1848-ban vajon mivel járt, aki nem lovon járt?

Gépi közlekedési eszközök a szabadságharc idejéről

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.03.15. 06.00

1848 nem is volt annyira régen. Amikor Petőfiék odavágtak az asztalra, már nem csak kerekes, de szárnyas gépi közlekedési eszköz is volt a világon. Naná, hogy leesett azonnal, de volt!

Budapesten gyalog indultak el az ifjak a Pilvaxból 168 éve, a szabadságharcot pedig lovas ütközetekben vívták a magyarok a császáriakkal, cáriakkal – hiszen ez az egész annyira régen volt, hogy a legfejlettebb kerekes eszköz a lovaskocsi volt a világon. Legalábbis valahogy így van ez a fejünkben, ugye? Esetleg még egy lóvasutat tudnánk elképzelni ebből a korból, mint a sima szekérnél valamivel bonyolultabb szerkezetet. Pedig…

Gőzgép hajtotta repülő

John Stringfellow (1799-1883), sheffieldi születésű brit mérnök-feltaláló W. S. Hensonnal közösen gőzzel hajtott repülő szerkezetet röptetett a mi forradalmunk évében. Henson már 1842-ben szabadalmaztatott egy gőzzel hajtott repülőgépet (ez volt az Ariel), de az ötlet megvalósításán Stringfellow-val közösen ügyködtek. Pont 1848-ban zajlottak le az első többé-kevésbé sikeres kísérletek, egy tíz láb fesztávolságú, vezető nélküli masinával.

10 méter után leesett a gőzzel hajtott repülő, na de akkor is: drón, 1848-ban?

10 méter után leesett a gőzzel hajtott repülő, na de akkor is: drón, 1848-ban?

A repülőt gőzgép működtette, ami két, egymással szemben forgó propellert hajtott. Az első prototípust zárt térben reptették meg, fel is emelkedett, de pár méter után instabillá vált a röpte, leesett és tönkrement. A második kísérletet már drótkötél-pályás biztosítással hajtották végre, ez a gép már jó 27 métert tett meg irányítottan, stabilan repülve!

Magyar vonatok

1846. július 15-én adták át az első magyar vasútvonalat, Pest és Vác között. A 33 kilométer hosszú vonalon Dunakeszin tíz perc állással is egy óra alatt végigszaladt a száz lóerős belga Cockerill gyárból származó gőzös húzta szerelvény. ’48-’49-ben persze kisebb gondja is nagyobb volt az országnak, mint a vasútépítés, de a forradalom idején már a 99 km hosszú Pest-Szolnok vonal is üzemelt.

A Pest-Vác vasút megnyitóünnepsége 1846-ban

A Pest-Vác vasút megnyitóünnepsége 1846-ban

A vasút megindulása, gyors fejlődése hatalmas szenzáció volt Magyarországon, akkora, hogy még Petőfit is megihlette a téma. 1847-ben írta Vasúton című versét, ebből származik a Száz vasutat, ezeret! szállóige is. íme:

Tenger kéj veszen körűl, Közepében lelkem fürdik… A madár röpűlt csak eddig, Most az ember is röpűl!

Nyílsebes gondolatunk, Késő indulánk utánad, De sarkantyúzd paripádat, Mert elérünk, elhagyunk!

Hegy, fa, ház, ember, patak És ki tudja, még mi minden? Tűnedez föl szemeimben S oszlik el, mint köd-alak.

Az egyik első magyar mozdony, a Heves

Az egyik első magyar mozdony, a Heves

A nap is velünk szalad, Mint egy őrült, aki véli, Hogy őt, összevissza tépni, Űzi egy ördögcsapat;

Futott, futott, s hasztalan! Elmaradt… fáradva dől le A nyugati hegytetőre, Arcán szégyen lángja van.

S még mi egyre röpülünk, Egy sziporkát sem fáradva; Ez a gép tán egyenest a Másvilágba megy velünk!

-Száz vasútat, ezeret! Csináljatok, csináljatok! Hadd fussák be a világot, Mint a testet az erek.

Ezek a föld erei, Bennök árad a müveltség, Ezek által ömlenek szét Az életnek nedvei.

Miért nem csináltatok Eddig is már?… vas hiányzott? Törjetek szét minden láncot, Majd lesz elég vasatok.

Hát így – igazán kár, hogy Petőfi nem érte meg az autó feltalálását, biztos könnyebben szerették volna meg a költészetet a magamfajta autóbuzik, ha az Anyám tyúkja helyett mondjuk Apám Benze lett volna a kötelező memoriter általánosban.

Az első motorkocsi

1848 az autó igazi ősének, az első motorkocsinak, vagyis a gőzgépet az utasülésekkel egy egységbe tervezett közlekedési eszköznek a születési éve is. A Fairfield gőzkocsit William Bridges Adams brit mérnök tervezte, az állítólag egyszer a hajmeresztő 52 mérföldes óránkénti sebességet (kb. 84 km/h) is megfutó kocsit pont a mi szabadságharcunk kezdetén próbálták ki Londonban. Még két évig tesztelték, mire 1850-ben hivatalosan is rendszerbe állították, 16 első osztályú és 32 másodosztályú ülőhellyel.

Az első motoros kocsi, a Fairfield, 1848-ból

Az első motoros kocsi, a Fairfield, 1848-ból


A 60 mérföld per óra elérése

A szárazföldi sebességhatárok történetében 1848 a 60 mph, azaz a 96,6 km/h sebesség első hivatalos elérésének éve. Ezt a rekordot, ami a birodalmi mértékegységekben számolóknak különösen kedves (ami nekünk a 0-100 gyorsulás, az az amerikaiaknak, angoloknak a 0-60), 42 kilométeres gyorsulással, 26 perc alatt érte el a Boston and Maine Railway társaság Antelope nevű gőzöse az USÁ-ban. Mire az első autó is elérte (pontosabb túlszárnyalta) ezt a sebességet, még fél évszázadnak kellett eltelnie. Az elektromos(!) hajtású La Jamais Contente volt az első autó, amely 1899-ben elérte és meg is haladta a 60 mérföldes, egyszersmind a száz kilométeres óránkénti sebesség álomhatárát.

Kommentek

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

Magyar rekord a BMW-nél

Soha annyi új BMW nem kelt el Magyarországon, mint 2016-ban. A siker nem csak a hagyományos modelleké, Közép-Európában i-modellekből is nálunk fogy a legtöbb.

Súlyos kockázat a járműjavításhoz használt illegális eszköz

Súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb műszaki elemek működését ellenőrző nem jogtiszta, vagy nem megfelelően frissített diagnosztikai eszközök – hívta fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

F1: Jövőre Vettel, Alonso is mehet a Mercedeshez

A Mercedes csapatfőnöke nem titkolja, hogy az idén nagyon figyelik majd a pilótapiacot, lecsaphatnak valamelyik nagyágyúra is, ha Valtteri Bottas nem hozza Nico Rosberg szintjét.

Top 10: a magyarok kedvenc használt autói

Úgy fest, hogy a közlekedési alapszükségletek kielégítésére szolgáló modellek mellett sok honfitársunk álmait valósítja meg használtautó-behozatallal. Közöljük a tíz legnagyobb darabszámban behozott használt autót.

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

Megvan az év első, szájtátós kamiontuningja!

Egy magyar csapat úgy alakította át egy Scania utasterét, hogy arra talán még külföldön is csorgatni fogják a nyálukat a kamionsofőrök.

F1: Nem mondják el az igazat Schumacherről?

A hétszeres világbajnok Forma-1-es legenda volt menedzsere szerint a család tartozna azzal a szurkolóknak, hogy elárulják, milyen állapotban is van Michael Schumacher.

Betegségnevű elektromos szupersportkocsi, de honnan?!

A Dendrobium nem valami alattomos gombás fertőzés, hanem egy futurisztikus külsejű sportkocsi, amely egyrészt elektromos, másrészt hamarosan gyártani fogják, harmadrész szingapúri.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.