Polírozás: amivel árthatsz és használhatsz is az autónak

Autószépítés házilag és profira bízva

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.06.11. 07.00

Szakértő polírozással nagyon feldobható egy autó, a kóklerek pusztítását viszont megégett lakk jelzi. Mire ügyeljünk az autó megszépítésénél?

Kevés dologgal dobható fel annyira az autónk, mint a fényezés megszépítésével. A polírozás homogénebbé teszi az autó fényezését, amibe a kisebb húzások, a festékrétegig le nem érő horzsolások és karcok eltávolítása vagy elhalványítása is beletartozik. De nem mindegyik bokor, lökhárító, oszlop és más tereptárgy nyomát lehet eltüntetni, még a leggondosabb munkával sem. Az elsődleges korlát a fényezés felső rétegeinek vékonysága. A vékony lakkrétegen áthatoló karcokat nem lehet kiszedni. Az igazán mély karcokra vizesen kell rácsiszolni, ami végképp szakmunka.

Házilag: a polírozás alapjai

Először is néhány jó tanács azoknak, akik saját kezűleg ugornának neki a polírozásnak. Nagyon hideg vagy túl meleg időben sem lehet nekiállni a munkának. Az ideális 15-20 fok. Szeles időben szabad ég alatt nem fog működni a dolog, mert a szél teleszórhatja karistoló hatású homokkal a karosszériát. Ebből fakadóan csak pormentes, kézzel gondosan tisztára mosott autón szabad dolgozni.

A filc és a lámpa a karcok bejelöléséhez kell

Fölforrósodott karosszériának tilos nekiesni, minimum álljon árnyékban az autó, a legjobb azonban egy garázs volna, csakhogy a legtöbb a gyér világítás miatt alkalmatlan erre. Egyszerre csak kis felületre vigyük fel a polírozó anyagot, ne kenjük be a kocsi fél oldalát, mert úgyis mindjárt odaérünk.

Sose körkörösen, hanem nyújtott szárú u-betűket leírva mozgassuk a gépet, ahogy a videón is látható. Felváltva keresztbe, majd hosszába rajzoljuk a patkókat a masinával a lemezen, amivel szebb lesz az eredmény és csökkentjük annak kockázatát, hogy egy helyen megég a fényezés a súrlódás hőjétől.

Látni a gyurmán, mennyi koszt szedett fel a műgonddal lemosott karosszériáról

Látni a gyurmán, mennyi koszt szedett fel a műgonddal lemosott karosszériáról

Sajnos a polírozógépet nem képes helyettesíteni a sarokcsiszolóra tehető polírozófej, mert a gép fordulatszáma túl magas és csak durva lépésekben, nehezen szabályozható. Egy profi Rupes polírozógép feje eleve nem körbe pörög, hanem excentrikus pályán mozog, fordulatszáma percenkénti 600-ig levihető és finom átmenetekkel emelhető 3000-ig.

Ha a kocsi ragyog, vaxolással tartósítható az eredmény. A viaszos védőbevonat lekopásáig az autóról könnyebben lejön a kosz is mosáskor. Amíg a lemezek szépen lepergetik a vizet, addig véd a viasz, amikor pedig egybefüggő marad rajta a víz, akkor kell vaxolni újra. A viasz előnye, hogy nem tapad meg rajta úgy a kosz, ha vaxoltuk a karosszériát.

Amíg így lepergeti a vizet a viasz, nem kopott le a védőréteg

Amíg így lepergeti a vizet a viasz, nem kopott le a védőréteg

Az autó külső tisztítása eleve kulcskérdés: egy gépi mosással vagy ügyetlen kézi mosással lenullázhatjuk a polírozás eredményét. Ahol a kocsi szárazra törlésére használt kendőt nem mossák ki rendesen és nem cserélik idejekorán a vizet a vödörben, a viledán lévő homokszem össze is karistolja a frissen megszépített kocsit.

Profi módon

Sokféle polírozás lehet eredményes, de ami valakinek örömöt okoz, azzal másvalaki messze nem elégedett. Mivel a nívós vegyszerek ára elég magas és könnyű nagy kárt okozni az autón, a polírozást érdemes szakemberre bízni. Engem lenyűgözött az az ugrás, amit Berecz Róbert, a Berecz Polírgarázs szakembere elért a felleléskori állapotában is impozáns BMW E39 528i-n, ezért a cikk kapcsán őt kerestem fel. Ezúttal a korábbi cikkünkben látott E32-es 740i-t szépítette meg a gyűjteményből.

Ne a fényes foltot nézzétek, az a reflektro tükörképe, hanem az aliul már felpolírozott, felül a kevésbé homogén fényezést

Ne a fényes foltot nézzétek, az a reflektor tükörképe, hanem az alul már felpolírozott, felül a kevésbé homogén fényezést

Reflektorokkal megvilágított műhelyében először a polírozást megelőző mosásról volt szó, amit a kellő alapossággal egyetlen környékbeli kézi mosó sem nyújtott, ezért inkább ő mossa le az autókat.

Utána a karosszériát speciális gyurmával dörzsöli végig, amely alá síkosító folyadék való, hogy ne ejtsen karcokat. Ezt követően maszkolja az autó különböző részeit. Papír ragasztószalaggal a releváns műanyag elemeket és az ablakkereteket érdemes fedni.

Elég sok házilagos használatú szert egylépcsősre terveznek, pedig az alapos polírozás három lépcsőben történik. Először a finom, majd a közepes és a durva karcok eltávolítása a cél. A szakember különböző polírozószerek és többféle szivacs használatával lassan és nagyon apró lépésekben haladt a végcél felé.

Mivel a különböző fényezések különbözőképpen viselkednek, nem lehet ugyanazokkal a szerekkel dolgozni. Több anyaggal jó próbálkozni, hatféle szivacskorong és háromféle paszta közül kell kiválasztani az igazán jót. Otthon az van, ami van, nincs mire váltani, mert rengeteg pénzbe kerülnek a minőségi eszközök.

Gyönyörű autóval is lehet eredményt elérni, de viharvert kocsikon látványos igazán a javulás

Gyönyörű autóval is lehet eredményt elérni, de viharvert kocsikon látványos igazán a javulás. A polírozás ára nagyságrendileg 15-45 000 Ft között szór, 25-30 000 forint körüli összegért már nagyon alapos munkát várhatunk, minőségi anyagokkal

Betonkeménységű viasz

Az utolsó mozzanat a profi autópolírozásban is a viaszolás, de nem akármivel. A viaszok királynője a karnaubaviasz, amit a Brazíliában őshonos karnaubapálma leveleiből préselnek ki. Ez a Wikipédia szerint akár a betonnál is keményebb anyag óvja a profi munka gyümölcsét.

Kommentek

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Nem sikerült mentőt hívni a Szentendrei úti tragédiához

Szombat éjjel közvetlenül a szentendrei úti tragédia bekövetkezte után jártam a baleset helyszínén. Nem sikerült segítséget hívnom, másnak szerencsére igen.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Megtalálod a Bentley-t ezen a 60 ezer megapixeles fotón?

A világ egyik legnagyobb fényképét készíttette el a Bentley. A technológia a NASA-tól származik, a téma pedig a világ egyik legdrágább felnőtt játszótere: Dubaj.

Paddockforradalom a Forma-1-ben

Folytatódik a Forma-1 megújítása, az új tulajdonos, a Liberty Media döntése alapján az idei évtől korlátozott számban a paddockba szóló belépőket is piacra dobnak.

Váratlan magyar konkurenst kapott a McDonalds

Különleges töltőállomást mutatott be a MOL, Kelet-Közép-Európában elsőként a drive through szolgáltatást vezetnek be rajta.

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panaszt tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

F1: Csak a fejeket figyeljük!

Holnap az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel megkezdődik a 2017-es Forma-1-es szezon. Mutatjuk a versenyzők idei sisakjait, hogy tudjuk, mikor kit látunk a pályán.

Csalással vádolják a Fordot

Elégedetlen ügyfelek csoportos pert indítottak a Ford ellen, mert legizmosabb autójuk pont arra nem alkalmas, amire hirdették.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

Forma-1-es kvíz profiknak és tanulékony kezdőknek

Kened-vágod az F1-es pilóták fontos és érdekes statisztikáit? Ha igen, ha nem, itt egy kérdezz-felelek, amiből a lexikon-agyú rajongók is tanulhatnak. Tedd próbára magad!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.