Biztonsági rendszerek az autókban: mi kötelező most, mi lesz az hamarosan?

Biztonsági öv, ABS, ESP, és bővül a lista

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.03.27. 06.00

Az autók nem csak az autógyártók versengése miatt egyre biztonságosabbak. Egyre több elektronikus rendszert kell kötelezően beépíteniük az új autókba. Melyek ezek most? És mik jönnek a jövőben?

Az autóipar elképesztő mennyiségben ontja az elektronikai biztonsági fejlesztéseket. Egy-egy új modellnél már rég nem az jelenti az igazi újdonságot és hírértéket, hogy milyen motor, milyen váltó, milyen fékrendszer van lemezek és műanyagok alatt. 15-20 éve még a közös nyomócsöves dízelmotorok üzemanyag-befecskendezési csúcsnyomása vagy a változó szelepvezérlési megoldások műszaki részleteinek ecsetelése is érdekes témának számított egy generáció-váltásnál, új modell bevezetésénél. Aztán jött a fogyasztási verseny, az egyre nevetségesebb katalógus-fogyasztási értékekkel, a katalizátorok, füstgáz-kezelési módszerek részletes kifejtésével a sajtóanyagokban. Manapság pedig mintha minden a fedélzeti elektronikáról, a konnektivitásról és kiemelten, mindenekfelett a biztonságról szólna. Nem vitás, hogy egy autó eladásánál sokat jelent, milyen eséllyel marad életben benne az ügyfél egy karambolban, sőt: milyen eséllyel kerüli el a karambolt már eleve, az új szenzorok, aktuátorok ügyességének köszönhetően, de nem csak piaci érdekből akarnak egyre inkább megvédeni minket az autógyártók. A nyugati világ két legnagyobb piacán, az USÁ-ban és az Európai Unióban is egyre szigorodnak a központilag előírt biztonsági feltételei annak, hogy új autót árulhasson valaki a polgároknak.

Váratlanul felbukkanó gyalogosok gázolását megakadályozó rendszer a Volvótól

Váratlanul felbukkanó gyalogosok gázolását megakadályozó rendszer a Continentaltól – bármelyik márka megveheti


Kötelező fedélzeti őrangyalok

Az Egyesült Államokban 1964-ben kötelezővé tették a kétpontos biztonsági övek beszerelését minden új autóba, ezt követően sűrűsödött az új és új kötelezettségeket előíró szabályok megjelenése, Amerikában is, Európában is. Nálunk az EuroNCAP, a független törésteszt-központ 1997-es létrejötte pörgette fel igazán az autók biztonságosabbá válásának ügyét (az USÁ-ban már 1995-ben működni kezdett egy hasonló tudományos autózúzda). A töréstesztek és a forgalomban bekövetkezett balesetek elemzése során szerzett tapasztalatok eredményeképp egyre több és több biztonsági rendszer lett kötelező, az autógyártók pedig (az autós háttéripar fejlesztéseit felhasználva) erőteljes versengésbe kezdtek: ki védi meg jobban az ügyfelét? Egy mai új fejlesztésű, Európában eladásra kínált autóban kötelezően ott kell, hogy legyen a biztonsági öv (2006 óta az egész EU-ban mindenütt használni is kell, elöl is, hátul is), az ABS (2004 óta minden autón, de 2016-tól a motorkerékpárokon is kötelező), az ESP (a menetstabilizáló elektronika 2014 óta kötelező tartozék), a nappali menetjelző fény (2011 óta). Az automatikus vészfék-asszisztens (amely hirtelen fékpedál-lenyomásra segít a teljes fékerőt felszabadítani) 2011 óta kötelező. (Érdekes viszont, hogy  légzsák csak Amerikában előírt felszerelés, Európában nem lenne kötelező, csak a gyártók felismerték, hogy anélkül nehéz lenne új kocsit eladni.)

Az ütközés-elkerülő automatikus vészfékezés alighanem percekre van attól, hogy kötelező felszerelés legyen minden új kocsiban

Az ütközés-elkerülő automatikus vészfékezés alighanem percekre van attól, hogy kötelező felszerelés legyen minden új kocsiban

2014. novembere óta kötelező az alacsony uminyomásra figyelmeztető rendszer is. Tavaly november óta a követett járművet figyelő ütközés-elkerülő automatikus vészfékező rendszer kötelező a teherautókban, és a közeljövőben várható a beépítési határidő megadása személyautókra is. A baleset után a 112-t automatikusan hívó rendszer 2018-tól lesz kötelező minden új autóban. Ez egyben azt is jelenti, hogy minden kocsiban kell lennie GSM-telefon modulnak, ami újabb általános szolgáltatás-bővülést is jelent majd, és nem csak kényelmi téren. A legolcsóbb kocsikban is általánossá váló fedélzeti wifi  mellett egy mindig aktív mobilkommunikációs integrált eszköz a járművek és környezetük kommunikációja, a car-to-x rendszer fejlődését is robbanásszerűen meggyorsíthatja. Így az autók egy központi adatbázison keresztül folyamatosan kommunikálhatnak, figyelmeztethetik egymást (illetve más autók sofőrjeit, egyelőre), ha valamilyen veszélyhelyzetet okoznak vagy észlelnek az utakon.

Közúti balesetek halálos áldozatai az EU-ban (a kék vonal jelzi a kívánt célértéket)

Közúti balesetek halálos áldozatai az EU-ban (a kék vonal jelzi a kívánt célértéket)

Belenézünk a kristálygömbbe

Ha végignézzük a legújabb modellekben megjelent és gyorsan terjedő autós biztonsági rendszereket, nem kell nagy bátorság megjósolni, mi lesz még kötelező a közeljövőben. Egy Túró Rudink van rá, hogy 2020-ig az EU legalábbis előzetesen bejelenti a kötelezettség határidejét, de talán addigre kötelezővé is teszi a gyártók részére a

  • sávelhagyás-jelző vagy sávtartó automatika,
  • holttér-figyelő rendszer,
  • vezető fáradtságát figyelő rendszer,
  • ütközés- vagy gázolás-megelőző automatikus vészfékező rendszer,
  • követőradaros tempomat,
  • táblafelismerő rendszer,
  • követési távolság betartására figyelmeztető rendszer,
  • vagy akár a vezetői rosszullét esetén automatikusan lehúzódó, segítséget hívó rendszer

beépítését a kocsikba. Ezeket már számos kocsi ma is tudja, de nem lehet előírni kötelező használatukat addig, amíg nagyon tudományosan be nem bizonyítják a hatóságok, hogy használatuk valóban hasznos és semmiképp nem káros. A sávtartó, a kocsit bizonyos sebesség felett aktív kormányzással a felfestések között tartó rendszerek például az amerikai Insurance Institute for Highway Safety 2012-es tanulmánya szerint összességében nemhogy nem csökkentették a baleseti kockázatokat, hanem (2012-es fejlettségükben, persze) kifejezetten veszélyesek bírtak lenni! A biztonsági rendszerek gyorsuló ütemű kötelezővé tételének trendje remekül illeszkedik a közúti személyi közlekedés fejlődésének fő irányvonalába. Minden afelé mutat, hogy belátható időn belül jó eséllyel örökre elfelejthetjük az autóvezetés nyűgjeit vagy örömeit, sőt, a felelősséget is átadhatjuk az utakon a kocsinak, amely saját magát vezeti majd és saját maga kerüli el a baleseteket. Itt a nyakunkon az I, robot autózásának unalmas, de kétségkívül biztonságos szép, új világa – legalábbis addig, amíg meg nem jelennek a gonosz, gyilkos robotok is végre, hogy megint érdekes legyen a vezetés. Valahogy így:

Kommentek

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Alonso: A McLaren tökutolsó!

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj után Fernando Alonso lesújtó képet festett a McLaren-Honda versenyképességéről, gyakorlatilag sereghajtónak bélyegezte csapatát.

Arrivabene: Ez mindenki győzelme

Nem csoda, hogy a Ferrarinál mindenki örül a szezon első győzelmének, hiszen sokat kellett várni arra, hogy az olasz istálló újra a dobogó legfelső fokán végezzen.

Mercedes: Nincs karácsony!

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint nem a gumistratégián úszott el Lewis Hamilton győzelme, a Ferrari egyszerűen gyorsabb volt.

Kéne az első Ford Mustang?

Az első szériagyártású keménytetős Ford Mustang keresi új gazdáját, aki ezzel egy szelet autótörténelmet vásárol.

Vettel: Sikolt az autó, hogy keményebben nyomjad!

A 2017-es szezon első futamát, az Ausztrál Nagydíjat Sebastian Vettel nyerte. Pályafutásának 43. Forma-1-es győzelmét aratta. A dobogósok nyilatkozatai.

F1: Ferrari-győzelem a szezonnyitón

Sebastian Vettel nyerte a Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat, a Mercedes mellényúlt a gumistratégiával. Hamilton és Bottas a 2. és 3. az amúgy eseménytelen versenyen.

Méltatlan helyen csapták falnak ezt a Lamborghinit

Kínában igazán költséges összetörni egy Lamborghini Huracant, hiszen 4,3 millió jüant kell érte fizetni, ami az eredeti ár többszöröse.

Gokarttal autózott az éjszakában

Amikor azt gondolnánk, már nem érhet meglepetés, jön egy ilyen videó, mi pedig fejet hajtunk az emberi ostobaság előtt.

Lóbőrbe öltöztették a sportkocsit

Musztángot a Mustangnak: a Vilner kínai megrendelésre készítette el azt az egyedi autóbelsőt, aminél alighanem minden jó ízlésű ember meghúzza a határt.

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.