Autópályadíjak: hol, mennyi?

Autópályadíjak nyaralástervezéshez

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.06.03. 07.51

Lassan felkerül a táblára a V betű is a vakáció elejére, a családok összepakolják fontos és fontosnak vélt úti cuccaikat és nekivágnak a világnak.

Vagy legalábbis Európa útjainak, ízléstől függően tenger, pofás történelmi városok, vagy éppen havas hegycsúcsok felé. Elméletileg már a főváros határát sem tudjuk autópályadíj fizetése nélkül átlépni, és az európai országok nagy többségében is fizetni kell a sztrádahasználatért. De hol, mennyit és hogyan?

Hogyan fizetünk?

Vannak országok, ahol semmit sem kell fizetni az autópálya-használatért. Nyilván Németországban és Albániában más más oka van, amiért ingyenesek a sztrádák. Van, ahol kapukon áthajtva veszik el a pénzünket, máshol pedig különböző ideig érvényes matricákat kell a szélvédőre ragasztani. Ebből a szempontból Svájc a leggenyább hely, ott csak éves matrica kapható, aranyáron.

De szerencsére akad pár európai ország, ahol ingyenes az autópálya-használat.

Az alábbi országok azok, ahol személyautóval nem kell fizetni az autópályán:

Albánia, Belgium, Ciprus, Dánia, Észtország, Fehéroroszország, Finnország, Hollandia, Lettország, Litvánia, Luxemburg, Montenegro, Németország, Svédország, Ukrajna. Persze a fentiek között is akad olyan rövidebb útszakasz, jellemzően hidak, alagutak, amiért fizetni kell.

De nézzük, mi a helyzet a leggyakoribb úti célokkal:

Ausztria:

Ausztriában matricás rendszer van, bármelyik határ közeli magyar benzinkúton megvehető a matrica. Érdekes, hogy eddig csak Ausztriából hazafelé, a magyar határtól kőhajításnyira láttunk matrica-ellenőrzéseket, de ott elég sokat. Ezenkívül néhány hegyi magánút is lehet fizetős, itt egyszerű, pénzbedobós sorompók üzemelnek és 1-2 eurós útkarbantartási hozzájárulásért már autózhatunk is rajtuk.

Ellenőrzik a matricát

A személyautóra való 10 napos matrica ára 8,80 euró – 2800 forint -, a kéthónaposé 25,70 euró. Egyéb díjak itt találhatók.

Bulgária:

Matricás rendszer működik, leginkább a határon lévő töltőállomásokon lehet megvásárolni a személyautóra való 7 napos matricát 5, a havit 13, az évest pedig 34 euróért. Az autópályákon kívül néhány kiemelt útra sem lehet matrica nélkül ráhajtani és a rendőrök szeretik is ellenőrizni a külföldi rendszámú autókat. Az aktuális díjszabás itt olvasható.

Csehország:

Itt is matricás rendszer üzemel és az autóutak sem ingyenesek. A 10 napos 310, a havi pedig 440 koronába kerül. (3600, 5100 forintnak felel meg.) Aktuális díjtáblázat ide kattintva érhető el.

Franciaország:

Franciaországban kapus rendszer működik, ott kell fizetni az adott szakasz díját.
A teljes árlista itt böngészhető, a tételek 5 és 79 euró között változnak. Az extra tarifák, bérletek, egyéb kedvezmények pedig ezen a linken érhetők el.

Görögország:

Görögországban szintén kapuknál szedik a sztrádadíjat, a megtett úttal arányosan. Útvonaltervezéshez az alábbi linken lehet kalkulálni az autópályadíjakat.

Horvátország:

Horvátország is a kapus rendszerre esküszik – az autópályákon túl néhány híd használatáért is extra pénzt kérnek -, a részletek, költségtervező az alábbi linken érhető el.

Lengyelország:

Lengyelországban is kapus rendszer működik, árak, részletek alább: részletek

Magyarország:

A hazai állapotokkal nagyjából mindenki tisztában van, van országos heti, havi autópálya-használati díj, illetve éves megyei matricákra is lehet költeni. Érdemes számolgatni, mi mennyire éri meg. A pontosításhoz ez az oldal ad segítséget.

hazai matrica

Németország:

Itt egyelőre még ingyen autózhatunk, de gyakran felröppen a hír, hogy ez nem lesz mindig így. Reménykedünk, ez még soká lesz, és abban is, hogy a jelenlegi, egyre fogyó sebességkorlátozás-mentes szakaszok is maradnak.

Olaszország:

Olaszországban is kapuknál kell fizetni, és irtó drágák az autópályák. Épeszű ember hacsak nem kifejezetten Olaszországba megy, inkább messzire elkerüli ezeket a szakaszokat. Útvonaltervező és díjak ezen a linken érhetők el.

strada

Románia:

Végre újra egy matricás ország. Személyautóra az egyhetes – 7 napos matrica – 3 euró, a havi – 30 napos – 7 euróba kerül. Van 90 napos és éves is, azok árairól itt lehet tájékozódni.

Szlovákia:

Komoly autópálya-hálózatra nem kell számítani, ami van, az matricás rendszerben vehető igénybe. A 10 napos 10, a 30 napos 14 euróba kerül. Fontos, hogy az utánfutókra is kell matricát venni. Részletek itt.

Svájc:

Svájcban csak éves matricát lehet vásárolni, 40 frankos – jelenleg kb. 37 eurós – áron. Ez 14 hónapig érvényes – december 1-től január 31-ig -, akinek nincs matricája, 20 frankos büntetésre számíthat, plusz meg kell vennie a matricát is.

svájc

Svájci sztrádaszakaszok

Kommentek

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Tragédiát okozott egy udvarias pék

Maga elé engedte az utánfutós teherautót, amely elgázolta az egyetemre igyekvő robogós lányt.

Miért fizetnél a reptéri parkolásért?

Gondolnád, hogy a több ezer forintos parkolódíj kifizetése helyett akár pénzt is kereshetsz az autóddal, míg külföldön vagy?

Isuzu D-Max – Egy no bullshit-pickup

Ha te is s-sel ejted az Isuzut, érdemes elolvasnod ezt a cikket Japán legrégebbi autógyártójának legújabb pickupjáról. Az átdolgozott D-Max nem igényli a bullshitgenerátort.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.