Méregdrága hegyibringán hajtott át a milliomos

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés  dr. Janklovics Ádám levél küldés 
Dátum: 2016.04.17. 05.45

Húszéves sportoló a baleset áldozata. A gázoló nem ismerte el a felelősségét.

Méregdrága hegyibringán hajtott át a milliomos

A közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk mai sztorijának főszereplői kétkerekűekkel közlekednek. Sándor hatvanas éveiben járó üzletemberként is megőrizte a chopperek iránti gyerekkori rajongását, ma is a legtöbb hétvégén a Harley-jával túrázik, míg a húszéves Györgyi szenvedélyes hegyikerékpáros. Azon a szeptemberi szombat reggelen mindkettőjüket a vénasszonyok nyara csábította a Mecsekbe. Fékezett, de mindhiába Mindketten hosszúra nyújtották a napot, hazafelé tartva az esti szürkületben akadtak össze az egyik környékbeli településen. Sándor igazi choppereshez illően a lakott területen belül is nyugisan, olyan 35-40 km/órával korzózott, amikor az egyik útkereszteződésében jobbról, egy alárendelt útról kezdett előtte a főútra kanyarodni Györgyi.  A bringás a kanyarodást követően az út jobb szélén közlekedett volna tovább, tehát a motorossal szemben. Sándor azonban sajnos késve észlelete a fiatal nőt, ezért hirtelen átvágott az út bal oldalára, fékezett ugyan, de az ütközést már képtelen volt elkerülni. Gyakorlatilag keresztül hajtott a szerencsétlen bringáson, akin a könyék-, és térdvédők nem túl sokat segítettek: Györgyi bal lába és a jobb karja is szilánkosra tört. Sándornak a térde horzsolódott le csupán. A Harley-hoz hasonlóan a méregdrága Trek kerékpárban is több százezer forintos kár keletkezett. Vádat emeltek a motoros ellen Györgyi kórházba szállítása után Sándor ellen közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt indítottak eljárást. Védelmét a közlekedési ügyekre szakosodott Székely Ügyvédi Iroda látta el. A nyomozás során a motoros elmondta, hogy a 3,2 méteres út közepén haladt. A forgalom gyér volt, sem előtte, sem pedig mögötte, és még szemben sem közlekedett senki. Bevallotta azt is, hogy későn észlelte a kerékpárost, ezért próbált áttérni az út bal oldalára, emellett fékezett is, de azt is későn. Hozzátette, hogy a balra történő mozgása során a kerékpáros jobbra próbált kitérni, továbbá a biciklin sem első, pedig hátsó lámpát nem látott, ami a szürkületben nehezítette az észlelését. Az ügyben kirendelt szakértői számítások szerint a motor ütközési sebessége 15-18 km/óra lehetett, Györgyi körülbelül 10-12 km/órával tekert. Megállapította a szakértő azt is, hogy Sándor mintegy 75 méter távolságból észlelte a kikanyarodó kerékpárost, és nagyjából 45 méterre volt az útkereszteződéstől, amikor úgy ítélte meg, hogy a kerékpáros vele szembe fordul. Ebből következően kimondta: a motoros lassító fékezéssel könnyedén megállhatott volna. A baleset a helyszínelők mérései alapján kereszteződés előtt mintegy 12 méterrel történt. Az ügyészség szerint Sándor megszegte a KRESZ. 3. § (1) bekezdésének c) pontját, mert nem tett eleget általános balesetelhárítási kötelezettségének. Röviden: nem figyelt, nem vette észre időben a kerékpárost. Továbbá megszegte a KRESZ 25. § (2) bekezdését is a jobbra tartási kötelezettség elmulasztásával. A vád szerint a motorkerékpárosnak az úttest közepén haladását nem indokolta semmi.

br-JÓ-látleletes978

Fotónk illusztráció

Sándor a felmentését kérte A fentiek ellenére Sándor a bíróság előtt nem ismerte el a felelősségét. Ő és a védője arra hivatkozott, hogy balesettel okozati összefüggésbe hozható közlekedési szabályszegés nem állapítható meg. Tény, hogy a megengedett sebességet el nem érő tempóval közelítette meg a kereszteződést, és az is tény, hogy vele szemben a saját sávjában jött a kerékpáros. Az ütközést elkerülhette volna ugyan, ha a Harley balra kormányzásával egyidejűleg a kerékpáros nem jobbra fordítja a bringáját. De! A büntetőjogi felelősségét – hangsúlyozta az ügyvédje – „nem alapozhatja meg az, hogy a felismert veszélyhelyzet esetén nem az elhárítás legoptimálisabb módját választotta”. Sándor az utolsó szó jogán a felmentését kérte. Mi lett az ítélet? Ítéletének indoklásában a bíróság kimondta, hogy az észlelési távolság miatt Sándornak elegendő ideje lett volna a balra kanyarodó Györgyi észlelésére, „és az ennek megfelelő cselekvésre”. Szabályosan jobbra tartó közlekedés esetén a balesetet irányváltoztatás nélkül elkerülhette volna. A bíróság egyetértett az ügyész vádiratának azzal a pontjával is, hogy a motoros büntetőjogi felelősségét a KRESZ. 3. § (1) bekezdés c) pontjának, és a 25. § (2) bekezdésének megszegése alapozza meg: ebben szerepe van egyrészt a motorkerékpáros úttest közepén haladásának, másrészt, hogy a bringás észlelésekor szükségtelenül tért át a másik sávba, pont e kettő okozta az ütközést Györgyivel. Végül a bíróság Sándort bűnösnek nyilvánította közúti baleset okozása vétségében, de talán sokakat meglepő ítéletében ezért mindössze két évre próbára bocsátotta. A jogosítványát megtarthatta, motorozhat tovább.  

Kommentek

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Nissan GT-R Track Edition: Köztes megoldás

A Nissan GT-R Track Edition a Nismo adottságait párosítja kisebb motorteljesítménnyel; a modell új piacra lépése jó apropó, hogy ismét elcsámcsogjunk részletein.

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.