Megszűnik a Magyar Köztársaság, befuccsol a Malév

Retrospektív: 15 éves a Vezess - 2012

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.05.10. 15.00

Kezdünk a célegyenesbe fordulni, a Vezess kalendáriumában ma a 2012-es évről hessegetjük el a port. Csupán négy évre nézünk vissza, mégis néhány olyan dolgot is találunk majd, amit jóval korábbra datálnánk, ha tippelnünk kéne.

Vezess-retró

15 éves vezess

Kedves Olvasóink! 15 évvel ezelőtt, 2001 áprilisában indult a Vezess. A következő két hétben visszatekintünk egy-egy évre, hogy mi volt fontos az autóiparban és mi történt a beköpött gyertyák világán túl. Tartsatok velünk az időutazásban.

Korábbi cikkek: 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011.

2012-ben új alaptörvényt kapott Magyarország – leánykori nevén Magyar Köztársaság – és a pénzek is megújultak, ezentúl mindegyiken Magyarország felirat olvasható.

Katasztrófa is volt gazdagon ebben az évben, Giglio szigeténél, 4200 utassal a fedélzetén zátonyra fut a Costa Concordia nevű olasz luxushajó, az anyagi kárt egymilliárd dollárra becsülték, a hajó kapitányát16 év börtönre ítélték. Hazai katasztrófa, hogy a Malév is ekkor – 66 éves múlttal a háta mögött – fuccsolt be, hiába minősítette a kormány stratégiailag kiemelt gazdálkodó szervnek a Malév Zrt.-t. A zenei élet is vesztett valamit, Whitney Houstont ebben az évben holtan találták a lakásában.

Az olasz kapitány oldalára fektette a luxushajót, majd elegánsan elinalt

A lelkesítőbb hírek közé tartozik, hogy sikeresen landol a Marson a Curiosity, és ha a szigorúan definiált világűrig nem is jut el, de 39 km-es rekordmagasságból ugrik le Felix Baumgartner osztrák ejtőernyős. A mutatványt élőben lehetett végigizgulni. Volt is miért, egy darabon az űrugró úr nagyon bepörgött, még az eszméletét is elvesztette rövid időre, miközben a hangsebesség 1,24 szeresével zuhant a Föld felé.

Ja, még valami vidám: az “Országos Meteorológiai Szolgálat mérései alapján 2012-ben 2404 napsütéses óra volt országos átlagban, amely 1901 óta az éves napfénytartam alapján a legnaposabb év volt.” Tádááám, méghogy nem történnek klassz dolgok!

Dalok, nóták, slágerek

2012-ben a Tankcsapda lemeze fogyott itthon a legjobban, a Billboard listájának elején pedig a Gotye feat. Kimbra, Somebody That I Used To Know című dala állt. Így leírva, ha megkínoznak sem tudtam volna megmondani ez melyik szám, de az első pár másodperc után szerintem mindenkinek beugrik, annyit hallhattuk ezt négy évvel ezelőtt.

Itthon

Március 29-én hivatalosan is elindult a termelés a kecskeméti Mercedes gyárban. Az első autó egy B-osztály volt. Azóta itt készül a CLA és CLA Shooting Brake modell is. Az Audi Hungáriánál megkezdődött az új 1,2 és 1,4 literes négyhengeres benzinmotorok sorozatgyártása, illetve 2012-ben készült el az 500 000. nyolchengeres motor. A Suzukinál a magyar gyártás 20 évfordulóját ünnepelték. A jubileum alkalmával a Vezess munkatársa is beállt dolgozni az esztergomi üzembe.

Az Év Autója

2012-ben az Év Autója címmel az Opel Ampera büszkélkedhetett, a második helyen a Volkswagen új miniautója, az up! végzett, 281 pontot összegyűjtve, a harmadik helyen a Ford Focus zárt 256 ponttal. Ez az Opel negyedik Év Autója díja volt, ezelőtt 2009-ben nyert a márka az Insignivál, de 1987-ben az Omega és 1985-ben a Kadett is első volt. Nem az Opel az első alternatív hajtású győztes, hiszen 2005-ben a Toyota Prius II, 2011-ben pedig a Nissan Leaf vitte el a díjat.

2012-ben az Opel Ampera az Év Autója

2012-ben az Opel Ampera az Év Autója

Ebben az évben jutott erős, drága, ritka tesztautó is a szerkesztőség erre fogékony tagjainak. Hamar Balázs kolléga a V8-as Jaguar XKR-ben élvezkedett:

“Az XKR ötliteres V8-asa gombnyomásra ébred, miközben a Range Rover Evoque-ból is ismerős kör alakú váltógomb kiemelkedik a középkonzolból. Habár utóbbi igazán látványos, a csoda az maga a nyolchengeres V-motor, amely gázadásra érezhetően megcsavarja a kasztnit már álló helyzetben is.  Töménytelen és bőségesen elegendő 510 lóerő és 625 newtonméter lapul a hengerekben, amelyek bárhol, bármikor játszi könnyedséggel bevethetők.

Elegáns és baromijó hangja van

Elegáns és baromijó hangja van

A gömböt D-fokozatba forgatva a hatsebességes automata váltó máris ugrásra kész, és gyakorlatilag mindig simán és villámgyorsan kapcsol, akárcsak egy duplakuplungos. Ennél sokkal előbb fogunk beleszeretni az XKR hangjába, mert az minden idők egy legszebbike. Mély, majdnem olyan erőteljes, mint egy amerikai V8-asé, de pont egy csipetnyivel finomabb annál. Erőteljes gázadásnál pedig a kompresszorra jellemző géppuskázó, daráló hang az, amit egyszerűen lehetetlen megunni. Ez tökéletes. Tökéletes lenne akkor is, ha közben nem szorulnánk az ülésbe, miközben 4,8 másodperc után már 100 km/órával száguldunk, olyan könnyen, mint talán még soha. Nincs erőlködés, nincs hirtelen hátba vágó nyomatékhullám, csak folyamatos gyorsulás.”

Szörényi kartárs az 560 lovas M5-ös és a 432 lóerős Camaro mellett a Fod Mustang legsportosabb változatát is kipróbálhatta, 444 lóerővel az ülepe alatt:

“13 éve, a Honda S2000 bemutatásakor még érdekes volt a nyomógombos indítás, de mára csúnyán devalválódott ez az egykor sportos jegy. A Mustangban nincs semmi majomkodás, kulccsal indul és fenyegető alapjárati morajlásán érezni, hogy ugrottunk egy szintet a sportos autóktól a sportkocsik közé.

Ég a gumi a legsportosabb Mustangon

Ég a gumi a legsportosabb Mustangon

Zöld, üres a Váci út és a 444 lóerős V8 ránk rántja a horizontot. Atomhasítás történik a hengerekben, de az erőn kívül legalább ilyen csodálatra méltó a gázreakció. Nincs átmenet, versenyautós direktséggel harap, mintha nem benzinen, hanem űrkorszaki varázstápon élne. A futóműről nem derült ki sok a rövid próbaúton, de a design, a hang, a váltó és főleg a motor önmagában is függővé tesz. Megvesznék az élményért, ahogy a nyolc henger felpörög és egyre vadabbul tol.

Rácz úr pedig 550 lóerővel vigéckedett esőben, igaz, neki külföldre kellett menni az élvezetért.

Nagyot merítettünk a terepjárós kínálatból is, volt Land Rover Defenderünk és járt nálunk maga Mechagodzilla is a V8-as Land Cruiser személyében. Mindkettővel én játszottam. “A V8-as Land Cruiser furcsa teremtmény. Nyilván az európai kontinens járhatatlan, hitvány útjaira, vizesárkaira, vad homokdűnéire annyira kell ez az autó, mint éhezőnek egy falat kenyér. De jó hogy van, és klassz dolog elkerekedett szemekkel utána nézni, hogy jézusúristen, ez meg mi volt. “

Mechagodzilla, V8-as motorral

Mechagodzilla, V8-as motorral

A legkülönlegesebb járgány pedig valószínűleg ez a Prinoth Leitwolf. Nem egy ismeretlen, illegalitásban alkotó német órásmester által kreált bőrtől és réztől illatozó négykerekű áll a név mögött, hanem egy lánctalpas, sípályaegyengető járgány. Ez itt, tessék!

Változott a KRESZ is, lehet egy két sör után bringázni: ” Amennyiben a kerékpáros a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van – a főútvonalon kerékpározás esetét kivéve – a kerékpárosra nem kell alkalmazni az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott korlátozást, amely a vezetési képességre hátrányosan ható szer és a szeszes ital fogyasztásából származó alkohol tiltására vonatkozik.” Némi kellemetlenséget okoz, hogy éjszaka és korlátozott látási viszonyok mellett viszont kötelező let a bringásoknak a láthatósági mellény viselete.

Nem éppen hagyományos láthatósági ködmönke. A fénylő kerékpárral remek bulikiegészítő

Nem éppen hagyományos láthatósági ködmönke. A fénylő kerékpárral remek bulikiegészítő

Ésszerűsödött a kapuk előtti megállás is, miután pár autóst a saját kapubejárója előtt büntettek meg, “Tilos várakozni, ahol a jármű az út menti ingatlanra való behajtást vagy az onnan történő kihajtást – az ingatlannal rendelkezni jogosult hozzájárulása nélkül – akadályozza”

Kommentek

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

F1: A Merci-főnökön röhög az egész internet

Toto Wolff beindította a mémgyárakat az Ausztrál Nagydíjon bemutatott asztalcsapkodásával.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.