15 év legmenőbb járgányai

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.05.19. 07.00

15 év alatt sok minden megfordult a Vezess szerkesztőinek keze között. De nem egy Rolls-Royce, vagy Ferrari a legritkább vagy a legdrágább ezek közül. Vannak még különlegesebb, még értékesebb skalpok is.

Másfél évtized van már a Vezess mögött, így egy kicsit még nézzék el nekünk, hogy ennyire pörgünk a szülinapunkon. Végül is érthető, 15 éve készülünk rá.

15 év alatt a csapnivaló, átlagos és szuper kocsikon kívül néha egész különleges járgányok is kerültek a kezeink közé. Hajótól a repülőgépen át a sorozatgyártásig el sem jutott szerkezetekig. Összeszedtünk párat ezek közül. Vannak egészen autónak látszó tárgyak, és olyanok is, amelyeknek egyáltalán nincs kereke, vagy éppen száznál is több van belőle.

Peugeot BB1

Ritka alkalom, hogy hasonló tanulmányautót csak úgy odavetnek az újságíróknak kipróbálásra, így kellő áhítattal ültünk be a járgányba, amelyet nemrég még Frankfurtban csodáltunk, amint elérhetetlen távolságban egy pörgő-forgó állványon virított. Papíron a BB1-es négy embernek kínál elegendő helyet. Kis csalás persze van a dologban, hiszen nem teljes értékű ülések várják az utasokat – ezek el sem férnének odabent – hanem lehajtható támlájú robogóülések. Így gyerekjáték a hátsó ülések megközelítése.

Ezeket, ha az alap 160 literes, kék műfűvel borított csomagtérnél többre van szükség, ki is lehet kapni, ilyenkor a magányos sofőr 855 liternyi térben eloszlatott csomaggal is utazhat. A bőrborítású utastér 190 centivel csak hátul szűk, elöl a furcsa, magas üléspozíció ellenére is elegendő a hely. A BB1 csővázát a Peugeot motoros részlege tervezte, de a vázhoz már normális, autós kormánymű, futómű kapcsolódik. A karosszéria szénszálas műanyag, a jármű súlya üresen 500, a padlószinten lévő, két csoportba rendezett lítiumion akkumulátorokkal pedig 600 kilogramm. A teljes cikk itt olvasható.

Honda FCX Clarity hidrogénhajtással

Rácz kolléga már 2009-ben vezette azt az autót, ami még ma is csak a jövőt idézi: a hidrogén-hajtású Honda FCX Clarity-t.

„Tüzelőanyag-cellás, szekunder hajtásában elektromos autó, rendes, tágas szedán, működik, gurul, sorozatban (igaz, elég kis sorozatban) gyártják, Japánban és az USA-ban halandónak is lehet lízingbe’. (Havi 600 dollár, bő 100 000 forint a lízingdíj, plusz üzemanyag.) Melyik európai márka is tud ilyet?

Honda FCX Clarity

Csodát vártam, egy autót kaptam. Négy kerék, négy ajtó, van orra, fara, fényszórói, semmi különös. Akár az új Accord is lehetett volna ilyen, ahelyett, amilyen lett. Formája különleges, de nem forgatja jobban a fejeket az utcán, mint a nyílhegyű, űrhajószerű nyolcadik generációs Civic tette, amikor megjelent három éve.” A teljes 2009-es cikk itt olvasható.

Lágymányos termes személyhajó

Mivel általában az idétlen, nem autószerű dolgok engem érdekelnek a legjobban, a legtöbb mókás, extrém dolog is nekem jutott. Itt van például a Lágymányos termes személyhajó. Ezt akkor néztük meg közelebbről, amikor a BKK új hajójáratai beindultak.

„Közben befutott a hajó – csalódottak vagyunk, a tetejéről szerettünk volna a távolba tekinteni, de ez a hajó földszintes – azért felszálltunk, megvettük a jegyeinket, és gyorsan elvegyültünk a láthatóan ráérő, nem munkába igyekvő tömegben. Komótosan körbefényképeztük a hajót, a műszaki hiba miatt éppen nem működő vécét, a zárt büfét – jól esett volna egy jeges sör/ananászlé a perzselő napsütésben, és végignéztük a kezdő matróz kötéldobási kísérleteit az egyik kikötésnél. A Lágymányos névre keresztelt termes személyhajót 1966-ban gyártották az MHD váci gyáregységében, és már nem sokkal a gyártása után a BKV tulajdonába került. Mielőtt az új járaton szolgáló hajók július elején üzembe álltak, mindegyiküket felújították. Kaptak légkondit – sok értelmük nincs egy nagyjából nyitottként üzemelő járművön – kiegészítő fűtést, illetve a dízelmotorokat is rendbe szedték.

Motorterében két darab, egymástól függetlenül dolgozó Leyland SW400-as motor dolgozik. Mindkettőjüknek jut egy-egy hajócsavar, amelyet irány- és nyomatékváltó közbeiktatásával hajtanak meg. A nyomatékváltó nagyjából lefelezi a főtengely üzemi 1400-as percenkénti fordulatszámát, és a hajócsavarok mindkét irányba képesek hajtani, akár úgy is, hogy egyik az előre, a másik hátrafelé tolja a vizet. További részletek itt találhatók a hajóról.

Cavour repülőgéphordozó

Rácz kollégának is van egy hajós skalpja, mondjuk ő nem ült annak a kormányánál, így nem is tudom, hogy az ér-e. Mindegy, nagy és érdekes gép egy anyahajó, vagy precízebben repülőgép-hordozó, így jöjjön csak bátran:

„A kezdeti félszeg álmélkodás után (húdenagy, húmekkora helikopter van benne, húcsak le ne lőjenek a katonák, ha bemegyek egy NO ENTRY tábla mögé) egyre bátrabban mászkáltam ide-oda a fémes gépzsírszagban. Lelkesen rohangáltam a meredek lépcsők szűk fokain, próbáltam fotózni a 2500 négyzetméteres, félhomályos hangárban, nézegettem a két Agusta EH 101 helikoptert, ami most a hajón lakik. Elképedtem azon, mennyi tűzoltóslag és csőcsatlakozó van mindenütt – láthatóan a tűz a legnagyobb mumus egy ilyen hajón. És megnéztem a kabinomat. Állítólag sima legénységi háló, négy priccsel, vagyis 2-2 emeletes ággyal. A fekhely elég hosszú, elég széles, de felülni már nem lehet rajta.”

További részletek az olasz hadihajóról itt találhatók.

Autogyro

Az autó és repülés közti láncszemet is felfedeztük, az Autogyro személyében: “18 millió Ft körül van a Calidus listaára. Olcsóbbak és drágábbak is vannak a piacon, az Autogyro zárt gépe talán egy gazdagon extrázott új Golfnak felelne meg a maga kategóriájában, ha autós hasonlatot keresnénk. Mire hazaért, belajstromozták és hivatalosan is nekifuthatott első felszállásának a gép, ami húszmillió forintba került a tulajdonosának. Innentől viszont zárt kabinban ultralight (fél tonna alatti) kategóriában neki a legkönnyebb az élete a hobbicélú polgári repülésben.

autogyro

A karbantartást 100 üzemóránként kell elvégezni szakszervizben, pár tízezer forintos költséget jelent ez a munka. Az óránkénti 14-17 litert nem hétszáz forintos repülőbenzinből, hanem sima 95-ösből kéri. A legjobb pedig az autogirókban, hogy még akkor is lehet repülni velük, amikor mással már nemigen. Mivel az oldalszélre minimálisan érzékeny, még akkor is repülhet, amikor a merevszárnyú gépekkel már istenkísértés lenne a felszállás.” A teljes anyag ide kattintva olvasható el.

Kamov KA-26

Egy fokkal közelebb áll a hagyományos repüléshez a Kamov Ka 26-os permetezőgép. A koax rotor mondjuk nem mindennapos, de helikoptert gyakrabban lát az átlagember, mint Autogyrót.

“Kétórás autózás után, már terepjáróban ülve megpillantom a buta, de mással összetéveszthetetlen formájú járgányt. Elöl ormótlan kabin, mögötte furcsa, tölcsér alakú vegyszertartály, mindez pálcika lábakon – egy Kamov Ka-26-os. Az egészet a permetezőfejek, drótkötelek és a riasztóan lógó dupla rotor koronázza meg. Nem éppen szívderítő látvány, de egy hajó is ostobán fest, ha nem a saját közegében, hanem szárazföldön áll.

kamov

A helikopter oldalára tapasztott két ronda hordó rejti a kilenchengeres csillagmotorokat. Egyenként 9400 köbcentisek, és 650 lóerős teljesítményt dobnak össze. Hangjuk rettenetes, főleg az indulás másodpercei bizonytalaníthatják el a repülésről álmodozó embert. A kipufogóból előbújó szürke füstpamacsok szerencsére hamar eltűnnek, és a rémisztő kattogás is egyre inkább kellemes visításba fordul, ahogy lassan begyorsulnak a motorok. Még néhány másodperc várakozás, majd a minden eresztékében rázkódó gépezet valószínűtlen könnyedséggel és gyorsasággal felszökken a levegőbe. Még egy pillanat és már el is tűnt. Ide kattintva helikopteres deszikkálás izgulható végig.

Plasser & Theurer PM 1000 URM

Talán ennél hosszabb járművel nem is fogunk találkozni. A dízelhajtású, kisvárosnyi energiát zabáló monstrum egy kilométer hosszú, ritkább, és drágább mint a gyémántberakásos Bugatti Veyron, de olyan lassú, mint egy köszvényes lajhár. Közben annyi mindent elvégez, hogy leírni is fárasztó. “Ameddig a szem ellát, a pusztító melegben csak egy gigantikus, munkagép-sárga szörnyeteg vánszorog az egyik sínpáron. Durván egy kilométernyi, jól szervezett, szüntelenül dolgozó mozgó város újítja fel éppen a vasúti alépítményt, magyarul a töltést. Maga a több fázisból álló munkát végző gép alig 270 méteres, de a szükséges kiegészítőket, nyersanyagokat szállító vagonokkal együtt a szerelvény hossza az egy kilométert is meghaladja. Ebben minden benne van, a több vagonnyi, milliónyi eurót érő pótalkatrészeket, szerszámokat szállító kocsik is, hiszen a gép nem állhat meg, ha valami elromlik, azt itt helyben javítja meg a személyzet.”

plasser

A teljes anyag itt található, képpel, videóval, 1957-es filmbetéttel.

Légpárnás

Bár fertelmes időt fogtunk ki vele, mégis hatalmas móka szélben, jégen csapatni egy légpárnással.

“Hatvan km/órás hátszéllel szaggatunk az olvadófélben lévő, már csak néhány centiméter vastag jégen, és vészesen közeledünk a parthoz egy fék nélküli szerkezettel. Másra már nem tudok figyelni, csak azt a pillanatot várom, amikor elfogy alólunk a jég, és mi szögként állunk meg a parti homokban.

légpárnás

Aztán a becsapódás elmarad, mintha semmi sem változott volna alattunk, ugyanúgy hasítunk tovább a homokon, gázolunk át a ritka, száraz növényzeten, hogy egy éles forduló után ugyanezzel az őrült tempóval vágtassunk vissza a tóra. Aztán a jégen folytatódik a véget nem érő driftelés, megyünk oldalt, néha megpördülve, hátrafelé száguldunk, miközben a fejem mögött fél méterrel üvöltve kaszabol a tekintélyes méretű légcsavar.”

A légpárnás cikk, videó itt nézhető meg

Volvo BM BV202

A lánctalpas mindig izgalmas valami. Ha meg még kétéltű is, akkor tuti a buli. “A Volvo BM Bv 202-est a svéd hadsereg számára fejlesztette és gyártotta a Volvo. A lánctalpas, utánfutós járgány mindenféle terepen képes mozogni, homokban, sárban, mély hóban és vízen is gond nélkül átgázol. Ugyan méreteihez képest nem könnyű – kb. 3,5 tonna üresen – a négy, hatalmas felületű acélbetétes gumilánctalpának köszönhetően a talajra jutó felületi nyomása kisebb, mint egy síelőé, így mély hóban sem süllyed el.”

volvolanctalpas

Videós Volvo BV202-es anyag itt olvasható.

Ha már kétéltű, van itt még egy érdekes darab. Ennek is van hernyótalpa, elmegy a Tisza-tavon bárhol és még emberi méretű is:

Argo 750 HDI SE

“Az Argo 750 HDI SE kanadai gyártmány, a cég 1967-óta gyárt hasonló, kádszerű kétéltű szörnyetegeket. Minden jel szerint sikeresen. A kínálat elég széles, 6×6-os, 8×8-as kivitelben is kaphatók járművek, és a kiegészítők listája is széles, a szintén kétéltű utánfutótól a spéci, jégkarmokkal is ellátott lánctalpig ezerféle extrát lehet hozzá rendelni. Használni pedig mindenhol lehet, árvíz sújtotta területen, hóban, jégen, vagy híg sárban egyaránt biztosan mozog.

argo8x8

És ez nem csak ócska marketingduma. A próbakör után ugyanazon a terepen, ahol korábban baj nélkül csapattunk az Argóval, a hatéves, túlsúlyosnak nehezen nevezhető fiam pár lépés után sípcsontig süllyedt a dágványba. Aztán majdnem én is, amikor megpróbáltam kimenteni szerencsétlent. Kis fejszámolás után gyorsan rájövünk, hogy az Argo egy négyzetcentiméterre jutó talajnyomása kisebb, mint egy emberé.” Az Argo menetpróba itt található.

Pannonrider

Azt mindig is sejtettük, hogy a fogyasztási versenyeken induló járgányokat vezetni nem jó. Sőt, inkább nagyon rossz. De ki kellett próbálni ezt is: “Az első, sőt sokadik pillantásra is kisipari kivitelezésnek oka van, az első legyártott, még prototípus fejlődési állapotban leledző példányban ülök. Illetve félig fekve szenvedek, mert a 190 centim durván 25 centivel haladja meg azt a méretet, amivel még kényelmes ez a járgány. De némán tűrök, mint Farkas Bertalan a mosógépnyi visszatérő egységben, hiszen nem minden nap adatik meg, hogy hasonló ritkaságba préseljem magam. Külön szerencsém, hogy nekem nincs Kubaszovom sem, így magányosan pöffeszkedhetek az űrhajószerű plexifedél alatt…

pannonrider

Az első pár kilométer után aztán lassan összeszokunk, már érzem a fékeket, tudok vele úgy tolatni, hogy nem törik szilánkosra a sípcsontom, egész jó. Később már annyira menőnek érzem magam, hogy a kihalt bringaúton csúcssebességgel döntögetek vele. A kőkeményre fújt, kis gördülési ellenállású gumikon is elviselhető a menetkomfort – össztelós a futómű – a Pannonrider nem rázza le az ember húsát a csontról. További részletek itt.

Kommentek

Itt az Opel vadonatúj kompakt crossovere, a Crossland X

Nem a Mokka X helyére, hanem mellé sorolja be új városi crossoverét az Opel. A rég várt autó ma hajnaltól létezik.

Megújult a legendás amerikai sportkocsi

Felvarrták a Ford Mustang ráncait, jót tett az autónak a frissítés.

Nagy baleset történt az F1-pilóta orra előtt

Az utakon mindenki egyforma, és ugyanakkora eséllyel fut bele egy balesetbe. Még egy F1-es pilóta is.

Divatcsászárnő tervezett kisautót

Klasszikus csajos stíluselemek helyett erőteljes divatkiáltvány, magabiztos és nőies az a smart fortwo Brabus, amelyet a német divatceleb Veronika Heilbrunner stilizált meg. A lényeg mégsem ez, hanem a Brabus tailor made program, amivel bárki megalkothatja saját smartját.

Szupersport-óra a világ leggyorsabb négyüléseséhez

A múlt héten bemutatott Bentley Continental Supersports a márka hagyományos óragyártó partnerét is megihlette. Az óra ultramodern tartalmakat kínál.

F1: Iszonyú sokat gyorsulnak az új autók

Az FIA legfrissebb szimulációi szerint egyes kanyarokban akár 40 km/h-val is nőhet az autók sebessége 2017-ben.

Hol kapni még új autót szívómotorral?

Mind több márka törli a turbómentes motorokat, mert az EU-szabványos fogyasztásmérés a feltöltött motoroknak kedvez. A 2008-hoz azonban atmoszférikus háromhengerest is választhatnak az óvatosabbak.

F1: Nagyot lépett előre az új motorral a Renault

A Red Bull technikai igazgatója, Adrian Newey szerint a Renault nagyot lépett előre a 2017-es motorral, de nagy kérdés, hogy a riválisok mennyit haladtak.

Megvan, ne keresd tovább a belső égésről készült tökéletes videót

Láttunk már hengerfej helyett plexivel zárt motort, amiben jól látszott a robbanások sorozata. Mókás volt, de ez a videó a profi bemutatása a történetnek, egyszerűen kihagyhatatlan.

F1: Bottas szabadon versenyezhet Hamiltonnal

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda leszögezte, hogy a Nico Rosberg helyére szerződtetett Valtteri Bottas sem lesz másodhegedűs, megverheti Lewis Hamiltont, ha tudja.

F1: Felülmúlná Alonsót a McLaren-újonc

A McLarennél idén bemutatkozó Stoffel Vandoorne azt mondja, nem egyszerűen a top10-ben akar végezni, hanem győzni akar, bár azt is tudja, idén erre még nem lesz sok esélye.

Zseniális újítás az autópálya-matricáknál

Számos autósnak jelent problémát annak megállapítása, hogy rendelkezik-e érvényes úthasználati jogosultsággal.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.