Ha most hirtelen vontatókötélre kéne venni a kocsidat, tudnád, hogyan kezdj hozzá?

Ahány autó, annyi helyen a vonószem

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.05.23. 15.00

Ne legyen rá soha szükség, de ha mégis vontatásra kerül a sor, nem árt, ha tudjuk, hova is kell kötni a kocsinkon a kötelet. Pedig a legtöbben nem tudják. Én se tudtam. Most már tudom. Te tudod?

Ha most hirtelen vontatókötélre kéne venni a kocsidat, tudnád, hogyan kezdj hozzá?

Békésen csettegtem befelé valamelyik nap a kies fekvéséről híres Budapest városába vénséges vén, de szerintem nagyon szép Mazda B2200-asommal. Amikor is az előttem haladó B5-ös (1996-2005) VW Passat egy óriási fehér felhőt pöffentett és hirtelen lassulni kezdett. A belső sávban nem jött senki, így tempóból ki tudtam kerülni, de úgy döntöttem, nem hagyom ott szegényt a nyilvánvalóan szétszakadt hengerfejű motorjával, hanem legalább segítek neki lehúzódni a pár száz méterre lévő OMV-kút parkolójába. Kötél mindig van nálam (1992-es az autóm, van benne szerintem legalább félmillió kilométer, szóval jobb félni, mint megijedni), ha nála nincs is, ez nem probléma. Már az M1/M7 bevezető szakaszán álltunk, 100-as táblás részen, olyan nagyon nem volt nagy a para a többi autós miatt, ki tudtak kerülni minket. Így visszatolattam a Passat elé, kiraktam a vészvillogót, óvatosan kiszálltam, húztam is elő a kötelet rögtön. Közben a Passat sofőrje is kiszállt, magamkorabeli férfi, ijedt tanácstalansággal az arcán. Köszöntünk egymásnak, mondtam neki, hogy elszállt a hengerfej szerintem, mondta hogy lehet, mert nem indul újra a motor. Na, hozd a vonószemet és lehúzlak, jó? Jó. Az ám, de hol a vonószem? Meg hova kell becsavarni? Csak vakartuk a fejünket, mert ő szegény hiába kereste a csomagtartó alján a jókora varrótűre emlékeztető alkatrészt, én pedig nem találtam elöl a fedelet, ami minden normális autón a vonószem anyás menetét szokta takarni:

A jobb első fényszóró alatti elemet kell kipattintani a B5-ös Passaton, alatta van a behegesztett vonószem

Csak lestünk, mint a luki nyúl. Nem volt nagyon vicces, ahogy tanácstalanul álltunk, és dudálva húztak el mellettünk jobbról-balról (igen, a leállósávon is) a nem túl empatikus autóstársak a sztrádán. A passatos végül telefonon, az előző tulajtól próbálta megtudakolni, hogy a fenébe kell elhúzni a kocsiját, ha már így lerohadt vele – viszont én közben azt is felfedeztem, hogy a Mazdán hátul egyáltalán nincs hova kattintani a vontatókötél kampóját. Talán az alváz valamelyik furatába be lehetne akasztani, de egy 24 éves alvázon inkább nem érdemes ilyesmivel kísérletezni. Szégyenszemre ott kellett hagynom szegény srácot, remélem, sikerült találnia nálamnál tapasztaltabb segítséget végül. Mindenesetre amint beértem a szerkesztőségbe, megnéztem, hogy is kell(ett volna) kezdeni a Passattal a vontatást. Hát így: Hátul egyébként fedél sincs, csak a vonószem, ha tolatva akad el a Passat, nem lett volna gond:
Hátul a lökhárító alatt lapul a vonószem

Hátul a lökhárító alatt lapul a vonószem

Az eset nem hagyott nyugodni. Még aznap megkérdeztem jártamban-keltemben két másik B5-ös passatost, tudják-e, hogy kéne vontatni a kocsijukat, ha kéne. Nem tudta egyikük sem. Pedig ez a típus az egyik legnépszerűbb modell a mostani németimport-áradatban. Ráadásul nem csak a Passat ilyen trükkös, a korabeli többi VW-nél sem olyan világos a vonószem elhelyezkedése, mint más kocsiknál. Ez például a Polo eleje, hátulja:
A tizenéves Polók is a Passatához hasonló megoldással készültek

A tizenéves Polók is a Passatához hasonló megoldással készültek

A tizenéves Polók is a Passatához hasonló megoldással készültek

Hátul apró, de legalább megtalálható fedél alatt a vonószem

Kíváncsiságból végigszaladtam otthon a falunkon, megnéztem pár kocsit, melyiknek hogyan oldotta meg a gyártó a vonószemét. Íme, a képek néhány gyakoribb típusról:
5-ös Golf:

5-ös Golf: mint a Passat

Az 5-ös Golf fenekén fedél alatt van a menet a vonószemnek

Az 5-ös Golf fenekén fedél alatt van a menet a vonószemnek

Peugeot 407: elegánsan eldugták a vonószem menetének fedelét a jégkockatartóba

Peugeot 407: elegánsan eldugták a vonószem menetének fedelét a jégkockatartóba

Hátul a tipikus kupakos takarás a Peugeot 407-en

Hátul a tipikus kupakos takarás a Peugeot 407-en

Suzuki Swift: bolondbiztos megoldás a kettős fix vonószem. A lemezből préselt forma viszont vaskosabb kampókat nem tud fogadni

Suzuki Swift: bolondbiztos megoldás a kettős fix vonószem. A lemezből préselt forma viszont vaskosabb kampókat nem tud fogadni

A Swift hátsó vonószeme

A Swift hátsó vonószeme

Nem elegáns, de egyértelmű a 206-os Peugeot megoldása

Nem elegáns, de egyértelmű a 206-os Peugeot megoldása

Hátul se lehet eltéveszteni a 206-os vonószemét

Hátul se lehet eltéveszteni a 206-os vonószemét

Az Ignis elülső vonószeme. Ha magasra fut a kötél, le kell pattintani a lökhárító alsó kis elemét

Az Ignis elülső vonószeme. Ha magasra fut a kötél, le kell pattintani a lökhárító alsó kis elemét

Az Ignis hátsó vonószeme

Az Ignis hátsó vonószeme

Ezért is lehet szeretni a Dustert: modern autón se kell feltétlenül eldugdosni a kötél helyét

Ezért is lehet szeretni a Dustert: modern autón se kell feltétlenül eldugdosni a kötél helyét

Egy egyszerű japán dupla megoldás a Mazda Premacyn

Egy egyszerű japán dupla megoldás a Mazda Premacyn

A Trabin is megtaláltam a kampót

A Trabin is megtaláltam a kampót

És a slusszpoén, egy jó kis vadászautó:
Ha ezzel a Nivával akadunk el, nincs probléma

Ha ezzel a Nivával akadunk el, nincs probléma

A lökhárító is masszív tartócsövön van, a Nivát nem probléma elhúzni

A lökhárító is masszív tartócsövön van, a Nivát nem probléma elhúzni. Más kocsikon NE kössük a lökhárítóra a kötelet, az nagyon nem vontatásra tervezett alkatrész

Az se baj, ha hátul se kell keresgélni, hova akasszuk a kötelet

Az se baj, ha hátul se kell keresgélni, hova akasszuk a kötelet

Ja, egyébként aki még esetleg soha nem szervezett kutatóexpedíciót kivehető vonószemes autójának csomagtér-padlója alá, annak mutatom, egyáltalán hogy néz ki egy ilyen csavaros alkatrész:
Így néz ki egy vonószem. Vigyázat: típustól függően balmenetes is lehet!

Így néz ki egy vonószem. Vigyázat: típustól függően balmenetes is lehet!

És végül az eset tanulságaként egy jó tanács, ha nem veszitek zokon: készüljetek fel arra, hogy esetleg egyszer ti is kötélvégre kerültök valahol! A passatos srác se gondolta, hogy nemrég vett nagy, német, tankszerű autója ilyen csúfosan cserbenhagyja a sztráda közepén – ilyenkor akár konkrétan életmentő lehet, ha nem kell nekikezdeni tanakodni, hol a fenében van a vashurok a kocsin. Hamarosan azt is bemutatjuk egy kis képregényben, hogyan kell úgy vontatni, hogy mindenki életben maradjon a környéken és az anyagi kár se legyen jelentős a végére, de addig is házi feladat mindenkinek, hogy elöl-hátul egyaránt fedezze fel autóján, mit is kezdene egy vontatókötélvéggel a kezében, ha bekövetkezne a baj.

Kommentek

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.