Vezérműlánc-veszedelem

Fiat 850 sztori 6. rész

Szerző: Gajdán Miklós levél küldés 
Dátum: 2016.05.19. 15.00

Sokat futott autóknál kritikus kérdés a vezérműlánc állapota. Itt egy módszer, hogyan lehet szétszerelés nélkül közelítő képet kapni a kopottságáról.

Vezérműlánc-veszedelem

Az előző részek tartalmából: a véletlen összehozott egy 850-es Fiattal, amit először sikerült járóképessé tenni és hazavinni, majd leleltározni a tartozékait és a műszaki állapotát. Ezután egy kiadósabb karosszériajavítás következett. Szinte attól a pillanattól kezdve, hogy hozzám került a kis 850-es, azon aggódtam, milyen állapotban lehet a vezérműlánca. Ugyan rendellenes hangokat nem hallottam felőle, de mégis, jobb lett volna megbizonyosodni róla, hogy minden rendben van vele. Félelmem egyébként onnan származik, hogy már korábban is volt egy 850-esem, és azzal épp a vezérműlánc miatt maradtam állva. A hazavontatás és a szétszerelés után derült ki, hogy nemcsak a lánc volt kopott, de a végén még a lánckerekeken is alig maradt fog.

Garázsba költözött a 850-es. Újra lekerült róla a hátfal, s nem sokkal később az alsó része is, hogy megvizsgálhassam a vezérműlánc állapotát

Az egyetlen probléma, hogy a lánc állapotát úgy lehet a legbiztosabban ellenőrizni, ha közvetlenül ránézünk, megfeszegetjük ujjal vagy csavarhúzóval és megnézzük, mennyit lóg. Igen ám, csak ehhez szerelni kell, és nem is keveset! A hátfal leszerelése a farmotoros Fiatoknál nem nagy ügy, sokat kell ugyan csavarozni, de egyszerűen, könnyen megy. Utána viszont le kell venni az ékszíjakat, a centrifugális olajszűrő fedelét (ez még nem nagy feladat), de utána le kell csavarni egy jókora anyát, le kell húzni az ékszíjtárcsával egybeépített olajszűrőt, majd le kell emelni a láncfedelet, amit jó sok csavar rögzít. A megfelelő szerszámok birtokában ez sem megoldhatatlan, de a nagy anyát sokan bontogatják mégis hidegvágóval, az ékszíjtárcsa lehúzásához pedig ajánlott háromkaros lehúzót használni – már ha van kéznél. További gond, hogy összerakáskor egy sor tömítést cserélni kell, ami utánjárást és plusz költséget jelent. Mindez persze nem gond, ha valóban cseréljük a vezérműláncot és a lánckerekeket, de csak azért, hogy megnézzük, mennyire nyúlt meg?!
A 850-esen a vezérműlánc a főtengelytől tízóra irányban látható alumínium fedél alatt található. Nem kis munka eljutni hozzá, ráadásul jó, ha megvannak hozzá a megfelelő szerszámok és a tömítések is cserére szorulhatnak

A 850-esen a vezérműlánc a főtengelytől tíz óra irányában látható alumínium fedél alatt található. Nem kis munka eljutni hozzá, ráadásul jó, ha megvannak hozzá a megfelelő szerszámok és a tömítések is cserére szorulhatnak

Elgondolkoztam rajta, hogyan lehetne legalább nagyjából képet kapni a vezérműláncról anélkül, hogy felesleges szerelgetésbe és kiadásokba kellene bonyolódni. Némi merengés után kitaláltam valamit, és roppant büszke voltam az ötletemre. Majd beírtam a Google keresőjébe, hogy timing chain slack, azaz vezérműlánclógás, és látnom kellett, hogy nem találtam fel semmit! A módszer régen létezik, és feszítőszerkezet nélküli láncokra (mint a 850-esé, a kis Polskié, vagy a V8-asoké) beváltnak tekinthető. Az egyszerűség kedvéért itt a videó:
A módszer egyébként azon alapul, hogy a főtengely és a gyújtáselosztó rotorja között közvetlen kapcsolat van. Illetve a kapcsolat közvetlensége nagyban függ a vezérműlánc állapotától. De nem csak attól, és erre nagyon kell vigyázni! A gyújtáselosztó tengelyének lógása bezavarhat a képbe, ezért azt előbb ki kell zárni. Én a következőképpen végeztem. A főtengelyt addig forgattam, amíg a főtengelyen, azaz jelen esetben az ékszíjtárcsa-olajszűrőn lévő jelölés fedésbe került a motorblokkon lévő jelöléssel.
Körülbelül tizenkét óránál, az ékszíj alatt láthatóak a jelölések. Most épp fedésben vannak

Körülbelül tizenkét óránál, az ékszíj alatt láthatóak a jelölések. Most épp fedésben vannak

Közben megnéztem, merre forog a rotor. Miután a jelölések fedésbe kerültek, a rotort ütközésig tovább forgattam abba az irányba, amerre addig is forgott. Ezzel kiiktattam a foghézagot a játékból. (A szükséges erő mértékét érdemes lehet előtte lötyögtetéssel ellenőrizni! Ha nincs lötyögés, annyival könnyebb dolgunk van.)
rotor

Ha forgásában lötyög, azaz holtjátéka van a gyújtáselosztó tengelyének, ami a rotor mozgásán egyszerűen követhető, akkor azt előbb – a rotor megfelelő irányban forgatásával ki kell egyenlíteni!

Amikor ez megvolt, akkor ellenkező irányba kezdtem forgatni a főtengelyt, és közben azt a pillanatot próbáltam elkapni, amikor a rotor megmozdul. Hiszen ilyenkor a főtengely forgatásával épp a vezérműlánc lötyögését egyenlítem ki, vagyis ahogy a főtengely fordul, először még a hézag egyenlítődik ki, és a lánc csak ezután kapaszkodik bele a lánckerékbe, és viszi magával a vezérműtengelyt és vele együtt a gyújtáselosztó tengelyét, vagyis a rotort.
fotengely

Ennyi holtjátékot mutatnak a jelölések. Ez még igazán belefér!

Mint a filmen is látható volt, a 7 foknyi lötyögés még nem gond, ám amikor már két számjegyűvé válik, akkor érdemes tervbe venni a cserét. Mivel az enyém a határérték alatt maradt, vidáman, és most már gondtalanul autózom tovább a 850-essel – legalábbis a vezérműlánc miatt már nem fő a fejem! Találtam egy szemléletes ábrát a motorról, ezen talán jobban látszanak a részletek:
Így néz ki egy hajdani prospektusban a motor, igaz, nem a sima limuziné, hanem a sportosabb változatoké. Ezt jelzi a több leömlőcsöves kipufogó és az utalás a tárcsafékre, ami a 37 lóerős Specialon és a Sportcoupén volt széria

Így néz ki egy hajdani prospektusban a motor, igaz, nem a sima limuziné, hanem a sportosabb változatoké. Ezt jelzi a több leömlőcsöves kipufogó és az utalás a tárcsafékre, ami a 37 lóerős Specialon és a Sportcoupén volt széria

S, ha már annyi szó esett róla, íme egy vezérműlánckészlet a lánccal és a hajtott (nagy) valamint a hajtó (kicsi) lánckerékkel:
Így néz ki egy vezérműlánc, méghozzá egy tuning kivitel, amin csavarokkal állítható a főtengely és a vezérműtengely egymáshoz képesti helyzete. A lényeg azonban változatlan: A kis lánckerék a főtengelyen van, és az hajtja a kétszer akkorát, ami a szelepeket mozgató vezérműtengelynek adja tovább a forgást

Így néz ki egy vezérműlánc, méghozzá egy tuning kivitel, amin csavarokkal állítható a főtengely és a vezérműtengely egymáshoz képesti helyzete. A lényeg azonban változatlan: A kis lánckerék a főtengelyen van, és az hajtja a kétszer akkorát, ami a szelepeket mozgató vezérműtengelynek adja tovább a forgást

Az előző részek itt olvashatók: első, második, harmadik, negyedik, ötödik. Folytatása nem marad el!

Kommentek

Milyen lesz idén az F1? A Red Bull videón mutatja meg

Egy igazi F1-rajongónak ugyan nem lesz újdonság, de megnézésre azért érdemes a Red Bull animációs videója, amelybe az autók idei változásait tekinthetjük át.

F1: “Első nap az iskolában” – videó

Videós összeállítás Valtteri Bottas első napjáról a Mercedes központjában

F1: Magnussent nem érdekli a renault-s beszólás

A Renault-tól a Haashoz igazolt Kevin Magnussen nem vette magára, hogy az előző csapata főnöke megkérdőjelezte a munkamorálját.

Ezért nincs itthon normálisan eltakarítva a hó

Egy olvasói videó kapcsán megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy ugyan miért nincs normálisan letakarítva a hó az utakról. Megkaptuk a választ.

Több téren is tökéletesebb az idei Lexus IS

Az idei évre frissülő Lexus IS átgondoltabb külsővel, javított kezelőfelülettel, átfésült futóművel érkezik, és most is, mint mindig, a német konkurencia babérjaira tör.

Nyolcmillióért szerelt fel tűzoltókat a Mercedes

Nyolc millió forint értékű adománnyal támogatja a Mercedes-gyár a megyei tűzoltószövetséget.

Részegen vezette a Ferrarit, borítékolható volt az eredmény

Egy texasi fiatalember talán azt hihette, csak pickupjának tolja csutkarészegen, de sajnos egy Ferrariban ült.

Nem készül több a világ leggyorsabb autójából

A Hennessey lezárt egy korszakot, elkészítették az utolsó Venom GT-t. Jöhet az újabb projekt.

F1: Ezért mellőzte Wehrleint a Mercedes

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azért nem Pascal Wehrleint ültette Nico Rosberg helyére, mert nem akarta tönkretenni a fiatal pilóta karrierjét.

“Feltámad a Trabant, 1,4 millióba fog kerülni!”

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a közösségi hálókon, és egyre több oldal hiteles állításként veszi át, pedig csak nyomokban igaz.

F1: Maldonado várta a mercis lepattanót

A korábbi Williams- és Lotus-pilóta balesetkirály, Pastor Maldonado abban reménykedett, hogy Nico Rosberg visszavonulása visszatérési lehetőséget nyit számára a Forma-1-ben.

F1: 2017-ben is a tavalyi autóval indulna a sereghajtó

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.