Vezérműlánc-veszedelem

Fiat 850 sztori 6. rész

Szerző: Gajdán Miklós levél küldés 
Dátum: 2016.05.19. 15.00

Sokat futott autóknál kritikus kérdés a vezérműlánc állapota. Itt egy módszer, hogyan lehet szétszerelés nélkül közelítő képet kapni a kopottságáról.

Vezérműlánc-veszedelem

Az előző részek tartalmából: a véletlen összehozott egy 850-es Fiattal, amit először sikerült járóképessé tenni és hazavinni, majd leleltározni a tartozékait és a műszaki állapotát. Ezután egy kiadósabb karosszériajavítás következett. Szinte attól a pillanattól kezdve, hogy hozzám került a kis 850-es, azon aggódtam, milyen állapotban lehet a vezérműlánca. Ugyan rendellenes hangokat nem hallottam felőle, de mégis, jobb lett volna megbizonyosodni róla, hogy minden rendben van vele. Félelmem egyébként onnan származik, hogy már korábban is volt egy 850-esem, és azzal épp a vezérműlánc miatt maradtam állva. A hazavontatás és a szétszerelés után derült ki, hogy nemcsak a lánc volt kopott, de a végén még a lánckerekeken is alig maradt fog.

Garázsba költözött a 850-es. Újra lekerült róla a hátfal, s nem sokkal később az alsó része is, hogy megvizsgálhassam a vezérműlánc állapotát

Az egyetlen probléma, hogy a lánc állapotát úgy lehet a legbiztosabban ellenőrizni, ha közvetlenül ránézünk, megfeszegetjük ujjal vagy csavarhúzóval és megnézzük, mennyit lóg. Igen ám, csak ehhez szerelni kell, és nem is keveset! A hátfal leszerelése a farmotoros Fiatoknál nem nagy ügy, sokat kell ugyan csavarozni, de egyszerűen, könnyen megy. Utána viszont le kell venni az ékszíjakat, a centrifugális olajszűrő fedelét (ez még nem nagy feladat), de utána le kell csavarni egy jókora anyát, le kell húzni az ékszíjtárcsával egybeépített olajszűrőt, majd le kell emelni a láncfedelet, amit jó sok csavar rögzít. A megfelelő szerszámok birtokában ez sem megoldhatatlan, de a nagy anyát sokan bontogatják mégis hidegvágóval, az ékszíjtárcsa lehúzásához pedig ajánlott háromkaros lehúzót használni – már ha van kéznél. További gond, hogy összerakáskor egy sor tömítést cserélni kell, ami utánjárást és plusz költséget jelent. Mindez persze nem gond, ha valóban cseréljük a vezérműláncot és a lánckerekeket, de csak azért, hogy megnézzük, mennyire nyúlt meg?!
A 850-esen a vezérműlánc a főtengelytől tízóra irányban látható alumínium fedél alatt található. Nem kis munka eljutni hozzá, ráadásul jó, ha megvannak hozzá a megfelelő szerszámok és a tömítések is cserére szorulhatnak

A 850-esen a vezérműlánc a főtengelytől tíz óra irányában látható alumínium fedél alatt található. Nem kis munka eljutni hozzá, ráadásul jó, ha megvannak hozzá a megfelelő szerszámok és a tömítések is cserére szorulhatnak

Elgondolkoztam rajta, hogyan lehetne legalább nagyjából képet kapni a vezérműláncról anélkül, hogy felesleges szerelgetésbe és kiadásokba kellene bonyolódni. Némi merengés után kitaláltam valamit, és roppant büszke voltam az ötletemre. Majd beírtam a Google keresőjébe, hogy timing chain slack, azaz vezérműlánclógás, és látnom kellett, hogy nem találtam fel semmit! A módszer régen létezik, és feszítőszerkezet nélküli láncokra (mint a 850-esé, a kis Polskié, vagy a V8-asoké) beváltnak tekinthető. Az egyszerűség kedvéért itt a videó:
A módszer egyébként azon alapul, hogy a főtengely és a gyújtáselosztó rotorja között közvetlen kapcsolat van. Illetve a kapcsolat közvetlensége nagyban függ a vezérműlánc állapotától. De nem csak attól, és erre nagyon kell vigyázni! A gyújtáselosztó tengelyének lógása bezavarhat a képbe, ezért azt előbb ki kell zárni. Én a következőképpen végeztem. A főtengelyt addig forgattam, amíg a főtengelyen, azaz jelen esetben az ékszíjtárcsa-olajszűrőn lévő jelölés fedésbe került a motorblokkon lévő jelöléssel.
Körülbelül tizenkét óránál, az ékszíj alatt láthatóak a jelölések. Most épp fedésben vannak

Körülbelül tizenkét óránál, az ékszíj alatt láthatóak a jelölések. Most épp fedésben vannak

Közben megnéztem, merre forog a rotor. Miután a jelölések fedésbe kerültek, a rotort ütközésig tovább forgattam abba az irányba, amerre addig is forgott. Ezzel kiiktattam a foghézagot a játékból. (A szükséges erő mértékét érdemes lehet előtte lötyögtetéssel ellenőrizni! Ha nincs lötyögés, annyival könnyebb dolgunk van.)
rotor

Ha forgásában lötyög, azaz holtjátéka van a gyújtáselosztó tengelyének, ami a rotor mozgásán egyszerűen követhető, akkor azt előbb – a rotor megfelelő irányban forgatásával ki kell egyenlíteni!

Amikor ez megvolt, akkor ellenkező irányba kezdtem forgatni a főtengelyt, és közben azt a pillanatot próbáltam elkapni, amikor a rotor megmozdul. Hiszen ilyenkor a főtengely forgatásával épp a vezérműlánc lötyögését egyenlítem ki, vagyis ahogy a főtengely fordul, először még a hézag egyenlítődik ki, és a lánc csak ezután kapaszkodik bele a lánckerékbe, és viszi magával a vezérműtengelyt és vele együtt a gyújtáselosztó tengelyét, vagyis a rotort.
fotengely

Ennyi holtjátékot mutatnak a jelölések. Ez még igazán belefér!

Mint a filmen is látható volt, a 7 foknyi lötyögés még nem gond, ám amikor már két számjegyűvé válik, akkor érdemes tervbe venni a cserét. Mivel az enyém a határérték alatt maradt, vidáman, és most már gondtalanul autózom tovább a 850-essel – legalábbis a vezérműlánc miatt már nem fő a fejem! Találtam egy szemléletes ábrát a motorról, ezen talán jobban látszanak a részletek:
Így néz ki egy hajdani prospektusban a motor, igaz, nem a sima limuziné, hanem a sportosabb változatoké. Ezt jelzi a több leömlőcsöves kipufogó és az utalás a tárcsafékre, ami a 37 lóerős Specialon és a Sportcoupén volt széria

Így néz ki egy hajdani prospektusban a motor, igaz, nem a sima limuziné, hanem a sportosabb változatoké. Ezt jelzi a több leömlőcsöves kipufogó és az utalás a tárcsafékre, ami a 37 lóerős Specialon és a Sportcoupén volt széria

S, ha már annyi szó esett róla, íme egy vezérműlánckészlet a lánccal és a hajtott (nagy) valamint a hajtó (kicsi) lánckerékkel:
Így néz ki egy vezérműlánc, méghozzá egy tuning kivitel, amin csavarokkal állítható a főtengely és a vezérműtengely egymáshoz képesti helyzete. A lényeg azonban változatlan: A kis lánckerék a főtengelyen van, és az hajtja a kétszer akkorát, ami a szelepeket mozgató vezérműtengelynek adja tovább a forgást

Így néz ki egy vezérműlánc, méghozzá egy tuning kivitel, amin csavarokkal állítható a főtengely és a vezérműtengely egymáshoz képesti helyzete. A lényeg azonban változatlan: A kis lánckerék a főtengelyen van, és az hajtja a kétszer akkorát, ami a szelepeket mozgató vezérműtengelynek adja tovább a forgást

Az előző részek itt olvashatók: első, második, harmadik, negyedik, ötödik. Folytatása nem marad el!

Kommentek

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Nem sikerült mentőt hívni a Szentendrei úti tragédiához

Szombat éjjel közvetlenül a szentendrei úti tragédia bekövetkezte után jártam a baleset helyszínén. Nem sikerült segítséget hívnom, másnak szerencsére igen.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Megtalálod a Bentley-t ezen a 60 ezer megapixeles fotón?

A világ egyik legnagyobb fényképét készíttette el a Bentley. A technológia a NASA-tól származik, a téma pedig a világ egyik legdrágább felnőtt játszótere: Dubaj.

Paddockforradalom a Forma-1-ben

Folytatódik a Forma-1 megújítása, az új tulajdonos, a Liberty Media döntése alapján az idei évtől korlátozott számban a paddockba szóló belépőket is piacra dobnak.

Váratlan magyar konkurenst kapott a McDonalds

Különleges töltőállomást mutatott be a MOL, Kelet-Közép-Európában elsőként a drive through szolgáltatást vezetnek be rajta.

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panaszt tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

F1: Csak a fejeket figyeljük!

Holnap az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel megkezdődik a 2017-es Forma-1-es szezon. Mutatjuk a versenyzők idei sisakjait, hogy tudjuk, mikor kit látunk a pályán.

Csalással vádolják a Fordot

Elégedetlen ügyfelek csoportos pert indítottak a Ford ellen, mert legizmosabb autójuk pont arra nem alkalmas, amire hirdették.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

Forma-1-es kvíz profiknak és tanulékony kezdőknek

Kened-vágod az F1-es pilóták fontos és érdekes statisztikáit? Ha igen, ha nem, itt egy kérdezz-felelek, amiből a lexikon-agyú rajongók is tanulhatnak. Tedd próbára magad!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.