Tűzállóban bringázni egy szaunában

Szerző: Csepreghy Dániel levél küldés 
Dátum: 2016.05.30. 08.47

A DTM mezőnye szeptemberben újra a Hungaroringre látogat, a szezon második futamán a Red Bull Ringen ismerkedtünk meg a motorsporttal, melyben mindent a változatosságnak rendelnek alá.

A Német Túraautó Bajnokság – vagy ismertebb betűkombinációval a DTM – 1984-ben alakult és számos átalakulás után ismét egyre nagyobb népszerűségnek örvend, éppen ezért látogattunk el az ausztriai Spielbergbe, ahol az idei szezon második futamát nézhettük meg közvetlenül a gumifal mögül.

Az aktuális rend értelmében összesen 24 autó indul a versenyen, minden gyártó nyolcat állít csatasorba, a csapatokban pedig a szokott módon kettesével vannak elosztva. 1990-ben jelent meg az Audi először a sorozatban a V8 quattróval, amit többek közt Walter Röhrl is terelgetett. Ekkoriban az ingolstadtiak csúcsmodellje igencsak kilógott a mezőnyből hatalmas motorjával és összkerékhajtásával, hiszen vetélytársai átlagosan 300 kilóval könnyebb, négyhengeres motorokkal szerelt, hátsókerék-hajtású autók voltak, mint például az E30 M3 vagy a 190E. Innen is jól látszik, hogy a DTM hajnalán egészen közel álltak a pályán köröző gépek az utcai autókhoz, így számos legendás típus köszönheti máig tartó hírnevét a sorozatnak. Kiváló példa erre a napokban 30. születésnapját ünneplő M3-as BMW.

IMG_3359

Az idők folyamán viszont egyre nagyobb lett a szakadék az utcai modellek és a versenyautók között, a technika már tagadhatatlanul Forma-1-szintűvé érett. Az autók teljes egészében karbonvázasak, ennek köszönhetően a súlyuk vezetővel együtt 1120 kg, amihez további 10-20 kilogramm, volfrámból készülő büntetősúly is hozzáadható. A nehezéket mindig a futam előtti időmérő alapján osztják ki, hogy ezzel is kiegyenlítsék az erőviszonyokat és elősegítsék a futamok változatos kimenetelét.

Jól mutatja a kiélezett küzdelmet, hogy a tavalyi év során 18 versenyen 13 különböző pilóta állhatott a dobogó legfelső fokára. A változatosság az utóbbi időkben az egyik legfontosabb szempont lett a sorozatban, a szabályváltozások döntő többségét ennek elősegítése érdekében hozzák. A gyakoribb előzésekhez elengedhetetlen a más sorozatokból DRS rövidítés alatt ismert állítható hátsó szárny, amit a kormánykeréken lévő gombbal kapcsolhatnak a pilóták.

Csak három márka motorhome-jának kell elférnie a paddockban, így kiváló lehetőség nyílik egymásra licitálva minél grandiózusabb és az adott márka arculatát a lehető leginkább hangsúlyozó építményeket emelni. Szinte már hihetetlen, hogy a futam után az ilyen hatalmas, néha több emeletes kreációkat egyszerűen elcsomagolják egy kamionba.

Csak három márka motorhome-jának kell elférnie a paddockban, így kiváló lehetőség nyílik egymásra licitálva minél grandiózusabb és az adott márka arculatát a lehető leginkább hangsúlyozó építményeket emelni. Szinte már hihetetlen, hogy a futam után az ilyen hatalmas, néha több emeletes kreációkat egyszerűen elcsomagolják egy kamionba.

Négyliteres, V8-as szívómotor hajt minden Német Túraautó Bajnokságban induló autót, teljesítményük 460 lóerő, maximális nyomatékuk pedig 500 Nm körüli. Ehhez egy egységes, négytárcsás, hatsebességes váltó csatlakozik, és még az Audi esetében is kizárólag a hátsó kerekeket hajtja. A szénszálas féktárcsákat és a komplett rendszert az AP Racing szállítja minden gyártónak, és egy szezon alatt csupán három tárcsát használhatnak el. Többek között az autók mérete is azonos, mindhárom márka esetében 4650 mm a hossz, 1950 mm a szélesség, 1150 mm a magasság, a tengelytáv pedig 2750 mm.

Irdatlan hőt termelnek ezek az erőgépek, számos pilóta azzal edzi magát hozzá a körülményekhez, hogy teljes versenyfelszerelésbe öltözve biciklizik egy szaunában. Az elképesztő hőterhelésen túl tovább nehezíti a helyzetet, hogy nem túl jó a kilátás egy ilyen gépszörnyből. A pilóta ugyanis szinte a földön ül, közel az autó középpontjához egy karbonból és acélból álló kapszulában. Az autó előtti kicsivel több mint 20 métert pedig nem is látja ebből a pozícióból. Ez a szokatlan elrendezés viszont nemcsak a súlyelosztásnak kedvez, hanem a biztonságnak is, utóbbi miatt a DTM autók tetején menekülőnyílást is kialakítottak.

IMG_3018

Egy zárt bokszban pihen az az RS5 DTM, ami a tavalyi szezont még aktív versenyzőként töltötte. Nyugdíjas éveit nem múzeumi látványosságként kezdi, hanem élménykörökért felelős taxiként szolgál. Ehhez csupán ki kellett szerelni a vezető mellett elhelyezkedő 120 literes tankot és egy második ülést faragni az autóba. Cserébe így maximum 8 kört tud megtenni egy átlagos, körülbelül 5 kilométer hosszú pályán.

Itt tudjuk meg azt is, hogy a tavalyi autó esetében csupán három alkatrészen osztozik a versenyautó a szalonokban megvehető példányokkal, az egyik a LED-es menetfény – a fényszórók vetítőlencséjét tükörrel helyettesítik -, a másik a hűtőrács, a harmadik pedig a típusjelzés. A 2016-os autón pedig már a hűtőrács is egyedi elem a megnövelt alsó légbeömlők miatt. A hátsó oldalablakon lévő kijelző az aktuális versenypozíciót és a kerékcserét mutatja, utóbbit a jobb hátsó lámpa alatti kapcsolóval aktiválják a bokszlátogatás közben.

Kommentek

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Nem sikerült mentőt hívni a Szentendrei úti tragédiához

Szombat éjjel közvetlenül a szentendrei úti tragédia bekövetkezte után jártam a baleset helyszínén. Nem sikerült segítséget hívnom, másnak szerencsére igen.

F1: Legyél Lewis Hamilton VIP-vendége! – videó

A háromszoros világbajnok videós idegenvezetést tart a Mercedes melbourne-i csapatpavilonjában a kávézótól a konyháig.

Videó: Így kap másfél másodpercet Alonso Räikkönentől

Melbourne-i belső kamerás kör a mezőny két veteránjától a McLaren és a Ferrari közti különbségről.

Magyar gyerekek rajzolták le a jövőt

Hetedik alkalommal hirdette meg a Toyota magyar gyerekek számára is a Toyota Dream Car rajzversenyt: a megmérettetés arra ösztönözte a gyerekeket, hogy rajzolják le, milyennek képzelik el egy szebb jövő autóit.

F1: Óriási aranyköpés a Ferrari-főnöktől – videó

A Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene így írta le két szóban Sebastian Vettelt és Kimi Räikkönent.

F1: Letiltották a Haas légterelőjét

A Nemzetközi Automobil Szövetség az Ausztrál Nagydíj második szabadedzésére levetette a Haas-csapat autójáról a T szárnyat. Túl hajlékony volt.

A Fiat motoros Zsiguli legendája

Az idei első nagyszabású autós rendezvényen, az Autó Motor és Tuning Show-n rengeteg csemege akad a géprajongók számára. A széles és ültetett karosszériák, felhúzott motorok kavalkádján túl a veteránok csendes csarnoka is tartogat meglepetéseket.

F1: Újabb motort fejleszt a Honda

Bár az Ausztrál Nagydíj pénteki szabadedzésein a McLaren elfogadhatóan szerepelt, a Hondánál tudják, hogy a jelenlegi erőforrással nem tudnak messzire jutni. Újat fejlesztenek májusra.

Új csúcsmodellt kap a koreai terepspecialista

Jövő csütörtökön mutatkozik be a SsangYong eddigi legnagyobb szabadidőjárműve. Egyelőre még neve sincs az autónak.

Jogtalanul büntették autósok ezreit Budapesten?

Tarlós István szerint jogtalanul bírságoltak meg rengeteg autóst Budapesten. A főpolgármester arra buzdít, hogy ne fizessenek az autósok.

Kabrió, bátraknak

Ha már a Techart GTstreet R Cabriolet karosszériája láttán rossz érzéseid támadnak, várj, amíg megtudod, mire képes a dög.

Verstappen: A Red Bull “túl lassú”

Az Ausztrál Nagydíj első edzésnapja után nem lehetnek igazán elégedettek a Red Bullnál, messze a Ferrari és még messzebb a Mercedes csúcstempója.

Villamosnak indult, busz lett belőle

Ha megvalósul a közösségi közlekedésben az, ami most a mérnökök fejében van, akkor elképzelhető, hogy évek múlva nehezen tudunk majd különbséget tenni a buszok és a villamosok között.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.