Vezess-retró

15 éves vezess Kedves Olvasóink! 15 évvel ezelőtt, 2001 áprilisában indult a Vezess. A következő két hétben visszatekintünk egy-egy évre, hogy mi volt fontos az autóiparban és mi történt a beköpött gyertyák világán túl. Tartsatok velünk az időutazásban. Korábbi cikkek: 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010.

A 2011-es év sem szűkölködött eseményekben, megölték a világ legkeresettebb terroristáját, Oszama bin Ladent, Japánban földrengés, Brazíliában árvíz pusztított, itthon új autókat kapott az autópálya-rendőrség, és brutális mértékben emelkedett a bioetanol jövedéki adója.

Az év autós sztorijai

2011-ben már a válság éveit követő, enyhe fellendülés jellemezte az autóipart, az Alfa Romeo piacra lépett a Giuliettával, megjelent a harmadik generációs Ford Focus, de minden eddiginél szélesebb körben kezdtek terjedni az elektromos típusok, itthon is forgalmazni kezdték a közös platformra épülő Mitshubishi i-MiEV, Citroën C-Zero, Peugeot iON triót, de az év legfontosabb típusa is egy villanyautó volt, a Nissan Leaf.

40801_314730_784x523

2011-ben a díj történetében elsőként egy elektromos autó nyerte el az Év Autója címet

Kétségtelen, hogy az autóipar legfontosabb híre ebben az évben összefügg az Év Autója címmel, mivel 2005 után ismét egy alternatív hajtású modell nyerte el Európa legrangosabb autós díját. A hibrid hajtású Toyota Prius után ezúttal az elektromos Nissan Leafet választották a legjobbnak. “Akkora, mint egy Golf, olyan kényelmes, mint egy Golf, olyan szolgáltatásai vannak, mint egy Golfnak, úgy megy, mint egy dízel Golf” -írta róla Rácz Tamás kolléga első, de korántsem utolsó Nissan Leaf tesztünkben.

Itthon történt

2011-től ismét változott a hazai KRESZ,  azóta nem előzhetnek a 7,5 tonna össztömeget meghaladó teherautók az autópályákon, valamint a kétszer kétsávos autóutakon reggel hat és este tíz óra között. Ekkor vezették be a pénztárcára gyorsan ölő méregként ható helyszíni bírságokat is, amelyek értelmében közúti ellenőrzés során a gyorshajtás vagy a biztonsági öv használatának elmulasztása, illetve a tilos jelzésen való áthaladás és az ittas vezetés esetén is 10 ezer forinttól 300 ezer forintig terjedhet a büntetés. Ebben az évben nőtt a hazai gépjármű eladások száma, de a növekedés főleg a céges vásárlásoknak, és főképp a nagy-haszonjármű piac bővülése miatt következett be. Magyarország soros EU-elnöksége kapcsán 2011-ben frissült az autópálya-rendőrség járműállománya, összesen 670 millió forint értékben. A hatvan nagy teljesítményű, gyárilag rendőrségi használatra kialakított BMW R900RT típusú motorkerékpárt 343 millió 800 ezer forintért vásárolták, míg az ötven Škoda Octavia RS használatáért 327 millió 485 ezer forintot fizettek. Ebben az évben szorították háttérbe, és lehetetlenítették el a hazai etanolos autózást 2011-ben az E85, vagyis a 85%-ban bioetanolból, 15%-ban benzinből kevert üzemanyag jövedéki adóját júliusban 50 forintra emelte a kormány, ennek következtében már ősszel drámaian visszaesett az etanol iránti igény.

Az év tesztautója

Minden év végén visszatekintve érezzük igazán, mennyire pokolian kiváló munka a miénk. 2011 esetén sincs másként, kipróbálhattuk a Ferrari luxusban úszó összkerékhajtású négyszemélyes, 80 milliós játékszerét a Ferrari FF-et, élvezhettük az elektronok adta erőt a Tesla Roadster Sport ülésében, fülünkbe hörgött a nyitott BMW 640i kabrió, játékosan csóválta farát a Mazda MX-5. https://www.youtube.com/watch?v=J8vhWw-3i2I És ebben a válogatásban nálam ez az év tesztautója. Főképp mert akkor vezettem először, és éledt fel minden egyes mondat, amit addig a típusról olvastam. Mert mind igaz volt, az ömlengés, az éljenzés, a Mazda MX-5 szinte bármelyik generációból, bármilyen formában a lecsupaszított kormánytekergetés, váltás, fékezés, vagyis vezetés. “A japánok eltalálták, hogy hol pont jó. Tudjátok, mint amikor valakit megkértek, hogy vakarja meg a hátatok, és két perc navigálás után talál csak bele a közepébe. A Mazda MX-5 erről a pontról indul. 

45886_356925_1000x700

Ha egy 15 évet összefoglaló cikkfolyamból hiányozna a Mazda MX-5 akkor ezt az újságot nem autórajongók írnák.

A pengeéles kormányzással kedvünkre rajzolunk ívet, ilyen szervót kívánok minden autóba, feszes és végre kerekeket lehet sejteni a rudazat másik végén, nem csak egy útválasztó elektronikát. A váltó szintén zenész, és látjátok, megígértem a cikk elején, hogy nem kezdek habzó szájú rajongásba, ennek ellenére úgy örvendezek a hatgangos alkatrész felett, mint hatvanas évekbeli tini lány egy Beatles koncerten. Ha pszichiáter lennék, felírnám. Mikor már nem rajzol a cerka, vagy hiába várjuk az álommanókat, elég egy hétvégén át tartó kúra, napi 2×100 kilométerrel a főétkezések előtt. A nap végén pedig el lehet felejteni a rúzssínű altatót, és a kék vágyfokozót, a vér oda száll, ahova kell.”

Velünk történt 2011-ben

Az év legforróbb témája számunkra is a villanyautózás volt, összehoztuk egy közös tesztre, a Peugeot, a Citroën és a Mitsubishi villanyautóját volt Opel Ampera tesztünk, az M0-ás két kilométeres felújítás alatt lévő szakaszán sosem volt villanymotoros Porsche 911-est vezettünk, és atyai gondoskodással pátyolgattuk szerkesztőségi Zukunkat, ami végül szaunaként fejezte be pályafutását a szerkesztőség tagjaként. 60662_481999_1000x700

Forma-1

Szinte mint minden évben, 2011-ben is sokat változott a Forma-1 szabályozása, Az FIA betiltotta a dupla diffúzort, a McLaren által kifejlesztett ún. F-csatornát, valamint az állítható első szárnyat, visszatért a KERS, a Bridgestone kivonulása után a Formula–1 új gumiszállítójává a Pirelli vált. A látványos előzések elősegítése ebben az évben is fontos célként lebegett a sportág irányítói előtt, ezért az FIA engedélyezte egy olyan állítható hátsó szárny használatát, amit a támadó versenyző előzés közben használhat (DRS).

Sebastian_Vettel_2011_Japan_Race

Vettel és a Red Bull tarolt 2011-ben, másoknak esélye sem volt.

Ez a szezon kétség kívül a Red Bull sikerszéria egyik legdominánsabb éve. Sebastian Vettel mindent vitt: Tizenkilenc verseny, tizenöt pole pozíció, tizenegy győzelem, tizenhét dobogós helyezés, a szezon összes (1133) versenykörének csaknem kétharmadában Vettel állt az élen. Ebben nagy szerepe volt az Adrian Newey tervezte konstrukciónak is, ami egész idényben verhetetlen volt.