Méregdrága hegyibringán hajtott át a milliomos

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés  dr. Janklovics Ádám levél küldés 
Dátum: 2016.04.17. 05.45

Húszéves sportoló a baleset áldozata. A gázoló nem ismerte el a felelősségét.

Méregdrága hegyibringán hajtott át a milliomos

A közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk mai sztorijának főszereplői kétkerekűekkel közlekednek. Sándor hatvanas éveiben járó üzletemberként is megőrizte a chopperek iránti gyerekkori rajongását, ma is a legtöbb hétvégén a Harley-jával túrázik, míg a húszéves Györgyi szenvedélyes hegyikerékpáros. Azon a szeptemberi szombat reggelen mindkettőjüket a vénasszonyok nyara csábította a Mecsekbe. Fékezett, de mindhiába Mindketten hosszúra nyújtották a napot, hazafelé tartva az esti szürkületben akadtak össze az egyik környékbeli településen. Sándor igazi choppereshez illően a lakott területen belül is nyugisan, olyan 35-40 km/órával korzózott, amikor az egyik útkereszteződésében jobbról, egy alárendelt útról kezdett előtte a főútra kanyarodni Györgyi.  A bringás a kanyarodást követően az út jobb szélén közlekedett volna tovább, tehát a motorossal szemben. Sándor azonban sajnos késve észlelete a fiatal nőt, ezért hirtelen átvágott az út bal oldalára, fékezett ugyan, de az ütközést már képtelen volt elkerülni. Gyakorlatilag keresztül hajtott a szerencsétlen bringáson, akin a könyék-, és térdvédők nem túl sokat segítettek: Györgyi bal lába és a jobb karja is szilánkosra tört. Sándornak a térde horzsolódott le csupán. A Harley-hoz hasonlóan a méregdrága Trek kerékpárban is több százezer forintos kár keletkezett. Vádat emeltek a motoros ellen Györgyi kórházba szállítása után Sándor ellen közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt indítottak eljárást. Védelmét a közlekedési ügyekre szakosodott Székely Ügyvédi Iroda látta el. A nyomozás során a motoros elmondta, hogy a 3,2 méteres út közepén haladt. A forgalom gyér volt, sem előtte, sem pedig mögötte, és még szemben sem közlekedett senki. Bevallotta azt is, hogy későn észlelte a kerékpárost, ezért próbált áttérni az út bal oldalára, emellett fékezett is, de azt is későn. Hozzátette, hogy a balra történő mozgása során a kerékpáros jobbra próbált kitérni, továbbá a biciklin sem első, pedig hátsó lámpát nem látott, ami a szürkületben nehezítette az észlelését. Az ügyben kirendelt szakértői számítások szerint a motor ütközési sebessége 15-18 km/óra lehetett, Györgyi körülbelül 10-12 km/órával tekert. Megállapította a szakértő azt is, hogy Sándor mintegy 75 méter távolságból észlelte a kikanyarodó kerékpárost, és nagyjából 45 méterre volt az útkereszteződéstől, amikor úgy ítélte meg, hogy a kerékpáros vele szembe fordul. Ebből következően kimondta: a motoros lassító fékezéssel könnyedén megállhatott volna. A baleset a helyszínelők mérései alapján kereszteződés előtt mintegy 12 méterrel történt. Az ügyészség szerint Sándor megszegte a KRESZ. 3. § (1) bekezdésének c) pontját, mert nem tett eleget általános balesetelhárítási kötelezettségének. Röviden: nem figyelt, nem vette észre időben a kerékpárost. Továbbá megszegte a KRESZ 25. § (2) bekezdését is a jobbra tartási kötelezettség elmulasztásával. A vád szerint a motorkerékpárosnak az úttest közepén haladását nem indokolta semmi.

br-JÓ-látleletes978

Fotónk illusztráció

Sándor a felmentését kérte A fentiek ellenére Sándor a bíróság előtt nem ismerte el a felelősségét. Ő és a védője arra hivatkozott, hogy balesettel okozati összefüggésbe hozható közlekedési szabályszegés nem állapítható meg. Tény, hogy a megengedett sebességet el nem érő tempóval közelítette meg a kereszteződést, és az is tény, hogy vele szemben a saját sávjában jött a kerékpáros. Az ütközést elkerülhette volna ugyan, ha a Harley balra kormányzásával egyidejűleg a kerékpáros nem jobbra fordítja a bringáját. De! A büntetőjogi felelősségét – hangsúlyozta az ügyvédje – „nem alapozhatja meg az, hogy a felismert veszélyhelyzet esetén nem az elhárítás legoptimálisabb módját választotta”. Sándor az utolsó szó jogán a felmentését kérte. Mi lett az ítélet? Ítéletének indoklásában a bíróság kimondta, hogy az észlelési távolság miatt Sándornak elegendő ideje lett volna a balra kanyarodó Györgyi észlelésére, „és az ennek megfelelő cselekvésre”. Szabályosan jobbra tartó közlekedés esetén a balesetet irányváltoztatás nélkül elkerülhette volna. A bíróság egyetértett az ügyész vádiratának azzal a pontjával is, hogy a motoros büntetőjogi felelősségét a KRESZ. 3. § (1) bekezdés c) pontjának, és a 25. § (2) bekezdésének megszegése alapozza meg: ebben szerepe van egyrészt a motorkerékpáros úttest közepén haladásának, másrészt, hogy a bringás észlelésekor szükségtelenül tért át a másik sávba, pont e kettő okozta az ütközést Györgyivel. Végül a bíróság Sándort bűnösnek nyilvánította közúti baleset okozása vétségében, de talán sokakat meglepő ítéletében ezért mindössze két évre próbára bocsátotta. A jogosítványát megtarthatta, motorozhat tovább.  

Kommentek

Norvégiában betiltották a dízelautókat

A rossz légminőség miatt Oslo átmenetileg kitiltotta a norvég fővárosból a gázolajjal üzemelő gépjárműveket.

Opel, ami jobban kéne, mint egy BMW

Olyan Opelt vezettünk, amely annyira a vágy tárgya volt egykoron, hogy még egy dalba is befoglalták a nevét.

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

Magyar rekord a BMW-nél

Soha annyi új BMW nem kelt el Magyarországon, mint 2016-ban. A siker nem csak a hagyományos modelleké, Közép-Európában i-modellekből is nálunk fogy a legtöbb.

Súlyos kockázat a járműjavításhoz használt illegális eszköz

Súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb műszaki elemek működését ellenőrző nem jogtiszta, vagy nem megfelelően frissített diagnosztikai eszközök – hívta fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

F1: Jövőre Vettel, Alonso is mehet a Mercedeshez

A Mercedes csapatfőnöke nem titkolja, hogy az idén nagyon figyelik majd a pilótapiacot, lecsaphatnak valamelyik nagyágyúra is, ha Valtteri Bottas nem hozza Nico Rosberg szintjét.

Top 10: a magyarok kedvenc használt autói

Úgy fest, hogy a közlekedési alapszükségletek kielégítésére szolgáló modellek mellett sok honfitársunk álmait valósítja meg használtautó-behozatallal. Közöljük a tíz legnagyobb darabszámban behozott használt autót.

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

Megvan az év első, szájtátós kamiontuningja!

Egy magyar csapat úgy alakította át egy Scania utasterét, hogy arra talán még külföldön is csorgatni fogják a nyálukat a kamionsofőrök.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.