Melyik településünkön van a legtöbb autó?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.04.14. 05.45

Egy 280 lakosú faluban. A polgármester elmondta, hogy mi az oka.

Tengernyi érdekes autós adatot találni a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) oldalán. Most azt néztük meg, hogy az ország melyik településére van bejegyezve a legtöbb személyautó a lakosságszámhoz képest. Ez után nyilván kíváncsiak lettünk a leggazdagabb és a legszegényebb magyar települések, és persze nagyvárosaink adataira is.

Na, de hol van a legtöbb autó?

A KSH-nál elérhető legfrissebb adatok szerint a 280 lakosú Szentdénesen 199 személyautót használnak a falubeliek. (A hivatal egészen pontosan 1000 lakosra ad meg számot, innentől kezdve mi is ezt használjuk. Szentdénes 717,5-tel nyert.) Felhívtuk a polgármestert, hogy megtudjuk, honnan ez a sok autó? A neten elérhető ötödik telefonszámon tudtuk végül elérni a déli határszélen fekvő, parányi község vezetőjét, Vidra Sándort. – Jó napot kívánok! Lencsés Csaba vagyok Budapestről, a Vezess nevű autós laptól. Vidra úr? – Igen, kérem, én vagyok. Jó napot! – A KSH szerint az ön által vezetett településen van egy személyre vetítve a legtöbb személyautó. 10 emberre 7 kocsi. – (…) – Meglepőt mondtam? – Hát ilyen boldogságot még nem közölt velem senki. De tudja, uram, nem az a meglepő, hogy itt ennyi autó van. – Hanem mi? – Hanem, hogy máshol nincs ennyi. – Hogy-hogy ilyen sok a kocsi Szentdénesen? – Uram, itt szorgalmas emberek élnek. Ha végignézek a falun, minden háznál autók állnak. – Mivel foglalkoznak a dénesiek? – Intenzív gazdálkodással. – Örülök, hogy beszéltünk. Minden jót önnek! – Magának is!

Szentdénes

Takaros ház, szépen nyírt fű, és autó Szentdénesen

Szentdénest egy hasonló méretű borsodi falu, Komlóska követi 1000 lakosra vetítve 663,8 személyautóval, míg a harmadik a Magas-Bakonyban fekvő Csehbánya 659,8-cal.

Mi a helyzet a leggazdagabb és a legszegényebb településeken?

A szorgos lakosú kis falvaktól érezhetően lemaradva következnek azok a vagyonos városok, amelyek évről évre ott vannak a „Magyarország leggazdagabb települései” összeállítások élén. Mit sem ér a hazai vásárlóerőtől 66 százalékkal magasabb átlag az alábbi településeknél, meg sem közelítik a dénesi földművelőket. A leggazdagabbnak számító Telkiben 1000 lakosra 371 személyautó jut, az atomerőmű által pumpált második Pakson sem sokkal több, 376,7, míg a harmadik Ürömön 374,1. Ahogy látják, az ország három legvagyonosabb településén szinte pontosan ugyanannyi személyautó jut egy-egy polgárra. Hogy mi lehet a magyarázat a fentieknél kevesebb kocsira? Telki és Üröm lakosai a cégekkel teli főváros közelében jó eséllyel sokan használnak céges kocsit, míg Paks gazdagságát egyértelmű, hogy mi adja – de az első két településnél ez csak egy lehetséges válasz.

sz-Telki

Csal a Google, nem Telki a bajnok

Egészen más számokat látunk, ha megnézzük a legszegényebb falvak autós adatait. A statisztikák szerint Alsószentmártonban 111,2 kocsi jut 1000 emberre, Tiszabőn pedig 87,2. Csenyétén már csak 72, eszerint csak minden 14-ik ember nevén van személyautó. Arányosítva ez nagyjából tizedannyi, mint Szentdénesen.
sz-tiszabő

Tiszabő főutcáján alig akad autó (ott, a távolban, balra láthatnak egyet)


Veri valamelyik megyeszékhely Budapestet?

A fővárosban van a legtöbb cég és vállalkozás, így a közel kétmilliós Budapest 1000 lakosra vetített 329,4 személyautóval meglehetősen közel áll az ország leggazdagabb településeihez. Ha megnézzük a legnagyobb városainkat, 338 autóval Győr meg is előzi, majd Pécs (317), Debrecen (303) és Szeged (264) következik a sorban.

Mi a megyék sorrendje?

Talán itt követi le a legjobban a járműszám azt, amit egy-egy területi egység jómódjáról, avagy szegénységéről gondol az utca embere. Az ország közepén, Pest megyében üzemel a legtöbb személyautó (ezer emberre 356,4 jut, azaz veri Budapestet a megye), majd Vas következik (348,1) aztán Győr-Moson-Sopron zárja a dobogót (343,7). Kétharmadrészt kapásból vágják a sor végét: Szabolcs (254,4), Jász-Nagykun-Szolnok megye (250,8), majd Borsod (243,5). A személyautóval legritkábban ellátott megye és település között is több mint háromszoros a különbség.

Melyik Magyarország legforgalmasabb főútja és mellékútja?

Soha nem találná ki a “győztes” főutat! Több járművel birkózik, mint számos autópálya. De vannak autópályányi forgalommal terhelt mellékútjaink is. Nézze meg, hogy az ön lakhelye közelében mi a helyzet!

Kommentek

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Nem sikerült mentőt hívni a Szentendrei úti tragédiához

Szombat éjjel közvetlenül a szentendrei úti tragédia bekövetkezte után jártam a baleset helyszínén. Nem sikerült segítséget hívnom, másnak szerencsére igen.

F1: Legyél Lewis Hamilton VIP-vendége! – videó

A háromszoros világbajnok videós idegenvezetést tart a Mercedes melbourne-i csapatpavilonjában a kávézótól a konyháig.

Videó: Így kap másfél másodpercet Alonso Räikkönentől

Melbourne-i belső kamerás kör a mezőny két veteránjától a McLaren és a Ferrari közti különbségről.

Magyar gyerekek rajzolták le a jövőt

Hetedik alkalommal hirdette meg a Toyota magyar gyerekek számára is a Toyota Dream Car rajzversenyt: a megmérettetés arra ösztönözte a gyerekeket, hogy rajzolják le, milyennek képzelik el egy szebb jövő autóit.

F1: Óriási aranyköpés a Ferrari-főnöktől – videó

A Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene így írta le két szóban Sebastian Vettelt és Kimi Räikkönent.

F1: Letiltották a Haas légterelőjét

A Nemzetközi Automobil Szövetség az Ausztrál Nagydíj második szabadedzésére levetette a Haas-csapat autójáról a T szárnyat. Túl hajlékony volt.

A Fiat motoros Zsiguli legendája

Az idei első nagyszabású autós rendezvényen, az Autó Motor és Tuning Show-n rengeteg csemege akad a géprajongók számára. A széles és ültetett karosszériák, felhúzott motorok kavalkádján túl a veteránok csendes csarnoka is tartogat meglepetéseket.

F1: Újabb motort fejleszt a Honda

Bár az Ausztrál Nagydíj pénteki szabadedzésein a McLaren elfogadhatóan szerepelt, a Hondánál tudják, hogy a jelenlegi erőforrással nem tudnak messzire jutni. Újat fejlesztenek májusra.

Új csúcsmodellt kap a koreai terepspecialista

Jövő csütörtökön mutatkozik be a SsangYong eddigi legnagyobb szabadidőjárműve. Egyelőre még neve sincs az autónak.

Jogtalanul büntették autósok ezreit Budapesten?

Tarlós István szerint jogtalanul bírságoltak meg rengeteg autóst Budapesten. A főpolgármester arra buzdít, hogy ne fizessenek az autósok.

Kabrió, bátraknak

Ha már a Techart GTstreet R Cabriolet karosszériája láttán rossz érzéseid támadnak, várj, amíg megtudod, mire képes a dög.

Verstappen: A Red Bull “túl lassú”

Az Ausztrál Nagydíj első edzésnapja után nem lehetnek igazán elégedettek a Red Bullnál, messze a Ferrari és még messzebb a Mercedes csúcstempója.

Villamosnak indult, busz lett belőle

Ha megvalósul a közösségi közlekedésben az, ami most a mérnökök fejében van, akkor elképzelhető, hogy évek múlva nehezen tudunk majd különbséget tenni a buszok és a villamosok között.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.