Nem is olyan rég végigvettük egy cikkben, miként is megy az, amikor valaki itt nálunk olyan helyzetbe kerül, hogy megvalósíthatja gyerekkori álmát, és hozathat magának Amerikából valami igazán legendásat, szépet és erőset. Ez volt az a cikk. Akkor nem sikerült megmutatnom, milyen, amikor a konténer ajtaja a floridai leplombálás után Magyarországon először feltárul, most viszont sikerült ott lennem egy ilyen igazán izgalmas bálabontásnál. Nem is akármilyen autók hajóztak át a Nagy Vízen, hogy immár nekünk hörögjenek. Egy szinte új Dodge Challenger Hellcat, egy Chevrolet SSR és egy romos, de állítólag nem bontásra, hanem feltámadásra váró Bobby-féle Mercedes, egy 560SL kicsomagolását néztem végig. Bónuszként pedig jött velük egy vadiúj, gyönyörű Harley-Davidson Sportster is.

Ez a cikk nem jöhetett volna létre, ha nincs a:

A négy- és kétkerekű álmok USÁ-ból Magyarországra szállítását a shippingtohungary.com jóvoltából követhettük végig, köszönjük nekik a lehetőséget! Gondos munka, teljeskörű ügyintézés, beszélni magyar, és ami még ennél is fontosabb: igazi, hús-vér ügyfelekkel beszélgettem, akik boldogok voltak a cég munkájával. Mert akad ám kókler is a muscle-car kereskedelemben, gazdagon.

A konténerpakolás művészet. Ki is, be is

Becsomagolás

A kocsik akkusaruit kint lehúzzák, nehogy baj legyen. A kényes autókat (ami nem restaurálásra jön) szállítás előtt gondosan letakarják. Egy negyvenlábas konténer akár négy kocsit is befogadhat. Elsőként értelemszerűen a leghátsó felső autóval állnak be. Ezt speciális, nem kiemelkedő tornyú targoncával, megfelelő pontokon alátámasztva megemelik, majd aláácsolnak egy tartókeretet jóféle amerikai épületfából. Szögbelövővel állítják össze az egyszerű szerkezetet, az alsó pilléreket a konténer szegelhető padlózatához lövik le. A kerekeket a keretre engedik, a levegőt kiengedik belőlük, hogy még biztosabban üljön a kocsi (a képeken látható korhadt Merci vén, elnyűtt gumijaiért nem is volt kár, ha új kerekek lettek volna rajtuk, szállításhoz azokat érdemes valami vacakra cserélni.) Végül az autót a konténer felső vázeleméhez hegesztett kampókhoz rögzítik egyszer használatos és oldható spaniferekkel. Ha jól sikerült a munka, a kocsi mozdíthatatlan, a konténernek minimum az oldalára kellene borulnia, hogy megmoccanjon. Ekkor mehet alá a következő autó. Ezt is lekötik az alsó rögzítési pontokhoz, szintén a padlóhoz lőtt faékekkel támasztják ki, és jöhet az első sor. A mi konténerünkben a Hellcat fölé nem autó került, hanem alkatrészekkel megrakott ládák, dobozok és egy motorkerékpár. Ilyenkor szabályos galéria épül az autó fölé, erre kerül a rakomány.

Ott búvik az SSR, mögötte egy Bobby-Merci

Ott búvik az SSR, mögötte egy Bobby-Merci

Egy új Harley sportster a dobozban a fa alatt

Egy új Harley sportster a dobozban a fa alatt

Érkezés az Óhazába

A konténert esetünkben Rotterdamban rakta ki a hajó. A kikötőben számos dolgot végezhet vele az EU hivatalos fogadó szerve, a holland vámhivatal. A legtöbbször konkrétan semmi nem történik, de van, hogy levegőt fúvatnak be az egyik oldalon, a másik oldalon kiáramló levegőt pedig elemzőkészülékkel vizsgálják, van-e kábítószer, robbanószer a nagy pléhdobozban. Ha felnyitják, általában csak belenéznek, bár volt eset, hogy vámoscsizma-talpnyom volt az érkező autó fényezésén. A legrosszabb esetben pakolnak csak ki mindent, ilyenkor a kirakodás-visszarakodás operatív költségét – sajnos – a csomagot fogadó tulajdonosra terhelik. De nem csak emiatt érdemes biztosítást kötni a hazahozott autóra. Ha útközben valami igazán durva dolog történik, például a Titanic sorsára jut a konténerszállító óriáshajó, nem elég, hogy a rakomány odavész, a külföldi hatóságok még az ártalmatlanítás költségét, esetünkben a ronccsá vált autó kiemelését és bontásának díját is megfizettethetik a vevővel.

Lerakodás - ennyi

Lerakodás – ennyi

Kicsomagolás

A kipakolás nem egészen a bepakolás fordítottja, még talán több gondosságot és kreativitást is igényel. A szögbelövővel gyorsan készül az ácsolat, de meglehetősen hátborzongató végignézni, ahogy a csodás kocsik mellett pajszerrel, nagykalapáccsal bontják szét az egészet. Ahogy lengett a samu a Hellcat mélykék gyöngyházfényezése mellett – hitchcocki látvány. Pedig erre nincs jobb eszköz, a mélyre lőtt szegeket nem lehet tudományosan kiimádkozni a gerendákból. A munkával, ha nem is kapkodni, de sietni kell, mert a konténer vesztegléséért négy órát meghaladó állásidő után pótdíjat kér a speditőr. Márpedig Murphy törvényének megfelelően a legkülönbözőbb problémák adódnak mindig munka közben. Az SSR például P-ben volt, de gyújtás nélkül nem lehet (legalábbis senki nem tudta, hogy lehet) kivenni a váltót parkoló állásból, márpedig a gyújtást nem lehetett ráadni, hiszen le volt húzva az akkusaru. Az akku pedig hátul van, a csomagtartóban, viszont az autó csomagtartó-nyitó szerkezet nem működött (típushiba). Hm. Itt végül egy telefonos konzultáció segített a berakodást végzőkkel: bár az akku tényleg hátul van, a kocsit egy vastag kábel széthúzásával a motortérből is lehet áramtalanítani, és szerencsére pont így tettek a kintiek. A kábelt visszakötve pöccre indult a motor egy hónap állás után – akár a Hellcaté -, a szürreális kabirolet-pickup saját erejéből, elegánsan gurult ki a konténerből.

Amikor kiömlik a dobozból az amerikai levegő (ha nem nyitották fel a holland vámosok, persze)

Amikor kiömlik a dobozból az amerikai levegő (ha nem nyitották fel a holland vámosok, persze)

Óvatosan kell kiverni az ácsolatot a hibátlan Challenger mellett

Óvatosan kell kiverni az ácsolatot a hibátlan Challenger mellett

A felette lévő Mercivel már több volt a baj. A leengedett kerekek egyikét nem lehetett felfújni, de persze csak akkor derült ki, hogy egy éktelen hasadás is van a gumin, miután negyedóráig keresgéltünk a telepen egy szelepet a kicsavart eredeti helyére, hogy egyáltalán fel lehessen fújni a kereket. És hogy miért kellett felfújni? Hát mert a kereket átfogó gurtni, amibe a kézi csörlőt kell akasztani profi konténerrakodó fix tornyos targonca híján (egy ilyet nemigen érte meg megvenni a hazai cégnek eddig, olyan gyakran azért nem kell álomautót pakolni sajnos) így túl hosszúra maradt, a csörlő viszont túlságosan lentre került, mivel a felső kampót nem lehetett közvetlenül a konténer rögzítőszemébe akasztani az oda beszorult spanifer-kampó miatt.
A Mercedes SL-t kézi csörlővel engedték le a plafonról

A Mercedes SL-t kézi csörlővel engedték le a plafonról

Ez így bizonyára teljesen érthetetlen, de ott és akkor elég világosan látszott: baj van. Egy másfél tonnás autónál nem lehet megkockáztatni egy tízcentis zuhanást sem, akkor sem, ha minden egyes kötél, gurtni, kampó négyszeresen túlméretezett, minimum. Végül aztán hosszas ügyeskedéssel, a gurtni újabb és újabb áthelyezésével, dupla biztosítással sikerült összehozni, hogy megálljon a levegőben a Merci, és ki lehessen alóla verni az állványzatot. Esküszöm, több volt itt az izgalom, jobban átjött a csapatszellem fontossága, mint egy F1-es kerékcserénél.
Ilyen volt, amikor először szívott magyar levegőt a Hellcat és az SSR

Mennyibe kerülne, ha én is…?

Ki ne kezdene ilyenkor ábrándozni: hej, egy V8 Amerikából, vajon mennyiből jönne ki? Nos, átadom a szót az SSR tulajdonosának: – Hogy szerezted meg a kocsit? – Licitálós oldalon vettem, a Copart-on. Az árverés két lépésből állt: a licit napját megelőzően lehetett előlicitet regisztrálni, a licitlépcsőt az eladó szabja meg. Majd a licit napján kitűzött időpontban indul a fő licit, ha az adott autóra kerül a sor (a kitűzött időpontban kap egy sorszámot, ami az adott napon licitált több száz autó közül ennek az autónak a sorban elfoglalt helyét mutatja meg) az addigi legmagasabb licit lesz a kiinduló licit ár ami sok esetben nem változik, de van olyan is, amikor nagy licitháború alakul ki és aki ezt nyeri, nagy eséllyel azé az autó. Azért nem biztos, hogy az övé, mert, ha az eladó által elképzelt árhoz képest messze van a licitben győztes által ajánlott összeg, akkor nem köteles odaadni, illetve még három napig rá lehet ígérni a végső licitre. Lehet, hogy bonyolultnak hangzik, de megéri licitálni, mert lényegesen a piaci ár alatt lehet autóhoz jutni mindent összevetve így is! Az én esetemben, figyelembe véve a futásteljesítményt (20.000 miles) és az állapotot (hibátlan, egyedül a platótakaró fedél elektromos zárja makrancoskodik, húsz dollár az alkatrész, már megvettem) a piaci ár alig több mint feléért sikerült megvenni az autót, pedig itt is volt nagy alkudozás a végén. Egy kis ideig még azt is hittem, hogy nem lesz meg, mert a harmadik napon meg olyan nagy volt az ajánlott és a kért ár között a különbség, hogy azt gondoltam nem adja oda… a végsőkig kihúzta az eladó és persze én is keményen kötöttem az ebet a karóhoz, ami meg is hozta a gyümölcsét, mert az utolsó pillanatban elfogadta az eladó az ő szándékától még messze álló árat… :-)))

Amikor a szürke műanyag lökhárító is menő

Amikor a szürke műanyag lökhárító is menő

– Bárki indulhat egy ilyen liciten? Licitálni lehet egyéni regisztrációval, de sok buktató van ebben az esetben, és ha jól emlékszem, a nem minősített frissen regisztráltnak kicsit drágábbak az árverési költségei. De én nem így csináltam, hanem egy floridai magyar vállalkozó által üzemeltetett szállító és autókereskedő cég (ez a Shipping to Hungary) tulajdonosán (mellesleg a neve Robi) keresztül. Jobb ez így, mert az amerikai jog sok csűrcsavart tartalmaz, amit a ’92 óta kint élő Robi rutinból kezel! – Mennyiért jött haza a kocsid végül? – A licit helyszíne és a konténer feladási helye között belföldi fuvar van, ami 50 centtől indul mérföldenként (pontosabban függ az autó állapotától méretétől és a szállítási távolságtól). Mivel én már visszatérő jó ügyfél kategóriába tartozom, így kaptam kedvezményes árat szállítására! Az átlagos járművek hazaszállítási költsége Miamiból  $500- $2300 között van, ismét állapottól, kiviteltől és mérettől függően. A papírmunka minden ügyes-bajos dolgát a kinti cég intézi (országból kiléptetés és annak velejárói, vámossal kapcsolattartás, papírok időben történő megfelelő helyre juttatása), ezek összesen további $500-t tesznek ki. Robi közreműködése miatt nem kell meg angolul sem tudni, mert mindent Ő intéz, úgy, hogy vagy telefonon, vagy ingyenes platformokon, facebookon, viberen, emailben előre egyezteti veled a következő lépéseket és elmondja, hogy mikor mit kell tenned. Ez 2-3 email-ben merül ki és két utalásban – az autó ára és a vám. A vám költsége 10%, ehhez társul egy egyszeri vámkezelési költség ami az európai vámügyintéző díja, ez 250 euro. Az SSR-nél áfafizetés nincs, mert az autó haszongépjármű kategóriájú, pontosabban van, de vissza lehet igényelni. Az áfát a vámügyintéző továbbítja Magyarország adóhivatala irányába, itt a hatályos jogszabályok alapján bevallásra és visszaigénylésre kerül.
Csukott tetővel a ranchon az immár magyar álom-pickup

Csukott tetővel a ranchon az immár magyar álom-pickup

– Mennyi egyéb költsége lesz, mire rendszámot kap? – Ez még a jövő titka, de ami biztos, hogy van egy nemzetközi köröztetés, TÜV, műszaki, rendszám, biztosítás, vagyonszerzési illeték… Ha mindent összeadok, akkor az európai ár kétharmadában lesz körülbelül az autó, ami szerintem igen jó vételnek számít! Hát így. Ha valaki kedvet kapott, vagy csak úgy ábrándozna egy kicsit, itt kezdhet neki: árverési oldalak: Copart.com, iaai.com, és persze az ebay.com. Sima hirdetési oldalak: hemmings.com, autotrader.comcarsforsale.com, és a legpraktikusabb, egy minimális szállítási költséggel számítható, miami autókat felvonultató oldal: miami.craigslist.org. Szerencsés vadászatot!