1848-ban vajon mivel járt, aki nem lovon járt?

Gépi közlekedési eszközök a szabadságharc idejéről

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.03.15. 06.00

1848 nem is volt annyira régen. Amikor Petőfiék odavágtak az asztalra, már nem csak kerekes, de szárnyas gépi közlekedési eszköz is volt a világon. Naná, hogy leesett azonnal, de volt!

Budapesten gyalog indultak el az ifjak a Pilvaxból 168 éve, a szabadságharcot pedig lovas ütközetekben vívták a magyarok a császáriakkal, cáriakkal – hiszen ez az egész annyira régen volt, hogy a legfejlettebb kerekes eszköz a lovaskocsi volt a világon. Legalábbis valahogy így van ez a fejünkben, ugye? Esetleg még egy lóvasutat tudnánk elképzelni ebből a korból, mint a sima szekérnél valamivel bonyolultabb szerkezetet. Pedig…

Gőzgép hajtotta repülő

John Stringfellow (1799-1883), sheffieldi születésű brit mérnök-feltaláló W. S. Hensonnal közösen gőzzel hajtott repülő szerkezetet röptetett a mi forradalmunk évében. Henson már 1842-ben szabadalmaztatott egy gőzzel hajtott repülőgépet (ez volt az Ariel), de az ötlet megvalósításán Stringfellow-val közösen ügyködtek. Pont 1848-ban zajlottak le az első többé-kevésbé sikeres kísérletek, egy tíz láb fesztávolságú, vezető nélküli masinával.

10 méter után leesett a gőzzel hajtott repülő, na de akkor is: drón, 1848-ban?

10 méter után leesett a gőzzel hajtott repülő, na de akkor is: drón, 1848-ban?

A repülőt gőzgép működtette, ami két, egymással szemben forgó propellert hajtott. Az első prototípust zárt térben reptették meg, fel is emelkedett, de pár méter után instabillá vált a röpte, leesett és tönkrement. A második kísérletet már drótkötél-pályás biztosítással hajtották végre, ez a gép már jó 27 métert tett meg irányítottan, stabilan repülve!

Magyar vonatok

1846. július 15-én adták át az első magyar vasútvonalat, Pest és Vác között. A 33 kilométer hosszú vonalon Dunakeszin tíz perc állással is egy óra alatt végigszaladt a száz lóerős belga Cockerill gyárból származó gőzös húzta szerelvény. ’48-’49-ben persze kisebb gondja is nagyobb volt az országnak, mint a vasútépítés, de a forradalom idején már a 99 km hosszú Pest-Szolnok vonal is üzemelt.

A Pest-Vác vasút megnyitóünnepsége 1846-ban

A Pest-Vác vasút megnyitóünnepsége 1846-ban

A vasút megindulása, gyors fejlődése hatalmas szenzáció volt Magyarországon, akkora, hogy még Petőfit is megihlette a téma. 1847-ben írta Vasúton című versét, ebből származik a Száz vasutat, ezeret! szállóige is. íme:

Tenger kéj veszen körűl, Közepében lelkem fürdik… A madár röpűlt csak eddig, Most az ember is röpűl!

Nyílsebes gondolatunk, Késő indulánk utánad, De sarkantyúzd paripádat, Mert elérünk, elhagyunk!

Hegy, fa, ház, ember, patak És ki tudja, még mi minden? Tűnedez föl szemeimben S oszlik el, mint köd-alak.

Az egyik első magyar mozdony, a Heves

Az egyik első magyar mozdony, a Heves

A nap is velünk szalad, Mint egy őrült, aki véli, Hogy őt, összevissza tépni, Űzi egy ördögcsapat;

Futott, futott, s hasztalan! Elmaradt… fáradva dől le A nyugati hegytetőre, Arcán szégyen lángja van.

S még mi egyre röpülünk, Egy sziporkát sem fáradva; Ez a gép tán egyenest a Másvilágba megy velünk!

-Száz vasútat, ezeret! Csináljatok, csináljatok! Hadd fussák be a világot, Mint a testet az erek.

Ezek a föld erei, Bennök árad a müveltség, Ezek által ömlenek szét Az életnek nedvei.

Miért nem csináltatok Eddig is már?… vas hiányzott? Törjetek szét minden láncot, Majd lesz elég vasatok.

Hát így – igazán kár, hogy Petőfi nem érte meg az autó feltalálását, biztos könnyebben szerették volna meg a költészetet a magamfajta autóbuzik, ha az Anyám tyúkja helyett mondjuk Apám Benze lett volna a kötelező memoriter általánosban.

Az első motorkocsi

1848 az autó igazi ősének, az első motorkocsinak, vagyis a gőzgépet az utasülésekkel egy egységbe tervezett közlekedési eszköznek a születési éve is. A Fairfield gőzkocsit William Bridges Adams brit mérnök tervezte, az állítólag egyszer a hajmeresztő 52 mérföldes óránkénti sebességet (kb. 84 km/h) is megfutó kocsit pont a mi szabadságharcunk kezdetén próbálták ki Londonban. Még két évig tesztelték, mire 1850-ben hivatalosan is rendszerbe állították, 16 első osztályú és 32 másodosztályú ülőhellyel.

Az első motoros kocsi, a Fairfield, 1848-ból

Az első motoros kocsi, a Fairfield, 1848-ból


A 60 mérföld per óra elérése

A szárazföldi sebességhatárok történetében 1848 a 60 mph, azaz a 96,6 km/h sebesség első hivatalos elérésének éve. Ezt a rekordot, ami a birodalmi mértékegységekben számolóknak különösen kedves (ami nekünk a 0-100 gyorsulás, az az amerikaiaknak, angoloknak a 0-60), 42 kilométeres gyorsulással, 26 perc alatt érte el a Boston and Maine Railway társaság Antelope nevű gőzöse az USÁ-ban. Mire az első autó is elérte (pontosabb túlszárnyalta) ezt a sebességet, még fél évszázadnak kellett eltelnie. Az elektromos(!) hajtású La Jamais Contente volt az első autó, amely 1899-ben elérte és meg is haladta a 60 mérföldes, egyszersmind a száz kilométeres óránkénti sebesség álomhatárát.

Kommentek

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Selejtes luxusautók okoznak főfájást

Ezen a héten prémium autógyártók termékeit ítélték emberi felhasználásra alkalmatlannak az európai hatóságok. Visszahívások Auditól Range Roverig.

F1: Vettel pályarekorddal az élen, az újonc a falban

Az Ausztrál Nagydíj harmadik szabadedzésén a ferraris Sebastian Vettel fél másodperccel verte a Mercedeseket, a Saubernél új versenyző mutatkozott be, a Williams újonca pedig összetörte az autót.

F1: Váratlan pilótacsere az Ausztrál Nagydíj előtt

Az Ausztrál Nagydíj szombati, harmadik szabadedzése előtt a Sauber-csapat versenyzőt cserélt, a még januárban megsérült Pascal Wehrleint kiszállították, az olasz Antonio Giovinazzi kap Forma-1-es bemutatkozási lehetőséget.

F1: Legyél Lewis Hamilton VIP-vendége! – videó

A háromszoros világbajnok videós idegenvezetést tart a Mercedes melbourne-i csapatpavilonjában a kávézótól a konyháig.

Videó: Így kap másfél másodpercet Alonso Räikkönentől

Melbourne-i belső kamerás kör a mezőny két veteránjától a McLaren és a Ferrari közti különbségről.

Magyar gyerekek rajzolták le a jövőt

Hetedik alkalommal hirdette meg a Toyota magyar gyerekek számára is a Toyota Dream Car rajzversenyt: a megmérettetés arra ösztönözte a gyerekeket, hogy rajzolják le, milyennek képzelik el egy szebb jövő autóit.

F1: Óriási aranyköpés a Ferrari-főnöktől – videó

A Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene így írta le két szóban Sebastian Vettelt és Kimi Räikkönent.

F1: Letiltották a Haas légterelőjét

A Nemzetközi Automobil Szövetség az Ausztrál Nagydíj második szabadedzésére levetette a Haas-csapat autójáról a T szárnyat. Túl hajlékony volt.

A Fiat motoros Zsiguli legendája

Az idei első nagyszabású autós rendezvényen, az Autó Motor és Tuning Show-n rengeteg csemege akad a géprajongók számára. A széles és ültetett karosszériák, felhúzott motorok kavalkádján túl a veteránok csendes csarnoka is tartogat meglepetéseket.

F1: Újabb motort fejleszt a Honda

Bár az Ausztrál Nagydíj pénteki szabadedzésein a McLaren elfogadhatóan szerepelt, a Hondánál tudják, hogy a jelenlegi erőforrással nem tudnak messzire jutni. Újat fejlesztenek májusra.

Új csúcsmodellt kap a koreai terepspecialista

Jövő csütörtökön mutatkozik be a SsangYong eddigi legnagyobb szabadidőjárműve. Egyelőre még neve sincs az autónak.

Jogtalanul büntették autósok ezreit Budapesten?

Tarlós István szerint jogtalanul bírságoltak meg rengeteg autóst Budapesten. A főpolgármester arra buzdít, hogy ne fizessenek az autósok.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.