Indul, vagy nem indul?

Fiat 850 sztori 2. rész

Szerző: Gajdán Miklós levél küldés 
Dátum: 2016.03.31. 15.00

Úgy voltam vele, hogy ha megtetszik, mindjárt haza is viszem. Csakhogy ahhoz előbb be kellene indítani…

Indul, vagy nem indul?

Előző részünk tartalmából: Már régóta vágyakoztam egy régebbi autóra, amikor egy véletlen (Borisz kollégám feltűnése) folytán feltűnt a láthatáron egy aranyos, de éppen működésképtelen Fiat 850-es. (A cikk teljes terjedelmében itt olvasható.) Némi időpont-egyeztetés után elérkezett a nagy nap, végre találkozhattam vele, az addig csak képeken látott Fiat 850-essel. A feleségem édesanyjától átvett, húszéves VW Polónkkal hajtottam a helyszínre, aminek csak azért nem állt égnek az orra a csomagtartóba behalmozott sok szerszámtól, pumpától és különféle varázsspraytől, mert kőkemény a rugózása.

Így várt a féltető alatt

A kapunyitást követően befordultam a kertbe, amelynek a leghátsó sarkában, a típustól megszokott szerénységgel álldogált egy félfedél alatt a 850-es. A valóságban is olyan jól mutatott, mint a képeken – legalábbis első látásra. Közelebb érve már nem volt annyira szép a kép, de ijesztőnek sem nevezném. A legcsúnyább részlet a bal oldali ajtó első élének a leverődése, ahol nem egyszerűen csak a festék hiányzott, hanem az is látszott, hogy a festékréteg alatt masszív gittréteget vittek fel a lemezre.

Kicsit leverődött a festék, és így látszik, hogy alatta van egy kis gitt

Ezen azonban nem lepődtem meg nagyon, az autó felett pillanatnyilag rendelkező újságíró barátom (még mindig: Borisz) ugyanis elmondta, hogy a 850-es karambolos volt – igaz, azt már nem tudta megmondani, melyik oldalon. (Az eset egyébként akkor történt, amikor Érdnek abban az üdülőkörzetében összesen két autó volt. Talán ezért nem nézett körül alaposabban a korábbi tulaj, mielőtt kihajtott a kertjéből. Csatt!!)

Itt minden rendben látszik. A kornak - közel 50 év - megfelelő állapot

A csomagtér fedele alatt semmi különöset, még veszélyesnek látszó korróziós nyomokat sem sikerült felfedezni. Az autó alá nézve már nem volt ennyire lelkesítő a kép, de a látható rozsdanyomok bennem nem keltettek gyanút. Mint ahogy a szőnyeg felemelése után belül, a padlón látható futórozsda sem. (Pedig kellett volna!) Úgy voltam vele, hogy ha kis helyi rozsda van, azt kijavítom, és egy pár tenyérnyi lemez pótlása sem okoz gondot, annyira azért tudok hegeszteni, ha jobban nem is.

No, ez most mennyire rozsdás? Remélem nem nagyon...

Következhetett a motortér, ami első látásra ismét nagyon szimpatikusnak tűnt. Már csak azért is, mert az alsó borítólemezek is megvoltak. Azok, amelyek az én egykori 850-esemről is hiányoztak, sőt, nem is tudtam, hogy ott valaha voltak lemezek, mert egyetlen másik 850-esen sem láttam ilyeneket. Apró probléma azonban, hogy a motor pillanatnyilag működésképtelen, holott a kis kék csoda a saját lábán állt a féltető alá, sőt, egy szervizt is megjárt oda-vissza, ahol a karbantartási munkákat (olajcsere stb.) elvégezték rajta.

Látszólag itt is minden rendben, de valamiért nem indul

Borisz barátom elmondta, hogy egyszer arra figyeltek fel, hogy hatalmas benzintócsa csillog a 850-es alatt, és a vizsgálat során arra a következtetésre jutott, hogy a benzinszivattyú a hibás. Nosza, szerzett egyet, és közös – szintén újságíró – barátunk, az Az autó című autóslap főszerkesztője, Szécsényi Gábor hathatós támogatásával kicserélték. (Még jövök legalább egy sörrel Gabesznak.) Csakhogy ettől még mindig nem vált működőképessé az autó! Miután tudtam erről a javításról, elsőként úgy gondoltam, biztos, ami biztos, a benzinellátást ellenőrzöm. Lekötöttem a benzincsövet, Borisz indítózott, a látványt pedig a margitszigeti szökőkút is megirigyelhette volna, vagyis minden rendben. Benzin tehát van! A következő lépés természetesen adódik: a gyújtás ellenőrzése. A mindenki által ismert rutinnak megfelelően a gyújtáselosztó középső kábele ki, testhez, jelen esetben a hengerfejhez közelítése (ajánlott távolság 7 mm), majd indítózás. Az eredmény: semmi.

Kirakodóvásár. Ami szerszám a kezem ügyébe került, magammal vittem. Biztos, ami biztos!

Kicsit közelebb toltam a kábelt, így már láthatóvá vált a szórványos, elég gyengécske szikra. Ez is sok mindentől lehet, de a legkézenfekvőbb a kondenzátorra gyanakodni. (A megszakítót megnéztem azért persze, de az érintkezők kopottságán kívül nem mutatott komoly hibát – biztos, ami biztos, azért megtisztítottam.) No, de honnan vegyek egy másik kondit a próbához, erre nem készültem!

Kicsit kócosak a kábelek, a gyújtótrafó kábelét azért húztam ki, mert épp útban volt. Hiányzik róla a megszakítótól jövő vezeték is

Szerencsére elvittem az elektromos szerelő dobozomat is, amiben őriztem még egy-két régről megmaradt alkatrészt, ha minden igaz, van benne például még Trabant féltengely gumiharang is. Ennek ezúttal nem sok hasznát venném, az egyik rekesz sarkában megbúvó MZ motorkerékpár kondenzátor ellenben hasznomra lehet! Némi drótpucolás után a benzincső testelt bilincséhez szigetelőszalagoztam a kondenzátort, és már csak az elvékonyodott gyújtótrafó és elosztó közötti drótot kellett kicserélni, hogy következhessen az újabb próba.

Hát így sikerült... MZ motorkerékpár kondenzátor a benzincső bilincséhez szigszalagozva. De működik!

Középső kábel újra testközelbe, s jöhet az indítózás! Bár eléggé barkács a megoldás, a kövér, egészséges szikrák jó esélyekkel biztatnak. Középső kábel a helyére, szívató ki, hadd szóljon! Talán szólna is, ha a sok indítózástól az amúgy sem éppen csúcsformában lévő akkumulátor teljesen le nem hervadt volna. Jöhet a bika, jelen esetben a Polo képében. Összeálltunk, összekötöttük az akkukat, és miközben járt a Polo motorja, Borisz barátom ismét elfordította gyújtáskulcsot. A pótenergiákkal megtámogatva vidáman pörgött fel az indítómotor, majd körülbelül az ötödik fordulatra a kis Fiat motorja is berregni kezdett. Volt öröm, végre ismét működik a szerkezet. Kezdtem pakolni, hogy most aztán viszem az autót, de a precízióval beoltott Borisz előbb jobbnak látott mindent ellenőrizni. A duda dudált, a fényszóró világított, de a jobb oldali hátsó lámpa megmakacsolta magát. Hol világított, hol nem, indexelésre hol elhalványult, hol nem, és ugyanezt produkálta a féklámpa is. Testhiba! Gyors testkábelcsere, és a lámpák máris erősebben világítanak, mint a bal oldaliak. (No, majd azért azt is meg kell nézni egyszer!)

Immár új otthonában a 850-es

De most már tényleg jöhet az indulás, mert úgy határoztam, hazaviszem a kicsikét. Egy kis logisztikai gondot okozott, hogy most már két autóm volt, amit végül úgy oldottunk meg, hogy én vittem a Fiatot, Borisz hozta a Polót, felesége pedig az ő autójukat. És így szépen, konvojban, hazakerült a Fiat is és a Polo is. Utóbbi szabad ég alá kényszerült, mert a helyét a 850-es foglalta el. Hiába, mégiscsak ő az idősebb! (Folytatása következik! )

Kommentek

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Nem sikerült mentőt hívni a Szentendrei úti tragédiához

Szombat éjjel közvetlenül a szentendrei úti tragédia bekövetkezte után jártam a baleset helyszínén. Nem sikerült segítséget hívnom, másnak szerencsére igen.

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Megtalálod a Bentley-t ezen a 60 ezer megapixeles fotón?

A világ egyik legnagyobb fényképét készíttette el a Bentley. A technológia a NASA-tól származik, a téma pedig a világ egyik legdrágább felnőtt játszótere: Dubaj.

Paddockforradalom a Forma-1-ben

Folytatódik a Forma-1 megújítása, az új tulajdonos, a Liberty Media döntése alapján az idei évtől korlátozott számban a paddockba szóló belépőket is piacra dobnak.

Váratlan magyar konkurenst kapott a McDonalds

Különleges töltőállomást mutatott be a MOL, Kelet-Közép-Európában elsőként a drive through szolgáltatást vezetnek be rajta.

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panaszt tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

F1: Csak a fejeket figyeljük!

Holnap az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel megkezdődik a 2017-es Forma-1-es szezon. Mutatjuk a versenyzők idei sisakjait, hogy tudjuk, mikor kit látunk a pályán.

Csalással vádolják a Fordot

Elégedetlen ügyfelek csoportos pert indítottak a Ford ellen, mert legizmosabb autójuk pont arra nem alkalmas, amire hirdették.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.