Gyorsan, kényelmesen A-ból B-be. De olcsóbban is?

Oszkár, Blabla és a többiek

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.04.04. 06.00

Ha van autód és nem szeretsz egyedül utazni, még az útiköltségből is lefaraghatsz valamit, ha megtöltöd a szabad üléseket

Biztosan mindenkinek fájt már egy-egy kötelezően autóval megteendő út üzemanyagköltsége. Hogy ez ne feltétlenül legyen így, fogadhatunk idegeneket is az autónkba, aztán ha ügyesek vagyunk, a végén mindenkinek jó lesz.

Telekocsi

Nem új találmány, már évtizedekkel ezelőtt is volt telekocsi-szolgáltatás, csak jóval körülményesebb volt használni, mint mostanság. Akkor a rádióban mondták be, ki merre jár szabad helyekkel és ezekre lehetett lecsapni. A dolog lényege, hogy ha megosztjuk másokkal az autónkat, akkor ők cserébe beszállnak a költségeinkbe. Magyarországon több remekül felépített – pár hónappal ez előttig ingyenes – szolgáltatás is található a témában, amik felületein az éppen üres autóval autózó sofőr és az utas egymásra találhat. A szervezők díja amúgy egyáltalán nem dobja meg érezhetően az árat, fejenként 150 forint körüli összeg landol a cég kasszájában a fuvarszervezés után. Nem túl megterhelő összeg.

1983-ban is volt telekocsi, a rádió Ötödik sebesség című műsorában hozták össze a kereslete a kínálattal

1983-ban is volt telekocsi, a rádió Ötödik sebesség című műsorában hozták össze a keresletet a kínálattal – Pest Megyei Hírlap, 1983.


Miért jó?

Van, aki nem szeret egyedül utazni, és muszáj valakihez beszélnie menet közben. Hiába, nem vagyunk egyformák. A költségek megosztása már eggyel jobb érv, egy Budapest-Debrecen távon már akár egy utassal az autóban is érezhetően jobban járunk, mintha mindent csak a sofőr fizetne. Szokás még megemlíteni, hogy ez környezetbarát is, de ez marhaság, hiszen az autós úgyis megtenné ezt a távot, és a vonat is. Függetlenül attól, hogy melyikkel hányan utaznak.

Mennyibe kerül?

Az, hogy mi mennyit ér, elég sok mindentől függ. Nézzünk pár példát: vonattal a Budapest-Nyíregyháza viszonylatra – ejj, de szép szó –  4430 és 5400 forint körül jön ki egy teljes árú jegy, 3 és 4,5 órás utazási idővel. Busszal 3950 forint, amire 150 forintos helyjegyet és 355 forintos kiegészítő jegyet is kell venni, ami összesen 4455 forint. Az utazási idő pedig 3 óra 40 perc. Ha egyedül kell leautózzuk ezt a távot átlagos fogyasztású autóval – autópályadíjat nem számolva – 4800 forint az üzemanyag ára. Igaz, ez a fenntartási költségeknek nagyjából csak a felét teszi ki, hiszen az olajcsere, kopó alkatrészek cseréje, kötelező szervizek, vizsgáztatás, biztosítás árát hajlamosak elfelejteni az emberek, amikor egy út költségeit próbálják meg kiszámolni. Ehhez képest telekocsival, utasként 2000-3000 forint körül megúszható az út, a Google Térkép útvonaltervezője szerint ideális esetben 2 óra 5 perc alatt, átlagos forgalommal számolva 2 és fél óra alatt. Ha az utastársak és a sofőr is rugalmas, akár háztól házig is. Egyáltalán nem tűnik rossz üzletnek.

A Google így tervez

A Google így tervez


Hogy működik?

A kiválasztott telekocsis brigád honlapján – vagy telefonos appján Oszkár – Blablacar – meg kell adni a honnan, hova, mikor kérdésekre a választ, cserébe kapunk egy listát azokról az emberekről, akik pont ezen az úton autóznak és van szabad helyük. A listáról kiválasztva a rokonszenves autóst, foglalás után a rendszer megadja a telefonszámát is, és lehet pontosítani a holt, mikort. Van, ahol igazi névvel, képpel lehet csak valaki sofőr, máshol a becenév is elfogadott. A valódi név plusz fotó szerintem bizalomgerjesztőbb, mint a Gyilkos69 becenév és egy habzószájú pitbull feje a profilképnél. Már csak a találkozót, utat kell letudni és persze fizetni. Ez készpénzben, vagy utalással is történhet.

Telefonos applikáción is foglalhatunk helyet. Könnyű, gyors, egyszerű

Telefonos applikáción is foglalhatunk helyet. Könnyű, gyors, egyszerű


Mire kell ügyelni?

Mivel a sofőr és az utasok is értékelik egymást az utazás végeztével, hosszú távon nem túl kifizetődő dolog a másikkal görénykedni. Mindkét félnek illik pontosan megjelenni a megbeszélt helyen, a sofőrnek pedig üzemképes, tiszta, kulturált autóval érkezni. Bár elsőre nem biztos, hogy gazdaságilag megalapozottnak tűnik, de sokkal jobban jár mindenki, ha a hátsó üléssorba csak két utast vesz fel az autós, hiszen még rövid távon is kényelmetlen egy átlagautó középső ülése, pláne, ha vadidegenekkel kell összesimulni egy többórás úton. Brr! Ha jó eséllyel akar valaki utastársakat keríteni, bölcs dolog legalább 2-3 nappal korábban meghirdetni a szabad helyeket. Persze ez nem kötelező, egy hétvégi vidéki útra órák alatt is megtelhet az autó. Vasárnap délután pedig a budapesti célpontok a kapósak.

Adó?

Papíron sem az Oszkár, sem a Blablacar nem azért van, hogy pénzt keressen vele az ember, hanem, hogy az utazás költségeit megossza az utasokkal. Ha ez tényleg így van, és a sofőr évi 16 ezer kilométernél kevesebbet vezet, adózni sem kell utána, bár nyilván meg lehet tölteni úgy egy autót, hogy a végén maradjon is valami. Hasonló a helyzet a biztosítással is, általában telekocsizás közben ugyanúgy érvényes, mintha családtagokkal, barátokkal lenne megtömve a kocsi.

Telefonos applikációval is lehet fogalni

Telefonos applikációval is lehet fogalni


Irány külföld!

Nemcsak belföldre, hanem külföldre is lehet rugalmasabb, olcsóbb fuvart találni a menetrend szerinti járatoknál. Gondolnák például, hogy Dél- és Nyugat-Németországban több száz magyar cég, és 100 ezernél is több magyar munkavállaló dolgozik? A jellemzően az építő- és, húsfeldolgozó iparban dolgozó magyarok is néha hazajönnek, az pedig, hogy milyen gyakran tudják ezt megtenni, attól függ, milyen áron tudnak fuvart szerezni maguknak.

Egy nemrég indult magyar vállalkozás a Performance Trans Csoport erre az igényre repült rá, ők a profi, de csupán egy, vagy néhány autóval, egy-egy fix útvonalon közlekedő fuvarozóknak segítenek azzal, hogy diszpécserszolgálatként feltöltik az üres helyeket, így a jellemzően magyarok által különösen kedvelt Baden-Württemberg mellett teljes Németországot le tudják fedni. És ami a legfontosabb, Németországból Magyarországra is sikerrel szerveznek utakat, ami jóval nehezebb feladat, mint fordítva.

Ez jó a fuvarozónak, hiszen a gyakran csak egy irányban kihasznált autó a hazaútra is kap fuvart – nemcsak személy-, hanem csomagszállítást is vállalnak – és az utasnak is, hiszen nem kell időt töltenie azzal, hogy a sok szolgáltató közül kiválasztja azt, amelyik éppen a neki megfelelő útvonalon a megfelelő időben megy. Nyilván ez sincs ingyen, de az árakat úgy szabják meg, hogy mindenkinek megérje. Win-win.

Egy Frankfurt-Budapest utat 65 euróért – 20 ezer forintért – kínál a cég, ez saját autóval, csak üzemanyagot számolva is nagyjából ennyibe kerülne, de ha a teljes üzemben tartási költségekkel számolunk, akkor ennek a duplájába, plusz a hazai és az osztrák autópálya-matricák. A Volánbusz is körülbelül ennyiért megy Budapest és Frankfurt között, csak kötöttebb végállomásokkal.

Biztonságos?

Míg a legnagyobb hazai telekocsi szolgáltatóknál, a Blablacarnál, vagy az Oszkárnál az utólagos értékelés adja a legnagyobb biztonságot – a sok, jó értékeléssel bíró sofőrök/utasokat szívesebben választják partnernek – addig külföldön más a helyzet. A fentebb említett vállalkozásnál csak a megbízható, jó műszaki állapotban lévő autókkal rendelkező cégek kerülhetnek be a rendszerbe, és a teljes körű autó-, utas-, poggyászbiztosítás is feltétel. Ezek még azt is fedezik, ha az autó műszaki hiba miatt kidől az utasok alól és nekik valahol meg kell szállniuk. A külföldi munkahelyekre ingázás mellett a hazai és külföldi fesztiválokra, koncertekre, jelentősebb sporteseményekre is érdemes lehet így, nagyobb kényelemben és rugalmasabb feltételek mellett utazni.

Oszkárt használó kollégánk szerint az értékeléses rendszer alaposan megszűri a felhasználókat, az elmúlt évek alatt egyszer sem kellett negatív visszajelzést adnia, pedig utasként és sofőrként is igénybe vette már a szolgáltatást. És ön? Megosztaná az autóját idegenekkel egy kis benzinpénzért?

Kommentek

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Hatalmas és okos SUV a Škodától

A Škoda bolygóközi méretű teret, a korszak színvonalán álló vezetési segédeket és jó minőséget csomagolt vonzó, biztonságérzetet sugalló terepjárós formába Kodiaq név alatt.

Eladhatatlan rémség a Bentley gúnyába csomagolt Mustang

Időnként megpróbálkoznak az átöltöztetett Ford Mustang eladásával, de évek óta senki nem vevő a replikára.

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

Jean Todt: Túl nagyok a különbségek

Az autók gyorsabbak, szebbek és nehezebben vezethetőek, de Todt szerint még mindig túl nagyok a különbségek a mezőnyben.

F1: Ezért kellett halasztani a melbourne-i rajtot

A Forma-1 állandó versenyigazgatója, Charlie Whiting elmagyarázta, miért nem engedték el a mezőnyt elsőre az Ausztrál Nagydíjon.

Marchionne már nem hisz a Fiatban

A Fiat erős és sikeres volt, ám most a jelenlegi erősségeinkre kell koncentrálnunk, ez pedig a Jeep – kommentálta az olasz anyamárka indiai piaci esélyeit a Fiat Chrysler elnöke.

F1: Így készült az Ausztrál Nagydíj graffitije

Time lapse videó mutatja meg, hogy hogyan készült az Ausztrál Nagydíj graffitije.

F1: Nyolcmillióra büntették a Williamst

A Lance Stroll autójában elvégzett váltócsere miatt az FIA megbüntette a Williamst, de az újonc pilóta összességében pozitívan látta első F1-es hétvégéjét.

Baleset miatt állítja le az önvezető autók tesztelését az Uber

Figyelmetlen sofőr borította fel az Uber önvezető autóját az Egyesült Államokban. A cég a nyomozásig leállítja a fejlesztést.

F1: “Húzok a f…ba!”

A Red Bull-os Daniel Ricciardo számára rosszabbul már nem is alakulhatott volna az Ausztrál Nagydíj, Melbourne-ben csak annak örült, hogy vége a hazai versenyének.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.