Az előző részek tartalmából: a véletlen összehozott egy 850-es Fiattal, amit először sikerült járóképessé tenni és hazavinni, majd leleltározni a tartozékait és a műszaki állapotát. Ezután egy kiadósabb karosszériajavítás következett. Szinte attól a pillanattól kezdve, hogy hozzám került a kis 850-es, azon aggódtam, milyen állapotban lehet a vezérműlánca. Ugyan rendellenes hangokat nem hallottam felőle, de mégis, jobb lett volna megbizonyosodni róla, hogy minden rendben van vele. Félelmem egyébként onnan származik, hogy már korábban is volt egy 850-esem, és azzal épp a vezérműlánc miatt maradtam állva. A hazavontatás és a szétszerelés után derült ki, hogy nemcsak a lánc volt kopott, de a végén még a lánckerekeken is alig maradt fog.

Garázsba költözött a 850-es. Újra lekerült róla a hátfal, s nem sokkal később az alsó része is, hogy megvizsgálhassam a vezérműlánc állapotát

Az egyetlen probléma, hogy a lánc állapotát úgy lehet a legbiztosabban ellenőrizni, ha közvetlenül ránézünk, megfeszegetjük ujjal vagy csavarhúzóval és megnézzük, mennyit lóg. Igen ám, csak ehhez szerelni kell, és nem is keveset! A hátfal leszerelése a farmotoros Fiatoknál nem nagy ügy, sokat kell ugyan csavarozni, de egyszerűen, könnyen megy. Utána viszont le kell venni az ékszíjakat, a centrifugális olajszűrő fedelét (ez még nem nagy feladat), de utána le kell csavarni egy jókora anyát, le kell húzni az ékszíjtárcsával egybeépített olajszűrőt, majd le kell emelni a láncfedelet, amit jó sok csavar rögzít. A megfelelő szerszámok birtokában ez sem megoldhatatlan, de a nagy anyát sokan bontogatják mégis hidegvágóval, az ékszíjtárcsa lehúzásához pedig ajánlott háromkaros lehúzót használni – már ha van kéznél. További gond, hogy összerakáskor egy sor tömítést cserélni kell, ami utánjárást és plusz költséget jelent. Mindez persze nem gond, ha valóban cseréljük a vezérműláncot és a lánckerekeket, de csak azért, hogy megnézzük, mennyire nyúlt meg?!
A 850-esen a vezérműlánc a főtengelytől tízóra irányban látható alumínium fedél alatt található. Nem kis munka eljutni hozzá, ráadásul jó, ha megvannak hozzá a megfelelő szerszámok és a tömítések is cserére szorulhatnak

A 850-esen a vezérműlánc a főtengelytől tíz óra irányában látható alumínium fedél alatt található. Nem kis munka eljutni hozzá, ráadásul jó, ha megvannak hozzá a megfelelő szerszámok és a tömítések is cserére szorulhatnak

Elgondolkoztam rajta, hogyan lehetne legalább nagyjából képet kapni a vezérműláncról anélkül, hogy felesleges szerelgetésbe és kiadásokba kellene bonyolódni. Némi merengés után kitaláltam valamit, és roppant büszke voltam az ötletemre. Majd beírtam a Google keresőjébe, hogy timing chain slack, azaz vezérműlánclógás, és látnom kellett, hogy nem találtam fel semmit! A módszer régen létezik, és feszítőszerkezet nélküli láncokra (mint a 850-esé, a kis Polskié, vagy a V8-asoké) beváltnak tekinthető. Az egyszerűség kedvéért itt a videó:
A módszer egyébként azon alapul, hogy a főtengely és a gyújtáselosztó rotorja között közvetlen kapcsolat van. Illetve a kapcsolat közvetlensége nagyban függ a vezérműlánc állapotától. De nem csak attól, és erre nagyon kell vigyázni! A gyújtáselosztó tengelyének lógása bezavarhat a képbe, ezért azt előbb ki kell zárni. Én a következőképpen végeztem. A főtengelyt addig forgattam, amíg a főtengelyen, azaz jelen esetben az ékszíjtárcsa-olajszűrőn lévő jelölés fedésbe került a motorblokkon lévő jelöléssel.
Körülbelül tizenkét óránál, az ékszíj alatt láthatóak a jelölések. Most épp fedésben vannak

Körülbelül tizenkét óránál, az ékszíj alatt láthatóak a jelölések. Most épp fedésben vannak

Közben megnéztem, merre forog a rotor. Miután a jelölések fedésbe kerültek, a rotort ütközésig tovább forgattam abba az irányba, amerre addig is forgott. Ezzel kiiktattam a foghézagot a játékból. (A szükséges erő mértékét érdemes lehet előtte lötyögtetéssel ellenőrizni! Ha nincs lötyögés, annyival könnyebb dolgunk van.)
rotor

Ha forgásában lötyög, azaz holtjátéka van a gyújtáselosztó tengelyének, ami a rotor mozgásán egyszerűen követhető, akkor azt előbb – a rotor megfelelő irányban forgatásával ki kell egyenlíteni!

Amikor ez megvolt, akkor ellenkező irányba kezdtem forgatni a főtengelyt, és közben azt a pillanatot próbáltam elkapni, amikor a rotor megmozdul. Hiszen ilyenkor a főtengely forgatásával épp a vezérműlánc lötyögését egyenlítem ki, vagyis ahogy a főtengely fordul, először még a hézag egyenlítődik ki, és a lánc csak ezután kapaszkodik bele a lánckerékbe, és viszi magával a vezérműtengelyt és vele együtt a gyújtáselosztó tengelyét, vagyis a rotort.
fotengely

Ennyi holtjátékot mutatnak a jelölések. Ez még igazán belefér!

Mint a filmen is látható volt, a 7 foknyi lötyögés még nem gond, ám amikor már két számjegyűvé válik, akkor érdemes tervbe venni a cserét. Mivel az enyém a határérték alatt maradt, vidáman, és most már gondtalanul autózom tovább a 850-essel – legalábbis a vezérműlánc miatt már nem fő a fejem! Találtam egy szemléletes ábrát a motorról, ezen talán jobban látszanak a részletek:
Így néz ki egy hajdani prospektusban a motor, igaz, nem a sima limuziné, hanem a sportosabb változatoké. Ezt jelzi a több leömlőcsöves kipufogó és az utalás a tárcsafékre, ami a 37 lóerős Specialon és a Sportcoupén volt széria

Így néz ki egy hajdani prospektusban a motor, igaz, nem a sima limuziné, hanem a sportosabb változatoké. Ezt jelzi a több leömlőcsöves kipufogó és az utalás a tárcsafékre, ami a 37 lóerős Specialon és a Sportcoupén volt széria

S, ha már annyi szó esett róla, íme egy vezérműlánckészlet a lánccal és a hajtott (nagy) valamint a hajtó (kicsi) lánckerékkel:
Így néz ki egy vezérműlánc, méghozzá egy tuning kivitel, amin csavarokkal állítható a főtengely és a vezérműtengely egymáshoz képesti helyzete. A lényeg azonban változatlan: A kis lánckerék a főtengelyen van, és az hajtja a kétszer akkorát, ami a szelepeket mozgató vezérműtengelynek adja tovább a forgást

Így néz ki egy vezérműlánc, méghozzá egy tuning kivitel, amin csavarokkal állítható a főtengely és a vezérműtengely egymáshoz képesti helyzete. A lényeg azonban változatlan: A kis lánckerék a főtengelyen van, és az hajtja a kétszer akkorát, ami a szelepeket mozgató vezérműtengelynek adja tovább a forgást

Az előző részek itt olvashatók: első, második, harmadik, negyedik, ötödik. Folytatása nem marad el!