Így készül a magyar gyártású defektmentes csodagumi

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.04.15. 15.00

Egy robot úgy nyomja a gumiabroncs belsejébe a tömítőpasztát, mint a cukrász a tortára a díszítőkrémet. A Passatokat 17 coltól már gyárilag ilyennel szerelik.

A koreai Hankook gumigyára a Dunaújváros melletti Rácalmáson 2007 óta termel, ma már teljes kapacitással dolgozik, három műszakban 3200 dolgozó évi 53 ezer darab abroncsot készít, Made in Hungary felirattal.

Mercedesek, BMW-k udvari szállítója

A koreai Hankooknak a mai napig van feladata a márkaimidzs erősítésében. Akiben nincs meg az autóbuzéria génhibája, nemigen tudja, hogy távol-keleties hangzása miatt nem szabad összekeverni a kínai márkákkal, hiszen a Hankook a legnagyobb prémiumautókra (S-Merci, 7-es BMW) is szállít első szerelésű gumikat, hivatalos gumiszállítója a DTM-nek, rendszeresen kiválóan szerepel a német gumiteszteken és árazása is minőségének megfelelő.

Ide vitt el minket a cég, hogy megmutassa, hogyan készül az egyik legérdekesebb termékük, a defekttűrő, szinte akárhány szöglyukkal is gond nélkül évekig tovább használható Sealguard technológiás gumiabroncs. Sajnos ezekben a gumigyárakban a meglepően liberális autó-összeszerelő üzemekkel szemben teljes fotózási tilalommal sújtják az újságírókat, a gyári illusztrációállomány pedig elég szegényes, ráadásul a még szabad területen kiállított display-eket és a tesztvezetésen a szöggel átvert gumit hiába fotóztam, mert nem volt a gépemben SD-kártya. Így sok képet nem tudok mutatni, de sebaj, mert a diktafonom viszont annál több információt rögzített a Hankook egyik expertjével folytatott beszélgetés közben. És a felvétel még megvan.

Egyelőre csak gyári szerelésben, például a Passatokon, Touranokon érhető el a Hankook defekttűrő abroncsa

Egyelőre csak gyári szerelésben, például a Passatokon, Touranokon érhető el a Hankook defekttűrő abroncsa


Defektmentes világok harca

Kétféle defekttűrő gumi terjedt el az autóiparban. Az egyik a merevített oldalfalú változat, amelyből ugyan elszökik a levegő defekt esetén, de nem fekszik le a felnire a kocsi, hanem csökkentett sebességgel el tud menni a gumiműhelyig vagy az úti célig. A technológia meglehetősen elterjedt, a legtöbb BMW-t gyárilag ilyennel szerelik már évek óta. A megoldás hátránya, hogy jelentősen megnöveli a rugózatlan tömeget a gumimérettől függően a normál abroncsnál 2-3 kilóval nehezebb gumi, így a menetkomfort érezhetően leromlik rossz úton. Egy kilyukadt RFT (run-flat tire) gumi hosszú defektes használat után tönkremegy, cserélni kell. És a Hankook szakértője szerint, ha nem RFT-hez tervezett futóművű autóra szerelik a nehezebb gumit, hamar szétveri maga körül a felfüggesztést a nagy tömeg. Praktikusabb az újabb megoldás, az öntömítő réteggel ellátott abroncs. Több cég is gyárt ilyet, a Michelin Selfseal, a Kumho Self-Sealing néven – ez utóbbi márkánál találtunk egy remek illusztrációt, most ezzel fogom illusztrálni a Hankook termékéről írt cikket, pardon:

Belül az a bordás réteg a rugalmas, rágógumi-szerű öntömítő paszta

Belül az a bordás réteg a rugalmas, rágógumiszerű öntömítő paszta

Ha szögbe lép a kocsi, a lágy trutyi tökéletesen tömíti a rést a szög körül. Ha pedig kihúzzuk a szöget, csavart, vagy kivágja a centrifugális erő, az idegen test kihúz magával egy vékony szálat, ami a szög, csavar után maradt lyukat is teljesen lezárja. Egy ilyen gumi elvileg akárhány szöget kibír, csak azzal lehet kivégezni, ha egy ponton többször is kibökjük. A kátyúkár, nagy felületű hasadás ellen ugyan ez sem véd, de európai statisztikák szerint a defektek több mint 90%-át szög okozza. Egy ilyen sérülés pedig meg sem kottyan a guminak, kijavítja saját magát, és az abroncs eredeti élettartamáig használhatjuk tovább, javítás nélkül. Egy ilyen gumi nagyjából egy kilóval nehezebb a simánál, állítólag a lágy, rezgéseket is csillapító réteg miatt még jobban is rugózik vele a kocsi, mint a nemtrutyis gumival. Ezt a zsámbéki vezetéstechnikai pályán lezavart tesztkör után nem tudom határozottan megerősíteni, azt viszont igen, hogy a több szöggel is keresztülvert kocsi akár bennhagyott, akár kihúzott szögekkel is nyomásvesztés nélkül, normális menetdinamikával autózható. Varázslat.
Ventus Sealguard - egyelőre csak első szerelésű gumiként elérhető

Ventus Sealguard – egyelőre csak első szerelésű gumiként elérhető


Így készül a varázslat

A rácalmási gyár egyik csarnokában rendezte be a Hankook azt az üzemet, ahol a Sealguard abroncsok készülnek. Mivel a defektmentes gumi alapja a normál, kész gumiabroncs, az üzem csupán egy csomó hordóból, egy keverőből, két rövid gépsorból és egy minőség-ellenőrző állványból áll. A folyamat a következő: a gyár többi üzeméből bejönnek a kész gumik, amiket akár már így is fel lehetne szerelni a felnikre. A keverőben két komponensből (az egyik a rágógumik alapanyaga, ezt akár ténylegesen rágni is lehetne, a másik egy spéci adalék) elkészül a fekete, ragacsos, de stabil trutyi. A gumik egyesével egy görgőpárra kerülnek, állítva. Itt forgatja őket egy gép, miközben egy robotkar egy fecskendőből – tisztára, ahogy a cukrász nyomja a tortára a krémet – csigavonalban felhordja a tömítőanyag-réteget az abroncs belsejére. A robot kód alapján azonosítja az abroncsot, a méretből tudja, mennyi paszta kell a gumiba. Ezután az abroncs egy lézergravírozóba kerül, ahol látványosan felcsapó lángok mellett belesütik a Sealguard feliratot. Innen megy egy tárcsára, ahol megpörgetik, lemérik a súlyát, a tömegeloszlását – és kész is, mehet a komissióra. Bár a gumiba nyomott anyag lágy és ragacsos, nem kell másként kezelni, mint a normál gumikat. A belső felület talán elporosodik egy kicsit, de ez nem számít, vízre nem érzékeny az anyag, elfolyni pedig nem folyik el, a dubai sivatagban végzett tesztek szerint egészen szélsőséges körülmények között sem. Sőt, az exrém gyors hőingadozást is bírja. Egy konténerben mínusz 30 fokra hűtve, majd kigurítva a plusz ötvenbe a ragacs úgy viselkedett, mintha mi se történt volna.

Egyelőre csak autóval együtt kapható

Bár a VW Passat és Touran 17-18-as kerekei már most a Hankook Ventus Sealguard nevű öntömítő gumijával gördülnek le a gyártósorról, egyelőre gumikereskedésben nem vehetünk ilyen abroncsokat. A kiskereskedelmi forgalmazás pár hónap múlva indulhat. Természetesen ha valakinek egy sealguardos Passatja van és kiharapja a gumi falát egy gonosz kátyú, akár a Hankook-dealereknél, akár a VW-márkaszervizben rendelhet pótlást. A hétköznapi halandóknak viszont, akik nem új Volkswagennel járnak, egyelőre várniuk kell a Hankook defektmentes csodagumijára.  

Kommentek

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Nem sikerült mentőt hívni a Szentendrei úti tragédiához

Szombat éjjel közvetlenül a szentendrei úti tragédia bekövetkezte után jártam a baleset helyszínén. Nem sikerült segítséget hívnom, másnak szerencsére igen.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

Forma-1-es kvíz profiknak és tanulékony kezdőknek

Kened-vágod az F1-es pilóták fontos és érdekes statisztikáit? Ha igen, ha nem, itt egy kérdezz-felelek, amiből a lexikon-agyú rajongók is tanulhatnak. Tedd próbára magad!

F1: A Mercit “biztosan érdekli” Vettel

A Red Bull-fejes Helmut Marko kezdi a kavarást, azt mondja, a Mercedest egyértelműen érdekli a ferraris Sebastian Vettel 2018-as szerződtetése.

Adnál ennyi pénzt egy Bentley másolatért?

A Bentley Continental GT replika Ford Mustang alapra épült, a kivitelezéssel nincs is nagy gond, de azért látszik, hogy ez csak másolat. Kérdés, hogy megér-e ennyi pénzt.

Keménytetőt kapott a Mazda MX-5

A klasszikus kanavász és a furmányos eltűnő targa után itt a harmadik tetővariáció. Sajnos nem veheti meg bárki.

F1: Rajthoz állhat Wehrlein Melbourne-ben

Rajthoz állhat a melbourne-i Forma-1-es idénynyitón Pascal Wehrlein, a Sauber német pilótája, miután az orvosok megadták neki az engedélyt.

F1: Egymásra mutogat Hamilton és Vettel

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt a Mercedes és a Ferrari versenyzője is azt mondja, hogy a másikuk csapata kezdi favoritként az évet.

Itt a Suzuki, hol a Suzuki? A holttér átkozott veszélye videón

A 112 Press ismét hasznos, és tanulságos anyagot tett az asztalra, videójuk egy olyan forgalmi szituációt mutat be, ami könnyen balesetek forrása lehet.

A 6 legdrágább új autó itthon

Ezen a listán röpködnek a tízmilliók, szóval ha sok pénzed van, és nem tudod mire költsd el, van néhány tippünk.

F1: Elmaradhat az idény első balhéja

Úgy tudni, hogy a Mercedes és a Red Bull Racing a szezonnyitóra átépítette a korábban aerodinamikai szerepet is játszó felfüggesztését.

Rollerrel reformálnák meg a közlekedést

Elektromosan hajtott rollereket használó közösségi szolgáltatással akarja megformálni a közlekedést egy startup cég Németországban.

Valódi divatcikké vált az autó

Igazi divattermékként kezeli legújabb limitált szériáját a DS. A DS 3 Inès de la Fressange kimondhatatlan neve kiművelt koncepciót takar.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.