Megdrágult a használtautó-behozatal

Vezess retrospektív, 2014

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.05.12. 15.00

Év elején megdrágult a használtautó-behozatal, mert a kormány az aktuális a kabinettől megszokott kreativitással növelte az autósok terheit. Mi pedig jobbnál jobb autókban ültünk.

Folytatjuk retrospektív sorozatunkat az idén 15 esztendős Vezessről, ezúttal a 2014-es évvel. Rögtön január elsejétől többet kellett fizetni a külföldről behozott használt autók forgalomba helyezéséért, mert az előző Orbán-kormány kiterjesztette a vagyonszerzési illetékfizetést a külföldön megvásárolt járművekre, tehát a használtan kintről behozott autókra is.

Vagyonszerzési illeték és megyei matrica

Ez a sarc addig csak az itthon vásárolt autók névre íratásakor sújtotta a tulajdonost. A tarifa nem változott, a motor teljesítményétől és az autó korától függően 300-850 Ft kilowattonként. A tarifa teljesítménysávonként ugrik felfelé 56, 110 és 163 lóerőnél illetve az autó korával együtt mérséklődik a negyedik és a nyolcadik évtől. Egy 1000 eurós, vagyontárgyként alig értelmezhető 1,6-os kompakt autó behozatala 33 000 forinttal lett drágább.

Áprilisban volt 15 éves a Vezess, itt épp rituális tortaszeletelésre készül a Vezess és az Autó Magazin kollektívája

2014 választási év volt, Rácz Tamás utána is járt, mit ígérnek az autósoknak az Országgyűlésbe jutásra esélyes pártok. Valamiért a megyei matricák bevezetéséről, az M0 és a fővárosi autópálya-bevezető szakaszok fizetőssé tételéről nem értesültek a választók a kormányzást folytató két párttól. Ám év végén a kormány meglepte a lakosságot a megyei autópálya-matricás rendszerrel. A 2015. január elsejére időzített rajt és a káosz szánalmas példa az erőből átvert, rosszul előkészített és a közfelháborodás nyomán utólag korrigált kormányzati lépésekre. Abszurd módon a főváros elkerülésére épített M0 is fizetős lett személyautóval, néhány EU-finanszírozott szakaszt leszámítva. Ekkor tudtuk meg, hogy ezentúl pénzbe kerül egy nagybevásárlás is, ha igénybe vesszük az autópályák M0-on belüli ki- és bevezető szakaszát. De az új rendszer előnyökkel is jár, ami a következő cikkünk évében, 2015-ben derült ki.

2014-es melódiák

Én valamilyen párhuzamos univerzumban üzemelhetek, mert az év legtöbbször online meghallgatott (streamelt) száma, 401 millió megtekintéssel a YouTube-on, nekem merőben ismeretlen volt. Az én bajom, mert szatyorban élek és lehegesztett diffis DOHC Sierrákról ábrándozom.

Behozott használt autókra 2014. január 1. óta kell vagyonszerzési illetéket fizetni. Az adózott jövedelmünkből vett vagyontárgyért, legyen az a vagyontárgy akár pár százezer forintos használt autó

Behozott használt autókra 2014. január 1. óta kell vagyonszerzési illetéket fizetni. Az adózott jövedelmünkből vett vagyontárgyért, legyen az a vagyontárgy akár pár százezer forintos használt autó

2014-ben jelent meg a U2 Songs of Innocence című albuma izgalmas számokkal és a Foo Fighters is virított egy komoly új lemezt, a Sonic Highwayst . Végül ebből az évből Pharrell Williams Happy című nótáját ágyaztam be a cikkbe. Lehet, hogy tinglitangli, de vidámságával feldobja Olvasóinkat. https://www.youtube.com/watch?v=y6Sxv-sUYtM

Dübörgött a hazai autóipar

2014-ben nemcsak Felcsút lett gazdagabb egy komplett futballstadionnal, a hazai járműipar központjaiban is eseménydús volt az év. A hazákban mostanra több mint 12 000 főt foglalkoztató Bosch felvette az ezredik mérnököt a Budapesti Fejlesztési Központba, amely eredetileg pár fős részlegként indult.

2014-ben lépett be a Bosch Budapesti Fejlesztési Központjába az 1000-ik mérnök. Nem ő, hanem egy hölgy, a kép illusztráció

2014-ben lépett be a Bosch Budapesti Fejlesztési Központjába az 1000-ik mérnök. Nem ő, hanem egy hölgy, a kép illusztráció

Szentgotthárdon az Opelnél két évvel ezelőtt kezdődött az új, háromhengeres benzines motorcsalád gyártása a 115 lóerős 1,0 literes turbómotorral. A Suzuki a 2,5 milliomodik esztergomi autó elkészültéről adott hírt július 9-én, a gyár megkezdte továbbá a felkészülést a Vitara sorozatgyártására, ami egyben a Splash búcsúját is előrevetítette. Előléptetése nyomán búcsúzott Takeucsi Hiszasi is, a cég igazgatója, aki anno minőségbiztosítási szakemberként érkezett Esztergomba a régi Swift gyártását előkészíteni. Erős éve volt az Audinak. Teljes kapacitással folyt a motorgyártás és novemberben elindult az A3 Cabriolet sorozatgyártása Győrben. Még ugyanebben az évben kezdődött a TT Coupé illetve a TTS Coupé, valamint a TT-TTS Roadsterek gyártása is a teljes autógyárrá fejlesztett üzemben. Tudomásunk szerint az egész VW-konszernben nincs még egy autógyár, amely valaha ennyi SOP (Start Of Production) feladatot valósított volna meg egyetlen év alatt, mint a győri szakemberek 2014-ben.
Nekünk az év legfontosabb újdonsága a Kecskeméten gyártott CLA Shooting Brake

Nekünk az év legfontosabb újdonsága a Kecskeméten gyártott CLA Shooting Brake

Az év legfontosabb autójának a kecskeméti Mercedes-Benz CLA Shooting Brake sportkombit választottam, amelyet ebben az évben mutatott be a márka New Yorkban. A sportkombi kizárólag Kecskeméten készül. Az X117 kódú autó a járműgyár harmadik modellje a B-osztály és a lépcsőshátú CLA mellett. Sikerüket jelzi, hogy a gyár még év vége előtt közleményt adott ki a 300 ezredik autó elkészültéről. A CLA Shooting Brake-ből a dízelmotoros tesztautóban menyerő volt a keret nélküli oldalablak és merőben furcsa, hogy kézzel kell felemelni, majd rúddal megtámasztani a motorházfedelet. Egy Dacia Logan évek óta gázos teleszkóppal segít felemelni a gépháztetőt.

Tesztkocsik: Rolls-Royce a villanyautók előtt

Legtöbben azt kérdezik tőlünk, mik voltak a legerősebb és legdrágább autók, amikbe betehettük az ülepünket. Én az udvarias válasz mellett azt mindig elmondom, hogy hárommillióból tisztességes autót csinálni kicsit nehezebb, mint 53 millióból. Ezért ebből az évből is szeretnék kiemelni egy jutányos árú, de nagyon jól megcsinált és a kategóriáján túlmutató autót, a Hyundai i10-est.

Élményben az M4 lelépte a sportautóként nehezen értelmezhető hibridszobrot, a BMW i8-ast

Élményben az M4 lelépte a sportautóként nehezen értelmezhető hibridszobrot, a BMW i8-ast

2014-re sok márkánál valódi szériaautóvá értek a füstmentes autózáshoz kötődő fejlesztések. Erősen kezdtük az évet, mert a Nissan LEAF téli tesztje után rögtön a Tesla Model S következett még januárban. Márciusban az utóbbi 10 év legérdekesebb BMW-je, az i3 került terítékre, amelyet az elektromos Kia Soul és az e-Golf követett. Nekem még abban az évben megadatott 9000-ig húzatni az új GT3-ast, a 991-es Porsche 911 pályaversenyzésre is használható verzióját. Ebben elvből nincs pohártartó, bármit is követelnek az amerikaiak. Az őszt bearanyozta a BMW M4, amely élményre simán lepipálta a sportautónak bénácska, öko-dísztárgyként viszont emlékezetes BMW i8-at. Engem is megfogott az álomautónak rajzolt i8, nem véletlen, hogy a nevem mellett látható fotón épp egy i8-ban ülök.
Megosztottuk Rolls-Royce Wraith örömét felebarátainkkal, épp kávészünet zajlik a Bosnyák téri piac előtt

Megosztottuk Rolls-Royce Wraith örömét felebarátainkkal, épp kávészünet zajlik a Bosnyák téri piac előtt

De a mindenvivő, a piros Apal Corsa mégiscsak a Rolls-Royce Wraith, amelyet vastelepre vittünk lemázsálni és eljuttatott bennünket a Balatonra meg a kilónként 60 forintos marhalép világába. Autós szempontból igen bő esztendő után pukkanthattuk a pezsgőt szilveszterkor.

Kommentek

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Ha nincs meg a sofőr, nincs büntetés – Nyilatkozott a rendőrség

Az ORFK közlése szerint a közterület-felügyelet kameráival nem lehet az objektív felelősség alapján bírságolni.

Targoncás oktatófilm, csak erős idegzetűeknek

Nagyon kel vigyázni, nehogy egy lehulló tapétavágó beleálljon a fejedbe, mikor épp leveszed a kobakot.

F1: Rajzfilm készült Vettel futamgyőzelméről

Elindult az új szezon, megérkezett a MiniDrivers első rajzfilmes összefoglalója is.

Különös autót fotóztak a Ferihegyi reptérnél

Olvasók küldte a fotókat, ilyet nem látni túl sűrűn itthon. Persze előfordul.

Nézd meg, hogy kell helyesen használni a körforgalmat

Remek kis animáció demonstrálja, hogyan is kell használni a többsávos körforgalmat.

F1: Dokumentumfilm-sorozatban égeti magát a McLaren

Rosszabbkor nem is készülhetne film a csapat és a versenyzők színfalak mögötti munkájáról, de a McLaren és az Amazon idén mégis erre készül.

F1: Wehrlein dicséretet, és nem kritikát érdemel

A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn keményen kritizálta azokat, akik kritikát fogalmaztak meg az Ausztrál Nagydíjtól visszalépett Pascal Wehrleinnal szemben.

A főnök még több Verstappent akar az F1-be

A Forma-1 motorsportért felelős igazgatója, Ross Brawn arról álmodik, hogy a közeljövőben még több Max Verstappen versenyez majd a sorozatban.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

F1: Ha gyors a Ferrari, Vettel marad

A Ferrarinak akkor van a legnagyobb esélye a Sebastian Vettellel való szerződéshosszabbításra, ha gyors autót adnak alá. De mi lesz Räikkönennel a felpörgött Vettel mellett?

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.