Sofőr, akit egymillió forintra bírságoltak

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.04.07. 06.00

Naponta jött a százezres csekk, mindet ki kellett fizetnie.

Sofőr, akit egymillió forintra bírságoltak

Ha ön sokallja gyorshajtásáért a 30 vagy 60 ezres csekket, akkor kapaszkodjon meg száguldó személyautója kézifékjének karjába. A hazai fuvarozók között ennél nagyságrenddel komolyabb bírságok repkednek, olykor egymás hegyén-hátán jönnek a 100-150 ezres bírságok. Alkalmanként az is előfordul, hogy nem is tehetnek róla. A világ legdrágább parkolója „Mások is pórul jártak már itt” – mondja a vidéki fuvarozós cég tulajdonosa. A Pörböly nevű tolnai falucska utáni parkolóról beszél, ami mellett az útdíj-jogosultságot ellenőrző kamera szerinte nincs összhangban a rendszer többi elemével. László – nevezzük így a Vezessnek nyilatkozó vállalkozót – egyik kamionja idén már 3 darab 165 ezres bírságot szedett itt össze, de kapott egyet karácsonyra is. Azaz 660 ezer forintot követelt tőle az állam. A HU-GO-nak nevezett teherautós útdíjrendszer nagyon leegyszerűsítve úgy működik, hogy a járművek a tengelyszámuk alapján meghatározott összeget fizetnek azokért az útszakaszokért, amelyeket használnak. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) országszerte 110 darab fix, és 45 mobil kamerával ellenőrzi a szabályok betartását, és próbálja kiszűrni a csalókat. „Pörbölyről kihajtva csippant egyet a fedélzeti készülék, jelezve a fizetős úthasználat kezdetét, ám ha ezt követően kihajt a sofőröm a település utáni benzinkutas parkolóba, majd visszahajt, a rendszer úgy érzékeli, mintha egy újabb úthasználat indulna újabb járművel, ám a cégem értelemszerűen egy kocsira, egy úthasználatért, egy útdíjat fizet. Ennyi, már jön is a 165 ezres csekk” – mondja László. Szerinte a megoldás valamiféle késleltetés lenne a rendszerben, mondjuk egy óra az automatikus bírságküldés előtt. Ennyi idő alatt több kamera előtt elhaladva a rendszer érzékelné, hogy egy kamion egyszeri úthasználatáról van szó valójában. A négyből három esetben László már bizonyította igazát fuvarlevéllel, tachográffal, az útdíj-befizetést igazoló számlával és egyebekkel, el is ment csomó ideje az ügyintézéssel, de a „gyomorideg benne van”, amikor újabb és újabb levelet kap Szombathelyről. Ugyanattól a Vas megyei kapitányságtól, ahonnan a személyautós bírságok tízezrei repülnek szét az országba. Legutóbbi ügyének bizonyítása még függőben van.

2

Tavaly 185 milliárdot fizettek be

Az egymillió forintos hiba Nála sokkal rosszabbul járt a nyilatkozni nem akaró, de egymillió forint feletti bírságot felhalmozó másik fuvarosgóré. Érthető a hallgatása, a gigabírságot ebben az esetben nem a rendszer hibája, hanem a sofőrje tartós figyelmetlensége lapátolta össze neki. „Tengelyszámtévesztés történt, 4 tengellyel használták az utat, miközben az utasfülkében 3 tengelyre volt állítva a készülék. Így a rendszer az ilyenkor szokásos 110 ezer forintos bírságot számlázta ki a cégnek, mégpedig munkanaponként újra és újra, mígnem a 9. vagy a 10. napon megérkező első csekk után eszmélt a cégvezető” – meséli ügyfelükről Báli Péter, az iData nevű nyomkövetős cég útdíjas szakértő csoportjának vezetője. A piac egyik legnagyobbjának számító cég ingyenes jogsegélyszolgálatot működtet március elejétől, azóta százas nagyságrendben fordulnak hozzájuk a már megbírságolt kamionosok, és sokan olyanok is, akik „nem értem az útdíj-rendszert, segítsenek” kéréssel jönnek.  

Mennyi a bírság és mennyi útdíjat szedtek be?

Sokat nem cifrázta a jogalkotó, a tengelyszámtévesztés után a büntetés kéttengelyes jármű esetén 80 ezer forint, háromtengelyesnél 90 ezer, négytengelyesnél 110 ezer, a jogosulatlan úthasználat pedig már 140 ezer forint, 150 ezer, és 165. Hogy tavaly ezekből mennyi jött össze, azt kérdésünkre a NÚSZ Zrt. nem tudta megmondani, ugyanis rendőrségi hatáskör. Azt viszont elárulták, hogy a befizetett útdíjból összesen 185 milliárd forint folyt be az államkasszába.

Egyszerű oka volt a jogsegély-szolgáltatás indulásának: az iData tapasztalatai szerint 2015 októberétől megugrott a bírságolások száma. Megkérdeztük erről a NÚSZ Zrt.-t, de eddig nem kaptunk választ. A vonalak égnek a 100 százalékban magyar cégnél, ahol emiatt ki kellett bővíteni az ügyfélszolgálatot. Báli szerint a 165 ezres bírságokat kimagyarázó fuvarossal ellentétben a 110 ezresekből egymilliót összegyűjtő kollégának mindet ki kellett fizetni az utolsó forintig.

4

Ablaküvegre ragasztva így néz ki az iData készüléke: jelzi az egyenleg állapotát, és a tengelyszámot

Mivel gazdagítják a fuvarozók a költségvetést? „A rendszer alapvetően stabilan működik, nem jellemző az egy jármű, két fizetés kérése hiba. Ezzel együtt a hozzánk beérkező – akár ilyen jellegű – ügyfélmegkereséseket egyedileg kezeljük” – válaszolja kérdésünkre Kibédi-Varga Lajos NÚSZ-szóvivő. Szerinte sokkal többet hibáznak a sofőrök. Tipikus a nem előre megvásárolt viszonylati jegy, és az sem annyira ritka, hogy miközben ez csak egy irányba, egyszeri úthasználatot biztosít, egyesek a menetirány szerinti bal oldalon lévő raktárba, vagy éppen benzinkúthoz kanyarodnak be, majd akár pár száz méterrel hátrébb térnek vissza, így duplán használnak egy adott útszakaszt. Fontos a fedélzeti útdíjbevalló eszközben megadott információk ellenőrzése is a környezetvédelmi besorolástól a rendszámon át a tengelytávig, és a fuvarozó cég által feltöltött e-útdíj egyenlegnek elégségesnek kell lenni a tervezett úthasználat kiegyenlítésére. „A sorozatos bírságok elkerülése érdekében célszerű aktiválni a bírságriasztás funkciót a regisztrált HU-GO felhasználói profilban. Az egyenleghiány miatti büntetések elkerülése érdekében pedig az alacsonyegyenleg-értesítést érdemes a közlekedési szokásoknak megfelelő összegre beállítani” – ad tanácsot a szóvivő. A Pörbölynél ki tudja mennyit kaszáló kamerára is rákérdeztünk, egyelőre nem jött válasz.
5

Hamarosan menet közben vadászik a “trükközőkre”

Már tesztelik a legújabb ellenőrző rendszert Azt viszont megtudtuk, hogy a 45 mobil ellenőrzőpont lassan nem csak abban lesz mobil, hogy kigurul az útdíj-szolgáltató fehér-narancs színű ellenőrző furgonja az út mellé, és ott leparkolva figyeli kamerával az elhaladó kamionokat (most ez a helyzet), hanem hamarosan már menet közben is csekkolni tudja a fuvarozókat. „Sokáig már azok sem úszhatják meg a lebukást, akik a fix ellenőrző kapuk vagy a mobil adatgyűjtési helyszínek kikerülésével, illetve egyéb szabálytalansággal vagy trükközéssel próbálják meg elbliccelni útdíjfizetési kötelezettségüket.”  Update! Csütörtökön 16.43-kor megjöttek a NÚSZ második körös válaszai. Az októbertől megnőtt bírságszámról az alábbit írják: Tekintettel arra, hogy a HU-GO rendszerben a NÚSZ ellenőrzés-támogató tevékenységet végez, nincs közvetlen rálátásunk a bírságok számának alakulására, a Rendőrség hatáskörébe tartozik, hogy az átadott jogosulatlan úthasználattal kapcsolatos adatok feldolgozása, a közigazgatási eljárás lefolytatása. A jogosulatlan úthasználat detektálások számának növekedéséhez mindenképpen hozzájárult az e-matricás és HU-GO e-útdíj ellenőrzési rendszerek integrációjához kapcsolódóan az fix ellenőrző kapuk hálózatának bővítése (korábban 101 kapuval végeztük az ellenőrzést). Rákérdeztünk konkrétan a pörbölyi parkolóra is: Nem jellemző az ilyen jellegű probléma. Az OBU-s bevallás esetében az ún. szakaszjegy tépésnek igen szigorú szabályai vannak, melynek – a GPS alapú bevallások automatikus teljesítése érdekében – a Bevallási Közreműködők a saját informatikai megoldásaikkal tesznek eleget. Továbbá (ahogy korábbi levélváltásunk során már említettem) a bevallási közreműködők évente átesnek egy ún. szakmai auditon is, ahol a műszaki és pénzügyi megfelelőségüket egyaránt vizsgáljuk. Az adott üggyel kapcsolatban a konkrét eset kivizsgálásával tudnánk többet mondani. Amennyiben a fuvarozó jogtalannak gondolja a büntetést, Rendőrség által kiküldött bírsághatározatban foglaltaknak megfelelően élhet jogorvoslati lehetőséggel. Ebben az esetben a Rendőrségnek hivatalos, ún. jogsegélyes eljárás keretében adjuk meg az ügy lefolytatásához szükséges információt.  

Kommentek

Hivatalos, Massa visszatér a Forma-1-be

Dőlnek a dominók: mostantól egyértelmű, hogy Valtteri Bottas a Mercedesnél folytatja, ugyanis a Williams-csapat hivatalosan is bejelentette, hogy szerződést kötöttek Felipe Massával 2017-re.

F1: Hivatalosan is megvan Rosberg utódja

A Williams hétfőn hivatalosan is bejelentette Felipe Massa visszatérését, ezzel az is végérvényesen eldőlt, hogy Valtteri Bottas lesz Lewis Hamilton új csapattársa.

Ime az új Citroën C3, ami nem csak feltűnő

Az utóbbi években nem volt ennél fontosabb típus a francia márkánál, az egyedi stílussal hódító C3-nak a városi kisautók népes mezőnyében kell helyt állnia.

F1: Megmenekülhet a sereghajtó?

Pár napja maradt a csődbe jutott Manor-csapatnak a túlélésre, de úgy tudni, van már érdeklődő, megmenekülhet az alakulat.

Jön az elektromos Master

Nem lesz átlagon felüli a hatótávja, de azért megpróbálkozik vele a Renault az európai piacon.

Házon belül kap konkurenst a Kia Soul

Városicrossover-tanulmányt készít elő a Kia. A Provo koncepcióautó szellemi utódja ősszel léphet színre.

F1: Rénszarvas húzta a világbajnokot

A kétszeres F1-világbajnok Mika Häkkinen a hétvégén megházasodott, a szertartás végén igen rendhagyó, de nagyon stílusos módon távozott a pár.

F1: A Ferrarival együtt jön az új McLaren

A McLaren-Honda is bejelentette 2017-es modelljének leleplezési időpontját, a Ferrarival egy napon mutatják majd be új autójukat. Régi-új szín kerülhet a járgányra?

F1: Hivatalos, hogy Wehrlein a Saubernél folytatja

A Sauber hivatalosan is bejelentette 2017-es felállását. Ahogyan arra hetek óta számítani lehetett, Pascal Wehrlein lesz Marcus Ericsson csapattársa.

F1: A szezon közepétől nyerhet a Red Bull

A Red Bull tulajdonosa, Dietrich Mateschitz csak a 2017-es idény közepétől vár futamgyőzelmeket csapatától. A Renault-n múlik, mennyire lesz sikeres az alakulat.

Ismét csökken az üzemanyagár

A Mol szerdán is csökkenti az üzemanyag árát.

Versenyműszerfal a Fordtól

Minimalista, motorsport ihletésű műszeregység tájékoztatja a Ford GT szerencsés tulajdonosait a pillanatnyi állapotokról.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.