Nincs már igazi Kraft az Autobahnon

Tudod, mik a leggyorsabb autók a német autópályán?

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.03.20. 06.00

Borzasztó, mennyire elszürkült a világ. A legendás, korlátozás nélküli német autópálya leggyorsabbjai immár nem a szupersportautók, hanem egyszerű, tizenkettő-egy-tucat családi kombik, céges szedánok, leginkább TDI felirattal.

Pár hete kérdezett meg minket a Ford, hogy nincs-e kedvünk elhozni és visszavinni egy Galaxyt lábon a kölni Ford-központból (illetve -ba). Egy hazai rendezvényen kellett szerepelni a kocsinak, de egy autóért nincs értelme trélert küldeni – viszont a Vezess szerkesztőségében dolgozó autóbuzik biztos örülnének egy ilyen intenzív teszt-lehetőségnek az új családi buszlimuzinnal. Hát persze, hogy volt. Földes Attila kollégám kirepült és hazahozta a 150 lovas, kétliteres dízellel és kézi váltóval szerelt kocsit, én meg a hazai premier után nekivágtam vele a visszaútnak. Két nagy tanulsága volt a kalandnak. Az egyik, hogy a nagyon tágas, de nagyon kezes, nagyon csendes és hihetetlenül kényelmes Ford Galaxy maga a tökéletes családi autó. De tényleg, egyetlenegy dologba tudtunk csak belekötni: a sávtartó automatika idegesen hirtelenkedve téríti vissza a kocsit a felfestéstől, ha a Galaxy elkóricálni készül, a VW-csoport autói vagy a Mazda asszisztense sokkal gyengédebb programozást kapott. De most nem a Galaxy erényeit kívánom újra megénekelni (hisz azt megtettük már többször is: Az új Galaxy első menetpróbája Egy benzines modell tesztje, családi sítúrával), hanem az út másik tanulságáról mesélek. Ez pedig az, hogy egyrészt a sebességkorlátozás nélküli német autópálya-szakaszokon egy 150 lóerős dízel családi busz is simán lehet a majdnem leggyorsabb autó a 622 kilométeres Passau-Köln útvonalon, másrészt, hogy milyen kiábrándítóan prózai autók is azok, amik egyáltalán megelőzik 180-nál az embert. A Galaxy simán tartotta tempomattal ezt a teljesen legális, de nálunk már 60 ezer forinttal büntetendő sebességet (méghogy nincs kétsebességes Európa!), és az osztrák-német határ után pár tucat kilométerrel eszméltem rá, hogy nem előz meg senki. A benzinár a békaülep alatt, Németországban azért van rendes autó bőven, és mégis, fix 180-nal én vagyok a belső sáv királya? Na, azért nem. Miután elkezdtem tudatosan is figyelni, hogy van-e, aki ennél a tempónál többet facsar ki az autójából, úgy tapasztaltam, hogy van. Például ő:

Passat kombi, nyitott tanksapka-fedéllel: az Autobahn királya!

Passat kombi, nyitott tanksapka-fedéllel: az Autobahn királya!

Meg ő:
Kölcsönzői Fiesta - az egyik leggyorsabb autó a német autópályán!

Kölcsönzői Fiesta – az egyik leggyorsabb autó a német autópályán!

Meg ő:
Decens Mercedes C-Klasse kombi, négyhengeres dízellel

Decens Mercedes C-Klasse kombi, négyhengeres dízellel

Pedig nem volt ez mindig így! Vagy két évtizede, mikor először keveredtem ki hosszú útra az Autobahnra, még – élénken emlékszem – főként 911-es Porschék és egy-két olasz szupersport-autó volt a német sztráda bajnoka. Ami igazán gyorsan jött, az lapos volt, széles és mindenképpen kétajtós. Azóta viszont nagyot fordult a világ. A tágas, csendes dízel középkategóriás autók komfortját és takarékos üzemét bolond lenne egy látványos, de harsány és fárasztó szupertepsi izgalmáért odaadni bárki. Hosszú távon 200-220-nál gyorsabban egyszerűen túl fárasztó a vezetés, ennyit meg simán bír egy TDI Passat vagy A4-es is. Kell a fenének szupersportkocsi! Hát ez van. 2016-ban a legegzotikusabb járgány, ami megelőzi az embert a német sztrádán, még mindig lehet, hogy egy Porsche, de abból is ez a fajta:
Ha jön is néha gyorsan egy-egy Porsche, az is Cayenne vagy Panamera, nem 911-es vagy Boxster

Ha jön is néha gyorsan egy-egy Porsche, az is Cayenne vagy Panamera, nem 911-es vagy Boxster

A legérdekesebb autó, ami 600 km alatt megelőzött az Autobahnon, ez a Cayenne S volt. Hát hová lett az autózás romantikája?

A legérdekesebb autó, ami 600 km alatt megelőzött az Autobahnon, ez a Cayenne S volt. Hát hová lett az autózás romantikája?

A fenti képeken szereplő kocsikon kívül az átlagos februári hétköznapon még két autó előzött meg 180 felett haladva, amikor nem volt idő a kattintásra. Az egyik egy Skoda Superb kombi volt, természetesen TDI felirattal, a másik egy Volkswagen Passat kombi, szintén dízelmotorral. Volt még ugye a TDI Audi, ami a legfelső nyitóképen szerepelt. Az egyetlen igazán sportos karakterűnek szánt autó, ami letolt, egy gyári kompakt volt, egy Seat Leon FR:
Seat Leon FR, 150 lóerővel, 1,4 literes benzinmotorral

Seat Leon FR, 150 lóerővel, 1,4 literes benzinmotorral

Hát, ennyi. A szupersportautók ma már nem közlekedésre készülnek, hanem celebeknek villantásra,euróban nem bízó gazdagoknak befektetésnek, legjobb esetben pedig arra, hogy trélerrel vigyék el őket a versenypályákra, ahol nyílt napokon futhatnak pár kört. Az autózás romantikája nap mint nap fakul, még ott is, ahol teljesen legális lenne az ereszd-el-a-hajamat; úgy néz ki, tényleg jöhetnek már az elektromos, önmagukat vezető autók. Aki messzire megy, még a gyorshajtás Mekkájában is, leginkább kényelemben és csendben akar messzire menni, nem gyorsan és izgalmasan. Aki meg gyorsan, az is inkább beül egy TDI-be, mint egy V12 kormánya mögé.

Kommentek

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

Magyar rekord a BMW-nél

Soha ennyi új BMW nem kelt el Magyarországon, mint 2016-ban. A siker nemcsak hagyományos modelleké, de Közép-Európában i-modellekből is nálunk fogy a legtöbb.

Súlyos kockázat a járműjavításhoz használt illegális eszköz

Súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb műszaki elemek működését ellenőrző nem jogtiszta, vagy nem megfelelően frissített diagnosztikai eszközök – hívta fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

F1: Jövőre Vettel, Alonso is mehet a Mercedeshez

A Mercedes csapatfőnöke nem titkolja, hogy az idén nagyon figyelik majd a pilótapiacot, lecsaphatnak valamelyik nagyágyúra is, ha Valtteri Bottas nem hozza Nico Rosberg szintjét.

Top 10: a magyarok kedvenc használt autói

Úgy fest, hogy a közlekedési alapszükségletek kielégítésére szolgáló modellek mellett sok honfitársunk álmait valósítja meg használtautó-behozatallal. Közöljük a tíz legnagyobb darabszámban behozott használt autót.

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

Megvan az év első, szájtátós kamiontuningja!

Egy magyar csapat úgy alakította át egy Scania utasterét, hogy arra talán még külföldön is csorgatni fogják a nyálukat a kamionsofőrök.

F1: Nem mondják el az igazat Schumacherről?

A hétszeres világbajnok Forma-1-es legenda volt menedzsere szerint a család tartozna azzal a szurkolóknak, hogy elárulják, milyen állapotban is van Michael Schumacher.

Betegségnevű elektromos szupersportkocsi, de honnan?!

A Dendrobium nem valami alattomos gombás fertőzés, hanem egy futurisztikus külsejű sportkocsi, amely egyrészt elektromos, másrészt hamarosan gyártani fogják, harmadrész szingapúri.

F1: Lassan kiszorítják Bernie Ecclestone-t

A Nemzetközi Automobil Szövetség is rábólintott a Forma-1 eladására, az amerikai Liberty Media egy újabb lépéssel közelebb került a teljhatalomhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.