A motortér titkai

Fiat 850 sztori 4. rész

Szerző: Gajdán Miklós levél küldés 
Dátum: 2016.04.12. 16.00

Ideje most már egy kicsit megkapargatni a felszínt, főleg műszaki szempontból. Mi van a fékkel, az olajjal, és a többivel? A meglepetés persze most sem maradt el…

Azoknak, akik nem olvasták az előző részeket: egy véletlen eseményből kifolyólag átvettem egy 1967-es évjáratú, kismértékben működésképtelen Fiat 850-est, amit pár órás szerelés után hazavittem. Otthon következett a leltár, most pedig eljött az ideje, hogy a műszaki állapotot is szemügyre vegyem. Nem gondoltam darabjaira szedni a motort, vagy bármi mást, arra viszont igen, hogy ellenőrizzem a szűrőket, az olajszinteket, cseréljem ki amit, ahol kell, és egyáltalán, mérjem fel az állapotot. Remélem, nem lövöm le a poént, ha elárulom, gondos gazdára utaló nyomokat találtam, de a meglepetés így sem maradt el. A részletekről meséljenek a képek és aláírásaik!

Gondoltam a fékkel kezdek, a dobok leemelése nem nagy varázslat, csupa egyszerű, univerzális szerszám kell hozzá. Szerencsére semmi trükk!

Meglepetés! A fékbetétek szinte újak, a kézi utánállításnak azonban nem örülök, a nem sokkal később megjelent automata állító egyszerű, és megbízható szerkezet, és időtrabló állítgatástól kíméli meg a szerelőt, vagy a szerelni szerető tulajdonost. A fékhenger fölött csillog egy zsírzógomb, amin keresztül a függőcsapszeget lehet kenni. Aki elmulasztja, megnézheti magát! Az előzőgazdát dicséri, hogy nem volt begyógyulva

Természetesen a váltóolaj sem kerülhette el a cserét. Ám ez nem kis feladat egy 850-esen, mert a váltó lényegében a két hátsó kerék között (kicsit előtte) van, a betöltőnyílás pedig a váltó oldalán található. Korábban sokat küszködtem a feladattal, ezúttal azonban bevetettem a nagy találmányt, egy modellrepülőgép üzemanyag utántöltő flakont. Betöltöttem az olajat, beillesztettem a csövét, és már csak nyomni kellett. Igaz, legalább ötször!

Ugye ez az autó nagyobb, mint a miénk? - kérdezte sógorom két kissráca, miután befészkelte magát a hátsó ülésre Éppen vendégségben voltak nálunk. Azt tudni kell, hogy sógoromnak egy Lexus IS 220d-je van. Kénytelen voltam felvilágosítani őket, hogy a Fiat 850-es csak látszik nagyobbnak belülről kis ülései és vékony tetőoszlopai miatt. Ezt hívják térérzetnek...

Nem könnyű hozzáférni a 850-es motorjához - amíg le nem szereljük a két részből álló hátfalat. A felső rész lebontása (hat anyát kell letekerni) öt percig sem tart. Az alsó rész kiemelése sem hosszabb sokkal, ehhez azonban fel kell támasztani a motort, mert hátul ezen a falrészen támaszkodik. Az összidő nem több negyed óránál, ami után viszont mindenhez egyszerűvé válik a hozzáférés

Íme a légszűrő, ami nyomokban szivacsot tartalmaz. A két lyuggatott fémlemez között végig ép szivacsnak kellene lennie, ez esetben szó nincs erről. Magától értetődő, hogy újjal cseréltem ki - mármint az egész légszűrőt

Centrifugál olajszűrő az ékszíjtárcsában - hasonlóan a kis Polskihoz. Nem tudtam, bárki tisztította-e az utóbbi időben, ezért jobbnak láttam belepillantani. Nem sok koszt találtam benne, ellenben az jól látszik, hogy valaki korábban hidegvágóval lazította és húzta meg a nagy anyát

Ha már a motor környékén matattam, kicseréltem a megszakítót és a kondenzátort. Végre gyújtás szempontjából helyreállt a rend

A hátsó motortartó bak az alsó hátfalon található, ugyanúgy, mint minden farmotoros Fiaton és származékaikon, így például a Polski 126-oson is. Az én 850-esemen kicsit furcsán állt, a leszerelése után mindjárt világossá vált miért

Íme maga a bak. A nagy támasztókorong és az anya alatti alátét közötti fémdarab nem egy további alátét, hanem a hátfalból kiszakadt darab. Ezt nyilván pótolni kell

Ijedtemben mindjárt neki is álltam hegesztgetni. Megerősítésül egy nagy alátétet rögzítettem az aljára, amivel egyben a furat is helyreállt. Van olyan varratszakasz, ami egész szép, legalábbis szerintem. Sahnos lett még módom gyakorolni a hegesztést, de erről később

Egy kis adalék a múltból: ugyan nem volt kimondott versenyautó alkat a 850-es, azért voltak, akik megpróbáltak ralizni vele. A képen az akkor – és azóta is – Fiat szervizt működtető ifj. Schumitsch Gábor repeszt úgy, hogy a kis 850-esnek a kereke sem éri a földet. Mindez pont 40 éve, 1976-ban történt – négy évvel a 850-es gyártásának leállítása után

Egy hétvége lélegzetével idáig sikerült eljutni, ami korántsem jelenti azt, hogy itt a vége. Vagyis: folytatása következik! (Az első rész itt, a második itt, a harmadik pedig itt olvasható.)

Kommentek

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Tragédiát okozott egy udvarias pék

Maga elé engedte az utánfutós teherautót, amely elgázolta az egyetemre igyekvő robogós lányt.

Miért fizetnél a reptéri parkolásért?

Gondolnád, hogy a több ezer forintos parkolódíj kifizetése helyett akár pénzt is kereshetsz az autóddal, míg külföldön vagy?

Isuzu D-Max – Egy no bullshit-pickup

Ha te is s-sel ejted az Isuzut, érdemes elolvasnod ezt a cikket Japán legrégebbi autógyártójának legújabb pickupjáról. Az átdolgozott D-Max nem igényli a bullshitgenerátort.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.