Okosabb a népautó a prémiumnál?

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2016.05.18. 06.00

A tartós teszten futó Qashqaiban például dupla annyi modern kütyü van, mint a kétszer olyan árú prémiumban.

Okosabb a népautó a prémiumnál?

Ebédelni indultunk a Montevideo utcai szerkesztőségből a nagyjából 2 kilométerre lévő Pálvölgyi barlang melletti fapados étterembe. Valódi fából készült padokat süt a hegy lábánál a tavaszi nap, ezért írtam, nem az étkezde minőségére utaltam. Korrekt a kaja, mégsem véletlen, hogy idehoztam a kifejezést. Éppen nálunk járt a BMW izgalmas konnektoros hibridje, a 330e. Addig nem próbáltam, itt az alkalom, behuppantam a bal első ülésbe. Semmi bajom a hagyományos kézifékkel, de meglepő volt, hogy a tesztautó 15-16 milliós árába még nem fér bele az elektromos. Mellékesen megjegyeztem a srácoknak, hogy a tartós teszten futó, és feleannyiba kerülő Nissan Qashqaiban elektromos van. Jó-jó, ez BMW, meg nem is riválisok. Oké. Kikanyarodtunk a mélygarázsból a délben kellemesen melegítő napsütésbe, gyorsan előkaptuk a napszemüvegeket, majd automatikusan felnyúltam, hogy egy gombnyomással hátratoljam az üvegtetőt addig takaró rolót. Hoppá, ez sem motoros. Ez sem fért bele a 15-16 millió forintos árba. Ugye kitalálják mi lesz a következő mondatom? Bizony, a feleannyiba kerülő Qashqaiban eletromotor mozgatja, ráadásul az üvegtető mérete is dupla akkora. Ezután szépen sorra vettük, hogy a népautóban mi minden segíti a vevőt, ami nincs benne a prémiumban. Rendben, nem csinálunk úgy, mintha olyan végtelenül meglepődnénk azon, mik állnak ennek a hátterében. A német prémiumok vásárlóitól pofátlanul még azért is pluszpénzt kérnek mostanában, hogy ne az alapból 41 literes üzemanyagtankkal kapja kézhez a vadiúj C-osztályos Mercedesét a vagyonos, ezért az extrákért könnyebben fizető vevő, hanem a kategóriában normálisabb 60 literessel. Eközben a „tömegautókat” gyártók mások mellett azzal csábítanak mind több vevőt magukhoz, hogy melyikük képes minél gyorsabban, minél több ultramodern vezetéstámogató rendszert belezsúfolni a kocsijukba normális árért. A jelen egyik legnépszerűbb népautójának számító, az európai crossover-piac értékesítéseit vezető Qashqaiba például ezeket rakják be.

A varázsszó a biztonság

A sokat emlegetett varázsdátum pedig 2020 – csak néhány érdekesebb példa. Az EU ún. Fehér könyve ekkora akarja a felére csökkenteni az utakon közlekedési balesetben meghaltak számát (a 2010-es szinthez képest), így a magyar rendőrség is ehhez próbálja csökkenteni évenként az „elvárt” adatot. A Volvo 2020-ra ígéri, hogy onnantól csak olyan autókat dob piacra, amelyekben közlekedési balesetben már nem lehet meghalni! A Nissan pedig egyenesen már balesetmentes világban gondolkodik, amikor a „zéró balesetszám” nevű programja 2020-ra önmagukat balesetmentesen vezető autókat akar kereskedelmi forgalomba állítani. Mindennek már a fele is jó lenne, de ne legyünk pesszimisták, hiszen a szükséges technika egyes elemei itt vannak velünk, többek között a Qashqai-ban.

radarok

A tükrök házában, az ütközőben, és a rendszám alján duplázódnak a bejelölt érzékelők

Ez a kocsi például már magától fékez, ha az utat pásztázó radarok vészhelyzetnek tűnő ráfutást észlelnek. Erre először hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt az autó (az előtte haladóhoz hirtelen túl közel kerül), amire ha nem reagál, a rendszer automatikusan, részlegesen fékez. Amennyiben az autók távolsága tovább csökken, a rendszer szükség esetén még nagyobb fékerőt alkalmaz, erőteljesebben fékez. Érdekes rendszer az éberségfigyelő, amiről az átlagosan 13 éves autót vezető magyarok többsége jó eséllyel még nem is hallott, pedig legalább 5-6 éve megjelent a szériaautókban. A Qashqai kicsit erős kifejezést használó sajtóanyaga szerint az autó “ismeri sofőrjét, így meg tudja állapítani, mikor lankad vezetője figyelme. A rendszer felméri sofőrje vezetési stílusát, majd a műszerfalon figyelmeztet, ha a kormányzás ettől túlságosan eltér, és a vezetőnek pihenőt kell tartania”. Talán a CLS második második generációjának nemzetközi bemutatóján vezettem először olyan autót, amely ha irányjelzés nélkül elhagyja a sávját, figyelmeztetésként megrázza a kormányt. Hiszen azt gondolja, elszunyókált a sofőr. Azóta szerencsére leszivárgott az olcsóbb autókba, és a gyártók többsége megtalálta az arany középutat: 6-7 éve Firenze környékén még kicsit nyersen reagált,korábban sok tesztautóban ki is kapcsoltam, mert zavart, manapság finoman, de határozottan jelezik, indexelj, ember!
l-2

Szinte mindent figyel


Fontos a kényelem is

Valami olyasmivel szoktak ezeknek a vezetéstámogató rendszereknek a prezentálására rátérni a gyártók, hogy hát nekünk nem csak az autósok biztonsága, hanem a kényelme is fontos, sőt, a közlekedési szabályok betartását is segítjük. Ilyen a sebességkorlátozó táblák felismerése és kijelzése a műszerfalon. Itt is évről évre fejlődnek a rendszerek, egyértelmű tapasztalat, hogy kevesebbet hibáznak, jobban észre veszik a megszokottól eltérő magasságba állított piros-fehér jelzéseket. A biztonság mellett egyértelműen kényelmi funkció az automata távolságifényszóró-kapcsolás. Egyszerűnek tűnik, mégis nagyfelbontású kamera kell hozzá, ahogy a holttérfigyeléshez is. Utóbbi rendszer a 360 fokos parkolássegítő hátsó kamerájával érzékeli a Qashqai holtterében megjelenő járműveket. Ha másik autó (vagy motor, kerékpár) jelenik meg valamelyik holttérben, narancssárga fény gyullad ki a külső visszapillantóban. Ha a vezető sávváltáskor használja az irányjelzőt, és a rendszer másik járművet érzékel a veszélyes zónában, a fény villogni kezd, és hangjelzéssel figyelmeztet. Külön most nem írunk a 360 fokos parkolássegítőről, máskor részletezzük a Qashqai egyik legklasszabb extráját, de a mozgó tárgyak, állatok érzékeléséről most kell szólni. Ha álló helyzetben a négy kamera által figyelt területen valamilyen mozgó tárgy észlelhető, a rendszer hangjelzéssel, és a tárgy területének kiemelésével figyelmezteti a vezetőt. A hátsó ajtóra szerelt, halszemobjektíves kamera látószöge több mint 180 fok.

l3

Azért még nincs minden kipipálva


Okosabb?

Számos olyan remek vezetéstámogató rendszer, amely így együtt ritkán fér be egy 15-16 milliós német prémiumba, miközben feleannyiért elérhető egy roskadásig extrázott népautóban. Ennek ellenére senki ne szólja le azokat, ellenkezőleg, a legtöbbjüket a prémiumokat gyártók fejlesztik ki. Inkább örüljön az átlagos pénztárcájú sofőr, hogy egyre gyorsabban lecsorognak a luxusautókból az általa (a tömegek által) vásárolt népautókba. Udvariasan persze szabad rákérdezni a BMW-s ismerősnél, hogy ugyan neki mi fért bele a vadiúj autója 15 millió forintos vételárába.

Kommentek

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Hivatalos: jön az új Ikarus

Cseppfolyós földgázzal (LNG) hajtott buszok gyártásába kezd az év második felében az Ikarus.

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

F1: A Merci-főnökön röhög az egész internet

Toto Wolff beindította a mémgyárakat az Ausztrál Nagydíjon bemutatott asztalcsapkodásával.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.