Ma reggeltől élesben mérnek a fix traffipaxok

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2016.04.05. 06.00

2016. április 5., 08:00 – az időpont, amikor az országban elhelyezett 365 VÉDA traffipax öntudatra ébredt. Mostantól a Nagy Testvér mindent lát, mi pedig segítünk, hogy megismerd a rendszert.

Mióta végigsöpört az országon a hír, hogy április elején már élesben mérnek a fixen kihelyezett VÉDA-kamerák, rengeteg komment és Facebook-üzenet érkezett a Vezesshez, amiben olvasóink a rendszer technikai részleteire kíváncsiak. Ezért most összeszedtük, hogy eddig mit is lehet tudni arról a potom 365 kameráról, amelyet kihelyeztek a magyar utakra.

Mindent lát

Tényleg mindent, nemcsak sebességét képes mérni és leolvasni a rendszámot, hanem felismeri a honosságot és a jármű méretét is, amit egy 3D-s technológiával dolgozó lézerszkenner segítségével modellez, így egészen pontos képet kap arról, hogy mi is haladt át alatta. giphy Ha pedig felmerült már benned a kérdés, hogy mi az a parabolaantenna és a kis doboz a fix traffipaxok két végén, most erre is választ adunk: ez a kommunikációs egység, ami a kamerák és érzékelők adatait továbbítja a központnak – ez tartalmazza a jármű minden adatát, a videofelvételt és a fotókat -, hogy ott aztán feldolgozzák és küldjék nekünk a csekket, ha rosszalkodtunk. Kérdésünkre azt pontosan nem árulta el az ORFK, hogy meddig is látnak a kamerák, azaz milyen messziről képesek érzékelni a szabálytalanságot.  “A fix telepítésű közúti ellenőrzésre szolgáló járműsebesség-mérő egység RADAR-os mérési elvű, így az ennek megfelelő mérési távolsággal fog dolgozni.” – válaszolták, ami egy jókora nesze semmi, fogd meg jól.

Mennyire pontosak? 100 km/órás sebességig 3 km/óra vagy ezen belüli pontosságra képesek. 100 km/óra felett haladó kocsik mérésénél pedig 3 százalék vagy ezen belül kell lennie minden alkalmazási körülmény mellett. Az ugye nem nagy szám, hogy elölről és hátulról képes fotókat készíteni autónkról, de oldalról is simán lekap, amiből többek között meg tudja állapítani a követési távolságot két autó között. És az eddig leírtak csupán az alapfunkciók.

Extra funkciók

Arról még nem kaptunk semmilyen megerősítést, hogy ezek a funkciók már működnek-e, vagy egyelőre csak az alapszoftver üzemel, de jobb félni, mint megijedni. És április 5-e után úgyis kiderül. Záróvonal-átlépést, piroson való áthajtást és a kötelező haladási irány be nem tartását is képes felismerni a szoftver, de nem ám csak úgy, hogy az egészet egyetlen kamera rögzíti, amit aztán a központban elemeznek ki. Egy nagy felbontású kamera rögzíti a teljes eseményt, van egy kamera, ami csak a záróvonal-átlépést figyeli, a lámpafigyelő egység pedig nézi a piroson való áthajtást és a kötelező haladási irány megszegését. Ezek mellett sasszemekkel figyeli a kihangosító nélküli telefonálást, a biztonsági öv nélküli autózást, a buszsávban való jogtalan haladást és a műszaki érvényességet is.

És majdnem elfelejtettem: mivel automatikusan felismeri a rendszámokat, képes adatokat kérni a hatósági nyilvántartásból. Azaz kiszúrja a körözött rendszámokat. Ezeken kívül forgalomszámlálásra is alkalmasak, valamit észlelik a forgalom torlódását.

Átlagsebességet is számol?

Nagyon sokan feltettétek a kérdést, hogy élesben mérnek-e majd átlagsebességet a telepített traffipaxok. Ez a rendszer már számos európai országban működik, a lényege, hogy egy adott útszakasz több pontján – de az elején és a végén biztosan – jármű-azonosító és egyben sebességmérő műszerek figyelik az autókat. Azonosítják a kocsikat, folyamatosan mérik a sebességüket, és a szakasz végén átlagsebességet számolnak. A rendőrséget megkérdeztük erről, és az alábbi választ adták: “A komplex projekt keretében kialakításra kerülő VÉDA rendszer rendelkezni fog mindazon technológiai lehetőségekkel, amelyek az átlagsebesség (szakaszsebesség) ellenőrzéséhez és a jogsértések joghatásos dokumentálásához szükségesek. Mindezek mellett fontos megjegyezni, hogy a rendszertervezés részét képző igazgatásszervezési feladatok keretében feltárásra kerülnek az átlagsebesség-mérés bevezetéséhez kapcsolódó jogalkotási és jogszabály módosítási feladatok is. Tehát a technológiai alapok megteremtésén túlmenően jogalkotói döntések is szükségesek lehetnek a szakaszsebesség-ellenőrzés bevezetéséhez.”

Ez a videó pedig remekül illusztrálja, hogyan is működik a rendszer

Mindez mennyibe került?

14,5 milliárd forintba, ami európai uniós támogatásból jött össze. Ha minden nap csak 100 autót büntetnek meg 30 000 forintra, ami nagyon óvatos becslés, akkor durván 14,5 év alatt térül meg az ára.

20162103153409

Kattintásra megnő


Mennyi lesz a büntetés?

82729_684391_1000x700

Gyorshajtásért így alakul a büntetések összege az objektív felelősség hatálya alá eső sebességtúllépések esetén

De be vannak árazva az egyéb tételek is a listán (Ahogy az a Magyar Közlöny 2012 augusztusi számában megjelent – a dokumentum 29. oldalától):
  • Kihangosító nélküli telefonálásért: 30 000 Ft
  • Biztonsági öv nélküli autózásért: 10 000 – 20 000 Ft
  • Jelzőlámpa tilosán áthajtásért: 50 000 Ft
  • Vasúti átjárón tiltott áthajtásért: 60 000 Ft
  • Záróvonal átlépéséért: 30 000 Ft
  • Kötelező haladási irány megszegéséért: 50 000 Ft
  • Tiltott behajtásért: 30 000 Ft
  • Autópálya leállósávjában jogtalan megállásért: 50 000 Ft
  • Autópálya leállósávjában haladásért: 100 000 Ft
  • Buszsáv jogosulatlan használatáért: 30 000 Ft
  • Buszsávban haladásért: 30 000 Ft
  • Lejárt műszakival autózásért: 40 000, 50 000 vagy 60 000 Ft (attól függően, hogy 3, 6 vagy 12 hónapja járt le)

Nem szeretnéd, hogy megbüntessenek? Van 10 tuti tippünk gyorshajtási bírság ellen!

Kommentek

Megújult a BMW 4 modellcsalád

Visszafogott, de funkcionális optikai változtatások, módosított felfüggesztés, új tálalású infotainment tartalmak: ez a megújuló BMW 4 család mérlege.

F1: Hamilton új tetkót varratott magára

Lewis Hamilton új tetoválással kezdte az évet.

Bottas: Szoros lesz Hamiltonnal!

A világbajnok Nico Rosberg helyére igazolt Valtteri Bottas úgy véli, szoros lesz a verseny közte és Lewis Hamilton között, de tudnak majd együttműködni. A finn pilóta első F1-es győzelmére hajt a Mercedesnél.

F1: Fontos vizsgán felelt meg a fejvédő

Az FIA a bevezetés előtt álló fejvédő rendszerrel is szimulálta Fernando Alonso hatalmas 2016-os bukását.

Hivatalos, Massa visszatér a Forma-1-be

Dőlnek a dominók: mostantól egyértelmű, hogy Valtteri Bottas a Mercedesnél folytatja, ugyanis a Williams-csapat hivatalosan is bejelentette, hogy szerződést kötöttek Felipe Massával 2017-re.

F1: Hivatalosan is megvan Rosberg utódja

A Williams hétfőn hivatalosan is bejelentette Felipe Massa visszatérését, ezzel az is végérvényesen eldőlt, hogy Valtteri Bottas lesz Lewis Hamilton új csapattársa.

Ime az új Citroën C3, ami nem csak feltűnő

Az utóbbi években nem volt ennél fontosabb típus a francia márkánál, az egyedi stílussal hódító C3-nak a városi kisautók népes mezőnyében kell helytállnia.

F1: Megmenekülhet a sereghajtó?

Pár napja maradt a csődbe jutott Manor-csapatnak a túlélésre, de úgy tudni, van már érdeklődő, megmenekülhet az alakulat.

Jön az elektromos Master

Nem lesz átlagon felüli a hatótávja, de azért megpróbálkozik vele a Renault az európai piacon.

Házon belül kap konkurenst a Kia Soul

Városicrossover-tanulmányt készít elő a Kia. A Provo koncepcióautó szellemi utódja ősszel léphet színre.

F1: Rénszarvas húzta a világbajnokot

A kétszeres F1-világbajnok Mika Häkkinen a hétvégén megházasodott, a szertartás végén igen rendhagyó, de nagyon stílusos módon távozott a pár.

F1: A Ferrarival együtt jön az új McLaren

A McLaren-Honda is bejelentette 2017-es modelljének leleplezési időpontját, a Ferrarival egy napon mutatják majd be új autójukat. Régi-új szín kerülhet a járgányra?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.