Mit csináljunk, ha törik, reped, csorbul a felni?

Felnijavítás, felnifelújítás

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.05.27. 07.00

Mitől csillog újra régi fényében a felni? Milyen sérülés és mennyiért javítható? Miért jó az alufelni? Mi a homokfúvás, szinterezés? Felniügyi gyorstalpalónk következik

Előbb-utóbb csak eljön a nap, amikor az öreg, jelenleg szép lassan épülgető Land Roverem talpra áll. Ehhez azonban a rozsdás, rücskösre korrodált felniket is rendbe kell tenni. Megnéztük, hogyan és mennyiért javítható, festhető egy felni.

Legutóbb 1997-ben voltak gatyába rázva. A drótkefés felületkezelés, ecsetes festés eddig bírta

Ha már megvannak az új abroncsok, akkor csak nem megyek oda a gumishoz egy csoffadt, rücskös acélfelnivel – gondoltam. Drótkoronggal, csiszolópapírral vacakolni, aztán a sufniban festeni sem időm, sem helyem nincs, így szakembert kerestem a munkához. Találtam is közeli, ígéretes helyet, az újpesti Flocking kft-hez szinte csak át kellett görgetni a kerekeket. A műhelyben feltűnt a rengeteg frissen porfestett kerékpárváz is, aki egyedi megjelenésű bringára vágyik az írja fel a címet. Emellett márkaszervizek is ide hordják a felniket, ha azok javításra szorulnak, magyarul a gyári minőséget simán hozza a cég.

Befutott az új Goodrich gumi is

Befutott az új Goodrich gumi is

A weblapos árlista szerint a régi, vacak festés eltávolítása acélfelniről darabonként 2500-2800 forint körüli összegbe kerül, az alufelni kicsit drágább, 3-4500 forint mérettől és állapottól függően. Erre jön még a porfestés ára, 2600-3100 forint ha acél- és 3000-3700 ha alufelni a páciens. Akinek ez még mindig kevés, az 1800 forintért plusz védő lakkréteget is fújathat a kerékre. Körbenéztem az eBayen is, a tisztességes állapotú felniszett ennek többszörösébe kerül, plusz a postaköltség. Így maradt a felújítás.

De hogyan csinálják?

Egy felni rendbetétele több lépésből áll, állapottól, igényektől függően egy vagy több fázis is kihagyható a folyamatból, bár ha tisztességes végeredményre vágyik valaki, akkor érdemes mindegyiken végig menni.

Első lépés a homokfúvás. Ez jó nagy átverés, mert a felniket általában nem homokkal szórják, hanem acélőrleménnyel. Ezt ugyanis többször fel lehet használni és használat során nem törik használhatatlanul apró darabokra, mint a homokszemcsék. A homok a hidaknak, nagy acélszerkezeteknek való anyag, ahol arra is kell figyelni, hogy milyen hatásai vannak, ha a környezetbe kerül a cucc. Az aránylag kisméretű, zárt térben történő felnitisztítás nem rejt magában ilyen veszélyeket. Kényesebb felületeket szódával, illetve dióhéjőrleménnyel is lehet fújni.

Gurulnak a műhelybe, pár nap múlva találkozunk

Gurulnak a műhelybe, pár nap múlva találkozunk

A frissen homokfúvott – hogy maradjunk a helytelen megnevezésnél – acélfelület meglepetésre nem csillogó fémszínű, hanem szomorú egérszürke. Nagy csalódás volt, nem ilyenre számítottam. Cserébe a felnit elcsúfító mély, gödrös rozsdamarások tekintélyes része eltűnt. Sokáig viszont nem érdemes nézegetni a fémtiszta felületet, mert a levegő nedvességtartalmától is elkezdhet rozsdásodni a védtelen acél. Ha kész a felület, jöhet a festés. Nekimehetünk kályhaezüsttel is, de érdemesebb komolyan venni a dolgot és elgondolkodni a szinterezésen. Hopp, újabb félreértés, a szinterezés teljesen más, nem az, ami a felnivel történik, sokkal inkább egy porkohászati hevítő-zsugorító művelet megnevezése. Tehát a szinterezés megnevezés pontatlan, hívjuk inkább porfestésnek a dolgot.

Így néz ki az előkészített acélfelni. Semmi csillogás

Így néz ki az előkészített acélfelni. Semmi csillogás

Miért jó a porfestés?

A porfestés gyors, fajlagosan olcsó és még tiszta is. Az előkészített és elektrosztatikusan töltött felületre hordják fel a festékport, amit a felület úgy vonz magához, mint a feltöltődött műszálas pulóver az emberi hajszálat. A műanyag alapú festékport aztán ráégetik a felületre, durván 180-200 °C –os hőmérsékleten. Az eljárás előnye, hogy oldószermentes, nincs szükség száradási időre és kihűlés után azonnal használható is a festett tárgy.

Hátránya, hogy csak akkora tárgyak festhetők, amelyek beférnek a kemencébe. Emellett a bonyolultabb, tagolt felületekre felhordáshoz nagy rutinra van szükség. Ja, és értelemszerűen csak olyan felületen alkalmazható, amely kibírja ezt a hőmérsékletet. A végeredmény lehet fényes és matt felületű is, látványra pedig csinos, UV- és időjárásálló.

Jut minden szegletbe, aztán irány a kemence

A finom festékpor bejut minden szegletbe, aztán irány a kemence

Tuti tipp:

A szakemberek azt javasolják, hogy ha cudar állapotban van a felni, akkor ne várják meg a felújítással az aktuális gumicserét – mindenkire ilyenkor tör rá a vágy, hogy a frissen felszerelendő felni makulátlanul feszítsen a kocsi alatt, hanem a holtidőkben, téli- nyári gumicsere között csináltassák meg ezt a munkát.

Felnijavítás

Előfordulhat az is, hogy sérül a felni. Szerencsétlen járdára felhajtás, durva padkázás, vagy kátyú okozta sérülések is előfordulhatnak, szerencsére ezek is javíthatók, értelemszerűen a puhább alumíniumfelnik a kényesebbek, törhetnek, karcolódhatnak. A kisebb, alig látható karcokat polírozással lehet eltüntetni, a komolyabb sérüléseket hegesztéssel javítják. Elméletileg a mélyebb, jó néhány milliméteres karcolások már nem javíthatók. Illetve javíthatók, csak nem lenne szabad utána használni a felnit. Ugyanez a helyzet a törésekkel is, ahol nagyobb a hegesztett felület, ott a hőhatástól már sosem lesz olyan az anyag, mint volt. Magyarul a felni újból el fog törni, valahol a javítás közelében, ez csak idő kérdése.

Biztosítás is köthető a felnire, de ha úthiba okozta a sérülést az útkezelőn is behajtható a javítás költsége

Biztosítás is köthető a felnire, de ha úthiba okozta a sérülést az útkezelőn is behajtható a javítás költsége

Ha javítható a felni, akkor első körben eltávolítják, leköszörülik a csorbát, majd meghegesztik a felnit, végül leesztergálják róla a felesleges fémmennyiséget. Mindezt egy új felni árának töredékéért, az eset súlyosságától függően nagyjából 4-12 ezer forintos áron.

Jó hír, hogy nem kell feltétlenül saját zsebbe nyúlni, amikor a kasszához fáradunk. Ha önhibánkon kívül sérült a kerék, kátyú, vagy más úthiba okozta a bajt, akkor az adott út kezelőjénél is próbálkozhatunk a kárunk behajtásval. Persze nem lesz könnyű dolga az autósnak, hiszen a bizonyítási teher a bejelentőké, tehát a károsultnak kell igazolnia, hogy a kár ott és úgy következett be, ahogy ő bejelenti. Pontosan le kell írni, hogy hol, mikor, mi történt, ha lehet fényképekkel, tanúkkal, rendőrségi jegyzőkönyvvel megtámogatva.

Ha autópályán történt a sérülés akkor az adott autópályaszakasz kezelőjét lehet zaklatni, lakott területen kívül a Magyar Közutat érdemes keresni. (Letölthető kárbejelentő lap innen tölthető le.) Lakott területen belül az illetékes önkormányzatnak, Budapest fő- és tömegközlekedési útjain pedig elméletileg az fkf.hu oldaláról tölthető le bejelentőlap, illetve olvasható további információ a részletekről, de a jelzett linkek jelenleg nem működnek, így érdemes inkább az ügyfélszolgálaton keresztül érdeklődni.

Mire jó az alufelni?

Amellett, hogy egy alumínium felni sokkal szebb is, mint egy acélból készült, van más előnye is. Mégpedig az, hogy sokkal könnyebb az acélnál. De miért is jó ez azon túl, hogy kevés kivételtől eltekintve az autózásban mindig örülünk annak, ha valami könnyű? Könnyűfémből főleg azért készítenek felnit, hogy csökkentsék az autó rugózatlan tömegét. Minél kisebb a rugózatlan és minél nagyobb a rugózott tömeg, annál kényelmesebb, komfortosabb lesz az autó. Épeszű mérnök nyilván nem a rugózott tömeg növelésével próbál komfortosabb autót tervezni, hanem a rugózatlant próbálja csökkenteni. Például az alumínium, vagy a még nála is könnyebb magnézium felnik használatával.

A nagy felni, vékony gumival könnyebben sérül

A nagy felni, vékony gumival könnyebben sérül

Az acél fajsúlya 7,85 g/cm³, az alumíniumé – nyelvújításkori magyar nevén timany – 2,7, míg a magnéziumé – mókás magyar nevén kesereny – 1,73 gramm/köbcenti.

De miért használnak akkor egyáltalán acélfelnit? Mert olcsóbb. Sokkal. Emellett kevésbé kényes, így gyakran a téli gumit, amit sóban, latyakban használnak, lemezfelnire szerelik ősszel. Ha mégis megsérül, javítani is könnyebb, olcsóbb. Terepjárókra – igaziakra, nem olyanokra, amit csak fűtött garázsban használnak – sokkal inkább megfelel egy erős acélfelni, mint a kényes könnyűfémből készült. Néhány centis sár alatt az esztétikai szempontok, illetve a komfortos futás kevésbé válnak fontossá, mint az, hogy a kerék bírja a megpróbáltatásokat.

Az acélfelni javítását a népnyelv felnigörgőzésnek hívja, ha nagyon mérnökül akarjuk ugyanezt mondani, akkor a “forgási síkok korrekciója” szavakat magoljuk be. De görgőzni, préselni lehet a felmelegített könnyűfém felniket is. Viszont az oldalirányban görbült, deformálódott acélfelni menthetetlen.

Mitől sérülhet a felni?

Leginkább a padkázás jelent veszélyt a kerekek épségére, de egy járdára felhajtás is okozhat rút sérüléseket. A nagyméretű, 19-20 colos, vagy még nagyobb alufelnik a legveszélyeztetettebbek a vékonyka gumiréteg miatt. Emellett a sunyi kátyúk is okozhatnak bajt, pláne, ha színültig vannak vízzel. Hogy komolyabb keréksérülés esetén ne váljon mozgásképtelenné az autó, érdemes legalább egy szükségpótkerékre beruházni az egyre elterjedtebb defektjavító készletek helyett. Lehet, hogy kisebb lesz így a csomagtér, de talán megéri.

Krinolinkutya pózol az elkészült, csinos felnik előtt. Nem meri lepisilni

Krinolinkutya pózol az elkészült, csinos felnik előtt. Nem meri lepisilni

Aki tutira akar menni, az köthet az autójára kátyúbiztosítást, amelynek előnye, hogy az ügyfélnek nem az adott útszakasz kezelőjével kell a kártérítést intéznie, hanem a biztosító kifizeti a kárt. Aztán utólag lejátssza a felelős szervvel. Persze a bizonyíthatóság a biztosító felé is fontos követelmény.

Az elkészült, matt fekete felnikre közben felkerültek a gumik is, és pár hétre még visszamentek pihenni Kovász doktor pincéjébe. Van még tennivaló az autóval, hiba lenne az új kerekekre folyatni a fékfolyadékot, vagy véletlenül beleköszörülni. Úgyhogy ha már minden kész, akkor kerülnek végleges helyükre. Várhatóan nyár közepére. Addig itt egy videó a kerekek betárolásának szakszerű folyamatáról:

 

Kommentek

Nem kap új elnöki limuzint Donald Trump

Úgy tervezték, hogy a friss fejlesztésű Cadillac a beiktatással egy időben debütál, de most mégis úgy tűnik várni kell pár hónapot az elnöki szörnyeteg érkezésére.

Tom Hanks különleges guruló ajándékot kapott

Tom Hanks budapesti tartózkodása alatt több Kispolskit és világhírűvé tett, előszeretettel fotózkodott a lengyel gyártású kisautóval. Ez a szokása most érdekes fordulathoz vezetett.

Levágom a kezed, ha még egyszer autóhoz nyúlsz

Prestige Intimidator – így nevezi a Jeep Wranglerhez készített optikai átépítő csomagját a Voltron Motors. Félelmetesnek tényleg félelmetes, de hol marad a presztízs? És a jó ízlés?

Emlékeznek még erre: Geráppááá!?

Régi, emlékezetes autós reklámok után kutatva bukkantunk erre a műre. Annak idején, ha egyszer a gondolataink közé fonta magát, már lehetetlen volt onnan kitörölni.

Hétfőn kitilthatják az öreg autókat Budapestről

Elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten a főpolgármester; hétfő reggel 6 órától tilos olyan gépjárművel közlekedni a fővárosban, amelynek forgalmi engedélyében a környezetvédelmi osztályt jelölő kód 0, 1, 2, 3, 4, vagy amelynek forgalmi engedélye nem tartalmaz környezetvédelmi osztályt jelölő kódot.

GT86, az elérhető élményautó

Nem maradtak el a faceliftnél kötelező újítások, de a Toyota GT86 frissítésekor a vezetési élmény fokozására koncentrált a japán vállalat. A sportkocsi továbbra is tiszta vezetési élményt nyújt.

Nem a fáradtság okozhatta a magyar buszbalesetet

Magyar sofőrök vezették azt az autóbuszt, mely neki hajtott egy felüljàró tartóoszlopànak Olaszorszàgban.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

Ma megveheted a botrányos bokszoló Bugattiját

Floyd Mayweather fehér Bugatti Veyronja új gazdát keres ma egy aukción. A híres bokszoló 2700 kilométerrel az órájában ad túl a szupersportautón.

Hihetetlen, hogy úszta meg a balesetet ez a motoros

A becsapódás után az autóba kapaszkodott, majd felül a csomagtartóra a motoros.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.