Videón az új CAF villamos – A miénk a legnagyobb a világon

Kipróbáltuk: CAF Urbos

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.04.01. 16.00

Már utazhatunk is az első “hosszú” CAF Urbos típusú villamoson az 1-es vonalán.

Videón az új CAF villamos – A miénk a legnagyobb a világon

Tegnap óta már utazhatunk is az első „hosszú” CAF Urbos típusú villamoson az 1-es vonalán. A Spanyolországban gyártott jármű 55,9 méteres hosszával a világ leghosszabb villamosa és egyszerre 345 ember utazhat rajta. Megnéztük közelről is. Az elsőséget a Combinótól vette át, kis híján 2 méterrel hosszabb nála a CAF. (Elméletileg ugyan a Combinóból lehetne még hosszabbat is összelegóztatni a gyártóval, de annak már nem sok értelme lenne, valószínűleg mindenhonnan kilógna a vége.) Bár hosszabb, az Urbos 2 tonnával könnyebb, mint a Combino.

Kényelmes, könnyen megközelíthető ülések az utastérben


Vadászat a CAF-ra

Jelenleg az 1-es vonalán egyetlen hosszú CAF villamossal futhatunk össze, igaz, idővel még 11 darab áll majd munkába ugyanitt. Mivel a menetidő 45 perc, nem sok kedvem volt állni és várni, hogy majd feltűnik a láthatáron a leghosszabb villamos. Szerencsére a BKK Futár elméletileg meg tudja mondani, melyik villamos éppen hol jár. Gyors keresés, majd kiderül, hogy per pillanat az 1-es vonalán csupán egy alacsony padlós szerelvény van munkában, az is Combino. Legalábbis ezt mutatja a rendszer. A végállomáson aztán rákérdezünk, és kiderül, ami a térképen Combinónak látszik, az valójában CAF. Hurrá, akkor gyorsan keressük meg. Végül az Árpád hídnál futottunk össze.

A Futár szerint ez egy Combino. De minket nem ver át!

A Futár szerint ez egy Combino. De minket nem ver át!


Jobb az új, mint a régi Tatra?

Érzésre, hangra, látványra minden tekintetben kenterbe veri az új villamos a régit. Azonban a zsír új sem teljesen tökéletes, vannak hiányosságai, hibái. A közel 56 méteres, alacsony padlós szerelvény belseje kényelmesen bebarangolható, szépek az ülések, amelyek mind könnyen megközelíthetőek, emelvényre, dobogóra épített egy sincs, van kapaszkodó mindenhol, okos utastájékoztató berendezésekkel meg persze kamerával van tele a belső, és valószínűleg a légkondija is megbirkózik majd a nyári meleggel.

Videón az új CAF villamos. A fura hang én vagyok, de becsszó, tudom emelni a lábam, csak a tapadós padlón ilyen Csoszogi bácsis effektek jönnek a talpam alól:

Amiben viszont alulmarad az ősöreg Tatrával szemben, az az ajtókiosztás. Egy hasonló hosszúságú, háromdarabos Tatrán 9 ajtó van, míg a CAF-nak csak 7, az is furcsán elosztva, mert a kerék nélküli kocsidaraboknak nincs ajtajuk sem. Állítólag a régi villamos fékei is hatékonyabbak, de ami a legfontosabb, hogy a CAF ajtajai nagyon lassan csukódnak. Egy szabályszerű ajtózárás 8 másodperc, ami a zsúfolt, rengeteg embert szállító 1-es vonalán fájdalmasan hosszú idő. Itt gyorsan túl kell esni az utascserén, zárni az ajtókat és rohanni a következő megállóba. Ja és a Tatra valamivel szélesebb is, így utasból is több fér bele. Aztán van az újnak cifra kamerája, visszapillantó tükör helyett. Látványos, meg modern, de állítólag esőben nem sokat ér, hiába kapott fűtést is a kamera előtti üveglap.

Egymás mellett a régi és az új. Mindkettőnek vannak erősségei

Egymás mellett a régi és az új. Mindkettőnek vannak erősségei

De utazni remek móka rajta, csendes, kényelmes, gyors, és még az ülései is olyan állapotban vannak, hogy ha leülünk rájuk, hazaérkezve nem kell azonnal felgyújtani a nadrágot. Akit kicsit is érdekelnek a hasonló, kötöttpályás dolgok, az kapja el egy körre az új CAF-ot, mert tényleg elképesztőek a méretei. Aki a BKK Futár alapján akarja levadászni az új, nagyon hosszú CAF-okat, akkor a 21-essel kezdődő pályaszámú járgányokat keresse. A 22-vel kezdődőek a rövid CAF-ok, 20-assal pedig a Combinók számai kezdődnek.

Vezérlőpult, a tükröket helyettesítő képernyőkkel

Vezérlőpult, a tükröket helyettesítő képernyőkkel

Ha pedig inkább a régi villamosokról olvasna, akkor ezt a cikket ajánlanám. Ebben egy UV-n utazunk, utolsó útjai egyikén.

Kommentek

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

Az origami az egyik legrégebbi japán szabadidős tevékenység, ami ma is töretlenül népszerű, az új Suzuki Ignis pedig kellően dekoratív ahhoz, hogy ihletet adjon egy elszánt hajtogatónak.

A legkomolyabb játék, amit idén látsz

A Toyota Hilux tavaly történelmi eredményt ért el: Ausztrália legnagyobb számban eladott gépkocsijaként zárta az évet.  Ennek örömére készült el az életnagyságú gyerekjáték.

Ha nincs meg a sofőr, nincs büntetés – Nyilatkozott a rendőrség

Az ORFK közlése szerint a közterület-felügyelet kameráival nem lehet az objektív felelősség alapján bírságolni.

Targoncás oktatófilm, csak erős idegzetűeknek

Nagyon kel vigyázni, nehogy egy lehulló tapétavágó beleálljon a fejedbe, mikor épp leveszed a kobakot.

F1: Rajzfilm készült Vettel futamgyőzelméről

Elindult az új szezon, megérkezett a MiniDrivers első rajzfilmes összefoglalója is.

Különös autót fotóztak a Ferihegyi reptérnél

Olvasók küldte a fotókat, ilyet nem látni túl sűrűn itthon. Persze előfordul.

Nézd meg, hogy kell helyesen használni a körforgalmat

Remek kis animáció demonstrálja, hogyan is kell használni a többsávos körforgalmat.

F1: Dokumentumfilm-sorozatban égeti magát a McLaren

Rosszabbkor nem is készülhetne film a csapat és a versenyzők színfalak mögötti munkájáról, de a McLaren és az Amazon idén mégis erre készül.

F1: Wehrlein dicséretet, és nem kritikát érdemel

A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn keményen kritizálta azokat, akik kritikát fogalmaztak meg az Ausztrál Nagydíjtól visszalépett Pascal Wehrleinnal szemben.

A főnök még több Verstappent akar az F1-be

A Forma-1 motorsportért felelős igazgatója, Ross Brawn arról álmodik, hogy a közeljövőben még több Max Verstappen versenyez majd a sorozatban.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

F1: Ha gyors a Ferrari, Vettel marad

A Ferrarinak akkor van a legnagyobb esélye a Sebastian Vettellel való szerződéshosszabbításra, ha gyors autót adnak alá. De mi lesz Räikkönennel a felpörgött Vettel mellett?

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.