Mennyit híztak nagy kedvenceink?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.04.07. 16.55

Tíz népszerű autónál vetjük össze a sok évtizeddel ezelőtti őst a ma futó utóddal. Meghökkentő hájkarikák jönnek.

A motorháztetők alatti downsizing-őrület ellenére a kasztnik egyre csak dagadnak, már-már minimális elvárás, hogy modellváltáskor az újdonság méretesebb legyen az elődjénél. No de a körülöttünk élő, vagy éppen a családunk által is használt járművek közül melyik mennyit nőtt az elmúlt évtizedekben? És melyik hízott vajon a legtöbbet? Kultikus, de minimum népszerű személyautóknál néztük meg a számokat. A gyakran elgondolkodtató adatok megemésztése közben az autók fotóján található függőleges csík jobbra-balra húzogatásával akár össze is hasonlíthatja az egykori és a mai változat fotóit. Jó játszadozást! 1, Mercedes E-osztály Kezdjük a sort egyik személyes kedvencemmel, az 1984 novemberében még 124-es Mercedesként születő, de 11 hosszú és sikerekkel teli esztendő után nyugdíjba már gyakorlatilag az első E-osztályosként vonuló kiválósággal. Minden idők egyik legjobb Mercedese sokak szemében „A Mercedes” meglepően keveset nyúlt 32 év alatt, hosszban mindössze 17 centit, széltében 11-et, miközben közel 4-gyel lett magasabb. Az adatpornósok kedvéért minden párosnál megadjuk mm-re pontosan az eredeti és a mai változat méreteit. 1984: 4755 mm x 1740 mm x 1430 mm vs. 2016: 4923 mm x 1852 mm x 1468 mm

2, Porsche 911 Folytassuk a világ talán leghíresebb sportkocsijával, amely 53. éve húzza szélesre szerencsés tulajdonosai arcán a vigyort – aki vezette bármelyiket, akár röviden, tudja – pedig egykor egészen más jármű volt, mint ma. És persze más méretű: a Porsche 911 hosszban 21 centit nőtt, szélességében 15-öt, viszont az összeállításban egyedüliként 1,5 centivel alacsonyabb lett bő öt évtized alatt. Elnézve az alábbi járműveket, tulajdonképpen ő sem nyúlt olyan vészesen sokat. 1963: 4291 x 1652 x 1310 mm vs. 2016: 4499 x 1808 x 1294 mm.
3, BMW 7-es széria Minél testesebb egy luxuslimuzin, annál  könnyebben játszhatnak tervezői a méreteivel, a gyarapodásnak nyilván csak örülnek a hátsó sorban lábukat keresztbe vető nagy emberek. A jövőre 40. szülinapját ünneplő 7-es közel 30 centit nyúlt, 10-et vállasodott, de csak 3-at magasodott. A G11-essel nem is ez a baj. Miközben az eredeti 7-esben az alapmotor hathengeres volt, a márkarajongók konzervatívabb része kifogásolja a mai csúcs-BMW kezdő változatának négyhengeresét. 1977: 4860 x 1800 x 1430 vs. 2016: 5098 x 1902 x 1467
4, Renault Clio Gondolta volna, hogy a mérőszalag a bajor limuzinénál nagyobb hosszgyarapodást mutat a kétharmad akkora Clio esetében? A kisszériásokat nem nézve (Zoé, Twizzy stb.) második legapróbb Renault hossza 35 centivel, szélessége és magassága 12-12 centivel lett több negyedszázad alatt. Egy mai Clio bizony szinte minden irányban nagyobb, mint az egy kategóriában feljebb versenyző Golf első generációja, de nem akarom lelőni a későbbre bekészített poént. 1990: 3709 mm x 1616 mm x 1360 vs. 2016:  4062 mm x 1732 mm x 1448
5, Opel Corsa Érdekes megnézni a Clio után közvetlen német riválisát, a ma már ötödik generációjánál járó Corsa egykor is, ma is valamelyest szerényebb méretű a franciák legnépszerűbb kisautójánál. A nagyobb méretnövekedés – hosszában közel 40 centit, szélességben 20 centit, magasságban 11 centit gyarapodott 34 éve alatt – egyértelműen a régebben született elődmodell miatt alakult ki. 1982: 3622 mm x 1532 mm x 1360 mm vs. 2016:  4021 mm x 1736 mm x 1479 mm
6, Volkswagen Golf És akkor jöjjön a kompakt kategória névadója, amelyet gyakran hoznak fel illusztrációként a járművek méretnövekedését taglaló cikkekben. Ha odaállítanánk az 1974-től kilenc sikeres éven át gyártott első generációs modellt egy mai mellé, minimum egy kategóriányi méretkülönbséget láthatunk, ugyanis 55 centit nyúlt, 18-at szélesedett és 6-ot emelkedett a Golf VII egykori elődjéhez képest. 1974: 3705 mm x 1610 mm x 1390 mm vs. 2016: 4255 mm x 1799 mm x 1452 mm
7, Range Rover Alig többet nyúlt a jóval testesebb, de közel annyira híres brit terepjáró, a ma már inkább luxusszimbólumnak tekinthető Range Rover. 46 év alatt 55 centivel lett hosszabb, 17-tel szélesebb, de csak 3-mal magasabb a negyedik generáció. A ritka modellváltásra külön szeretném felhívni a figyelmet: pár évnyi párhuzamos gyártás mellett az első generáció 26 évig húzta, a második 8 évig, a harmadikat 10 évig gyártották. 1970: 4445 mm x 1814 mm x 1801 mm vs. 2016: 4999 mm x 1983 mm x 1835 mm
8, Fiat 500 Szerintem meglepő, hogy egy ennyire pöttöm négykerekű elöl lehet egy ilyen összeállításban. Márpedig a számok szerint az 59 évvel ezelőtti Cinquecento mai, trendi utódja 57 centivel hosszabb, 30 centivel szélesebb, és 16-tal magasabb az eredetinél. Ez a hosszgyarapodás több mint 20 százalékos! 1957: 2970 mm  x 1320 mm x 1325 mm vs. 2016: 3546 mm x 1627 mm x 1488 mm
9, Volkswagen Transporter Oké, tudom, hogy kicsit kilóg az összeállításból, de a cikk írása közben kíváncsi lettem a hatodik generációjánál járó Tranyó, és az ős T1-es számaira, hiszen már ránézésre sokkal apróbb az előd mai utódjánál. Nos, 66 évvel születése után 62 centivel hosszabb, 18-cal szélesebb, 30-cal magasabb, és még egy regnáló kormányfő számára is ideális mindennapi használatra. 1950:  4280 mm x 1720 mm x 1940 vs. 2016:  4904 mm x 1904 mm x 1970 mm
10, MINI Nem várt meglepetés? Avagy kapásból ezt mondta volna válogatásunk győztesének? Az apróságát már nevével hirdető MINI mai dizájnja annyira telitalálat, hogy el is fedi a valóságot: ennek az autónak alig van köze elődjéhez, hogy mást ne mondjunk, közel 30 százalékkal hosszabb nála. Így persze sokkal használhatóbb, miközben a szexisége mit sem kopott. Maradva a formánál: 53 évvel az eredeti születése után a mai MINI közel 77 centivel nyúlánkabb, 33-mal szélesebb, és 7-tel magasabb. 1963: 3054 mm x 1397 mm x 1346 mm vs. 2016: 3821 mm x 1727 mm x 1414 mm

Kommentek

Nem a fáradtság okozhatta a magyar buszbalesetet

Magyar sofőrök vezették a péntek éjjel balesetet szenvedett autóbuszt, mely megfelelő műszaki állapotban volt.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

Ma megveheted a botrányos bokszoló Bugattiját

Floyd Mayweather fehér Bugatti Veyronja új gazdát keres ma egy aukción. A híres bokszoló 2700 kilométerrel az órájában ad túl a szupersportautón.

Hihetetlen, hogy úszta meg a balesetet ez a motoros

A becsapódás után az autóba kapaszkodott, majd felül a csomagtartóra a motoros.

F1: Így csapat Hülkenberg a Renault-val

Nico Hülkenberg a Force Indiát elhagyva 2017-től a Renault első számú pilótájaként folytatja F1-es pályafutását. Az új autóra még egy hónapot várnia kell, de a tavalyi modellel már ment pár kört. Panorámavideó.

Transitokkal küzd London levegőjéért a Ford

A Ford szerint nagyban csökkentené a városban, csúcsidőben futkorászó furgonok villanyosítása a levegő minőségének javulását.

Hiánypótoló oktatóvideó: hogyan töltsük fel az Alfa 4C-t ablakmosóval

Három elemből álló tölcsér és csavarhúzó is szükségeltetik ahhoz, hogy ablakmosóval töltsük fel a gyönyörű Alfa Romeo 4C-t.

F1: 2020-tól annyi Silverstone-nak?

A silverstone-i pályát tulajdonló BRDC cáfolta, hogy 2019-ben utolsó alkalommal rendeznék meg a Brit Nagydíjat.

Könnyfakasztóan csodálatos, V12-es motorpornó egy Toyota orrából

Ritkán látni ilyen formában a Toyota csodálatos V12-es motorját, pedig a hangja mellett a látvány is szívet melengető.

Szállítórobotokkal kacérkodik a Mercedes-Benz

Mit keresnek a robotok egy Sprinter rakterében? Hány szállítórobotot képes elnyelni egy furgon? Mindkét kérdést megválaszoljuk!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.