Telefontartók: milyet vegyünk, hova tegyük?

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.04.12. 07.00

Vezetés közben, kézben tartott telefonnal telefonálni nemcsak veszélyes, hanem drága is lehet. Ne fizess büntetést, itt a megoldás!

“Jó napot kívánok, kormányra szerelhető tablettartót szeretnék, van?” Nem, ez nem a Sas kabaré egyik különösen vérszegény poénja, hanem a való világ 2016 áprilisában, a Homasita telefontartó osztályán. Mondjuk a sokat látott eladó arcán is megremegett egy ideg a nyilvánvaló baromság hallatán, aztán udvariasan a dolog biztonságosságát firtatta, de mivel nem ment át az üzenet, végül feladta a küzdelmet és inkább nekünk mutogatta végig a választékot 290 forinttól egészen a többezres, igazán profi cuccokig.

A bácsi azóta tucatnyi boltban okozhatott már sokkot a kérdésével, bár rajta kívül egy kínai üzem fejlesztője is eljutott a gondolatig, igaz, ő megállt a kormányra akasztható telefontartó kifejlesztésénél. Ebay-en, free shippinggel néhány száz forint egy ilyen cucc, amely a légzsák berobbanásakor hangsebesség közeli tempóban, a vezető homloklebenyével együtt távozik a hátsó ablakon. (A Photoshoppal elmaszatolt Ford-embléma nem tartozék.)

tarto3(Frissítés: mégiscsak szüksége lehet az emberiségnek kormányra aggatható táblagéptartóra, mert gyártanak ilyet is. Ránézésre mondjuk álló autóban lehet használni, de van ilyen cucc, a cikk végén megmutatjuk.)

Amúgy a tablettartó létező igény, de főleg fejtámlára való kivitelben, ez a hátsó üléseken helyet foglaló, képernyőfixált ivadékok hosszabb úton történő lekötésének taktikai atombombája. Persze színesen villódzó tablettel kiegészítve. De tekerjünk vissza a kezdeti kérdéshez. Minek az autóba telefon?

Logikusnak tűnik a kapásválasz, hogy telefonálni. Ehhez azonban nem kell feltétlenül telefontartó, mostanában már szinte nincs is autó, amihez ne lehetne bluetooth-os kihangosítót rendelni. Ha ehhez valamiféle kijelző is jár, vagy gombokkal – nem a telefonéval – lehet hívást fogadni vagy kezdeményezni, már megúsztuk a 15-30 ezer forintos büntetést, minden szabályos és biztonságos. Azon mondjuk el lehetne még rugózni egy darabig, hogy mennyivel vonja el kevésbé a figyelmet, ha az autó fix gombjait nyomkodja a vezető, nem pedig a kezében lévő telefonét, de a szabályt nem mi találtuk ki, bízzunk benne, hogy mások tudják, miért így a jó.

tarto_33Sokkal okosabb dolog navigálásra használni a telefont. Persze ott vannak a gyári megoldások erre a célra, de Magyarországon az okos ember ért focihoz, politikához, migráns kérdéshez, és nem ad egy fityinget sem a gyári naviért. Hiába írunk 2016-ot, rengeteg gyári autós navigáció még mindig szörnyű baklövésekkel tervez utat. Pedig vannak jók is, például az iGO, amely a Mazdától kezdve a Volvóig rengeteg márkában megtalálható, de még így is jobban járunk valamelyik telefonra, ingyen letölthető applikációval, amelyek a többi felhasználó által küldött sebességi adatok és extra információk – például baleset, traffipax – segítségével jó eséllyel gyorsabb, problémamentesebb utazást kínálnak a sofőrnek. Mindössze egy hátránnyal, hogy a telefon kijelzőjét kell bámulni vezetés közben.

Logikus lépés

Az autógyárak hamar meglátták a lehetőséget abban, hogy minek tegyenek ők is navit az autóba, ha a tulajdonos telefonja erre amúgy is képes és lassan már alsógatyát sem gyártanak GPS nélkül? Mindenkinek jobb, ha a sofőr a mindig nála lévő, jó esetben állandó netkapcsolattal ellátott telefonnal tervez utat, amin az adatbázis bármikor frissíthető. Hasonló az Opelekben megismert BringGo, amely a telefonon fut ugyan, de az autó kijelzőjén mutatja a teendőket. A dolog lelke a Mirrorlink, amely annyit csinál, hogy a telefonon futó appot láthatóvá és vezérelhetővé teszi a jármű saját kijelzőjével, gombjaival. Sokféle márka, modell és rengeteg app képes ezen keresztül együttműködni, és idővel biztos egyre többen kapnak majd rá.

Két férőhelyes extra tartó

Ha azonban se gyári navira, se mirrorlinkes autóra nem akar, tud költeni az ember, kénytelen a telefonját használni úttervezéshez. De miben érdemes rögzíteni, ha nem akarja az első fékezés után a kárpit alól előimádkozni a szilánkosra tört kijelzőjű telefont?

Nyomjuk az ablakra!

A telefontartót tapaszthatjuk mondjuk a szélvédőre. A tapadókorong a legtöbb esetben tisztességesen, megbízhatóan rögzíti a telefont, ha nem választunk méteres kart hozzá, akkor menet közben is olvasható marad a kijelző, nem fog hintázni, mint egy ágon, egy szép hosszú ágon, föl-he-he-he, le-he-he-he. Okozhat bajt, hogy egyterű modelleknél a látóhatáron ködbe vesző szélvédőig csak a gibbonok keze ér el és csak a jó szeműek látják a kijelzőn megjelenített információkat. Alternatív tapasztási pont a vezető bal oldalán lévő üvegfelület, ezt a taxisok nagy része is így csinálja. Lényeg, hogy a tápkábel elérjen a szivargyújtótól a telefonig. Ja, és a fél napot bíró telefonok korában mindig legyen kéznél töltőkábel.

tarto5Rögzíthetjük a telefontartót a szellőzőrostélyba is, de ez amellett, hogy közel nem olyan stabil – ezerféle szellőzőrács van, ördög tudja, melyikbe lehet tökéletesen beleilleszteni a tartót -, még a telefonnal is mostohán bánik. Nyáron a légkondi fagyos fuvallata hűti, télen pedig a fűtés olvasztja le róla még a képernyővédőt is. Az már szinte elhanyagolható mellékhatás, hogy a levegő sem úgy áramlik, mint kéne. Emellett az utastér réseit, illesztéseit kihasználó tartókat is kapni, amelyek között olyan ínyencségek is vannak, mint a CD-játszó nyílásába dugható készség. Kár, hogy a kazettás változatról már örökre lecsúsztunk.

Telefont a tartóba

Ha már a tartót rögzítettük a kocsiba, jön a következő feladat, tegyük a telefont a tartójába. De hogyan? Legbiztosabb, ha apró karok közé szorítjuk a telefont, ami ott nagyjából megtartja a készüléket. Hátránya, hogy a külsőre közel egyformának is tűnő telefonokon azért vannak gombok is, egész változatos helyeken, amelyeknek nem jó, ha bármi is nyomja őket. Persze a töltésre, adatátvitelre használt, szerencsére már szabványosított microusb-csatlakozó elhelyezkedése is teljesen szabálytalan. Gyártó legyen a talpán, aki olyan tartót tud tervezni, ami mindenhez jó. Vásárlás előtt próbáljuk bele a telefont, hogy rögzített állapotban is bele lehet-e dugni a tápkábelt, és a rögzítőfülek nem nyomják-e valamelyik gombot.

Ragadós felület tartja helyén a készüléket

Ragadós felület tartja helyén a készüléket

Akadnak mágneses megoldások, ilyenkor apró mágnesezhető fémet kell a telefon hátlapjára tapasztani. Van, akit nem zavar egy plusz fémbigyó a telefonon, de sokakat igen. Aztán ott van az önálló telefontartóként is használható ragacsos gumilap, a Nanopad – csupán szép nagy vízszintes felületet kell hozzá keresni a műszerfalon -, amelyhez úgy tapad a telefon, hogy néha nehezebb lefeszegetni a hátfalról, mint a tapadókorongot a szélvédőről. Idővel elkoszolódik, szép lassan elveszti varázsos tapadását, de egy laza szappanos mosással hamar visszanyeri eredeti állapotát.

És igen, itt a legendás tablet-tartó, kormányra mókolva

És igen, itt a legendás tablet-tartó, kormányra mókolva

Végül szinte mindegy, melyik megoldás áll közelebb a stílusunkhoz, lényeg, hogy okosan helyezzük el, ne legyen a légzsákok útjában, stabilan és elérhető távolságban legyen autózás közben. Érdemes kicsit többet költeni rá – amúgy a tisztességes kinézetű, strapabíró darabok is teljesen megfizethető – 2-6 ezer forintos – árban vannak. Persze lehet kapni 300 forintál is kevesebbért. Na, abba azért nem szívesen tennénk bele semmit sem.

Kommentek

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Tragédiát okozott egy udvarias pék

Maga elé engedte az utánfutós teherautót, amely elgázolta az egyetemre igyekvő robogós lányt.

Miért fizetnél a reptéri parkolásért?

Gondolnád, hogy a több ezer forintos parkolódíj kifizetése helyett akár pénzt is kereshetsz az autóddal, míg külföldön vagy?

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.