Nincs már igazi Kraft az Autobahnon

Tudod, mik a leggyorsabb autók a német autópályán?

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.03.20. 06.00

Borzasztó, mennyire elszürkült a világ. A legendás, korlátozás nélküli német autópálya leggyorsabbjai immár nem a szupersportautók, hanem egyszerű, tizenkettő-egy-tucat családi kombik, céges szedánok, leginkább TDI felirattal.

Pár hete kérdezett meg minket a Ford, hogy nincs-e kedvünk elhozni és visszavinni egy Galaxyt lábon a kölni Ford-központból (illetve -ba). Egy hazai rendezvényen kellett szerepelni a kocsinak, de egy autóért nincs értelme trélert küldeni – viszont a Vezess szerkesztőségében dolgozó autóbuzik biztos örülnének egy ilyen intenzív teszt-lehetőségnek az új családi buszlimuzinnal. Hát persze, hogy volt. Földes Attila kollégám kirepült és hazahozta a 150 lovas, kétliteres dízellel és kézi váltóval szerelt kocsit, én meg a hazai premier után nekivágtam vele a visszaútnak. Két nagy tanulsága volt a kalandnak. Az egyik, hogy a nagyon tágas, de nagyon kezes, nagyon csendes és hihetetlenül kényelmes Ford Galaxy maga a tökéletes családi autó. De tényleg, egyetlenegy dologba tudtunk csak belekötni: a sávtartó automatika idegesen hirtelenkedve téríti vissza a kocsit a felfestéstől, ha a Galaxy elkóricálni készül, a VW-csoport autói vagy a Mazda asszisztense sokkal gyengédebb programozást kapott. De most nem a Galaxy erényeit kívánom újra megénekelni (hisz azt megtettük már többször is: Az új Galaxy első menetpróbája Egy benzines modell tesztje, családi sítúrával), hanem az út másik tanulságáról mesélek. Ez pedig az, hogy egyrészt a sebességkorlátozás nélküli német autópálya-szakaszokon egy 150 lóerős dízel családi busz is simán lehet a majdnem leggyorsabb autó a 622 kilométeres Passau-Köln útvonalon, másrészt, hogy milyen kiábrándítóan prózai autók is azok, amik egyáltalán megelőzik 180-nál az embert. A Galaxy simán tartotta tempomattal ezt a teljesen legális, de nálunk már 60 ezer forinttal büntetendő sebességet (méghogy nincs kétsebességes Európa!), és az osztrák-német határ után pár tucat kilométerrel eszméltem rá, hogy nem előz meg senki. A benzinár a békaülep alatt, Németországban azért van rendes autó bőven, és mégis, fix 180-nal én vagyok a belső sáv királya? Na, azért nem. Miután elkezdtem tudatosan is figyelni, hogy van-e, aki ennél a tempónál többet facsar ki az autójából, úgy tapasztaltam, hogy van. Például ő:

Passat kombi, nyitott tanksapka-fedéllel: az Autobahn királya!

Passat kombi, nyitott tanksapka-fedéllel: az Autobahn királya!

Meg ő:
Kölcsönzői Fiesta - az egyik leggyorsabb autó a német autópályán!

Kölcsönzői Fiesta – az egyik leggyorsabb autó a német autópályán!

Meg ő:
Decens Mercedes C-Klasse kombi, négyhengeres dízellel

Decens Mercedes C-Klasse kombi, négyhengeres dízellel

Pedig nem volt ez mindig így! Vagy két évtizede, mikor először keveredtem ki hosszú útra az Autobahnra, még – élénken emlékszem – főként 911-es Porschék és egy-két olasz szupersport-autó volt a német sztráda bajnoka. Ami igazán gyorsan jött, az lapos volt, széles és mindenképpen kétajtós. Azóta viszont nagyot fordult a világ. A tágas, csendes dízel középkategóriás autók komfortját és takarékos üzemét bolond lenne egy látványos, de harsány és fárasztó szupertepsi izgalmáért odaadni bárki. Hosszú távon 200-220-nál gyorsabban egyszerűen túl fárasztó a vezetés, ennyit meg simán bír egy TDI Passat vagy A4-es is. Kell a fenének szupersportkocsi! Hát ez van. 2016-ban a legegzotikusabb járgány, ami megelőzi az embert a német sztrádán, még mindig lehet, hogy egy Porsche, de abból is ez a fajta:
Ha jön is néha gyorsan egy-egy Porsche, az is Cayenne vagy Panamera, nem 911-es vagy Boxster

Ha jön is néha gyorsan egy-egy Porsche, az is Cayenne vagy Panamera, nem 911-es vagy Boxster

A legérdekesebb autó, ami 600 km alatt megelőzött az Autobahnon, ez a Cayenne S volt. Hát hová lett az autózás romantikája?

A legérdekesebb autó, ami 600 km alatt megelőzött az Autobahnon, ez a Cayenne S volt. Hát hová lett az autózás romantikája?

A fenti képeken szereplő kocsikon kívül az átlagos februári hétköznapon még két autó előzött meg 180 felett haladva, amikor nem volt idő a kattintásra. Az egyik egy Skoda Superb kombi volt, természetesen TDI felirattal, a másik egy Volkswagen Passat kombi, szintén dízelmotorral. Volt még ugye a TDI Audi, ami a legfelső nyitóképen szerepelt. Az egyetlen igazán sportos karakterűnek szánt autó, ami letolt, egy gyári kompakt volt, egy Seat Leon FR:
Seat Leon FR, 150 lóerővel, 1,4 literes benzinmotorral

Seat Leon FR, 150 lóerővel, 1,4 literes benzinmotorral

Hát, ennyi. A szupersportautók ma már nem közlekedésre készülnek, hanem celebeknek villantásra,euróban nem bízó gazdagoknak befektetésnek, legjobb esetben pedig arra, hogy trélerrel vigyék el őket a versenypályákra, ahol nyílt napokon futhatnak pár kört. Az autózás romantikája nap mint nap fakul, még ott is, ahol teljesen legális lenne az ereszd-el-a-hajamat; úgy néz ki, tényleg jöhetnek már az elektromos, önmagukat vezető autók. Aki messzire megy, még a gyorshajtás Mekkájában is, leginkább kényelemben és csendben akar messzire menni, nem gyorsan és izgalmasan. Aki meg gyorsan, az is inkább beül egy TDI-be, mint egy V12 kormánya mögé.

Kommentek

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Eladhatatlan rémség a Bentley gúnyába csomagolt Mustang

Időnként megpróbálkoznak az átöltöztetett Ford Mustang eladásával, de évek óta senki nem vevő a replikára.

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

Jean Todt: Túl nagyok a különbségek

Az autók gyorsabbak, szebbek és nehezebben vezethetőek, de Todt szerint még mindig túl nagyok a különbségek a mezőnyben.

F1: Ezért kellett halasztani a melbourne-i rajtot

A Forma-1 állandó versenyigazgatója, Charlie Whiting elmagyarázta, miért nem engedték el a mezőnyt elsőre az Ausztrál Nagydíjon.

Marchionne már nem hisz a Fiatban

A Fiat erős és sikeres volt, ám most a jelenlegi erősségeinkre kell koncentrálnunk, ez pedig a Jeep – kommentálta az olasz anyamárka indiai piaci esélyeit a Fiat Chrysler elnöke.

F1: Így készült az Ausztrál Nagydíj graffitije

Time lapse videó mutatja meg, hogy hogyan készült az Ausztrál Nagydíj graffitije.

F1: Nyolcmillióra büntették a Williamst

A Lance Stroll autójában elvégzett váltócsere miatt az FIA megbüntette a Williamst, de az újonc pilóta összességében pozitívan látta első F1-es hétvégéjét.

Baleset miatt állítja le az önvezető autók tesztelését az Uber

Figyelmetlen sofőr borította fel az Uber önvezető autóját az Egyesült Államokban. A cég a nyomozásig leállítja a fejlesztést.

F1: “Húzok a f…ba!”

A Red Bull-os Daniel Ricciardo számára rosszabbul már nem is alakulhatott volna az Ausztrál Nagydíj, Melbourne-ben csak annak örült, hogy vége a hazai versenyének.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Ennél menőbb McLarent nem látsz ma!

Szegecselt sárvédő szélesítések, hatalmas hátsó szárny és szép felnik kerültek a sárga McLaren 650S alá a Liberty Walk műhelyében.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.