Kevés dologgal dobható fel annyira az autónk, mint a fényezés megszépítésével. A polírozás homogénebbé teszi az autó fényezését, amibe a kisebb húzások, a festékrétegig le nem érő horzsolások és karcok eltávolítása vagy elhalványítása is beletartozik. De nem mindegyik bokor, lökhárító, oszlop és más tereptárgy nyomát lehet eltüntetni, még a leggondosabb munkával sem. Az elsődleges korlát a fényezés felső rétegeinek vékonysága. A vékony lakkrétegen áthatoló karcokat nem lehet kiszedni. Az igazán mély karcokra vizesen kell rácsiszolni, ami végképp szakmunka.

Házilag: a polírozás alapjai

Először is néhány jó tanács azoknak, akik saját kezűleg ugornának neki a polírozásnak. Nagyon hideg vagy túl meleg időben sem lehet nekiállni a munkának. Az ideális 15-20 fok. Szeles időben szabad ég alatt nem fog működni a dolog, mert a szél teleszórhatja karistoló hatású homokkal a karosszériát. Ebből fakadóan csak pormentes, kézzel gondosan tisztára mosott autón szabad dolgozni.

A filc és a lámpa a karcok bejelöléséhez kell

Fölforrósodott karosszériának tilos nekiesni, minimum álljon árnyékban az autó, a legjobb azonban egy garázs volna, csakhogy a legtöbb a gyér világítás miatt alkalmatlan erre. Egyszerre csak kis felületre vigyük fel a polírozó anyagot, ne kenjük be a kocsi fél oldalát, mert úgyis mindjárt odaérünk.

Sose körkörösen, hanem nyújtott szárú u-betűket leírva mozgassuk a gépet, ahogy a videón is látható. Felváltva keresztbe, majd hosszába rajzoljuk a patkókat a masinával a lemezen, amivel szebb lesz az eredmény és csökkentjük annak kockázatát, hogy egy helyen megég a fényezés a súrlódás hőjétől.

Látni a gyurmán, mennyi koszt szedett fel a műgonddal lemosott karosszériáról

Látni a gyurmán, mennyi koszt szedett fel a műgonddal lemosott karosszériáról

Sajnos a polírozógépet nem képes helyettesíteni a sarokcsiszolóra tehető polírozófej, mert a gép fordulatszáma túl magas és csak durva lépésekben, nehezen szabályozható. Egy profi Rupes polírozógép feje eleve nem körbe pörög, hanem excentrikus pályán mozog, fordulatszáma percenkénti 600-ig levihető és finom átmenetekkel emelhető 3000-ig.

Ha a kocsi ragyog, vaxolással tartósítható az eredmény. A viaszos védőbevonat lekopásáig az autóról könnyebben lejön a kosz is mosáskor. Amíg a lemezek szépen lepergetik a vizet, addig véd a viasz, amikor pedig egybefüggő marad rajta a víz, akkor kell vaxolni újra. A viasz előnye, hogy nem tapad meg rajta úgy a kosz, ha vaxoltuk a karosszériát.

Amíg így lepergeti a vizet a viasz, nem kopott le a védőréteg

Amíg így lepergeti a vizet a viasz, nem kopott le a védőréteg

Az autó külső tisztítása eleve kulcskérdés: egy gépi mosással vagy ügyetlen kézi mosással lenullázhatjuk a polírozás eredményét. Ahol a kocsi szárazra törlésére használt kendőt nem mossák ki rendesen és nem cserélik idejekorán a vizet a vödörben, a viledán lévő homokszem össze is karistolja a frissen megszépített kocsit.

Profi módon

Sokféle polírozás lehet eredményes, de ami valakinek örömöt okoz, azzal másvalaki messze nem elégedett. Mivel a nívós vegyszerek ára elég magas és könnyű nagy kárt okozni az autón, a polírozást érdemes szakemberre bízni. Engem lenyűgözött az az ugrás, amit Berecz Róbert, a Berecz Polírgarázs szakembere elért a felleléskori állapotában is impozáns BMW E39 528i-n, ezért a cikk kapcsán őt kerestem fel. Ezúttal a korábbi cikkünkben látott E32-es 740i-t szépítette meg a gyűjteményből.

Ne a fényes foltot nézzétek, az a reflektro tükörképe, hanem az aliul már felpolírozott, felül a kevésbé homogén fényezést

Ne a fényes foltot nézzétek, az a reflektor tükörképe, hanem az alul már felpolírozott, felül a kevésbé homogén fényezést

Reflektorokkal megvilágított műhelyében először a polírozást megelőző mosásról volt szó, amit a kellő alapossággal egyetlen környékbeli kézi mosó sem nyújtott, ezért inkább ő mossa le az autókat.

Utána a karosszériát speciális gyurmával dörzsöli végig, amely alá síkosító folyadék való, hogy ne ejtsen karcokat. Ezt követően maszkolja az autó különböző részeit. Papír ragasztószalaggal a releváns műanyag elemeket és az ablakkereteket érdemes fedni.

Elég sok házilagos használatú szert egylépcsősre terveznek, pedig az alapos polírozás három lépcsőben történik. Először a finom, majd a közepes és a durva karcok eltávolítása a cél. A szakember különböző polírozószerek és többféle szivacs használatával lassan és nagyon apró lépésekben haladt a végcél felé.

Mivel a különböző fényezések különbözőképpen viselkednek, nem lehet ugyanazokkal a szerekkel dolgozni. Több anyaggal jó próbálkozni, hatféle szivacskorong és háromféle paszta közül kell kiválasztani az igazán jót. Otthon az van, ami van, nincs mire váltani, mert rengeteg pénzbe kerülnek a minőségi eszközök.

Gyönyörű autóval is lehet eredményt elérni, de viharvert kocsikon látványos igazán a javulás

Gyönyörű autóval is lehet eredményt elérni, de viharvert kocsikon látványos igazán a javulás. A polírozás ára nagyságrendileg 15-45 000 Ft között szór, 25-30 000 forint körüli összegért már nagyon alapos munkát várhatunk, minőségi anyagokkal

Betonkeménységű viasz

Az utolsó mozzanat a profi autópolírozásban is a viaszolás, de nem akármivel. A viaszok királynője a karnaubaviasz, amit a Brazíliában őshonos karnaubapálma leveleiből préselnek ki. Ez a Wikipédia szerint akár a betonnál is keményebb anyag óvja a profi munka gyümölcsét.