Biztonságosak a hozzánk érkező a használt autók?

Töréstesztek 15 évvel ezelőttről

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.04.05. 07.00

Nagyobb biztonságban van valaki, ha egy méretesebb, de régebbi autóban utazik? Nem biztos. Mutatjuk, milyen törésteszteket értek el anno a ma legnépszerűbb használt autók.

Nem biztos, hogy szeretjük az öreg autókat, de az biztos, hogy ezek jönnek be csőstül az országba, műszakilag ilyen-olyan állapotban. Nézzük, mit tudtak újkorukban ezek az autók, mennyi esélyük van akár a legolcsóbb, de minden modern biztonsági felszereléssel ellátott új autóval szemben. Így szerepeltek a törésteszten a 2015-ben legnagyobb darabszámban Magyarországra érkező használt autók megjelenésükkor:

1. BMW 3-as

euroncap_3-asbmw

Tavaly 3-as BMW-ből hoztak be a legtöbbet az országba, 5924 darabot. A legkapósabb évjárat a 2003-as volt, pontosan 608 darab ilyen korú 3-assal lettünk gazdagabbak. Az EuroNCAP 2001-ben törte össze ezt a modellt, amely akkor 4 csillagra vizsgázott. Az autó frontális ütközéskor nem nyújt megnyugtató védelmet a lábaknak, és a gyalogosokra különösen veszélyes, de legalább gyerekgázoláskor valamelyest kíméletes, a gyerekfej aránylag puha felületre érkezik. A teljes, részletes törésteszt itt olvasható.

euroncap_3-asbmw_1

2. Volkswagen Passat

passat2

Ezüstérmes a VW Passat B5-ös modellje, ebből összesen 5170 darab érkezett, a legkelendőbb az 1998-as, antik kiadás volt, amiből 817 darab kapott új magyar rendszámot. Töréstesztje 3 csillagos, szintén a frontális ütközésnél lehet baj lábtájon, mint a BMW-nél. Gyalogosvédelme 2 csillagot ért. A teljes, részletes törésteszt itt található.

passat

3. Volkswagen Golf

golf4

Meglepetés, ismét egy német márka. A Golf csípte meg a bronzérmet, 4324 darabbal, amiből 638 darab volt 1999-es évjáratú. A 4-es Golfot 1998-ban zúzták össze, az eredmény 4 csillag, gyalogosvédelemre 2 csillagot kapott. A két első légzsákkal felszerelt autóban frontális ütközésnél a lábfejek vannak veszélyben, viszont gyalogosgázoláskor az átlagnál jobb védelmet nyújt az autó a fejsérülésekkel szemben.

golf4_2

4. Ford Focus

focus

A negyedik helyre futott be a Ford Focus 4316 darabbal, és 568 darab 2000-es évjáratú, első generációs modellel. Ezt a típust az EuroNCAP 1999-ben tette próbára, szintén 4, illetve 2 csillagos értékeléssel végződött a vizsgálat. (1999-ben Britney Spears …Baby One More Time-jától és Ricky Martin Livin’ la Vida Locájától zengtek a slágerlisták.) A Focus a sofőr bal lábszárára nem figyel eléggé és a gyalogosokkal sem kíméletes. Részletek itt.

focus2

5. Opel Astra

astra

Ötödik az Opel Astra, 4159 darabbal, amelyből érdekes módon a 2005-ös évjáratú H jelű viszi a prímet, 323 darabbal, de a sokkal frissebb, 2012-es J Astra is szépen szerepel a maga 265 darabjával. Ez a lista első, ötcsillagos eredménnyel végzett autója – a H Astra –, 2004-ben vizsgálták, és már a gyermekvédelemre is adtak pontot, jelen esetben 39-et, ami 4 csillagra volt elegendő. Az autó az eddig megszokott két első légzsák mellett már oldallégzsákokkal is fel volt szerelve, így simán hozta az ötcsillagos értékelést, frontális és oldalütközéseknél is szépen védte a tesztbábukat. Gyalogosvédelme már nem ennyire rózsás, az eredmények miatt be is szólt az Opelnek az EuroNCAP, hogy ilyen modern, új autónál komolyabban kéne venni ezt a feladatot is.

astra2

Részletek ide kattintva olvashatók. Itt pedig egy príma használtautó-teszt, Astráról.

6. Audi A4

audia4

A hatodik helyen az Audi A4 áll, abból is az antik, múlt évezredbeli, 1999-es modellből hoztak haza sokat honfitársaink. Szám szerint egy híján 500-at. Használt A4-esből összesen amúgy 3739 darab kapott rendszámot 2015-ben.

Az első generációs A4-es töréstesztje csapnivaló, 2 és fél csillagra futotta csak. Az ok, hogy oldalütközésnél a mellkas nagyon kemény terhelést kap, ami súlyos sérüléssel is járhat. Frontális ütközésnél pedig a lábszárak vannak veszélyben. Gyalogosvédelme 2 csillagos, a motorháztető sarkával nem jó kötekedni.

audia4_2

Részletek

7. Mercedes-Benz A-osztály

merci_a

Hetedik a Mercedes A-osztály, 2635 darabbal, amiből 403 példány 1999-es. A méretei ellenére igen biztonságos kisautó 4 csillagosra vizsgázott. A legnagyobb kockázatnak a lábak vannak benne kitéve. Rövid motorházteteje miatt nem értékelték a gyalogosvédelmét, hiszen az áldozat így nem a motorháztetőn, hanem a szélvédőn landol balesetkor. Mivel ez nagyobb védelmet nyújt, az egyenlő pályák egyenlő esélyek elv alapján nem pontozták ezt a műsorszámot.

merci_a2

Részletek itt találhatók.

8. Opel Zafira

zafira

Következő az Opel Zafira. A nagy méretű, tágas családi autóból 2479 darab érkezett, a 2000-es évjárat volt a legmenőbb, 301 darabbal. Háromcsillagos értékelést kapott, főként frontális ütközésnél kaphat nagyot a vezető mellkasa, gyalogosvédelmét roppant szűkszavúan átlagosnak minősítették, az autó eleje nem kapott pontot. További részletek itt.

zafira2

9. BMW 5-ös

5-ös

A BMW 5-ös nem túl előkelő helyen végzett, és meglepő módon nem a 20 éves legatyásodott romokat hozzák be belőlük, hanem a teljesen vállalható 2011-es példányokat. Legalábbis a legtöbb ebből érkezik, a 2467-es összesített darabszámból 317.

2011-es modellként nem meglepő az ötcsillagos, maximális biztonság. A temérdek légzsák – az elsők mellett oldallégzsákok is dolgoznak benne – bármilyen tesztnél megóvta a tesztbábukat, és a gyalogosvédelme is egész jó, csupán a motorháztető éle és az A oszlopok töve gonoszabb a kelleténél. Még több infó az 5-ös töréstesztjéről.

5-ös2

10. Ford Mondeo

mondeo

A sort a Ford Mondeo zárja, 2296 darabbal, amelyből a 2011-es a legkelendőbb. Szintén modern, új autó, ötcsillagos törésteszttel. 2007-ben vizsgálták a Mondeót az EuroNCAP szakemberei, és ötcsillagos eredményt adtak neki. Az oldal- és térdlégzsákokkal ellátott autó jól vigyáz a benne ülőkre. Sajnos, aki kint van, arra már nem ennyire, gyalogosgázoláskor ugyan a lökhárító nem okoz nagy sérülést, de a motorháztető éle már keményebb. Hasonlóan, mint a szélvédőhöz közelebbi részek.

mondeo2

További adatok 

Jó tudni, hogy Magyarországon az ABS – blokkolásgátló – 2005-től kötelező alapfelszerelése az újonnan eladott autóknak. 2014 novemberétől pedig az ESP – elektronikus menetstabilizáló – és a guminyomás-ellenőrző rendszernek is benne kell lennie, minden EU-ban forgalomba helyezett új autóban. 2011 februárjában pedig a nappali menetfény használatát tették ugyanígy kötelezővé. Persze ez is csak az új autókra vonatkozik.

A forgalomba helyezési statisztikák a Datahouse adatbázisából származnak.

Kommentek

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

Lauda: Bottas máris bizonyított

A Mercedes-csapat elnöke az Ausztrál Nagydíj után úgy látja, hogy jól választottak Valtteri Bottasszal, a finn elődje, Nico Rosberg szintjén van.

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

Életveszélyes előzés után bosszúálló üldözés Békésben

Többször írtunk már a defenzív vezetési stílus életmentő hatásáról. Mert rengeteg idióta van az utakon, és ha lesüllyedünk a szintjükre, és belemegyünk egy adok-kapok szituációba, akkor azzal csak magunkat, és utasainkat veszélyeztetjük.

Harmadik üléssort kap a Honda CR-V

Az új generációs Honda CR-V fedélzetén mostantól akár heten is utazhatnak. Egyetlen bökkenő van csupán: a sokszemélyes verziót csupán egy piacon forgalmazzák.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.