Autópályadíjak: hol, mennyi?

Autópályadíjak nyaralástervezéshez

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.06.03. 07.51

Lassan felkerül a táblára a V betű is a vakáció elejére, a családok összepakolják fontos és fontosnak vélt úti cuccaikat és nekivágnak a világnak.

Vagy legalábbis Európa útjainak, ízléstől függően tenger, pofás történelmi városok, vagy éppen havas hegycsúcsok felé. Elméletileg már a főváros határát sem tudjuk autópályadíj fizetése nélkül átlépni, és az európai országok nagy többségében is fizetni kell a sztrádahasználatért. De hol, mennyit és hogyan?

Hogyan fizetünk?

Vannak országok, ahol semmit sem kell fizetni az autópálya-használatért. Nyilván Németországban és Albániában más más oka van, amiért ingyenesek a sztrádák. Van, ahol kapukon áthajtva veszik el a pénzünket, máshol pedig különböző ideig érvényes matricákat kell a szélvédőre ragasztani. Ebből a szempontból Svájc a leggenyább hely, ott csak éves matrica kapható, aranyáron.

De szerencsére akad pár európai ország, ahol ingyenes az autópálya-használat.

Az alábbi országok azok, ahol személyautóval nem kell fizetni az autópályán:

Albánia, Belgium, Ciprus, Dánia, Észtország, Fehéroroszország, Finnország, Hollandia, Lettország, Litvánia, Luxemburg, Montenegro, Németország, Svédország, Ukrajna. Persze a fentiek között is akad olyan rövidebb útszakasz, jellemzően hidak, alagutak, amiért fizetni kell.

De nézzük, mi a helyzet a leggyakoribb úti célokkal:

Ausztria:

Ausztriában matricás rendszer van, bármelyik határ közeli magyar benzinkúton megvehető a matrica. Érdekes, hogy eddig csak Ausztriából hazafelé, a magyar határtól kőhajításnyira láttunk matrica-ellenőrzéseket, de ott elég sokat. Ezenkívül néhány hegyi magánút is lehet fizetős, itt egyszerű, pénzbedobós sorompók üzemelnek és 1-2 eurós útkarbantartási hozzájárulásért már autózhatunk is rajtuk.

Ellenőrzik a matricát

A személyautóra való 10 napos matrica ára 8,80 euró – 2800 forint -, a kéthónaposé 25,70 euró. Egyéb díjak itt találhatók.

Bulgária:

Matricás rendszer működik, leginkább a határon lévő töltőállomásokon lehet megvásárolni a személyautóra való 7 napos matricát 5, a havit 13, az évest pedig 34 euróért. Az autópályákon kívül néhány kiemelt útra sem lehet matrica nélkül ráhajtani és a rendőrök szeretik is ellenőrizni a külföldi rendszámú autókat. Az aktuális díjszabás itt olvasható.

Csehország:

Itt is matricás rendszer üzemel és az autóutak sem ingyenesek. A 10 napos 310, a havi pedig 440 koronába kerül. (3600, 5100 forintnak felel meg.) Aktuális díjtáblázat ide kattintva érhető el.

Franciaország:

Franciaországban kapus rendszer működik, ott kell fizetni az adott szakasz díját.
A teljes árlista itt böngészhető, a tételek 5 és 79 euró között változnak. Az extra tarifák, bérletek, egyéb kedvezmények pedig ezen a linken érhetők el.

Görögország:

Görögországban szintén kapuknál szedik a sztrádadíjat, a megtett úttal arányosan. Útvonaltervezéshez az alábbi linken lehet kalkulálni az autópályadíjakat.

Horvátország:

Horvátország is a kapus rendszerre esküszik – az autópályákon túl néhány híd használatáért is extra pénzt kérnek -, a részletek, költségtervező az alábbi linken érhető el.

Lengyelország:

Lengyelországban is kapus rendszer működik, árak, részletek alább: részletek

Magyarország:

A hazai állapotokkal nagyjából mindenki tisztában van, van országos heti, havi autópálya-használati díj, illetve éves megyei matricákra is lehet költeni. Érdemes számolgatni, mi mennyire éri meg. A pontosításhoz ez az oldal ad segítséget.

hazai matrica

Németország:

Itt egyelőre még ingyen autózhatunk, de gyakran felröppen a hír, hogy ez nem lesz mindig így. Reménykedünk, ez még soká lesz, és abban is, hogy a jelenlegi, egyre fogyó sebességkorlátozás-mentes szakaszok is maradnak.

Olaszország:

Olaszországban is kapuknál kell fizetni, és irtó drágák az autópályák. Épeszű ember hacsak nem kifejezetten Olaszországba megy, inkább messzire elkerüli ezeket a szakaszokat. Útvonaltervező és díjak ezen a linken érhetők el.

strada

Románia:

Végre újra egy matricás ország. Személyautóra az egyhetes – 7 napos matrica – 3 euró, a havi – 30 napos – 7 euróba kerül. Van 90 napos és éves is, azok árairól itt lehet tájékozódni.

Szlovákia:

Komoly autópálya-hálózatra nem kell számítani, ami van, az matricás rendszerben vehető igénybe. A 10 napos 10, a 30 napos 14 euróba kerül. Fontos, hogy az utánfutókra is kell matricát venni. Részletek itt.

Svájc:

Svájcban csak éves matricát lehet vásárolni, 40 frankos – jelenleg kb. 37 eurós – áron. Ez 14 hónapig érvényes – december 1-től január 31-ig -, akinek nincs matricája, 20 frankos büntetésre számíthat, plusz meg kell vennie a matricát is.

svájc

Svájci sztrádaszakaszok

Kommentek

F1: A Ferrarival együtt jön az új McLaren

A McLaren-Honda is bejelentette 2017-es modelljének leleplezési időpontját, a Ferrarival egy napon mutatják majd be új autójukat. Régi-új szín kerülhet a járgányra?

F1: Hivatalos, hogy Wehrlein a Saubernél folytatja

A Sauber hivatalosan is bejelentette 2017-es felállását. Ahogyan arra hetek óta számítani lehetett, Pascal Wehrlein lesz Marcus Ericsson csapattársa.

F1: A szezon közepétől nyerhet a Red Bull

A Red Bull tulajdonosa, Dietrich Mateschitz csak a 2017-es idény közepétől vár futamgyőzelmeket csapatától. A Renault-n múlik, mennyire lesz sikeres az alakulat.

Ismét csökken az üzemanyagár

A Mol szerdán is csökkenti az üzemanyag árát.

Versenyműszerfal a Fordtól

Minimalista, motorsport ihletésű műszeregység tájékoztatja a Ford GT szerencsés tulajdonosait a pillanatnyi állapotokról.

F1: A McLaren idén sem célozza a bajnoki címet

Fernando Alonso ugyan már nagyon szeretne a győzelmekért, a bajnoki címért versenyezni, de a McLarennél idén az első négybe jutás a cél.

F1: “Azt hittem, Nico még mindig részeg”

A Forma-1-es legenda Gerhard Berger még most sem igazán fogta fel, hogy Nico Rosberg világbajnokként a visszavonulást választotta.

Trump megfenyegette a német autógyártókat

A nagy német autógyárak részvényei egy-másfél százalékkal gyengültek a hétfői tőzsdei kereskedés kezdetén, miután a rövidesen hivatalba lépő, megválasztott amerikai elnök 35 százalékos importvám kivetéséről tett említést egy hétvégi lapinterjúban.

Ezek az év legjobb új autói

A brit autós sajtó egyik meghatározó oszlopa, a What Car? minden évben megválasztja a legjobb újdonságokat. Így tettek idén is.

Bosszút állt, de ő szívta meg és a jogsija is ugrott

Picit ideges lett a MINI-s, mert a kamion besorolt elé. Húzott egy merészet, aztán nem ő nevetett a végén.

Hótakarítás, ahogy még sosem láttad

Gyors, hatékony és nem karcolja össze a fényezést. Persze ehhez az kell, hogy 30 ezer wattnyi hangtechnika pihenjen az autóban.

Filmbe illő balesetet szenvedett egy Škoda

Nekünk a Végső állomás ugrott be elsőre, annyi a különbség, hogy itt senki nem halt meg. Kész csoda!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.