Mennyit híztak nagy kedvenceink?

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.04.07. 16.55

Tíz népszerű autónál vetjük össze a sok évtizeddel ezelőtti őst a ma futó utóddal. Meghökkentő hájkarikák jönnek.

A motorháztetők alatti downsizing-őrület ellenére a kasztnik egyre csak dagadnak, már-már minimális elvárás, hogy modellváltáskor az újdonság méretesebb legyen az elődjénél. No de a körülöttünk élő, vagy éppen a családunk által is használt járművek közül melyik mennyit nőtt az elmúlt évtizedekben? És melyik hízott vajon a legtöbbet? Kultikus, de minimum népszerű személyautóknál néztük meg a számokat. A gyakran elgondolkodtató adatok megemésztése közben az autók fotóján található függőleges csík jobbra-balra húzogatásával akár össze is hasonlíthatja az egykori és a mai változat fotóit. Jó játszadozást! 1, Mercedes E-osztály Kezdjük a sort egyik személyes kedvencemmel, az 1984 novemberében még 124-es Mercedesként születő, de 11 hosszú és sikerekkel teli esztendő után nyugdíjba már gyakorlatilag az első E-osztályosként vonuló kiválósággal. Minden idők egyik legjobb Mercedese sokak szemében „A Mercedes” meglepően keveset nyúlt 32 év alatt, hosszban mindössze 17 centit, széltében 11-et, miközben közel 4-gyel lett magasabb. Az adatpornósok kedvéért minden párosnál megadjuk mm-re pontosan az eredeti és a mai változat méreteit. 1984: 4755 mm x 1740 mm x 1430 mm vs. 2016: 4923 mm x 1852 mm x 1468 mm

2, Porsche 911 Folytassuk a világ talán leghíresebb sportkocsijával, amely 53. éve húzza szélesre szerencsés tulajdonosai arcán a vigyort – aki vezette bármelyiket, akár röviden, tudja – pedig egykor egészen más jármű volt, mint ma. És persze más méretű: a Porsche 911 hosszban 21 centit nőtt, szélességében 15-öt, viszont az összeállításban egyedüliként 1,5 centivel alacsonyabb lett bő öt évtized alatt. Elnézve az alábbi járműveket, tulajdonképpen ő sem nyúlt olyan vészesen sokat. 1963: 4291 x 1652 x 1310 mm vs. 2016: 4499 x 1808 x 1294 mm.
3, BMW 7-es széria Minél testesebb egy luxuslimuzin, annál  könnyebben játszhatnak tervezői a méreteivel, a gyarapodásnak nyilván csak örülnek a hátsó sorban lábukat keresztbe vető nagy emberek. A jövőre 40. szülinapját ünneplő 7-es közel 30 centit nyúlt, 10-et vállasodott, de csak 3-at magasodott. A G11-essel nem is ez a baj. Miközben az eredeti 7-esben az alapmotor hathengeres volt, a márkarajongók konzervatívabb része kifogásolja a mai csúcs-BMW kezdő változatának négyhengeresét. 1977: 4860 x 1800 x 1430 vs. 2016: 5098 x 1902 x 1467
4, Renault Clio Gondolta volna, hogy a mérőszalag a bajor limuzinénál nagyobb hosszgyarapodást mutat a kétharmad akkora Clio esetében? A kisszériásokat nem nézve (Zoé, Twizzy stb.) második legapróbb Renault hossza 35 centivel, szélessége és magassága 12-12 centivel lett több negyedszázad alatt. Egy mai Clio bizony szinte minden irányban nagyobb, mint az egy kategóriában feljebb versenyző Golf első generációja, de nem akarom lelőni a későbbre bekészített poént. 1990: 3709 mm x 1616 mm x 1360 vs. 2016:  4062 mm x 1732 mm x 1448
5, Opel Corsa Érdekes megnézni a Clio után közvetlen német riválisát, a ma már ötödik generációjánál járó Corsa egykor is, ma is valamelyest szerényebb méretű a franciák legnépszerűbb kisautójánál. A nagyobb méretnövekedés – hosszában közel 40 centit, szélességben 20 centit, magasságban 11 centit gyarapodott 34 éve alatt – egyértelműen a régebben született elődmodell miatt alakult ki. 1982: 3622 mm x 1532 mm x 1360 mm vs. 2016:  4021 mm x 1736 mm x 1479 mm
6, Volkswagen Golf És akkor jöjjön a kompakt kategória névadója, amelyet gyakran hoznak fel illusztrációként a járművek méretnövekedését taglaló cikkekben. Ha odaállítanánk az 1974-től kilenc sikeres éven át gyártott első generációs modellt egy mai mellé, minimum egy kategóriányi méretkülönbséget láthatunk, ugyanis 55 centit nyúlt, 18-at szélesedett és 6-ot emelkedett a Golf VII egykori elődjéhez képest. 1974: 3705 mm x 1610 mm x 1390 mm vs. 2016: 4255 mm x 1799 mm x 1452 mm
7, Range Rover Alig többet nyúlt a jóval testesebb, de közel annyira híres brit terepjáró, a ma már inkább luxusszimbólumnak tekinthető Range Rover. 46 év alatt 55 centivel lett hosszabb, 17-tel szélesebb, de csak 3-mal magasabb a negyedik generáció. A ritka modellváltásra külön szeretném felhívni a figyelmet: pár évnyi párhuzamos gyártás mellett az első generáció 26 évig húzta, a második 8 évig, a harmadikat 10 évig gyártották. 1970: 4445 mm x 1814 mm x 1801 mm vs. 2016: 4999 mm x 1983 mm x 1835 mm
8, Fiat 500 Szerintem meglepő, hogy egy ennyire pöttöm négykerekű elöl lehet egy ilyen összeállításban. Márpedig a számok szerint az 59 évvel ezelőtti Cinquecento mai, trendi utódja 57 centivel hosszabb, 30 centivel szélesebb, és 16-tal magasabb az eredetinél. Ez a hosszgyarapodás több mint 20 százalékos! 1957: 2970 mm  x 1320 mm x 1325 mm vs. 2016: 3546 mm x 1627 mm x 1488 mm
9, Volkswagen Transporter Oké, tudom, hogy kicsit kilóg az összeállításból, de a cikk írása közben kíváncsi lettem a hatodik generációjánál járó Tranyó, és az ős T1-es számaira, hiszen már ránézésre sokkal apróbb az előd mai utódjánál. Nos, 66 évvel születése után 62 centivel hosszabb, 18-cal szélesebb, 30-cal magasabb, és még egy regnáló kormányfő számára is ideális mindennapi használatra. 1950:  4280 mm x 1720 mm x 1940 vs. 2016:  4904 mm x 1904 mm x 1970 mm
10, MINI Nem várt meglepetés? Avagy kapásból ezt mondta volna válogatásunk győztesének? Az apróságát már nevével hirdető MINI mai dizájnja annyira telitalálat, hogy el is fedi a valóságot: ennek az autónak alig van köze elődjéhez, hogy mást ne mondjunk, közel 30 százalékkal hosszabb nála. Így persze sokkal használhatóbb, miközben a szexisége mit sem kopott. Maradva a formánál: 53 évvel az eredeti születése után a mai MINI közel 77 centivel nyúlánkabb, 33-mal szélesebb, és 7-tel magasabb. 1963: 3054 mm x 1397 mm x 1346 mm vs. 2016: 3821 mm x 1727 mm x 1414 mm

Kommentek

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Nézd meg, hogy kell helyesen használni a körforgalmat

Remek kis animáció demonstrálja, hogyan is kell használni a többsávos körforgalmat.

F1: Dokumentumfilm-sorozatban égeti magát a McLaren

Rosszabbkor nem is készülhetne film a csapat és a versenyzők színfalak mögötti munkájáról, de a McLaren és az Amazon idén mégis erre készül.

F1: Wehrlein dicséretet, és nem kritikát érdemel

A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn keményen kritizálta azokat, akik kritikát fogalmaztak meg az Ausztrál Nagydíjtól visszalépett Pascal Wehrleinnal szemben.

A főnök még több Verstappent akar az F1-be

A Forma-1 motorsportért felelős igazgatója, Ross Brawn arról álmodik, hogy a közeljövőben még több Max Verstappen versenyez majd a sorozatban.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

F1: Ha gyors a Ferrari, Vettel marad

A Ferrarinak akkor van a legnagyobb esélye a Sebastian Vettellel való szerződéshosszabbításra, ha gyors autót adnak alá. De mi lesz Räikkönennel a felpörgött Vettel mellett?

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

F1: A kis Schumacher is világbajnok lenne

Michael Schumacher fia, Mick édesapját tekinti a bálványának, így ő is szertne a Forma-1-es világbajnoki címig jutni.

BMW M8: új legenda születik

Az 5-ös és 7-es szériákkal közös padlólemezre épül a leendő BMW 8-as szuperkupé. Már az M-verzióját tesztelik.

F1-es motorértekezletre megy az Audi

Német sajtóértesülés szerint a jelenlegi motorgyártók mellett a Volkswagen-csoport egyik képviselője is ott lesz a Forma-1-es erőforrások jövőjét illető pénteki megbeszélésen.

Egykori KGB-s autót 4,5 millióért? Valaki?

A V8-as Tatra egy KGB-s változata került fel nemrég az eBay-re, amire most bárki licitálhat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.