávolítása vagy elhalványítása is beletartozik. De nem mindegyik bokor, lökhárító, oszlop és más tereptárgy nyomát lehet eltüntetni, még a leggondosabb munkával sem. Az elsődleges korlát a fényezés felső rétegeinek vékonysága. A vékony lakkrétegen áthatoló karcokat nem lehet kiszedni. Az igazán mély karcokra vizesen kell rácsiszolni, ami végképp szakmunka.

Házilag: a polírozás alapjai

Először is néhány jó tanács azoknak, akik saját kezűleg ugornának neki a polírozásnak. Nagyon hideg vagy túl meleg időben sem lehet nekiállni a munkának. Az ideális 15-20 fok. Szeles időben szabad ég alatt nem fog működni a dolog, mert a szél teleszórhatja karistoló hatású homokkal a karosszériát. Ebből fakadóan csak pormentes, kézzel gondosan tisztára mosott autón szabad dolgozni.

A filc és a lámpa a karcok bejelöléséhez kell

Fölforrósodott karosszériának tilos nekiesni, minimum álljon árnyékban az autó, a legjobb azonban egy garázs volna, csakhogy a legtöbb a gyér világítás miatt alkalmatlan erre. Egyszerre csak kis felületre vigyük fel a polírozó anyagot, ne kenjük be a kocsi fél oldalát, mert úgyis mindjárt odaérünk.

Sose körkörösen, hanem nyújtott szárú u-betűket leírva mozgassuk a gépet, ahogy a videón is látható. Felváltva keresztbe, majd hosszába rajzoljuk a patkókat a masinával a lemezen, amivel szebb lesz az eredmény és csökkentjük annak kockázatát, hogy egy helyen megég a fényezés a súrlódás hőjétől.

Látni a gyurmán, mennyi koszt szedett fel a műgonddal lemosott karosszériáról

Látni a gyurmán, mennyi koszt szedett fel a műgonddal lemosott karosszériáról

Sajnos a polírozógépet nem képes helyettesíteni a sarokcsiszolóra tehető polírozófej, mert a gép fordulatszáma túl magas és csak durva lépésekben, nehezen szabályozható. Egy profi Rupes polírozógép feje eleve nem körbe pörög, hanem excentrikus pályán mozog, fordulatszáma percenkénti 600-ig levihető és finom átmenetekkel emelhető 3000-ig.

Ha a kocsi ragyog, vaxolással tartósítható az eredmény. A viaszos védőbevonat lekopásáig az autóról könnyebben lejön a kosz is mosáskor. Amíg a lemezek szépen lepergetik a vizet, addig véd a viasz, amikor pedig egybefüggő marad rajta a víz, akkor kell vaxolni újra. A viasz előnye, hogy nem tapad meg rajta úgy a kosz, ha vaxoltuk a karosszériát.

Amíg így lepergeti a vizet a viasz, nem kopott le a védőréteg

Amíg így lepergeti a vizet a viasz, nem kopott le a védőréteg

Az autó külső tisztítása eleve kulcskérdés: egy gépi mosással vagy ügyetlen kézi mosással lenullázhatjuk a polírozás eredményét. Ahol a kocsi szárazra törlésére használt kendőt nem mossák ki rendesen és nem cserélik idejekorán a vizet a vödörben, a viledán lévő homokszem össze is karistolja a frissen megszépített kocsit.

Profi módon

Sokféle polírozás lehet eredményes, de ami valakinek örömöt okoz, azzal másvalaki messze nem elégedett. Mivel a nívós vegyszerek ára elég magas és könnyű nagy kárt okozni az autón, a polírozást érdemes szakemberre bízni. Engem lenyűgözött az az ugrás, amit Berecz Róbert, a Berecz Polírgarázs szakembere elért a felleléskori állapotában is impozáns BMW E39 528i-n, ezért a cikk kapcsán őt kerestem fel. Ezúttal a korábbi cikkünkben látott E32-es 740i-t szépítette meg a gyűjteményből.

Ne a fényes foltot nézzétek, az a reflektro tükörképe, hanem az aliul már felpolírozott, felül a kevésbé homogén fényezést

Ne a fényes foltot nézzétek, az a reflektor tükörképe, hanem az alul már felpolírozott, felül a kevésbé homogén fényezést

Reflektorokkal megvilágított műhelyében először a polírozást megelőző mosásról volt szó, amit a kellő alapossággal egyetlen környékbeli kézi mosó sem nyújtott, ezért inkább ő mossa le az autókat.

Utána a karosszériát speciális gyurmával dörzsöli végig, amely alá síkosító folyadék való, hogy ne ejtsen karcokat. Ezt követően maszkolja az autó különböző részeit. Papír ragasztószalaggal a releváns műanyag elemeket és az ablakkereteket érdemes fedni.

Elég sok házilagos használatú szert egylépcsősre terveznek, pedig az alapos polírozás három lépcsőben történik. Először a finom, majd a közepes és a durva karcok eltávolítása a cél. A szakember különböző polírozószerek és többféle szivacs használatával lassan és nagyon apró lépésekben haladt a végcél felé.

Mivel a különböző fényezések különbözőképpen viselkednek, nem lehet ugyanazokkal a szerekkel dolgozni. Több anyaggal jó próbálkozni, hatféle szivacskorong és háromféle paszta közül kell kiválasztani az igazán jót. Otthon az van, ami van, nincs mire váltani, mert rengeteg pénzbe kerülnek a minőségi eszközök.

Gyönyörű autóval is lehet eredményt elérni, de viharvert kocsikon látványos igazán a javulás

Gyönyörű autóval is lehet eredményt elérni, de viharvert kocsikon látványos igazán a javulás. A polírozás ára nagyságrendileg 15-45 000 Ft között szór, 25-30 000 forint körüli összegért már nagyon alapos munkát várhatunk, minőségi anyagokkal

Betonkeménységű viasz

Az utolsó mozzanat a profi autópolírozásban is a viaszolás, de nem akármivel. A viaszok királynője a karnaubaviasz, amit a Brazíliában őshonos karnaubapálma leveleiből préselnek ki. Ez a Wikipédia szerint akár a betonnál is keményebb anyag óvja a profi munka gyümölcsét.

Kommentek

F1: Hamilton új tetkót varratott magára

Lewis Hamilton új tetoválással kezdte az évet.

Bottas: Szoros lesz Hamiltonnal!

A világbajnok Nico Rosberg helyére igazolt Valtteri Bottas úgy véli, szoros lesz a verseny közte és Lewis Hamilton között, de tudnak majd együttműködni. A finn pilóta első F1-es győzelmére hajt a Mercedesnél.

F1: Fontos vizsgán felelt meg a fejvédő

Az FIA a bevezetés előtt álló fejvédő rendszerrel is szimulálta Fernando Alonso hatalmas 2016-os bukását.

Hivatalos, Massa visszatér a Forma-1-be

Dőlnek a dominók: mostantól egyértelmű, hogy Valtteri Bottas a Mercedesnél folytatja, ugyanis a Williams-csapat hivatalosan is bejelentette, hogy szerződést kötöttek Felipe Massával 2017-re.

F1: Hivatalosan is megvan Rosberg utódja

A Williams hétfőn hivatalosan is bejelentette Felipe Massa visszatérését, ezzel az is végérvényesen eldőlt, hogy Valtteri Bottas lesz Lewis Hamilton új csapattársa.

Ime az új Citroën C3, ami nem csak feltűnő

Az utóbbi években nem volt ennél fontosabb típus a francia márkánál, az egyedi stílussal hódító C3-nak a városi kisautók népes mezőnyében kell helytállnia.

F1: Megmenekülhet a sereghajtó?

Pár napja maradt a csődbe jutott Manor-csapatnak a túlélésre, de úgy tudni, van már érdeklődő, megmenekülhet az alakulat.

Jön az elektromos Master

Nem lesz átlagon felüli a hatótávja, de azért megpróbálkozik vele a Renault az európai piacon.

Házon belül kap konkurenst a Kia Soul

Városicrossover-tanulmányt készít elő a Kia. A Provo koncepcióautó szellemi utódja ősszel léphet színre.

F1: Rénszarvas húzta a világbajnokot

A kétszeres F1-világbajnok Mika Häkkinen a hétvégén megházasodott, a szertartás végén igen rendhagyó, de nagyon stílusos módon távozott a pár.

F1: A Ferrarival együtt jön az új McLaren

A McLaren-Honda is bejelentette 2017-es modelljének leleplezési időpontját, a Ferrarival egy napon mutatják majd be új autójukat. Régi-új szín kerülhet a járgányra?

F1: Hivatalos, hogy Wehrlein a Saubernél folytatja

A Sauber hivatalosan is bejelentette 2017-es felállását. Ahogyan arra hetek óta számítani lehetett, Pascal Wehrlein lesz Marcus Ericsson csapattársa.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.